Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Amai, wat een enorme vedraaiing van de feiten.
Misschien is het u opgevallen, maar we zijn ondertussen 2023. Dat het stuk u geen hol uitmaakt, geeft gewoon aan dat je feiten negeert omdat ze niet in uw kraam passen.
Neen. Ik stel het zo cru, omdat ge gewoon negeert wat ik zeg en langs de kwestie reageert. Jij kiest een tijdspunt. Ik zeg dat het daarvoor anders is, en jij begint opnieuw over het door door jouw gekozen tijdstip. Ik stoor me enorm dat je de feiten verdraait door enkel naar één tijdstip te kijken. Ik tracht het over een langere periode heen te beschouwen.
je kan evengoed zeggen dat de Arabische inwoners het gebied dat zij niet bezitten wilden toe-eigenen.
Wie woonde er dan eerder? Wie woonde er in de periode er voor?
Die argumentatie gaat voor beide kampen dan op, want zoals ik al zei en het te zien was op "mijn" kaartje, was het gebied van de joden en het gebied van de Arabische inwoners nog niet eens de helft van het hele gebied.
Oké, maar waarom zouden de joden dan dat grote "niet bezitte" gebied mogen hebben, waar slaat dat op? De joden die, ter herinnering, slechts enkele procentpunten van de bevolking voorstellen enkele jaren eerder. Hoe is het logisch dat je het stuk waarbij er een gigantische migratie van Joden is naar dat gebied volledig negeert?
maar goed, geen probleem dat ge feiten niet aanvaard, maar moei u dan niet in een discussie waar die zaken wel degelijk relevant zijn.
of om het simpelweg te zeggen: "Als je dus zelf je feiten gaat kiezen, is het altijd gemakkelijk"

Ik ben voorstander van feiten. Acties hebben gevolgen... Die bevolking kreeg de kans om een eigen staat uit te roepen, maar kozen ervoor om meer gebied te veroveren. Dat pakt anders uit en ze verloren grond. Rationele feiten.
De bevolking van enkele jaren eerder 6% krijgt van een bezetter 50% van de grond. Hoe is het logisch als vlak ervoor 94% zijnde dit te aanvaarden? Wat zou je er logisch aan vinden dat een Turkse minderheid hier 50% van de grond zich zou toe-eigenen in België? Ongeacht van hoeveel migratie er naar hier komt.

Daarnaast, ook een foutief statement, de bevolking daar koos er niet voor om meer gebied te veroveren. (Hoewel ze inderdaad niet tevreden waren met het voorstel). Het zijn de omringende landen geweest die binnen vielen :
Over the next few days, approximately 700 Lebanese, 1,876 Syrian, 4,000 Iraqi, and 2,800 Egyptian troops crossed over the borders into Palestine, starting the 1948 Arab–Israeli War.

The war, which was to last until 1949, would see Israel expand to encompass about 78% of the territory of the former British Mandate, with Jordan seizing and subsequently annexing the West Bank and Egypt seizing the Gaza Strip.
Behalve als ik ergens iets mis, heeft de bevolking die er woonde dat vooral ondergaan.

En mijn eigen ruiten inslaan? Kijk eens goed tot welk land de Oostkantons behoren? ik geef u een tip.. het is niet Duitsland. Die mensen daar hebben niet gekozen om tot België te horen. België kreeg die grond ter compensatie van een oorlog die Duitsland had verloren. Net zoals Israël dat gebied verkreeg van Jordanië nadat die de oorlog hadden verloren. Je mag die feiten naast u neerleggen omdat ze niet in uw emotioneel betoog passen, maar lijnen op een kaart worden nu eenmaal harteloos getrokken vaak zonder rekening te houden met wie er woont.
Ja, exact. Die mensen kozen misschien niet om tot bij België te behoren, maar ze mogen er wel nog wonen. Het is dat laatste stukje wat ik al een paar keer heb benadrukt, maar wat jij volledig lijkt te negeren. Belangrijk stuk thans. We hebben de mensen die in de Oostkantons niet verdreven om eigen nederzettingen neer te gaan zetten.

