Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Ik denk dat jij het nieuws niet goed gevolgd hebt.

Biden heeft dit ook effectief erkend, en voor gewaarschuwd:

“You can't look at what has happened here ... and not scream out for justice. While you feel that rage, don't be consumed by it. After 9/11, we were enraged in the United States. While we sought justice and got justice we also made mistakes," Biden said.

Laat maar weten wanneer die varkens vliegen, wil ik wel eens zien :rolleyes:

Ik verzeker je dat ik het nieuws best goed volg. Excuses dat ik na mijn nachtshift nog niet aan dit specifieke artikel ben toegekomen. In het laat journaal kwam het al vast niet aan bod dus bedankt voor dit te delen.

Ik vind het al best een mooi signaal maar het is wel veel minder straf verwoord natuurlijk. Hij heeft de oorlogen zelf geen vergissing genoemd noch zich verontschuldigd voor het leed dat ze veroorzaakt hebben. Hij blaast een beetje warm en koud door te beweren dat zij met hun oorlog wel degelijk gerechtigheid verkregen hebben zelfs al hebben ze ook fouten gemaakt. Wat die fouten dan zijn (abu ghraib en dergelijke vermoed ik) daar zegt hij niets over. Dit gaat in ieder geval niet de indruk maken die ik voor ogen had met het statement dat ik hem graag zou zien maken. Dat zou een live on stage mike drop moment moeten zijn dat de wereld rondgaat en op zn minst het midden oosten beroert.

Maar het mag ook gezegd worden, weer sterk van Biden dat hij toch een beetje tegenkanting biedt en probeert de boel te deescaleren.

Laatst bewerkt:
De irak en afghanistan oorlog waren ook niet compleet een vergissing imo.

Wat hadden ze dan anders moeten doen na 9/11 ? gewoon hun handen op de rug houden, en doen alsof er niets gebeurd was?
(beetje zoals Israël nu, die moesten gewoon reageren. Dat het voor sommigen disproportioneel is, dat is jullie zaak...)

Men heeft Osama 10 jaar na de start van de invasie van afghanistan in Pakistan omgebracht. Dat was gerechtigheid (sort of). Die oorlog was nergens voor nodig en heeft absoluut niets bereikt. In tegendeel het was een blunder van jewelste die zowel Afghanistan als de US niet alleen materieel en economisch gekost heeft maar ook een gigantisch zinloze tol aan mensenlevens geëist heeft. De kostprijs van schade aan hun reputatie is praktisch niet te becijferen. Dat wordt tot vandaag door landen als China, Rusland en Iran tegen ons gebruikt en voedt dat anti westers sentiment. The war on terror heeft ons enkel meer terreur gebracht.

De oorlog in Irak was geen vergissing? Gestart onder false pretenses, uitgevochten op een barbaarse manier waarin we uiteindelijk zelf onze waarden en normen aan de kant geschoven hebben (denk bijvoorbeeld aan black sites zoals Abu Ghraib waar mensen zonder proces eeuwig in konden verdwijnen terwijl ze dag in dag uit gefolterd werden. Commander at Abu Ghraib was told from the top to treat detainees like dogs "as it is done in Guantánamo". In onze jacht op terreur zijn we zelf zwaar over de schreef gegaan, iets over he who fights monsters...) Moet de dood van Saddam het ontbreken van WMDs rechtvaardigen? Was diens dood de hele irak oorlog en daaropvolgende burgeroolog waard? Nee toch?

De oorlog die israel gestart is tegen gaza is disproportioneel. Dat ontkennen is jouw zaak.

Laatst bewerkt:
De oorlog in Irak was geen vergissing? Gestart onder false pretenses, moet de dood van Saddam het ontbreken van WMDs rechtvaardigen? Was diens dood de hele irak oorlog en daaropvolgende burgeroolog waard?
Ja. Laat ons niet vergeten dat Saddam al eind de jaren 70 begon onrust te brengen in die regio hé.
De oorlog die israel gestart is tegen gaza is disproportioneel. Dat ontkennen is jouw zaak.
Ah Tiens, dan is Biden precies ook mijn mening toebedeeld. (toch voor 1 keer dat we het eens raken).
Maar ja, die zal dan ook wel weer fout zijn?

Ik laat het hier bij. Elk mag voor mijn part uitmaken wat (dis)proportioneel is voor hem of haar.

Niet vergeten dat Saddam in de jaren 70 en 80 nog onze vriend was die we miljarden aan steun gegeven hebben tijdens de Iran-Irak oorlog.

De irak en afghanistan oorlog waren ook niet compleet een vergissing imo.

