Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Ik denk dat die stemmen misschien ook wegblijven van dit topic, wat vrij anti-Israël gedomineerd is.

Toen ik postte dat bij die aanval op het ziekenhuis ik eerder het statement van democratisch Israël vertrouw dan van terroristisch Hamas was er veel kritiek op en achteraf lijkt het toch gewoon waar te zijn wat Israel zei.
Er is geen enkele reden om het statement van Israel boven dat van Hamas te vertrouwen of omgekeerd. Zelfs over dit incident heeft Israel heel wat fake nieuws verspreid: filmpjes van enkele jaren geleden, vervalste audio, leugens over slachtoffers.

Ik weet niet of dit al gedeeld was: het officiële Twitter account van Israël dat zegt dat een dood Palestijns kind eigenlijk...een pop...is.

Amerikaans oorlogsschip heeft 3 kruisraketten neergehaald bij Yemen, gelanceerd door Houthi's en op weg naar Israël.
Amerikaanse basissen zijn vanavond ook aangevallen in Irak.
Hezbollah lijkt meer en meer betrokken te raken met mortieren en raketten.
Israël gaat bijna zeker binnenvallen in Gaza.
2e Amerikaanse carriergroep is bijna ter plaatse.
enz...

Voelt aan alsof het kruitvat nog maar een paar mm aan lont heeft. :(

Laatst bewerkt:
Ik denk dat die stemmen misschien ook wegblijven van dit topic, wat vrij anti-Israël gedomineerd is.

Toen ik postte dat bij die aanval op het ziekenhuis ik eerder het statement van democratisch Israël vertrouw dan van terroristisch Hamas was er veel kritiek op en achteraf lijkt het toch gewoon waar te zijn wat Israel zei.
Als Israël hospitalen als valabele doelen voor raketten zou zien zouden ze al lang het ziekenhuis wat op Wikipedia zelfs gelabeld is als het "de-facto-hoofdkwartier" van Hamas al lang geleden platgebombardeerd hebben. Tel daarbij het technisch bewijs... en tja.

De anti-Israël retoriek domineert hier al van dag 1, eerst was het context, dan werd het (dis)proportionaliteit en Palestijnse genocide...

Dat het volk Israël minder steunt dan onze politici, zou wel eens kunnen... maar durven we ook speculeren waarom?

De anti-Israël retoriek domineert hier al van dag 1, eerst was het context, dan werd het (dis)proportionaliteit en Palestijnse genocide...
Die drie zaken kloppen ook nog steeds. Die dingen zijn niet gezegd geweest, en worden niet gezegd, omdat mensen anti-Israël zijn. Maar wel omdat ze niet zeggen maar de helft van het verhaal vertellen is. Omdat de onschuldige slachtoffers langs beide zijden een stem, en onze steun en medeleven, verdienen.

Dat het volk Israël minder steunt dan onze politici, zou wel eens kunnen... maar durven we ook speculeren waarom?
Spreek eens uit wat je wil zeggen.

Die drie zaken kloppen ook nog steeds. Die dingen zijn niet gezegd geweest, en worden niet gezegd, omdat mensen anti-Israël zijn. Maar wel omdat ze niet zeggen maar de helft van het verhaal vertellen is.

En mijn visie op die zaken is nog steeds: door eerst zo hard de nadruk te leggen op die zaken, in plaats van onvoorwaardelijk de terreur van Hamas af te keuren, heeft deze thread een héél foute start gekregen.

En hoe snel veel mensen de eerste versie van het verhaal rond die raketaanslag geloofden ten opzichte van hoe men met andere berichtgeving omging, is ook veelzeggend.

Spreek eens uit wat je wil zeggen.

Dat er in onze bevolking intussen een grote groep is, met roots in (massa)migratie waar de steun voor de Palestijnse zaak sowieso breder aanwezig is, wegens ook afkomstig te zijn uit de Arabische regio én/of gelovend in een ideologie waarin antisemitisme nog sterker aanwezig is, inclusief weekendscholen waarin dit nog extra wordt meegegeven aan de jeugd.
In een aantal West-Europese hoofdsteden heb je gewoon pro-Palestijnse betogingen waar Hamas-leuzen gescandeerd worden.

Daarnaast kijken onze regeringen ook naar het geopolitieke verhaal, daar waar (naïevere) vredesbewegingen mogelijks sneller naar de Palestijnse zaak neigen en het bredere plaatje niet mee in beschouwing nemen, i.e. de terreurcomponent van Hamas.