TLDR : Ik kies niet één specifiek punt uit de geschiedenis er uit om een bepaalde bewuste framing te creëeren in het voor of nadeel van één van de partijen. Ik probeer te kijken naar de langere geschiedenis en wat er zich heeft afgespeeld.

Laatst bewerkt:
Ik lees overal dat de strijd in Gaza heftig en bloederig zal zijn.
Maar als het water & eten op is. En de laatste noodgenerator het begeven heeft en ze zonder elektriciteit vallen... en dan Israël met bombardementen begint vanop land, zee en lucht. Daarna stap voor stap Gaza binnenwandelen met warmtegevoelige drones etc etc. Dan lijkt het me vooral heftig en bloederig voor Hamas en het Palestijnse volk.

Ja het is een soort middeleeuwse belegering van Gaza he. De toevoer van levensmiddelen verhinderen. Af en toe prikken met de trebuchet (tegenwoordig zijn dat raketten).

Een paar vragen daarbij zijn:
- Gaat Israël gewoon wat afwachten tot de situatie in Gaza zó erg wordt dat Hamas gedwongen wordt tot overgave? Of gaan ze binnenkort ook een grondoffensief starten (= guerilla)?
- Hoeveel levensmiddelen krijgt men momenteel binnen gesmokkeld via het tunnelsysteem? Ik vermoed genoeg voor de Hamas strijders, maar bijlange niet genoeg voor de ganse bevolking van Gaza (2 miljoen mensen, dat is niet niks).
- Ook internationaal zal er (hopelijk) toch wat druk komen als de Palestijnse burgers volledig aan het creperen zijn.

Bij gebrek aan water kan dat allemaal snel gaan. 3 dagen zonder drinkbaar water is genoeg om te sterven.

Grappig dat je begint over fruit, want het gaat hier over een geval van serieuze cherry picking als je enkel maar over Joodse slachtoffers wil spreken. Verre van alle slachtoffers van de Hamas-aanval zullen trouwens Joden zijn geweest.

Als iemand opmerkt dat er bij deze aanslagen het meeste aantal joodse slachtoffers gemaakt is sinds de Holocaust, moet je niet afkomen met een andere slachtpartij onder Palestijnen/christenen of voor mijn part onder chinezen. De opmerking ging immers letterlijk over joodse slachtoffers in vergelijking met de Holocaust... dat heeft niets met cherry picking te maken.

Hamas heeft inderdaad zonder onderscheid ook héél wat andere nationaliteiten vermoord, dat is waar.

48 pagina's waarbij je blijft doordrammen en Gaza gelijk blijft stellen met Hamas. Tmoet leuk leven zijn in een wereld waar alles zo simpel is.

Hamas opereert binnen Gaza en is destijds verkozen binnen Gaza, het zijn nu éénmaal geen zaken die je van elkaar kan scheiden.
Zonder Hamas zou Israël Gaza nu niet (opnieuw) willen binnenvallen nadat ze zich er net teruggetrokken hadden.

Nee, het is gewoon erkennen dat de realiteit zich niet laat vangen door simpele hokjes, hoe graag ge dat ook schijnt te willen.

Iets kan gerust in meerdere hokjes passen, alleen moet je dan niet consequent zwijgen over het ene hokje en tegelijkertijd anderen hypocrisie verwijten.

Ik kan ook probleemloos Israël een democratie noemen en tegelijkertijd als bezetter zien van een aantal kolonies,

Het gaat niet over "verbaasd zijn" of "niet kunnen geloven". Het gaat om zaken meteen als waar aan te zien, zonder je gewoonlijke kritische zin te gebruiken.

Wat ben ik nu weer aan het minimaliseren? :crazy:

Amnesty bekritiseerde Oekraïne ja. Maar Amnesty verdedigde niet tegelijkertijd de bombardementen van Rusland.

