Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Dan nog, waarom dit conflict hier in Europa of andere Westerse landen importeren?
Juist ja, een zoveelste (negatief) gevolg van massamigratie.

Jongeren die in Antwerpen de vlag van Israël naar aanleiding van een turnkampioenschap naar beneden halen, vlak nadat er in Israël een enorme terreuraanslag is gepleegd... is gewoonweg triest.
Dat eerste is omdat men mssn meeleeft met familie/vrienden/…

Dat 2de is idd triest en is voor niets nodig

Dan nog, waarom dit conflict hier in Europa of andere Westerse landen importeren?
Juist ja, een zoveelste (negatief) gevolg van massamigratie.

Jongeren die in Antwerpen de vlag van Israël naar aanleiding van een turnkampioenschap naar beneden halen, vlak nadat er in Israël een enorme terreuraanslag is gepleegd... is gewoonweg triest.

Aaah, daar is het stokpaardje weer. Mijn excuses dat ik nu ook pas de link ben met je pro-Israel standpunt. Is natuurlijk één van de weinige keren dat we massamigratie weg van Europa hadden.

Nee, het is natuurlijk niet te begrijpen dat een land/gebied/volk dat zelf geterroriseerd wordt emotioneel reageert.
Wilt niet zeggen dat ik het goedpraat in de context van zo'n kampioenschap overigens.

Erdogan in Turkije die opvallend neutraal is.
Hij wilt wat hij een "eerlijke vrede" noemt.

"What is the U.S. aircraft carrier doing in Israel? It will start to carry out serious massacres there by striking, destroying Gaza,"

"Unfortunately, America is currently training, and arming all terrorist groups, and unfortunately, it is turning these places into bloodbaths, whether in Syria, in this region or in the Middle East,"

Türkiye will try to stop the ongoing war between Palestinian resistance group Hamas and Israel as soon as possible, as he reiterated the importance of a two-state solution. He said the ultimate solution to Israeli-Palestinian conflict will only be possible with the establishment of independent Palestinian state with 1967 borders and East Jerusalem as its capital.

Ik wil dit effe quoten omdat ik veel lachende reacties zie.

Echter zijn Ismail Haniyeh en Sheikh Hamad bin Khalifa (Emir van Qatar) goeie vriendjes.
Daar vloeien echt biljoenen naar Gaza.
Daar zijn doorheen de jaren veel Qatar money moskee's, appartementen met pleintjes en basketball pleintjes gebouwd. Daar worden ziekenhuizen gebouwd, rehabilitatie centers, ...

Hamas doet daar ook goeie dingen in Gaza. Ge kunt dat nu wel weglachen. En het is ook een groot contrast met het terreur van een paar dagen geleden.
Maar ge moet dat ook kunnen zeggen imo.
Zouden die wapens dan ook niet via Qatar gestuurd worden ?

Omdat Hamas ook heel veel goeie dingen heeft gedaan in de Gaza strook voor de Palestijnse bewoners. Je mag dat echt niet onderschatten
Klopt, al ligt het bij degenen die het weer niet kunnen laten om louter met een uitlach-emoticon reactie te reageren blijkbaar moeilijk om te kunnen erkennen dat weinig in deze wereld zwart-wit is.

Voor veel Palestijnen was Hamas een verademing na de corruptie die weelderig tierde onder Fatah, waarbij Hamas voor heel wat sociale ondersteuning zorgde. Ik las echter wel dat de steun voor Hamas lang niet meer hetzelfde is als bij de verkiezingen van bijna 20 jaar geleden, in tegenstelling tot het bericht van @phate_13.

