Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Laat ons stellen dat Hamas in ieder geval sterk staat op het vlak van propaganda voeren. Heel snel emotionele berichten de wereld laten rondgaan over honderden doden en een halve dag later blijkt er op die parking dan een mini kratertje van pakweg 20cm diep te zijn met daarrond een paar uitgebrande auto's.

Laat ons stellen dat Hamas in ieder geval sterk staat op het vlak van propaganda voeren. Heel snel emotionele berichten de wereld laten rondgaan over honderden doden en een halve dag later blijkt er op die parking dan een mini kratertje van pakweg 20cm diep te zijn met daarrond een paar uitgebrande auto's.
Ik weet het niet, wij doen hier altijd alsof de Russen zich een rad voor de ogen laten draaien door de propagandamachine van Rusland. Ik wil zeker zijn dat ik niet van hetzelfde laken een pak krijg. Maar ik moet wel @Sir.Killalot bijtreden ivm de reacties gisteren toen ik het nieuws zag. Ondertussen kijk ik er wel al meer met een kritische blik naar en ga ik niet meer gewoon klakkeloos aannemen dat Israël er achter zit.

Ik acht het ook plausibel dat dit gewoon een misfire is van een raket vanuit Gaza, al zou het niet de eerste keer zijn dat het IDF burgerdoelwitten treft (500+ doden is wel zeer extreem en uitzonderlijk, zoals hierboven reeds aangegeven). Het blijft wel een tragedie, of het nu 50 of 500 mensen zijn die eraan stierven. Voor Hamas gaat dit om glorieus martelaarschap, maar het is jammer dat die idioten meer dan twee miljoen burgers meesleuren in hun sanguinisch moment de gloire.

Dit hypothekeert enige kans op vrede heel zwaar, maar noch Hamas noch Netanyahu zijn daarin geïnteresseerd.

Laatst bewerkt:
Ik blijf het vreemd vinden dat de meesten in dit topic nu veronderstellen dat het maar een kleine inslag was met een 50-tal doden.

Hier een (vrij neutrale) samenvatting van BBC over wat ze wel en niet weten:

Je hebt daar bv. ook een bron (niet hamas) die zegt dat er vermoedelijk een 1000-tal mensen op dat plein waren en een 600-tal binnen in het ziekenhuis.

Ik wil maar zeggen dat zelfs de BBC het niet uitgeplozen krijgt, dus hoe kan je dan hier denken dat je als individu op basis van een paar tweets weet wat er wel of niet gebeurd is, dingen minimaliseren (oh kijk wat een klein kratertje), hoeveel slachtoffers er gevallen zijn enz.

De misinformatie is gewoon compleet. (en ja, ook ik moet vechten om niet in de val te trappen, maar het lijkt dat de chaos in Gaza en de propaganda langs beide kanten zo extreem is dat niemand het nog weet)

Ik blijf het vreemd vinden dat de meesten in dit topic nu veronderstellen dat het maar een kleine inslag was met een 50-tal doden.

Hier een (vrij neutrale) samenvatting van BBC over wat ze wel en niet weten:

Je hebt daar bv. ook een bron (niet hamas) die zegt dat er vermoedelijk een 1000-tal mensen op dat plein waren en een 600-tal binnen in het ziekenhuis.

Ik wil maar zeggen dat zelfs de BBC het niet uitgeplozen krijgt, dus hoe kan je dan hier denken dat je als individu op basis van een paar tweets weet wat er wel of niet gebeurd is, dingen minimaliseren (oh kijk wat een klein kratertje), hoeveel slachtoffers er gevallen zijn enz.

De misinformatie is gewoon compleet. (en ja, ook ik moet vechten om niet in de val te trappen, maar het lijkt dat de chaos in Gaza en de propaganda langs beide kanten zo extreem is dat niemand het nog weet)
The fog of war wint in deze , je ziet gewoon echt de bomen niet meer door de diepe fake news-mist.

Laat ons stellen dat Hamas in ieder geval sterk staat op het vlak van propaganda voeren.
Israël is daarin niet anders hé. Onmogelijk om nog feit van fictie te herkennen.

Daarnet ook nog deze factcheck gelezen . Blijkbaar beweerde de Israëlische officiële Twitteraccount valselijk dat beelden verspreid van een gedode 4-jarige Palestijn in feite een pop zou zijn. Je moet het eigenlijk maar durven.

Ik vind het dan weer een moedige beslissing.

We weten allemaal waar een groot deel van dat anti westers sentiment in het midden oosten vandaan komt. Weet je wat moedig zou zijn van Biden?

Erkennen dat de oorlog in Afghanistan en Irak een gigantische vergissing waren en zich verontschuldigen voor het leed dat ze veroorzaakt hebben in de regio en dat alhoewel hij begrijpt hoe israelis zich vandaag voelen na hun 9/11 dat hij als een vriend de plicht voelt hen te waarschuwen en te behoeden dezelfde fouten van de US nog eens te herhalen. Impulsief een oorlog starten in de hoop terreur uit te roeien of overwinnen is makkelijk, maar hoe diezelfde oorlog te beëindigen, dat is een straatje zonder einde waar niet enkel de palestijnse burgerbevolking onder zal lijden maar ook Israel zelf. Israel is nog volop in shock en rouw, troost elkaar en herdenk de slachtoffers. We weten hoe verleidelijk het is om nu blind uit te halen in de hoop jullie woede te koelen maar geloof ons als we zeggen dat oorlog woede niet koelt, het doet haat zodanig opflakkeren dat gewone mensen meegesleurd worden in een vuurzee die niets of niemand ontziet.

This will happen when pigs fly ofc.

We weten allemaal waar een groot deel van dat anti westers sentiment in het midden oosten vandaan komt. Weet je wat moedig zou zijn van Biden?

Erkennen dat de oorlog in Afghanistan en Irak een gigantische vergissing waren en zich verontschuldigen voor het leed dat ze veroorzaakt hebben in de regio en dat alhoewel hij begrijpt hoe israelis zich vandaag voelen na hun 9/11 dat hij als een vriend de plicht voelt hen te waarschuwen en te behoeden dezelfde fouten van de US nog eens te herhalen. Impulsief een oorlog starten in de hoop terreur uit te roeien of overwinnen is makkelijk, maar hoe diezelfde oorlog te beëindigen, dat is een straatje zonder einde waar niet enkel de palestijnse burgerbevolking onder zal lijden maar ook Israel zelf. Israel is nog volop in shock en rouw, troost elkaar en herdenk de slachtoffers. We weten hoe verleidelijk het is om nu blind uit te halen in de hoop jullie woede te koelen maar geloof ons als we zeggen dat oorlog woede niet koelt, het doet haat zodanig opflakkeren dat gewone mensen meegesleurd worden in een vuurzee die niets of niemand ontziet.

Mooi gezegd.

Dit youtube kanaal is in het verleden al in opspraak gekomen voor fake news.
kwestie van neutrale verslaggeving vind ik deze nieuwsbron het beste voor de moment:

Biden zou dat in eigen land ook niet verkocht krijgen natuurlijk.

kwestie van neutrale verslaggeving vind ik deze nieuwsbron het beste voor de moment:

Ik heb dat filmpje even opgezet.

Men opent met de stelling dat er 500 doden zijn gevallen. Dat is momenteel absoluut onbevestigd.

Twee minuten verder stelt met dat omwille van een een aanval op Ben Gurion, de medewerkers van Scholz op de startbaan moesten liggen om te schuilen. Foto's tonen aan dat het vliegtuig nog op de parking aan de terminal stond.

Ik kijk nog wat verder maar overtuigd ben ik alvast niet meer.

Herhaaldelijke fake news, grens tussen satire en wat echt is wordt geblurred, doet mee aan government propaganda. Hier is niks neutraals aan.

Firstpost is an Indian news website owned by Reliance Industries, which also runs CNN-News18 and CNBC TV18.[1][2] It posted misinformation on multiple occasions.[1][2]

Firstpost took over a satirical website Fakingnews.com for an undisclosed amount.[8] According to Scroll.in, "Network18, with its online outlet FirstPost, famously lost its primetime anchors in 2014 because of a diktat against criticising Modi."[9]

https://scroll.in/article/809264/va...-ndtv-as-firstpost-gets-praise-whats-going-on

Ik denk dat jij het nieuws niet goed gevolgd hebt.

Biden heeft dit ook effectief erkend, en voor gewaarschuwd:

“You can't look at what has happened here ... and not scream out for justice. While you feel that rage, don't be consumed by it. After 9/11, we were enraged in the United States. While we sought justice and got justice we also made mistakes," Biden said.

Laat maar weten wanneer die varkens vliegen, wil ik wel eens zien :rolleyes:

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan