Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Daar vewijs ik helemaal niet naar. Onthoofde babies vind ik nu niet direct banaal...

Tik het maar eens in in de zoek functie. Je komt uit bij messteken, grensoverschrijdend gedrag, betogingen met rellen, etc. Op zich ook zware feiten, maar in het rijtje van genocide en onthoofde babies inderdaad banaler.

De personen die daar stonden te roepen om feiten en onderzoeken staan nu op de eerse rij om Israel te beschuldingen in een volle propaganda oorlog.

Het is niet dat ik niet verontwaardigd zou zijn. Maar sta me toe dit enorm hypocriet te vinden van personen die hier regelmatig vanuit de moral high ground staan te prediken met een belerend vingertje.
Dat kan ik als passieve lezer van dit topic wel beamen. Een aantal posters hebben het over speculaties en ballonnetjes als het niet in hun framing past maar voor de andere partij mag dat allemaal snel overboord gegooid worden. Trouwens zijn die beschuldigingen ook niet zonder gevaar, kijk naar de hevige opstanden. Het zou me niet verbazen als er weer een gek opstaat en door onze straten trekt als vergelding voor de Westerse steun aan Israël.

Dat kan ik als passieve lezer van dit topic wel beamen. Een aantal posters hebben het over speculaties en ballonnetjes als het niet in hun framing past maar voor de andere partij mag dat allemaal snel overboord gegooid worden.
Als je enkel komt moddergooien en op de man spelen, blijf je misschien beter passief lezen ... Als je zo'n beschuldigingen maakt, mag je die ook hard maken.

Het is toch ongelooflijk dom om als politicus uw steun uit te spreken aan Israël juist op het moment dat daar een ziekenhuis met 500+ mensen in wordt gebombardeerd.
Nu is het niet zeker dat Israël de schuldige was, maar het blijft wel de meest waarschijnlijke piste.
Ik vraag mij dan af of die de actualiteit niet beter checken voor ze zoiets posten.

Er wordt geopperd dat het een brokstuk zou zijn van een mislukte raket vanuit Gaza zelf. Maar, eerlijke vraag, hoezo is een brokstuk in staat een gans ziekenhuis te doen ontploffen waarbij meer dan 500 doden gevallen zijn? Zelfs Rusland heeft op geen enkel moment met al haar geavanceerder wapentuig (daar mogen we toch vanuit gaan dat ze geavanceerder materiaal hebben dan terroristische organisaties) ooit zoveel dodelijke slachtoffers gemaakt, zelfs wanneer er honderden verzameld waren op eenzelfde locatie (treinstation Kramatorks bv).

Het is toch ongelooflijk dom om als politicus uw steun uit te spreken aan Israël juist op het moment dat daar een ziekenhuis met 500+ mensen in wordt gebombardeerd.
Nu is het niet zeker dat Israël de schuldige was, maar het blijft wel de meest waarschijnlijke piste.
Ik vraag mij dan af of die de actualiteit niet beter checken voor ze zoiets posten.
Het is niet dat Israël al niet eerder volledig over de schreef ging, wat maakt dan nog een ziekenhuis uit - zeker wanneer er mist is over wie verantwoordelijk is.

Het is niet dat Israël al niet eerder volledig over de schreef ging, wat maakt dan nog een ziekenhuis uit - zeker wanneer er mist is over wie verantwoordelijk is.
Klopt, enige terughoudendheid zou sowieso op zijn plaats zijn.

Langs de ene kant wil men in Europa de boodschap uitdragen dat men anti-discriminatie en anti-racisme is, terwijl ze dan zitten te dwepen met Israël die de Palestijnen al decennialang als stront behandelt. Een bende hypocrieten zijn het.

Klopt, enige terughoudendheid zou sowieso op zijn plaats zijn.

Langs de ene kant wil men in Europa de boodschap uitdragen dat men anti-discriminatie en anti-racisme is, terwijl ze dan zitten te dwepen met Israël die de Palestijnen al decennialang als stront behandelt. Een bende hypocrieten zijn het.
Wie er ook verantwoordelijk is, situatie in midden-oosten in snel tempo aan het verslechteren. Kan weer een impasse worden voor jaren.
Ofwel gaat Israël/VS/EU nu door en kuisen ze de boel op ofwel krijgen we zoals in Oekraïne een impasse.

• De propagandamolens draaien inderdaad overuren. Er wordt heel veel mist gespuit. Dankzij jouw bericht lopen er hier nu leden rond die het idee entertainen dat Hamas per ongeluk een wapenopslagplaats onder het ziekenhuis heeft doen ontploffen, een balonnetje dat zelfs door de Israëlische propagandisten op X niet opgelaten is. We kunnen die extra mist echt wel missen.
Die paar forum gebruikers hier zijn niet gevaarlijk.

Wat wel gevaarlijk is door direct de andere kant te gaan beschuldigen zonder ook maar enig bewijs, zijn de zaken die onmiddellijk daarna gebeurd zijn:
  • De protesten die nu in alle landen aan de gang zijn geschoten.
  • Landen zoals Iran die nu bepaalde berichten de wereld insturen
  • Eventuele sympatisanten hier in het westen die in actie gaan schieten.
Dus enige terughoudendheid is absoluut op zijn plaats.

Wat wel gevaarlijk is door direct de andere kant te gaan beschuldigen zonder ook maar enig bewijs, zijn de zaken die onmiddellijk daarna gebeurd zijn:
Die paar forum gebruikers hier zijn niet gevaarlijk zeg je zelf dus dat geldt toch voor beide zijden dan?

De eerste info die kwam via de media was dat het ziekenhuis gebombardeerd was door Israel dus niet onlogisch dat er daar dan kritiek op komt. Later is IDF begonnen met mist spuien en nog later hebben ze dit pas ontkend. Dus opnieuw logisch dat er in het begin kritiek op komt van alle mogelijke zijde.

Gaat almeer meer de verkeerde kant op.
'k zie Israel in staat van een ziekenhuis te bombarderen als ze denken dat daar leiders or munitie zijn, maar 'k zie Hamas net zozeer in staat om dat ziekenhuis op te blazen om iedereen op te jutten. Zal weer een geval zijn waar iedereen zijn waarheid kiest en daarbij blijft.

Gevolg is dat meerdere moslimlanden morgen als algemene rouwdag aangeduid hebben en er nu al razende betogingen zijn...

En een analyse over het incident van de "geoconfirmed" account, één van de beste in dit veld.
Het kruidvat is daar stilaan helemaal aant ontploffen in het het Midden-Oosten :( . Wat met Iran? Daar maak ik me de grootste zorgen over.

Het waren nochtans enkele woordvoerders van het IDF die afkwamen met het nieuws dat Israel het hospitaal gebombardeerd heeft...

Media heeft dit dan opgepikt, achteraf hebben die mensen die tweets verwijderd, daarna is het IDF met een reddingsoperatie begonnen door met fake videos hun onschuld proberen te bewijzen, en daarbovenop heeft het Israelisch leger ervaring met zowel het bombarderen van ziekenhuizen als het staalhard ontkennen van het plegen van oorlogsmisdaden en andere onzin terwijl maanden later na onderzoek blijkt dat ze het wel waren.

Goed mogelijk dat het uiteindelijk toch een raket van jihadisten was. Maar met zoveel verschillende argumenten die naar Israel wijzen, kan je geen teruhoudendheid verwachten. Misschien als haar woordvoerders de aanval niet hadden opgeeist? Of als het leger niet middels fake videos het geprobeerd te ontkrachten hebben? Of als Netanyahu en verscheidene andere Israelitische politici niet al decennia achter Palestijnse genocide roepen? In zulke gevallen was terughoudendheid inderdaad imperatief.

Een langetermijnplan is nergens te zien, eens Hamas weg is valt alles in de plooi lijkt de hoop van Netanyahu. Dat lijkt maar een wensdroom.
Klopt idd. Je kan de groepering Hamas letterlijk wegvagen en vernietigen als het ware.. maar het gedachtengoed nooit! Is net hetzelfde als bij IS trouwens.

Dus mag ik dan verwachten dat je geen ongefundeerde ballonnetjes meer oplaat? Of geldt die terughoudendheid enkel voor de "hypocriete" niet bij naam genoemde forumleden die je eens wou pakken?

• Eventuele sympatisanten hier in het westen die in actie gaan schieten

Wat voor absurdisme is dit nu eigenlijk. Je mag zelf wel mist spuien, er op los speculeren en het ballonnetje op laten dat de Palestijnen zichzelf vanuit een tunnel hebben opgeblazen, want dat is niet gevaarlijk. Maar wanneer forumleden Israël beschuldigen, zijn die blijkbaar verantwoordelijk voor de protesten in de moslimwereld :crazy:.

Binnen de context van dit forum hebben de meeste leden die eerst vloekten op Israël na de eerste berichten (die allemaal richting Israël wezen), die terughoudendheid wel degelijk beginnen inbouwen in hun posts nadat de twijfels in de media ook naar boven kwamen. Ondertussen neem jij niets van je eigen woorden terug ... ook al ging je verder in je verdachtmakingen van de Palestijnen dan de propagandisten van Israël op X.

Het wordt moeilijk om te bepalen wie die écht heeft gedaan. Een onafhankelijk onderzoek is op dit moment uit gesloten en er is enorm veel fake news in omloop. Zelfs al worden er brokstukken van het wapen gevonden moeten we ons afvragen of die beelden geloofwaardig zijn of niet. Ik denk dat het voor veel mensen al een uitgemaakte zaak is en het is niet dat dit een eerste faux pas van Israël zou zijn in dit conflict. Dit is al lang geen zelfverdediging meer.