Tel daarbij nog wat klassiek anti-semitisme of isolationisme (genre mensen zoals m'n zus die vorig jaar ongeveer het volgende zei: "laat Rusland Oekraëine maar hebben als daardoor de energieprijzen hier terug normaal worden.")
en ik kan me gerust inbeelden dat de steun voor Israël iets meer leeft bij de politieke elite dan bij het gewone volk.

Voor een keer maken de politici in deze dan toch een betere keuze door iets minder naar het volk te luisteren mocht dat zo zijn.
Laat ze anders op vlakken van anti-migratie maar eens naar het gewone volk luisteren.

Dat er in onze bevolking intussen een grote groep is, met roots in (massa)migratie waar de steun voor de Palestijnse zaak sowieso breder aanwezig is, wegens ook afkomstig te zijn uit de Arabische regio én/of gelovend in een ideologie waarin antisemitisme nog sterker aanwezig is, inclusief weekendscholen waarin dit nog extra wordt meegegeven aan de jeugd.
In een aantal West-Europese hoofdsteden heb je gewoon pro-Palestijnse betogingen waar Hamas-leuzen gescandeerd worden.

Daarnaast kijken onze regeringen ook naar het geopolitieke verhaal, daar waar (naïevere) vredesbewegingen mogelijks sneller naar de Palestijnse zaak neigen en het bredere plaatje niet mee in beschouwing nemen, i.e. de terreurcomponent van Hamas.

Tel daarbij nog wat klassiek anti-semitisme of isolationisme (genre mensen zoals m'n zus die vorig jaar ongeveer het volgende zei: "laat Rusland Oekraëine maar hebben als daardoor de energieprijzen hier terug normaal worden.")
en ik kan me gerust inbeelden dat de steun voor Israël iets meer leeft bij de politieke elite dan bij het gewone volk.

Voor een keer maken de politici in deze dan toch een betere keuze door iets minder naar het volk te luisteren mocht dat zo zijn.
Laat ze anders op vlakken van anti-migratie maar eens naar het gewone volk luisteren.
Ik heb geen migratieroots. Ik ben geen moslim. Ik hou niet van terreur. Ik ben geen anti-semiet of isolationist.

Oei. Waarom zou ik dan wel sympathie voor de Palestijnen hebben? Lijkt me dat je het belangrijkste argument vergeten bent in je opsomming: mensen hebben vaak meer sympathie voor de onderdrukte dan voor de onderdrukker.

Laatst bewerkt:
En mijn visie op die zaken is nog steeds: door eerst zo hard de nadruk te leggen op die zaken, in plaats van onvoorwaardelijk de terreur van Hamas af te keuren, heeft deze thread een héél foute start gekregen.
En dat is nog altijd even grote onzin als 80 pagina's geleden, en het mag wel eens gedaan zijn met te doen alsof er hier leden zijn die niet onvoorwaardelijk de terreur van Hamas afkeuren. Het (proberen) begrijpen en plaatsen, is niet hetzelfde als het steunen of goedpraten. Onvoorwaardelijk de terreur van Hamas afkeuren, dat houdt niet in dat je dan de situatie mag misbruiken om er een zuiver religieus conflict van te maken en een hele bevolkingsgroep verdacht te maken. Ook, neen, zeker in situaties als deze is het nog belangrijker om het hele verhaal te (proberen) vertellen. Dat Hamas ook een verzetsgroep is. Dat Israël door haar beleid een Palestijnse retaliatie in de hand heeft gewerkt. Dat verschillende Israëliërs daar de afgelopen maanden intern al voor waarschuwden.

Onvoorwaardelijk de terreur van Hamas afkeuren, verplicht je niet om vervolgens onvoorwaardelijk Israël te steunen. Onvoorwaardelijk de terreur van Hamas afkeuren, geeft geen vrijgeleide om vervolgens te doen met de Palestijnen wat je wil.

Je kan perfect onvoorwaardelijk de terreur van Hamas afkeuren, en vervolgens je toch het leed van de Palestijnen aantrekken. En vervolgens toch het Israëlische beleid, zowel het huidige wraakbeleid als het beleid van de afgelopen jaren en decennia, hartsgrondig afkeuren.

Je kan perfect de terreur van Hamas afkeuren, je kan perfect Israël bekritiseren, zonder partij te kiezen.
En hoe snel veel mensen de eerste versie van het verhaal rond die raketaanslag geloofden ten opzichte van hoe men met andere berichtgeving omging, is ook veelzeggend.
Een beetje zoals jij die het niet kon hebben dat mensen niet meteen mee waren met de onthoofde baby's? Ook nogal een ferm pot/ketel-gehalte hé. En in tegenstelling tot jou hebben veel mensen ivm de raketinslag intussen mea culpa geslagen.

Het is ook veelzeggend hoe intussen na een veelvoud aan Palestijnse doden en leed je dat nog altijd ondergeschikt acht aan het Israëlische.

Dus: wie zich het leed aantrekt van de miljoenen onschuldige Palestijnse slachtoffers is antisemitisch, isolationistisch, islamitisch, allochtoon of naïef. Je steigert voor minder wanneer mensen jou in een hokje duwen voor je standpunten. Nu is mijn gevoel dat de afschuw voor het leed in Gaza toch wat breder gedragen is dan louter mensen met migratieroots, leden van vredesbewegingen en de klassieke antisemieten, maar kom.

Wat betreft het geopolitieke plaatje is hier ook al verschillende malen aangehaald dat het nog maar serieus de vraag is of Europa en de VS hiermee de bal juist slaan. De diplomatie rond Oekraïne is al ter sprake gekomen. Welke geloofwaardigheid heeft de EU nog, wanneer ze landen straffen als ze zaken willen doen met Rusland en tegelijkertijd Israël een dikke duim geven om Gaza weg te vagen? De islamitische landen ben je kwijt. Ook het bredere plaatje rond terrorisme ... nou, als er één ding is dat je wil vermijden wanneer je terrorisme in Europa wil vermijden, dan is het wel om de indruk te wekken dat je Israël een carte blanche geeft om de Palestijnen collectief te straffen. En als het gaat om migranten, dan lijkt de-escalatie in het Midden-Oosten de beste manier om een nieuwe golf te vermijden. Neen, ik heb niet het gevoel dat het bredere of geopolitieke plaatje hier gezien wordt door onze politici.

Laatst bewerkt:
Amerikaans oorlogsschip heeft 3 kruisraketten neergehaald bij Yemen, gelanceerd door Houthi's en op weg naar Israël.
enz...

Ik heb de indruk dat het allemaal wel eens kan ontploffen zodra het IDF de Gazastrook binnentrekt. Biden had de nadruk eerder moeten leggen op de-escalatie in plaats van onvoorwaardelijke steun voor Israël, maar dat hij dat niet deed is weinig verrassend. Maar wel een gemiste kans. Dit is nog lang niet uitgeëscaleerd.

. Neen, ik heb niet het gevoel dat het bredere of geopolitieke plaatje hier gezien wordt door onze politici.
Ik ben het helemaal met u eens behalve hier.
Ik denk dat niet dat het per se een kwestie is van kortzichtig zijn. De EU kwaakt gewoon liever de VS na dan dat ze een ander standpunt gaan innemen, vermoedelijk omdat ze van mening zijn dat dat op termijn meer gaat renderen (op welk vlak dan ook) dan goodwill kweken in de islamitische wereld.

Ik heb de indruk dat het allemaal wel eens kan ontploffen zodra het IDF de Gazastrook binnentrekt. Biden had de nadruk eerder moeten leggen op de-escalatie in plaats van onvoorwaardelijke steun voor Israël, maar dat hij dat niet deed is weinig verrassend. Maar wel een gemiste kans. Dit is nog lang niet uitgeëscaleerd.
Ik vrees er ook voor, verschillende groeperingen hebben al gezegd van in te grijpen als Israël de Gazastrook binnenvalt.
En niemand lijkt te willen, of zelfs kunnen, de-escaleren. (Als Israël een staakt het vuren afroept blijven Hamas en Hezbollah raketten schieten, en omgekeerd zal Israël toch binnenvallen mocht Hamas nu de wapens neerleggen.)

Biden speech binnen 2u, benieuwd wat ie zal zeggen.

Ik ben het helemaal met u eens behalve hier.
Ik denk dat niet dat het per se een kwestie is van kortzichtig zijn. De EU kwaakt gewoon liever de VS na dan dat ze een ander standpunt gaan innemen, vermoedelijk omdat ze van mening zijn dat dat op termijn meer gaat renderen (op welk vlak dan ook) dan goodwill kweken in de islamitische wereld.
Zegt toch ook veel over hoe de EU niet in staat is om een zelfstandig buitenlands beleid te voeren. Als puntje bij paaltje komt scharen ze zich achter Uncle Sam, terwijl deze casus echt wel een nuance verdient maar neen ... "We stand by Israel". Alsof het onmogelijk is om kritiek te hebben op zowel de terreurdaden van Hamas als het IDF.

Ik vrees er ook voor, verschillende groeperingen hebben al gezegd van in te grijpen als Israël de Gazastrook binnenvalt.
En niemand lijkt te willen, of zelfs kunnen, de-escaleren. (Als Israël een staakt het vuren afroept blijven Hamas en Hezbollah raketten schieten, en omgekeerd zal Israël toch binnenvallen mocht Hamas nu de wapens neerleggen.)

Biden speech binnen 2u, benieuwd wat ie zal zeggen.
Ik denk niet veel anders dan wat die gisteren zei in aanwezigheid van Netanyahu. Hij mag me verrassen en volop pleiten voor een staakt-het-vuren, maar hij bereidt een monsterpakket voor om Israël militair te steunen. Biden gaat nog wat olie op het vuur gooien.

Na pagina’s lang debatteren over hoe ge het niet vindt kunnen dat er ‘jihadistische kreten gescandeerd’ worden zijn we weer terug bij af. Moest ik 5 euro krijgen telkens als gij zonder aanleiding uw anti-migratiestandpunten overal tussen komt kwakken dan kon ik part time gaan werken denk ik. Echt vermoeiend.

Zegt toch ook veel over hoe de EU niet in staat is om een zelfstandig buitenlands beleid te voeren. Als puntje bij paaltje komt scharen ze zich achter Uncle Sam, terwijl deze casus echt wel een nuance verdient maar neen ... "We stand by Israel". Alsof het onmogelijk is om kritiek te hebben op zowel de terreurdaden van Hamas als het IDF.
en om het nog erger te maken:

"Raketinslag op ziekenhuis splijt VS en Arabische bondgenoten"
https://www.standaard.be/cnt/dmf20231018_96423693

Joe Biden heeft tijdens zijn bezoek verkregen dat Israël humanitaire hulp vanuit Egypte aan de Gazastrook niet zal dwarsbomen. Maar in de VN-Veiligheidsraad blokkeerden de VS net een resolutie die daartoe opriep.

Voor de zoveelste keer faalt dat hele instrument.

ben erg teleurgesteld in hoe Biden in deze hele zaak staat, en nog meer in onze Europese leiders met Von Der Leyen op kop die het wat mij betreft voor goed verkorven heeft.

Laatst bewerkt:
@KnightOfCydonia ik begrijp niet wat je dan wil dat mensen zeggen als je het hebt over onvoorwaardelijk afkeuren.

"Ik keur de acties van Hamas af. Tegelijk begrijp ik hun motivatie".

Dat is wat ik begrijp uit de reacties van heel wat leden. Het tweede doet niet af aan het eerste, in mijn ogen.

Ik wil je vraag omdraaien. Je vraagt waarom het volk Israël minder steunt als de politici. Wel nu vertel eens waarom de politici Israël meer steunen als het volk?

Hopelijk lukt een massale ban van de mogelijks aankomende executie filmpjes. Het product van sociale media en oorlog is een gedrocht die de polarisatie exponentieel doet stijgen.... De eerste golfoorlog was voor mij al fascinerend om te zien hoe CNN en andere zenders het conflict in beeld brachten maar nu hebben we echt 4K full hd beelden van de grootste smeerlapperij on the field overgoten met een sausje fake news en het nodige knip en plakwerk om de publieke opinie te bespelen...

Europese Unie wil dat socialemediaplatformen zich voorbereiden op executievideo's door Hamas

Eurocommissaris voor Interne Markt Thierry Breton heeft socialemediaplatformen gevraagd om zich voor te bereiden op executievideo's van Hamas. "We hebben de platformen gewaarschuwd voor mogelijke livestreams met executies van gijzelaars door Hamas, om burgers voor die beelden te beschermen. We willen er zeker van zijn dat de platformen goed voorbereid zijn op dergelijke mogelijkheden", zei Breton tijdens een speech voor het Europees Parlement.

Zijn we na bijna twee weken nog altijd aan het discussiëren hoe wel of niet de gehele geschiedenis aanhalen terecht is of niet?
Ik bedoel het lijkt me wel duidelijk dat je opponent in deze, meneer vermoord wel eens veel, dit standpunt steeds gaat blijven weerleggen.

We zijn in een fase aangekomen waar de geschiedenis ook geen flikker meer uitmaakt aangezien langs beide zijde er allerlei al zeer ernstige zaken zijn gebeurd die we moeten afkeuren.
Moeten we dan alles afkeuren wat Israël doet? Nee dat niet. Maar dat moeten we ook niet doen voor de Palestijnen.
Dat is de realiteit, en de retoriek van Hamas pleegde terroristische daden en Israël mag daarop sterk reageren die doet allang niet meer mee.

Het conflict is geëvolueerd. Misschien is het dan ook nuttig dat uw discussiepunt en uw houding in deze dan ook evolueert.

Laatst bewerkt:
En dat is nog altijd even grote onzin als 80 pagina's geleden, en het mag wel eens gedaan zijn met te doen alsof er hier leden zijn die niet onvoorwaardelijk de terreur van Hamas afkeuren. Het (proberen) begrijpen en plaatsen, is niet hetzelfde als het steunen of goedpraten. Onvoorwaardelijk de terreur van Hamas afkeuren, dat houdt niet in dat je dan de situatie mag misbruiken om er een zuiver religieus conflict van te maken en een hele bevolkingsgroep verdacht te maken. Ook, neen, zeker in situaties als deze is het nog belangrijker om het hele verhaal te (proberen) vertellen. Dat Hamas ook een verzetsgroep is. Dat Israël door haar beleid een Palestijnse retaliatie in de hand heeft gewerkt. Dat verschillende Israëliërs daar de afgelopen maanden intern al voor waarschuwden.

Onvoorwaardelijk de terreur van Hamas afkeuren, verplicht je niet om vervolgens onvoorwaardelijk Israël te steunen. Onvoorwaardelijk de terreur van Hamas afkeuren, geeft geen vrijgeleide om vervolgens te doen met de Palestijnen wat je wil.

Je kan perfect onvoorwaardelijk de terreur van Hamas afkeuren, en vervolgens je toch het leed van de Palestijnen aantrekken. En vervolgens toch het Israëlische beleid, zowel het huidige wraakbeleid als het beleid van de afgelopen jaren en decennia, hartsgrondig afkeuren.

Je kan perfect de terreur van Hamas afkeuren, je kan perfect Israël bekritiseren, zonder partij te kiezen.

Een beetje zoals jij die het niet kon hebben dat mensen niet meteen mee waren met de onthoofde baby's? Ook nogal een ferm pot/ketel-gehalte hé. En in tegenstelling tot jou hebben veel mensen ivm de raketinslag intussen mea culpa geslagen.

Het is ook veelzeggend hoe intussen na een veelvoud aan Palestijnse doden en leed je dat nog altijd ondergeschikt acht aan het Israëlische.

Dus: wie het leed aantrekt van de miljoenen onschuldige Palestijnse slachtoffers is antisemitisch, isolationistisch, islamitisch, allochtoon of naïef. Je steigert voor minder wanneer mensen jou in een hokje duwen voor je standpunten. Nu is mijn gevoel dat de afschuw voor het leed in Gaza toch wat breder gedragen is dan louter mensen met migratieroots, leden van vredesbewegingen en de klassieke antisemieten, maar kom.

Wat betreft het geopolitieke plaatje is hier ook al verschillende malen aangehaald dat het nog maar serieus de vraag is of Europa en de VS hiermee de bal juist slaan. De diplomatie rond Oekraïne is al ter sprake gekomen. Welke geloofwaardigheid heeft de EU nog, wanneer ze landen straffen als ze zaken willen doen met Rusland en tegelijkertijd Israël een dikke duim geven om Gaza weg te vagen? De islamitische landen ben je kwijt. Ook het bredere plaatje rond terrorisme ... nou, als er één ding is dat je wil vermijden wanneer je terrorisme in Europa wil vermijden, dan is het wel om de indruk te wekken dat je Israël een carte blanche geeft om de Palestijnen collectief te straffen. En als het gaat om migranten, dan lijkt de-escalatie in het Midden-Oosten de beste manier om een nieuwe golf te vermijden. Neen, ik heb niet het gevoel dat het bredere of geopolitieke plaatje hier gezien wordt door onze politici.

Amai, bedankt om mij de tijd te besparen door dit allemaal neer te typen. Volledig eens.
Het gaat hier in het topic toch ook weinig over Hamas omdat iedereen het er over eens is dat die een gruwelijk terreurdaad gepleegd hebben op 7 oktober. Daar is consensus over, dus valt er weinig over te discussiëren. De reactie van Israël + de hele historische context van dat conflict, daar valt nu eenmaal heel veel over te discussiëren. Dus ik begrijp wel dat sommigen verkeerdelijk de indruk krijgen dat men hier een bepaalde kant kiest. (nochtans dat ik persoonlijk al meermaals letterlijk heb geschreven dat ik geen kant kan noch wil kiezen)

Ik voeg nog toe dat ik ook mijn bedenkingen heb over de Israëlische aanpak met het oog op die gijzelaars.
Stel dat jouw familielied gegijzeld wordt door Hamas, zou jij dan blij zijn over de huidige aanpak van Netanyahu? Ze gooien de boel plat, stoppen de toevoer van levensmiddelen, en beantwoorden agressie met nog meer agressie. Het is een soort van "we do not negotiate with terrorists". Dus ja, die 200-tal gijzelaars, vergeet het maar, dat worden martelaren voor het Israëlische regime en dat is verschrikkelijk.
Natuurlijk kan je je de vraag stellen of Hamas uberhaupt die gijzelaars ooit levend zou vrijlaten, zelfs als Israël er iets voor in de plaats doet, maar we gaan het vermoedelijk nooit te weten komen. Misschien dat zelfs Hamas verrast is dat ze eigenlijk niks zijn met hun gijzelaars.

enz...

Ik lees nergens dat die kruisraketten op weg waren naar Israël, laat staan dat het kruisraketten waren.
Het is in deze tijden al moeilijk genoeg om het echte nieuws van het gefabriceerde nieuws te onderscheiden. Dus kunnen we zelf beter enkel de gegevens van de bron gebruiken. Die bron kan je natuurlijk in twijfel trekken, maar dat is een andere zaak.

Er is al jarenlang een strijd in Jemen waarbij SA op regelmatige basis ingrijpt. Gezien dit rebellen zijn zou het me verbazen dat ze kruisraketten in hun bezit hebben. Die zijn behoorlijk duur en het lijkt dan ook niet logisch dat ze die naar Israël zouden afschieten. Een strijd die hun weinig of niet aanbelangt, gezien die van hun dichter bij huis ligt.
Tevens ook de bemerking dat een kruisraket een bereikt heeft van om en bij de 1500km. De afstand tussen Jemen en Israël gemeten tussen de dichtste punten is 1550km.
Die projectielen die in Jemen zijn neergehaald vlogen misschien in de richting van Israël, maar lijken me eerder te zijn bedoeld voor SA.

Ik lees nergens dat die kruisraketten op weg waren naar Israël, laat staan dat het kruisraketten waren.
Het is in deze tijden al moeilijk genoeg om het echte nieuws van het gefabriceerde nieuws te onderscheiden. Dus kunnen we zelf beter enkel de gegevens van de bron gebruiken. Die bron kan je natuurlijk in twijfel trekken, maar dat is een andere zaak.

Er is al jarenlang een strijd in Jemen waarbij SA op regelmatige basis ingrijpt. Gezien dit rebellen zijn zou het me verbazen dat ze kruisraketten in hun bezit hebben. Die zijn behoorlijk duur en het lijkt dan ook niet logisch dat ze die naar Israël zouden afschieten. Een strijd die hun weinig of niet aanbelangt, gezien die van hun dichter bij huis ligt.
Tevens ook de bemerking dat een kruisraket een bereikt heeft van om en bij de 1500km. De afstand tussen Jemen en Israël gemeten tussen de dichtste punten is 1550km.
Die projectielen die in Jemen zijn neergehaald vlogen misschien in de richting van Israël, maar lijken me eerder te zijn bedoeld voor SA.
Van De Standaard:
Het Amerikaanse oorlogsschip USS Carney heeft boven de Rode Zee drie raketten en verschillende drones uit de lucht geschoten die afkomstig waren van Houthi-rebellen in Jemen. Volgens het Pentagon waren de projectielen 'potentieel' op weg naar Israël. Het schip zelf, dat een patrouille uitvoerde, zou volgens een Amerikaanse overheidsbron zeker niet het doelwit zijn geweest.

De Houthi's, een sjiitische rebellengroepering uit Jemen, hadden eerder gedreigd raketten en drones af te schieten als de VS betrokken zouden raken bij een directe invasie van de Gazastrook. 'Er zijn rode lijnen als het gaat om Gaza', zei een Houthi-leider na het uitbreken van het conflict tussen Gaza en Israël. Net als Hamas, de groepering die de Gazastrook controleert, krijgen ook de Houthi-rebellen steun uit Iran.

Terug
Bovenaan