Naast de indoctrinatie heb je natuurlijk ook het gegeven dat Gaza al jaren de letterlijke hel op aarde is, en dat Israël daarvoor als grote schuldige wordt beschouwd door de Palestijnen. En Hamas is de partij die in de ogen van de Palestijnen het meest weerstand biedt aan Israël (hoe gruwelijk ook).

ah biden en blinken hebben blijkbaar de beelden gezien....
Serieuze weapons of mass destruction van de eerste golfoorlog vibes krijg ik daarbij toch.... :S
Die onvoorwaardelijke steun van de VS is mss nog wel het grootste probleem in heel deze zaak. Men zou VN blauwhelmen naar daar moeten sturen want Israel en Palestina krijgen dat daar nooit opgelost.

Laatst bewerkt:
Die onvoorwaardelijke steun van de VS is mss nog wel het grootste probleem in heel deze zaak. Men zou moeten VN blauwhelmen naar daar moeten sturen want Israel en Palestina krijgen dat daar nooit opgelost.
Dit zo hard.

Ik kan wel begrijpen dat Israel wraak wil nemen en zonder mededogen komaf wil maken met heel gaza. Maar dan is het toch de verantwoordelijkheid van de president van het machtigste land (enfin, dat denken ze daar toch) om de boel wat te ontmijnen.
Biden is echt zo'n grote teleurstelling, niet normaal.

Dit zo hard.

Ik kan wel begrijpen dat Israel wraak wil nemen en zonder mededogen komaf wil maken met heel gaza. Maar dan is het toch de verantwoordelijkheid van de president van het machtigste land (enfin, dat denken ze daar toch) om de boel wat te ontmijnen.
Biden is echt zo'n grote teleurstelling, niet normaal.
Al vraag ik me af of Biden zoveel kan doen daaraan op dit moment. Pas op, hij kan sowieso een veel sterker standpunt innemen. Maar de verkiezingen die aan de horizon komen kijken, zullen zeker parten spelen.

Voting power​

According to Bard,[24] "Jews have devoted themselves to politics with almost religious fervor." He cites that "Jews have the highest percentage voter turnout of any ethnic group" and that of the American Jewish population "roughly 94 percent live in thirteen key electoral college states" which alone "are worth enough electoral votes to elect the president. If you add the non-Jews shown by opinion polls to be as pro-Israel as Jews, it is clear Israel has the support of one of the largest veto groups in the country." Bard goes on to say that for United States congressmen "there are no benefits to candidates taking an openly anti-Israel stance and considerable costs in both loss of campaign contributions and votes from Jews and non-Jews alike."[24]

"Most important fact about the Jewish vote in America", according to Jeffrey S. Helmreich of the Jerusalem Center for Public Affairs, "lies in the fact that it is a uniquely swayable bloc. ... The issue of support for Israel [by a candidate] has proven capable of spurring a sizable portion of Jews to switch parties—in large enough numbers to tip the scales in national or statewide elections. Moreover, the "Israel swing vote" is especially open to political courtship because, unlike the interests of other minority groups, support for Israel has long been compatible with traditional Republican and Democratic agendas. ... On the other hand, being distinctively unsupportive of Israel can significantly hurt a candidate's chances."[46][47]

Veel respect trouwens voor alle Israeli's die wel naar een constructieve oplossing op zoek zijn.

On Saturday, Haggai Matar, an Israeli journalist with +972, wrote, while “sitting at home in Tel Aviv, trying to figure out how to protect my family in a house with no shelter or safe room,” that Israel has to change course with respect to its treatment of Palestinians, that “it is not in spite of the horror that we have to change course—it is exactly because of it.”
The next day, the prominent Israeli outlet Haaretz published its editorial under the headline “Netanyahu Bears Responsibility for This Israel-Gaza War.” The editorial read: “The prime minister … completely failed to identify the dangers he was consciously leading Israel into when establishing a government of annexation and dispossession, when appointing Bezalel Smotrich and Itamar Ben-Gvir to key positions, while embracing a foreign policy that openly ignored the existence and rights of Palestinians.”
Ofer Cassif, a member of the Knesset and the leftist Hadash coalition, said Sunday, “We condemn and oppose any assault on innocent civilians. But in contrast to the Israeli government that means that we oppose any assault on Palestinian civilians as well. We must analyze those terrible incidents [the attacks] in the right context—and that is the ongoing occupation.”
Breaking the Silence, a group of Israeli veterans “aimed at raising awareness to the dire consequences of prolonged military occupation,” told its readers on social media that the IDF was preoccupied with protecting settlers in the West Bank because “our country decided—decades ago—that it’s willing to forfeit the security of its citizens in our towns and cities, in favor of maintaining control over an occupied civilian population of millions, all for the sake of a settler-messianic agenda.”

Jammer dat je dan oorlogshaviken zoals Biden krijgt die dat allemaal teniet proberen te doen met hun onvoorwaardelijke steun voor meer oppressie en meer haat.

Probleem daarbij is dat, zoals ik zei, Hamas waarschijnlijk wel eten en water binnen smokkelt voor zichzelf. Dus dan reken je op publieke druk van het Palestijnse volk op Hamas om gijzelaars vrij te laten.

Maar, Hamas heeft al laten zien tot hoe ver ze durven te gaan in hun extremisme. Dat wordt dus een soort patstelling tussen 2 kampen die er niet mee in zitten om burgers te laten sterven. :confused:

Ik weet niet of er publieke druk zal komen. Geweld en zeker oorlogsgeweld verenigd de bevolking. Dat zie je aan Israëlische kant in de media maar hetzelfde is ook waar voor de Palestijnse kant. Daar krijgen we weinig van te zien maar er is geen reden waarom het niet zo zou zijn.

Als je de bommen letterlijk in je straat ziet vallen ga je je beginnen verbinden aan de mensen die samen met jou in de shit zitten. En dat is voor de mensen van Gaza Hamas.

Ik denk ook niet dat Hamas alles oppot als een draak op een berg goud. De relatie tussen de mensen van Gaza en Hamas is waarschijnlijk bijzonder verweven en complex. Het is niet ondenkbaar dat een Hamasstrijder in Sredot een familie overhoop heeft geschoten terwijl hij zelf vrouw en kinderen in Gaza heeft zitten.

Daarom dat ik niet geloof in de uitroeiing van Hamas zoals de IDF het voorstelt. Dat is zoals een bos vol bramen bosmaaien: goed voor een jaar en dan staat het weer vol met sprieten want de grond zit zwanger van braamknollen.

Wat er dus in realiteit gaat gebeuren is net dat. De IDF gaat bosmaaien. En over enkele jaren is Hamas weer terug.

Human Rights Watch has determined based on verified video and witness accounts that Israeli forces used white phosphorus in military operations in Lebanon and Gaza on October 10 and 11, 2023, respectively. The videos show multiple airbursts of artillery-fired white phosphorus over the Gaza City port and two rural locations along the Israel-Lebanon border.

White phosphorus, which can be used as a smokescreen or a weapon, has the potential to cause civilian harm due to the severe burns it causes and its lingering long-term effects on survivors. Its use in densely populated areas of Gaza violates the requirement under international humanitarian law that parties to the conflict take all feasible precautions to avoid civilian injury and loss of life. It also highlights the need to reexamine the status and adequacy of Protocol III of the Convention on Conventional Weapons (CCW), currently the only international law dedicated to governing incendiary weapons.

Dan toch bevestiging van de geruchten.

Daarom dat ik niet geloof in de uitroeiing van Hamas zoals de IDF het voorstelt. Dat is zoals een bos vol bramen bosmaaien: goed voor een jaar en dan staat het weer vol met sprieten want de grond zit zwanger van braamknollen.

Wat er dus in realiteit gaat gebeuren is net dat. De IDF gaat bosmaaien. En over enkele jaren is Hamas weer terug.
Of ze gaan er met de grove borstel door en verwijderen het onkruid met wortel enal.

Maar ik denk/hoop niet dat je die verwijzing hier wou maken :unsure:

Terug
Bovenaan