IDF heeft een persconferentie gehouden waarin ze hun analyse van gisterenavond toelichten.

Ondertussen zijn er beelden van het ziekenhuis zelf.

Dat komt overeen met wat de BBC aangeeft als het ziekenhuis. Als we kijken naar de staat van die gebouwen op de achtergrond dan begrijp ik ook niet hoe je aan 500 slachtoffers zou komen. Of de gehele parking moet volledig vol hebben gezeten met wachtende mensen misschien? Opgelet, er is maar een deel van het ziekenhuis zichtbaar merk ik op. Maar tegelijkertijd dacht ik dat er ook maar 1 inslag is geweest.
_131459635_gaza_hospital_attackb_640-nc-2x-nc.png

edit: Ik leer bij. Er is ook een Indonesisch ziekenhuis in Noord-Gaza gebouwd met donaties vanuit Indonesië en operationeel sinds 2016.

uWn134l.png

Laatst bewerkt:
Dus mag ik dan verwachten dat je geen ongefundeerde ballonnetjes meer oplaat? Of geldt die terughoudendheid enkel voor de "hypocriete" niet bij naam genoemde forumleden die je eens wou pakken?
Van mijn kant was er net wel terughoudendheid. Ik heb gezegd dat het zomaar een andere oorzaak zou kunnen hebben, met 1 vorbeeld. Dat is niemand beschuldigen, maar de opties voor de 2 zijde open houden. Ik daag je uit 1 zin te vinden waar ik iemand beschuldig zoals jij de Israeliers beschuldigd?

En het is helemaal niet mijn bedoeling om mensen te "pakken". Ik verwacht gewoon enige rechtlijnigheid van mensen die er altijd zelf voor pleiten.

Maar omdat je er om vraagt: hier is 1tje dat van jou komt:

Maar laat ons vooral het verdere onderzoek afwachten vooraleer we mensen van achter onze computer schuldig bevinden of zoals sommigen weeral van de gelegenheid gebruik maken om hele gemeenschappen zwart te maken.
Kan ik verwachten dat je dat in het vervolg dan ook zelf gaat waarmaken?

Ik zie op die foto's eigenlijk helemaal geen gebouw dat gelijkt op een hospitaal, maar bon, dat is misschien Westers privilege.
Gezien de nauwe link tussen i24 en Netanyahu verwacht ik weinig objectiviteit betreffende zo'n gigantische PR-ramp van die kant uit. En een random gesprek in het Arabisch heeft toch 0 meerwaarde?

Ondertussen maken Israelische bronnen wel gewag van wapenopslagplaatsen op die locatie en dat de grote schade daaraan gelinkt kan worden.
Anyhow, het nieuws en fake nieuws dat tegenwoordig verspreidt en de gevolgen daarvan zijn echt misselijkmakend, maar nog steeds maar een voorproefje voor wat ons te wachten staat eens AI al die beelden levensecht kan genereren. We zijn er bijna, en dan is het hek helemaal van de dam.

Laatst bewerkt:
Dat komt overeen met wat de BBC aangeeft als het ziekenhuis. Als we kijken naar de staat van die gebouwen op de achtergrond dan begrijp ik ook niet hoe je aan 500 slachtoffers zou komen. Of de gehele parking moet volledig vol hebben gezeten met wachtende mensen misschien?
het lijkt me logisch dat dat het geval zou zijn, dat zijn "safe havens", hé.
StannekeS zei:
Opgelet, er is maar een deel van het ziekenhuis zichtbaar merk ik op. Maar tegelijkertijd dacht ik dat er ook maar 1 inslag is geweest.
_131459635_gaza_hospital_attackb_640-nc-2x-nc.png

edit: Ik leer bij. Er is ook een Indonesisch ziekenhuis in Noord-Gaza gebouwd met donaties vanuit Indonesië en operationeel sinds 2016.

uWn134l.png
het ziekenhuis dat nu gebombardeerd is (want een interne explosie lijkt me gezien de beelden onwaarschijnlijk) is een anglicaans (christelijk dus) ziekenhuis. En op radio 1 hoorde ik daarnet iemand vanuit die anglicaanse hoek zeggen dat het ziekenhuis reeds én een waarschuwing van israel én een kleine aanval had de laatste dagen.

Je moet dan ook nog rekening houden dat de IDF gisteren enkele berichten ingetrokken/aangepast heeft en dat er een video gebruikt werd als "weergave van de inslag" die 40 minuten NA de inslag opgenomen was en dan vind ik toch dat je niet ver meer bent van een al dan niet gerichte aanslag van het IDF.

Allez, heb nog geen verklaring gehoord waarom ze eerst de verkeerde video gelinkt hebben en pas nadat iemand van de NYT dat opmerkte die verwijderd werd.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan