Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Lijst van vermoorde en vermiste nationaliteiten.
Zo is het eigenlijk geen wonder dat veel landen een tegenactie goedkeuren..

chrome_e0IDlDrssg.png

en het is maar kwestie van tijd eer er een palestijnse terroristische aanslag in Europa zal plaatsvinden.
Ik denk niet dat het de komende weken het moment is om het joods museum ed te bezoeken.

Over 15 jaar is iedereen buiten dan :unsure:

Het doet wel de vraag bij mij opkomen hoe Israël een volledige blokkade kan opwerpen van Gaza terwijl het niet de volledige omtrek ervan in handen heeft.

Ik heb er weinig zicht op eigenlijk die relatie tussen Palestina en Egypt onderling. Zijn dat nu vrienden of niet.

Het doet wel de vraag bij mij opkomen hoe Israël een volledige blokkade kan opwerpen van Gaza terwijl het niet de volledige omtrek ervan in handen heeft.

Ik heb er weinig zicht op eigenlijk die relatie tussen Palestina en Egypt onderling. Zijn dat nu vrienden of niet.
Egypte al genoeg interne problemen met extremisten om die van Hamas er nog bij te voegen.

Hamas had afaik banden met de moslimbroeders en die zijn in Egypte persona non grata.

en het is maar kwestie van tijd eer er een palestijnse Hamas terroristische aanslag in Europa zal plaatsvinden.

Moeilijk als ze niet uit de Gaza strook geraken :unsure:

Wat ik me wel afvraag is of de aanslag op dat festival het doel had om bewust veel internationale slachtoffers te maken of eerder een zéér grove vergissing langs de kant van Hamas. Hun strijdt tegen Israel is verklaarbaar (niet dat ik het uiteraard goedkeur...) maar door willekeurige landen tegen de schenen te schoppen, schieten ze ook niets op me dunkt.

Er zijn alternatieven denkbaar, maar ik vrees dat Hamas er niet aan gaat meewerken.
Ik ben niet mee. Waarom zouden alternatieven enkel mogelijk zijn als hamas ze toestaat?

Het alternatief dat reeds benoemd is, een grondoffensief, dat komt er dan niet? Want ja, ik zie niet in waarom hamas dat zou toestaan. :unsure:

Ik vind 'er is geen alternatief voor (willekeurig, of zo lijkt het toch) bombarderen van een gebied' een vreemde stelling.

Ik ben niet mee. Waarom zouden alternatieven enkel mogelijk zijn als hamas ze toestaat?

Het alternatief dat reeds benoemd is, een grondoffensief, dat komt er dan niet? Want ja, ik zie niet in waarom hamas dat zou toestaan. :unsure:

Ik vind 'er is geen alternatief voor (willekeurig, of zo lijkt het toch) bombarderen van een gebied' een vreemde stelling.
Zeg niet 'willekeurig platbombarderen van een gebied' maar 'terroristen uitroken met mogelijkse collaterale schade'.

Enfin ja, ik weet ook niet wat de alternatieven hier zijn hoor. Er is geen partij in Gaza waarmee ge rond de tafel kunt zitten, en tis ook niet dat Israël er veel bij te winnen heeft om dat te doen. We kunnen er hier nog pagina's over gaan volkladden maar niemand gaat Israël nu kunnen tegenhouden om te doen wat ze nodig achten. De mensen in Gaza zitten volledig in de val, ik kan er alleen maar mee te doen hebben want ik ben er van overtuigd dat overgrote meerderheid van de mensen daar dit niet gewild heeft.

Wat een absolute hel om nu op dat stukje van de wereld te wonen.

Israël moet wel enigzins op een slap koord dansen aangezien de (vaak hypocriete) steun die ze nu krijgen ook weer rap kan afkalven wanneer de beelden naar buiten beginnen te komen van hoe de lokale bevolking daar zit te verhongeren of te creperen op een andere manier. Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren vooraleer de vlam in de pan schiet op de Westelijke Jordaanoever.

Ondertussen begint het water blijkbaar al op te geraken in Gaza.

Laatst bewerkt:
Voor zover ik kan terugvinden is er een akkoord met Israël dat langs de grensovergang met Egypte alleen personen kunnen oversteken.

It's complicated. Egypte erkent Israël en streeft er genormaliseerde relaties mee na. Egypte ondersteunt tegelijk ook de Palestijnse zaak en probeert vaak een bemiddelende rol in te nemen tussen de twee partijen.

De Palestijnse zaak =/ Hamas. Hamas is oorspronkelijk een aftakking van de Moslimbroeders, die intussen ook al even verbannen zijn uit Egypte. Egypte wantrouwt ook de Iraanse invloed op Hamas. En het gegeven dat Hamas naast een politieke verzetsbeweging ook een terroristische organisatie is natuurlijk. Dus sinds de machtsovername van Gaza door Hamas is die grensovergang daardoor denk ik bijna vaker dicht dan open geweest.

Daarnaast is er 1 ding tussen de Palestijnen steunen in hun verzet tegen Israël, en honderdduizenden Palestijnse vluchtelingen kunnen en willen opvangen. Ik las ook dat 1 van de contra-argumenten van Egypte tegen het toelaten van vluchtelingen is, dat Israël zou tegenhouden of weigeren dat gevluchte Palestijnen kunnen terugkeren naar Gaza. Wat enerzijds de druk op de ontvangende landen verhoogt (geen mogelijkheid tot terugkeer), maar anderzijds ook de Palestijnse zaak schaadt.

Israël zal toch ook eens water bij hun wijn moeten doen. Systematisch delen van de West Bank koloniseren, terwijl dat volgens de afspraak Palestijns grondgebied was. Sinds 1967 hebben ze al grote stukken afgepakt van Palestina. En nu zouden de Palestijnse vluchtelingen niet meer mogen terugkeren. Zo geraak je nooit tot een akkoord hé. En is het een kwestie van tijd tot ze daar in de West Bank ook gaan de wapens opnemen.

pJLJfk7.png

Wij zijn niet "extra" kritisch, jij bent minder kritisch.

potato/potato.
Ik ben inderdaad minder kritisch in de zin dat ik me er niet over ga verbazen wanneer ISlamistische terroristen baby's onthoofden, ze hebben al genoeg volwassenen onthoofd, ze hebben al baby's doelbewust gedood, ... het is nog maar een klein stapje verder.

Moesten de Oekraïense strijdkrachten dan ook terugtrekken uit de steden van zodra de Russen ze begonnen te belegeren? Die droegen misschien wel een uniform, maar in een dichtbevolkte stad zit je altijd tussen burgers. Moest Zelensky bij het beleg van Kiev ook een grote pijl zetten op zijn locatie, zodat de Russen niet moesten gissen waar ze hun raketten moesten afvuren?

Even minimaliseren dat de Oekraïnse strijdkrachten inderdaad een uniform dragen...
En ja, wanneer ze (noodgedwongen) hun hoofdkwartier in een school plaatsen of dergelijke, mag je hen ook bekritiseren daarvoor.
Kijk eens aan, dat gebeurde ook:

Hamas is een verzetsbeweging. Hamas is ook een terreurbeweging. Het is een verzetsbeweging die gebruik maakt van terrorisme om haar doelen te bereiken. Of een terreurbeweging die verzet tegen Israël / de bevrijding van de Palestijnen als motief heeft. Beide stellingen zijn correct. De meest correcte manier om over Hamas te schrijven is dat het een terroristische verzetsbeweging is.

Door het consequent alleen maar een verzetsbeweging te noemen, minimaliseer je natuurlijk de terreur-component, wat dat (extreem-linkse) opiniestuk dan ook doet.

Door het consequent alleen maar een verzetsbeweging te noemen, minimaliseer je natuurlijk de terreur-component, wat dat (extreem-linkse) opiniestuk dan ook doet.
Nee, het is gewoon erkennen dat de realiteit zich niet laat vangen door simpele hokjes, hoe graag ge dat ook schijnt te willen. Dat minimaliseren is iets dat gij er in leest, net zoals ge dat deed op andere momenten dat iemand context probeerde te voorzien.

Israël zal toch ook eens water bij hun wijn moeten doen. Systematisch delen van de West Bank koloniseren, terwijl dat volgens de afspraak Palestijns grondgebied was. Sinds 1967 hebben ze al grote stukken afgepakt van Palestina. En nu zouden de Palestijnse vluchtelingen niet meer mogen terugkeren. Zo geraak je nooit tot een akkoord hé. En is het een kwestie van tijd tot ze daar in de West Bank ook gaan de wapens opnemen.

pJLJfk7.png

Het probleem is dat door het feit dat de Westelijke Jordaanoever ondertussen al bijna de facto Israëlisch grondgebied begint te worden (meer dan 500k mensen woont daar in illegale nederzettingen). We zijn op het punt gekomen dat de Palestijnen bijna niks meer hebben om in de weegschaal te leggen bij onderhandelingen dat Israël zich niet zelf al heeft toegeëigend over de jaren heen.

Laatst bewerkt:
Het probleem is dat door het feit dat de Westelijke Jordaanoever ondertussen al bijna de facto Israëlisch grondgebied begint te worden (meer dan 500k mensen woont daar in illegale nederzettingen). We zijn op het punt gekomen dat de Palestijnen bijna niks meer hebben om in de weegschaal te leggen bij onderhandelingen dat Israël zich niet zelf al heeft toegeëigend over de jaren heen.
Technisch gezien is dat dan ook Israëlisch grondgebied. De Westelijke Jordaanover werd in 1967 veroverd op Jordanië. Het is dus nooit Palestijns grondgebied geweest. De Oslo-akkoorden hebben enkel voor Palestijns zelfbestuur gezorgd in de gele vlekken op de kaart.

Technisch gezien is dat dan ook Israëlisch grondgebied. De Westelijke Jordaanover werd in 1967 veroverd op Jordanië. Het is dus nooit Palestijns grondgebied geweest. De Oslo-akkoorden hebben enkel voor Palestijns zelfbestuur gezorgd in de gele vlekken op de kaart.
Nooit is ook niet helemaal correct natuurlijk. Israël is ook maar op een bepaald moment als staat uitgeroepen geweest. Alles betreffende "grondgebied" is ooit anders geweest. Als we het over "technisch gezien" moeten hebben.

Edit : Nog een kleine visuele samenvatting :

israel-palestine_map_19225_2469.jpg

Laatst bewerkt:
Nooit is ook niet helemaal correct natuurlijk. Israël is ook maar op een bepaald moment als staat uitgeroepen geweest.
Ja, klopt dat het als staat werd uitgeroepen, maar de staat Palestina werd nooit uitgeroepen. De geschiedenis van dat gebied na 1947 werd hier al genoeg beschreven, dus nog eens herhalen wordt vervelend. Maar kort gezegd Israël bezet geen Palestijns gebied maar wel van Jordanië (Westbank), Egypte (Gazastrook) en Syrië (Gholan hoogte), al werd de laatste wel geannexeerd.

potato/potato.
Ik ben inderdaad minder kritisch in de zin dat ik me er niet over ga verbazen wanneer ISlamistische terroristen baby's onthoofden, ze hebben al genoeg volwassenen onthoofd, ze hebben al baby's doelbewust gedood, ... het is nog maar een klein stapje verder.
Het gaat niet over "verbaasd zijn" of "niet kunnen geloven". Het gaat om zaken meteen als waar aan te zien, zonder je gewoonlijke kritische zin te gebruiken.

Even minimaliseren dat de Oekraïnse strijdkrachten inderdaad een uniform dragen...
En ja, wanneer ze (noodgedwongen) hun hoofdkwartier in een school plaatsen of dergelijke, mag je hen ook bekritiseren daarvoor.
Kijk eens aan, dat gebeurde ook:
Wat ben ik nu weer aan het minimaliseren? :crazy:

Amnesty bekritiseerde Oekraïne ja. Maar Amnesty verdedigde niet tegelijkertijd de bombardementen van Rusland.

Dat is waar, maar jij noemt het consequent een terroristische organisatie waarbij je bijna uitsluitend de religieuze component benadrukt. Wat ook maar een deel van de waarheid is. Dus veeg eerst eens voor eigen deur.

Maar kort gezegd Israël bezet geen Palestijns gebied maar wel van Jordanië (Westbank), Egypte (Gazastrook) en Syrië (Gholan hoogte), al werd de laatste wel geannexeerd.

? Westbank is toch nooit van Jordanië geweest en Gazastrook niet van Egypte?

Maar de bedoeling van de Oslo-akkoorden was wel dat het uiteindelijk Palestijns grondgebied zou worden. Het aanmoedigen van kolonisten daar is doelbewust uw voeten vegen aan de afspraken. Het is ook niet voor niks dat de nederzettingen door zowat de hele wereld als illegaal/immoreel worden aanzien.

Nu goed, het heeft misschien ook geen zin meer om nog over de Oslo-akkoorden te blijven praten, Israël heeft er door het jarenlang incentiveren van nederzettingen in dat gebied er voor gezorgd dat dat de facto niet meer kan ondertussen.

Toen Israël de kolonisten ging terughalen uit Gaza was het kot al te klein en dat ging maar over 8000 man. In zone C van de Westelijke Jordaanoever woont ondertussen meer er meer dan 500000. Het is ook niet alsof die daar in een hutje op de hei wonen he, dat zijn volledige ontwikkelde wooncomplexen met ziekenhuizen en scholen.

Ik lees overal dat de strijd in Gaza heftig en bloederig zal zijn.
Maar als het water & eten op is. En de laatste noodgenerator het begeven heeft en ze zonder elektriciteit vallen... en dan Israël met bombardementen begint vanop land, zee en lucht. Daarna stap voor stap Gaza binnenwandelen met warmtegevoelige drones etc etc. Dan lijkt het me vooral heftig en bloederig voor Hamas en het Palestijnse volk.

Terug
Bovenaan