Wat hadden ze dan anders moeten doen na 9/11 ? gewoon hun handen op de rug houden, en doen alsof er niets gebeurd was?
(beetje zoals Israël nu, die moesten gewoon reageren. Dat het voor sommigen disproportioneel is, dat is jullie zaak...)

Hoe was Irak nu geen vergissing?
De reden voor de interventie was het vernietigen van massavernietigingswapens die er niet waren en Saddam die terroristen sponsorde terwijl er geen significatieve banden waren tussen Saddam en Al-qaeda. De twee grote motivaties om de Irak oorlog te rechtvaardigen, waren compleet verzonnen.

We werden dan beloond met het ontstaan van de Islamitische Staat dankzij het Amerikaans gebriel in Irak.

Dat is nu één van de weinige positieve punten van Donald Trump. Hij was eigenlijk de eerste republikein was die erkende dat de Irak-oorlog een "big fat mistake" was. Hij deed dat natuurlijk om af te rekenen met Jeb Bush :p.

Laatst bewerkt:
Het is juist door het verwijderen van de dictator Saddam Hoessein dat er een machtsvacuüm was ontstaan in Irak, en daar is dan o.a. IS uit voortgekomen.

Ramsey Nasr geeft hier een knappe monoloog over de toestand in Gaza.

Het is juist door het verwijderen van de dictator Saddam Hoessein dat er een machtsvacuüm was ontstaan in Irak, en daar is dan o.a. IS uit voortgekomen.

Eenzelfde verhaal in Libië. We zien vaak enkel de toestand van het dekseltje. En wanneer we dan vol eigen overtuiging het dekseltje eraf halen blijkt dat wat er uit het potje komt nog erger is. Westers Buitenlands Beleid in een notendop.

Men heeft Osama 10 jaar na de start van de invasie van afghanistan in Pakistan omgebracht. Dat was gerechtigheid (sort of). Die oorlog was nergens voor nodig en heeft absoluut niets bereikt. In tegendeel het was een blunder van jewelste die zowel Afghanistan als de US niet alleen materieel en economisch gekost heeft maar ook een gigantisch zinloze tol aan mensenlevens geëist heeft. De kostprijs van schade aan hun reputatie is praktisch niet te becijferen. Dat wordt tot vandaag door landen als China, Rusland en Iran tegen ons gebruikt en voedt dat anti westers sentiment. The war on terror heeft ons enkel meer terreur gebracht.
Ahja, want Afghanistan zou niet geleden hebben als er geen invasie was geweest? We vergeten terloops te vermelden dat er al onderlinge strijd was van vrijwel nadat de Sovjets zijn vertrokken (1989) tot aan de invasie in 2001. Voor die invasie vochten verschillende stammen onder elkaar, tegen de Taliban, ... Je kan zeggen dat de invasie het beoogde resultaat niet heeft behaald, maar het land is nu wel voor het eerst in meer dan 40 jaar wel vrij stabiel. (voorlopig toch) Dus niets bereikt is toch wel een foute inschatting.

Er zijn geen honderden, maar enkele tientallen doden gevallen bij de raketinslag op het ziekenhuis in Gaza. Dat stelt een verantwoordelijke van de Europese inlichtingendienst. Het is de eerste onafhankelijke organisatie die een inschatting probeert te maken van het drama.

Ahja, want Afghanistan zou niet geleden hebben als er geen invasie was geweest? We vergeten terloops te vermelden dat er al onderlinge strijd was van vrijwel nadat de Sovjets zijn vertrokken (1989) tot aan de invasie in 2001. Voor die invasie vochten verschillende stammen onder elkaar, tegen de Taliban, ... Je kan zeggen dat de invasie het beoogde resultaat niet heeft behaald, maar het land is nu wel voor het eerst in meer dan 40 jaar wel vrij stabiel. (voorlopig toch) Dus niets bereikt is toch wel een foute inschatting.
Say what?

Afghanistan is now facing one of the world’s worst humanitarian crises. The Afghan economy has no cash to pay salaries or buy food. Western aid has been suspended because the Taliban government includes designated terrorists. And millions of Afghans face acute malnutrition and starvation in the coming months. The Taliban lack capacity to manage these monumental challenges, but there is no clear alternative to their rule.
https://www.usip.org/regions/asia/a...ow facing one,starvation in the coming months.

Say what?

Afghanistan is now facing one of the world’s worst humanitarian crises. The Afghan economy has no cash to pay salaries or buy food. Western aid has been suspended because the Taliban government includes designated terrorists. And millions of Afghans face acute malnutrition and starvation in the coming months. The Taliban lack capacity to manage these monumental challenges, but there is no clear alternative to their rule.
https://www.usip.org/regions/asia/afghanistan#:~:text=Afghanistan is now facing one,starvation in the coming months.
Stabiel ... ik zeg niet dat er geen problemen zijn. Voor het eerst in meer dan 40 jaar is er geen oorlog.

Als je de Amerikanen credit wil geven voor de huidige 'vrede' in Afghanistan, mag je ze ook de credit geven voor wie er momenteel aan de macht is. De Amerikanen hebben ongelofelijk veel wapens en geld in Afghanistan gepompt naar allerlei conservatieve islamistische groeperingen (Operation Cyclone) om te proberen de Soviets hun eigen Vietnam te geven. De CIA maakte zelfs schoolboeken voor kinderen die geweld, racisme en jihad verheerlijkten. En ze hebben ook heel wat geld verdiend met de heroinehandel om hun illegale activiteiten daar te financieren.

Ondertussen heeft Netanyahu letterlijk gezegd "Hamas are the new Nazis".

Buiten het feit dat dit erg hypocriet is (en de historische geladenheid om dit als jood te verkondigen), begrijp ik die vergelijking ook gewoon niet. De enige overeenkomst die ik zie is antisemitisme, en daar stopt het dan ook.

Als je de Amerikanen credit wil geven voor de huidige 'vrede' in Afghanistan, mag je ze ook de credit geven voor wie er momenteel aan de macht is. De Amerikanen hebben ongelofelijk veel wapens en geld in Afghanistan gepompt naar allerlei conservatieve islamistische groeperingen (Operation Cyclone) om te proberen de Soviets hun eigen Vietnam te geven. De CIA maakte zelfs schoolboeken voor kinderen die geweld, racisme en jihad verheerlijkten. En ze hebben ook heel wat geld verdiend met de heroinehandel om hun illegale activiteiten daar te financieren.
Hoewel het inderdaad zo is dat de CIA (samen met de ISI - Pakistaanse geheime dienst) wapens leverde aan de mujahideen, is het een fabeltje dat ze ook de Taliban creëerde. Die laatste is trouwens pas jaren na de Sovjet-Afghaanse oorlog opgericht tijdens de burgeroorlog die woedde tussen verschillende mujahideengroeperingen. Dat ze onrechtstreeks wapens in handen hebben gekregen die destijds waren geleverd door de CIA, dat wil ik best geloven. Het was immers de ISI die ze verdeelde, en die zijn vrij close met de Taliban. Dus credit geven voor de huidige machthebbers, klopt niet.

Laatst bewerkt:
Hoewel het inderdaad zo is dat de CIA (samen met de ISI - Pakistaanse geheime dienst) wapens leverde aan de mujahideen, is er het een fabeltje dat ze ook de Taliban creëerde. Die laatste is trouwens pas jaren na de Sovjet-Afghaanse oorlog opgericht tijdens de burgeroorlog die woedde tussen verschillende mujahideengroeperingen. Dat ze onrechtstreeks wapens in handen hebben gekregen die destijds waren geleverd door de CIA, dat wil ik best geloven. Het was immers de ISI die ze verdeelde, en die zijn vrij close met de Taliban. Dus credit geven voor de huidige machthebbers, klopt niet.
Gelieve mij geen woorden in de mond te leggen, nergens zeg ik dat de CIA de Taliban letterlijk heeft gecreëerd. Echter is het allesbehalve een fabeltje dat veel van dezelfde mensen die de CIA heeft opgeleid en gesteund tijdens Operation Cyclone, nadien eenzelfde rol hebben gespeeld bij de Taliban. Alsook veel van de wapens die de CIA in dat land heeft gedumpt, zijn bij de Taliban terechtgekomen.

Voor zo'n zaken heb je een specifieke term: blowback.

Ghost Wars is een zeer informatief boek dat die link blootlegt. Alsook het recent uitgekomen season 4 van de podcast Blowback.

The news-breaking book that has sent shockwaves through the Bush White House, Ghost Wars is the most accurate and revealing account yet of the CIA's secret involvement in al-Qaeda's evolution. It won the Pulitzer Prize in 2005.

Prize-winning journalist Steve Coll has spent years reporting from the Middle East, accessed previously classified government files and interviewed senior US officials and foreign spymasters. Here he gives the full inside story of the CIA's covert funding of an Islamic jihad against Soviet forces in Afghanistan, explores how this sowed the seeds of Bin Laden's rise, traces how he built his global network and brings to life the dramatic battles within the US government over national security. Above all, he lays bare American intelligence's continual failure to grasp the rising threat of terrorism in the years leading to 9/11 - and its devastating consequences.
The story is written in 3 parts. The first section covers the anti-Soviet Jihad of 1979-89, a time when the U.S. collaborated with Pakistani and Saudi intelligence to aid the Afghan Mujahadeen battling Soviet occupying forces. The second phase he covers in the book begins in 1989 with the Soviet pullout and goes through late 1997, early 1998. Here he tells the story of the "American retreat form Afghanistan and the rise of the Taliban, the full radicalization of Bin Laden, the maturation of Al Qaeda into a global terrorist organization, and the erosion of common cause among CIA, ISI (Pakistani), and Saudi intelligence." The third and final part of this story begins in the Spring of 1998 and runs right up to Sept 10, 2001. Here Coll focuses on the return of CIA covert action to Afghanistan and the Clinton Administration's mandate to capture, disrupt, or kill Bin Laden, and his lieutenants.

Dus jawel, we mogen zeker de Amerikanen bedanken voor het creëren van de condities waarin religieuze extremisten zoals de Taliban de bovenhand hebben kunnen nemen.

edit: Je hebt natuurlijk wel gelijk dat het een vaakvoorkomende misconceptie is dat mensen denken dat de V.S. rechtstreeks steun heeft geleverd aan de Taliban of Bin Laden. Voor zover ik weet is dat nooit gebeurd of bewezen. Behalve tegen IS misschien.

Laatst bewerkt:
Gelieve mij geen woorden in de mond te leggen, nergens zeg ik dat de CIA de Taliban letterlijk heeft gecreëerd. Echter is het allesbehalve een fabeltje dat veel van dezelfde mensen die de CIA heeft opgeleid en gesteund tijdens Operation Cyclone, nadien eenzelfde rol hebben gespeeld bij de Taliban. Alsook veel van de wapens die de CIA in dat land heeft gedumpt, zijn bij de Taliban terechtgekomen.

Voor zo'n zaken heb je een specifieke term: blowback.

Ghost Wars is een zeer informatief boek dat die link blootlegt. Alsook het recent uitgekomen season 4 van de podcast Blowback.
Als je zegt dat het de verdienste van de VS is dat de taliban ontstaan is, geef je aan dat zij het grootste aandeel in hun creatie hebben. (Terwijl dit eigenlijk de ISI is.). Dat er veel extreme moslims bij de mensen zaten die gesteund werden door de CIA is geen geheim. Deze vochten echter zelf ook tegen de Taliban in de burgeroorlog nadien. Het is helemaal geen feit dat het grote deel van hen ineens tot de taliban toetraden. En zoals ik reeds zei.. ISI verdeelde de wapens. Die werden immers via Pakistan in het land gesmokkeld. Dat het een blowback is, dat is ook geen verrassing, maar dan nog is het wat ver gezocht om de VS "krediet" te geven voor de taliban.
Ten tijde van de koude oorlog kregen leden van Gladio opleiding en wapens van de NATO... geven we dus de NATO krediet voor de bende van Nijvel die aan Gladio wordt gelinkt?
Dus jawel, we mogen zeker de Amerikanen bedanken voor het creëren van de condities waarin religieuze extremisten zoals de Taliban de bovenhand hebben kunnen nemen.
Alsook de Sovjets die ervoor zorgden dat de Amerikanen hun gingen moeien. Alsook de Pakistani's die een religieuze groepering mee hielpen opstarten en wapens leverde. je kan het lijstje aanvullen, er zijn er genoeg die je zo kan bedanken.

Ik weet niet hoe jullie dat opvatten maar de intensiteit waarmee men ook deze oorlog in de media voert, vind ik problematisch. Mocht ik zelf een Palestijn of Israëli zijn ga ik er vanuit dat ik omringd zou zijn door propaganda. Maar de propaganda wordt over de hele wereld geëxporteerd en gretig afgenomen. Elke keer het daar ontploft wordt er verwacht dat iedereen een kant kiest. Ofwel ben je voor Israël, ofwel ben je voor Palestina, ofwel ben je die ene die gelooft dat er echte wel goeie zitten aan beide kanten. Vlaamse opiniemakers en politici die nog nooit in die regio geleefd hebben, zijn ook zelden van een mening gespeend over dit conflict en dragen bij aan de factievorming.

Nu zeg ik niet dat we niet begaan of geïnteresseerd mogen zijn met wat er gebeurd in de wereld. Maar ik vraag mij wel af waarom dit specifieke conflict zo'n uitzonderlijke en disproportionele symboolwaarde heeft bij ons. Dat lijkt mij toch vaak een interessantere vraag dan de vraag wie er verantwoordelijk is voor welke bom of welke foto mogelijk getrukeerd is.

Terug
Bovenaan