Zonder risico op bombardementen zou het niet veel uitmaken of je je militaire hoofdkwartieren in gebied van burgerbevolking legt natuurlijk.

Dat is waar, maar jij noemt het consequent een terroristische organisatie waarbij je bijna uitsluitend de religieuze component benadrukt. Wat ook maar een deel van de waarheid is. Dus veeg eerst eens voor eigen deur.

Er staat minstens één post in deze thread waarin ik aangeef dat ik enig begrip heb voor de Palestijnen waarom zij Hamas als meer dan louter de terreurorganisatie zien.

Ja het is een soort middeleeuwse belegering van Gaza he. De toevoer van levensmiddelen verhinderen. Af en toe prikken met de trebuchet (tegenwoordig zijn dat raketten).

Een paar vragen daarbij zijn:
- Gaat Israël gewoon wat afwachten tot de situatie in Gaza zó erg wordt dat Hamas gedwongen wordt tot overgave? Of gaan ze binnenkort ook een grondoffensief starten (= guerilla)?
- Hoeveel levensmiddelen krijgt men momenteel binnen gesmokkeld via het tunnelsysteem? Ik vermoed genoeg voor de Hamas strijders, maar bijlange niet genoeg voor de ganse bevolking van Gaza (2 miljoen mensen, dat is niet niks).
- Ook internationaal zal er (hopelijk) toch wat druk komen als de Palestijnse burgers volledig aan het creperen zijn.

Bij gebrek aan water kan dat allemaal snel gaan. 3 dagen zonder drinkbaar water is genoeg om te sterven.

Ik Las dat een IDF generaal heeft verklaard dat de belegering doorgaat tot de gijzelaars vrijgegeven zijn. Dat is als een concreter doel dan de vernietiging van Hamas. Want ik heb geen idee wat men daar dan mee bedoelt. Hamas zit overal. Daarbij hoorde ik op de radio bij Benedict Coussement dat een getuige sprak over hoe mensen die uit hun huizen zijn gevlucht onderdak zoeken bij wildvreemden. Maar wat als dan blijkt dat de broer van van de neef van de nonkel van dat gezin bij Hamas zit. Ben jij dan zelf ook doelwit?

Daarom stel ik me de vraag. Wat is het doel hier nu écht in Gaza.

@Avondland ik krijg dat idee van een black swan event precies niet uit mijn hoofd.

Dit zaait momenteel grote verdeeldheid in de wereld. Naar mijn mening vooral door de opvallende rol van de VS, die onvoorwaardelijke steun uitspreken voor Israël. Daartegenover heb je de hele Arabische wereld wiens afkeer voor Israël (en daaraan gekoppeld de VS, gezien hun steun) verder groeit met de minuut. Met gelukkig nog een middenveld die gewoon wilt dat beide partijen er onmiddellijk mee stoppen (Europa, China, en bv. ook Erdogan in Turkije die opvallend neutraal is).

Je krijgt het gevoel dat er nog maar 1 zet nodig is voor volledige escalatie.

(al een 'geluk' dat Rusland op militair vlak zich momenteel echt niet kan gaan moeien ginder... maar daarnaast heb je nog Iran en China, die misschien een opportuniteit zien)

Aangezien dit aansluit bij een eerdere discussie hier :

Hamas voert een beleid dat de islamitische regels van de Koran volgt. De politieke leiders regeren daarbij met harde hand. Activisten hebben al meermaals vragen gesteld bij de mensenrechtensituatie in het gebied, onder meer over het recht op een eerlijk proces of het recht op vrije meningsuiting.

Toch blijkt uit bevragingen onder de Palestijnse bevolking dat ze liever Hamas aan de macht zien dan president Abbas. Verschillende Gazabewoners vinden dat Abbas een overwinning van Hamas in de weg staat.
Ik moet zeggen dat ik daar toch wel wat van verschiet. Dat er in 2006 zo gestemd was, dat was hier al gepasseerd, maar dat hier nog altijd zo'n grote steun heerst voor Hamas, dat verbaast me wel. Ik vind het wel jammer dat men verder geen bronverwijzing doet naar deze bevragingen. Ik ben wel curieus naar hoe recent deze zijn. (Het zal alvast niet sinds deze nieuwe heropflakkering zijn lijkt me.)

Al denk ik dat het stukje indoctrinatie er wel wat mee te maken zal hebben:
Al vanaf een jonge leeftijd worden mannen klaargestoomd om zich bij de militaire fractie aan te sluiten. Op wapenbeurzen leren kinderen hoe ze een machinegeweer moeten vasthouden.

't Valt me op dat er nu toch ook al een paar schermutselingen zijn geweest in ons land, en dat die voor zover ik meekrijg via 't weinige nieuws dat 'k zie allemaal gaan over Palestijnen die Joden viseren. Je zou daar op den duur toch kunnen uit afleiden dat de ene bevolkingsgroep wat meer moeite heeft met het bestaan van de andere dan omgekeerd. Of zijn daar andere verklaringen voor?

Ik zie dat de twitter account van Israel fotos heeft vrijgegeven van dode en verbrande baby's.

Was blijkbaar nodig aangezien velen en ook een paar hier in twijfel trekte dat Hamas tot zo een dingen in staat zijn.

Maar maar maar, waar zijn de fotos van de onthoofde baby's?? Dat zullen ze dan zeker niet gedaan hebben!

't Valt me op dat er nu toch ook al een paar schermutselingen zijn geweest in ons land, en dat die voor zover ik meekrijg via 't weinige nieuws dat 'k zie allemaal gaan over Palestijnen die Joden viseren. Je zou daar op den duur toch kunnen uit afleiden dat de ene bevolkingsgroep wat meer moeite heeft met het bestaan van de andere dan omgekeerd. Of zijn daar andere verklaringen voor?
Heb je deze topic gelezen? Andere verklaring zijn toch al gepasseerd hier? Het gedrag van Israël op de West Bank, hoe ze Gaza al die jaren als openluchtgevangenis behandel, het apartheidsregime dat ze nu deels is in Israël,…

Laatst bewerkt:
Ik Las dat een IDF generaal heeft verklaard dat de belegering doorgaat tot de gijzelaars vrijgegeven zijn. Dat is als een concreter doel dan de vernietiging van Hamas. Want ik heb geen idee wat men daar dan mee bedoelt. Hamas zit overal. Daarbij hoorde ik op de radio bij Benedict Coussement dat een getuige sprak over hoe mensen die uit hun huizen zijn gevlucht onderdak zoeken bij wildvreemden. Maar wat als dan blijkt dat de broer van van de neef van de nonkel van dat gezin bij Hamas zit. Ben jij dan zelf ook doelwit?

Daarom stel ik me de vraag. Wat is het doel hier nu écht in Gaza.

Probleem daarbij is dat, zoals ik zei, Hamas waarschijnlijk wel eten en water binnen smokkelt voor zichzelf. Dus dan reken je op publieke druk van het Palestijnse volk op Hamas om gijzelaars vrij te laten.

Maar, Hamas heeft al laten zien tot hoe ver ze durven te gaan in hun extremisme. Dat wordt dus een soort patstelling tussen 2 kampen die er niet mee in zitten om burgers te laten sterven. :confused:

Ik zie dat de twitter account van Israel fotos heeft vrijgegeven van dode en verbrande baby's.

Was blijkbaar nodig aangezien velen en ook een paar hier in twijfel trekte dat Hamas tot zo een dingen in staat zijn.
Het ging over onthoofde baby’s (niet dat dode en/of verbrande baby’s niet erg zijn natuurlijk) toen er gevraagd werd om bevestiging. Dat is er nog steeds niet trouwens

Het ging over onthoofde baby’s (niet dat dode en/of verbrande baby’s niet erg zijn natuurlijk) toen er gevraagd werd om bevestiging. Dat is er nog steeds niet trouwens
Ja want dat zullen ze niet over hun hart gekregen hebben, ze zullen het bij verbranden en doodschieten gehouden hebben... dat je dat nog maar in twijfel trekt...

Vrouwen en kinderen evacueren uit gaza en de rest... tja overgeven of met de pletwals erover.

Niemand wilt die mensen in hun land hebben,zelfs niet de andere Arabische landen. Historie leert ons dat ze toch alleen maar voor haat en verderf zorgen.

Aangezien dit aansluit bij een eerdere discussie hier :

Ik moet zeggen dat ik daar toch wel wat van verschiet. Dat er in 2006 zo gestemd was, dat was hier al gepasseerd, maar dat hier nog altijd zo'n grote steun heerst voor Hamas, dat verbaast me wel. Ik vind het wel jammer dat men verder geen bronverwijzing doet naar deze bevragingen. Ik ben wel curieus naar hoe recent deze zijn. (Het zal alvast niet sinds deze nieuwe heropflakkering zijn lijkt me.)

Al denk ik dat het stukje indoctrinatie er wel wat mee te maken zal hebben:

Omdat Hamas ook heel veel goeie dingen heeft gedaan in de Gaza strook voor de Palestijnse bewoners. Je mag dat echt niet onderschatten

Amai, wat een enorme vedraaiing van de feiten.

Neen. Ik stel het zo cru, omdat ge gewoon negeert wat ik zeg en langs de kwestie reageert. Jij kiest een tijdspunt. Ik zeg dat het daarvoor anders is, en jij begint opnieuw over het door door jouw gekozen tijdstip. Ik stoor me enorm dat je de feiten verdraait door enkel naar één tijdstip te kijken. Ik tracht het over een langere periode heen te beschouwen.

Wie woonde er dan eerder? Wie woonde er in de periode er voor?
Er waren geen permanente nederzettingen. in dat gebied leefden nomaden die overal en nergens hun tentje nee rzetten. Je kan het je misschien niet voorstellen, maar niet alle land is bewoonbaar. De Arabische woestijn is amper bewoond, toch is het grondgebied van Saoedi-Arabië. of mag het geen deel uitmaken van SA omdat er niemand woont?
Dat éne tijdstip is wel bepalend. Het is moment dat bepaald waarom er geen Palestijnse staat is. Ik kan ook naar 1937 verwijzen, naar de Peel commissie die een plan klaar had om het land te verdelen, met vele minder grondgebied voor de Joden en die waren nog met vele minder dan in 1947. Maar dat is geen ijkpunt in de geschiedenis.
Oké, maar waarom zouden de joden dan dat grote "niet bezitte" gebied mogen hebben, waar slaat dat op? De joden die, ter herinnering, slechts enkele procentpunten van de bevolking voorstellen enkele jaren eerder. Hoe is het logisch dat je het stuk waarbij er een gigantische migratie van Joden is naar dat gebied volledig negeert?
Het land werd verdeeld door de VN. Ik ben ook niet diegene die beweert dat het 100% eerlijk is verlopen. dat was/is trouwens niet mogelijk.
De bevolking van enkele jaren eerder 6% krijgt van een bezetter 50% van de grond. Hoe is het logisch als vlak ervoor 94% zijnde dit te aanvaarden? Wat zou je er logisch aan vinden dat een Turkse minderheid hier 50% van de grond zich zou toe-eigenen in België? Ongeacht van hoeveel migratie er naar hier komt.
Hier negeer jij dan weer het feit dat die gigantische migratie waar jij over sprak zich voornamelijk vestigde in gebied dat niet van Arabische inwoners was. Als een minderheid van migranten hier 50% van de grond toe-eigent, dan is dat wel grond afpakken van een ander. In België is de optelsom van wie heeft wat wel 100%. Je moet trouwens je ook niet blindstaren op het aantal bewoners hé. Als België splits gaat Wallonië ook meer grond krijgen, ondanks dat ze met een pak minder zijn.
Stel dat jij een m² pacht van een boer met 10m² grond om groentjes te telen. Ik en 7 vrienden hebben daar 2m² grond. 7 m² overgroeide wei met harde grond vol stenen is nog beschikbaar. Gij nodigt ne vriend uit die van dien boer ook een m² mag gebruiken en die zwoegt omdat stukje vruchtbaar te maken. Met jullie twee hebben jullie evenveel grond als ik en mijn 7 vrienden. Er blijft nog 6m² grond over waar niets mee gebeurd, voornamelijk omdat het gewoon niet te bewerken is. De boer komt te overlijden en de notaris krijgt de opdracht om de grond te verdelen en beslist dat iedereen 5m² krijgt. Zou jij het en je vriend dan eerlijk vinden dat ik en mijn maten beweren dat we recht hebben op de volledige 6m² omdat we met meer zijn? (en ja, het is heel simplistisch voorgesteld, en het is veel genuanceerder dan dat, maar het is in grote lijnen wel hoe het liep).
Stel u trouwens ook de vraag waarom een deel van die 94% zich niet permanent vestigde in de rest van het land dat tot niemand behoorde.
Ja, exact. Die mensen kozen misschien niet om tot bij België te behoren, maar ze mogen er wel nog wonen. Het is dat laatste stukje wat ik al een paar keer heb benadrukt, maar wat jij volledig lijkt te negeren. Belangrijk stuk thans. We hebben de mensen die in de Oostkantons niet verdreven om eigen nederzettingen neer te gaan zetten.
Je moet het emotionele van het rationele scheiden. Door te zeggen dat Israël de legitieme eigenaar is van de Westbank beweer ik ook nergens dat zij het recht hebben om mensen te verjagen. Als België destijds de Duitstalige inwoners had weggejaagd uit de Oostkantons bleven we ook wel eigenaar van het gebied, maar het maakte ons ook eerste klas klootzakjes.

Maar maar maar, waar zijn de fotos van de onthoofde baby's?? Dat zullen ze dan zeker niet gedaan hebben!
Geen dingen gaan verzinnen aub.

Heb je deze topic gelezen? Andere verklaring zijn toch al gepasseerd hier? Het gedrag van Israël op de West Bank, hoe ze Gaza al die jaren als openluchtgevangenis behandel, het apartheidsregime dat ze nu deels is in Israël,…
Dat Palestijnen in Gaza daar een beetje lastig van worden, dat kan ik nog begrijpen, maar of een snotter van 16 uit Ieper van Palestijnse afkomst daarom Joodse mensen moet beginnen belagen?

Dan nog, waarom dit conflict hier in Europa of andere Westerse landen importeren?
Juist ja, een zoveelste (negatief) gevolg van massamigratie.

Jongeren die in Antwerpen de vlag van Israël naar aanleiding van een turnkampioenschap naar beneden halen, vlak nadat er in Israël een enorme terreuraanslag is gepleegd... is gewoonweg triest.

Omdat Hamas ook heel veel goeie dingen heeft gedaan in de Gaza strook voor de Palestijnse bewoners. Je mag dat echt niet onderschatten

Ik wil dit effe quoten omdat ik veel lachende reacties zie.

Echter zijn Ismail Haniyeh en Sheikh Hamad bin Khalifa (Emir van Qatar) goeie vriendjes.
Daar vloeien echt biljoenen naar Gaza.
Daar zijn doorheen de jaren veel Qatar money moskee's, appartementen met pleintjes en basketball pleintjes gebouwd. Daar worden ziekenhuizen gebouwd, rehabilitatie centers, ...

Hamas doet daar ook goeie dingen in Gaza. Ge kunt dat nu wel weglachen. En het is ook een groot contrast met het terreur van een paar dagen geleden.
Maar ge moet dat ook kunnen zeggen imo.

Terug
Bovenaan