Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Op zich lijken het 2 fascinerende tegengestelde opiniestukken (waarvan één hier al verschenen is via een andere bron, van een extreem-linkse bron). Blijf het toch moeilijk vinden hoe dat tweede opiniestuk Hamas consequent blijft beschrijven als verzet... er is wel degelijk een verschil tussen verzet en terreur denk ik dan, onder andere in de doelwitten die je uitkiest: militair versus burgers. En zelfs binnen terreur zijn er nog "gradaties" denkbaar, waarbij de grootste monsters gewoon huizen van burgers binnen gaan en onschuldige grootmoeders afschieten, of mensen onthoofden met een schop...

Oh sorry, alleen slachtingen van Joden mogen in rekening gebracht worden?

Wanneer de vraagstelling is wanneer zijn er nog eens zoveel joden in één keer vermoord dan tijdens de Holocaust? Ja.
Als ik je naar de supermarkt stuur voor appels, moet je niet terugkomen met peren.

Israël zit nu ook die 40 vermoorde babies te gebruiken in een propagandavideo op youtube (gebaseerd op My Little Pony). Is dat in feite wel legaal?

Maar ook hier kan je dezelfde logica toepassen: Israël (en ook de V.S.) heeft in het verleden reeds witte fosfor gebruikt (bewezen), dus wanneer er geruchten rondgaan dat Israël opnieuw witte fosfor gebruikt, ben ik geneigd deze wél te geloven...

'fake news' bestaat, maar dat moet niet betekenen dat je met een blik van extreem scepticisme naar de wereld kijkt en alles maar gelooft tot je het bevestigd krijgt door... wie moet beelden van onthoofde baby's eigenlijk officieel bevestigen? Een rapport van de lijkschouwer dan hopelijk, want ik moet die beelden niet zien...

Voor de rest wordt het een beetje moeilijk om te reageren op vele mensen die allemaal iets gelijkaardig zeggen:
ja, Israël kan Hamas voorstellen als nog beestachtiger, maar ik zie het nut daar niet van in. Baby's doden of ze onthoofden, in beide gevallen verdienen die Hamas-"strijders" (een woord dat eigenlijk niet van toepassing is als je een volstrekt weerloos schepsel als een baby doodt) de kogel. Ik heb de extra verontwaardiging echt niet nodig, integendeel...

Dat is niet anders dan hoe andere mensen redeneren van: dit is wel "te gruwelijk" (wat een absurde notie is bij een organisatie als Hamas) dus ik ga nog even kritisch afwachten of ik dit wél ga geloven...

Nogmaals: hoe anders een vijand bekampen die zich tussen burgerdoelwitten verschuilt? Wat ook een oorlogsmisdaad is.
Dat is de vraag die Israel (en bij uitbreiding de hele wereld) zich moet stellen he. Maar ik aanvaard zo'n debiel simpele uitleg niet, al maakt wat ik vind natuurlijk geen enkel verschil.

Israël zit nu ook die 40 vermoorde babies te gebruiken in een propagandavideo op youtube (gebaseerd op My Little Pony). Is dat in feite wel legaal?
Is er iets aan al dit 'legaal'?

En degene die zeggen dat het onhoofden van baby's te gruwelijk zou zijn voor deze mannen? Ik kan je naar wat videos sturen van dingen die even gruwelijk zijn als dat hoor... deze mensen zijn zo hard gebrainwashed, het zijn gewoon beesten.

Ik zou het mij zelfs niet kunnen inbeelden dat, zelfs als heel mijn family vermoord word door een terrorist, ik die hun baby's zou gaan vermoorden / onthoofden, maar bij deze beesten is dat zeker niet ondenkbaar.

En uiteindelijk, who gives a shit of ze die baby's al dan niet onthoofd hebben. Ze hebben ze gewoon afgemaakt...

Laatst bewerkt:
Het moet ook niet extreem bekeken worden als 'een onafhankelijke westerse dokter moet dit bevestigen', maar kritisch omgaan met uit welke bron de informatie komt lijkt me een logische stap om te zetten.

Net zoals ik, ongeacht waarover het gaat, kritisch zal zijn over de informatie die Trump aanrijkt.

Klopt, maar nogmaals bondig samengevat:
stellen dat Islamitische terroristen mensen, zelfs kinderen durven onthoofden is een even grote open deur intrappen dan stellen dat Trump bekend staat als iemand die regelmatig wel eens een loopje neemt met de waarheid... Biden is beter, maar blijkbaar ook niet altijd even betrouwbaar blijkbaar (dixit z'n eigen Witte Huis).

Nu extra kritisch zijn omdat het wel eens zou kunnen gaan om Israël die Hamas als 'nog beestachtiger' afschilder dan wat? De "gewone" beesten die reeds doelgericht baby's vermoord hebben? Tja...

Je ziet geen alternatieven? Waarom dan niet gewoon een atoombom er op bij wijze van spreken?
Ik geloof thans ook dat de bevolkingsdichtheid al vaak genoeg aangehaald hebt. Hoe moet België er mee omgaan als er een groot aantal terrorististen zich in Brussel verstoppen, gewoon bombarderen? Er zijn geen alternatieven mogelijk?

En als het strijders zijn in Brussel ipv terroristen, en zich niet tussen de burgers willen begeven, waar moeten ze dan gaan zitten? Enkel in het jubelpark ed. omdat ze anders een oorlogsmisdaad begaan?

Edit : even accurater maken.
Brussels hoofdstedelijk gewest (200km²) + stad Antwerpen (200km²) is even groot als de Gaza strook (360km²)
Qua inwoners is het ook vergelijkbaar. Brussel 1240k + Antwerpen 540k = 1780k komt overeen met de geschatte 1,85 miljoen in de Gaza strook.

Er zijn alternatieven denkbaar, maar ik vrees dat Hamas er niet aan gaat meewerken.

Israël sluit de Gaza strook af van nutsvoorzieningen, voedsel en brandstof tot Hamas de gijzelaars vrijlaat. Gaat Hamas de gijzelaars vrijlaten? Ik vrees ervoor.

Israël zou kunnen stoppen met bombarderen als Hamas de witte vlag bovenhaalt en hun wapens inlevert, m.a.w. capituleert zoals een vijand die géén kans maakt tegen het Israëlisch leger. Realistisch? Tuurlijk niet. Maar moet Israël dan maar blijven terreuraanvallen als deze "speciale militaire operatie" blijven slikken?
Als Israël na een capitulatie dan nog verder gaat met bombarderen, dan mag je de collateral damage als genocide beginnen bestempelen.

De vergelijking met Brussel... tja, als er in Molenbeek in plaats van een handvol, plots 10 000 islamitische terroristen zouden zitten, zou ik ze ook uitgerookt willen zien worden. Hoe is dan een prangende vraag... maar om enigszins op je vraag te antwoorden: in een traditionele oorlog zijn de strijders duidelijk gekend, met een uniform en bevinden die zich inderdaad niet tussen burgers.

Wanneer de vraagstelling is wanneer zijn er nog eens zoveel joden in één keer vermoord dan tijdens de Holocaust? Ja.
Als ik je naar de supermarkt stuur voor appels, moet je niet terugkomen met peren.

Grappig dat je begint over fruit, want het gaat hier over een geval van serieuze cherry picking als je enkel maar over Joodse slachtoffers wil spreken. Verre van alle slachtoffers van de Hamas-aanval zullen trouwens Joden zijn geweest.

Israël zou kunnen stoppen met bombarderen als Hamas de witte vlag bovenhaalt en hun wapens inlevert, m.a.w. capituleert zoals een vijand die géén kans maakt tegen het Israëlisch leger. Realistisch? Tuurlijk niet. Maar moet Israël dan maar blijven terreuraanvallen als deze "speciale militaire operatie" blijven slikken?
Als Israël na een capitulatie dan nog verder gaat met bombarderen, dan mag je de collateral damage als genocide beginnen bestempelen.

48 pagina's waarbij je blijft doordrammen en Gaza gelijk blijft stellen met Hamas. Tmoet leuk leven zijn in een wereld waar alles zo simpel is.

Is er iets aan al dit 'legaal'?

En degene die zeggen dat het onhoofden van baby's te gruwelijk zou zijn voor deze mannen? Ik kan je naar wat videos sturen van dingen die even gruwelijk zijn als dat hoor... deze mensen zijn zo hard gebrainwashed, het zijn gewoon beesten.

Ik zou het mij zelfs niet kunnen inbeelden dat, zelfs als heel mijn family vermoord word door een terrorist, ik die hun baby's zou gaan vermoorden / onthoofden, maar bij deze beesten is dat zeker niet ondenkbaar.

En uiteindelijk, who gives a shit of ze die baby's al dan niet onthoofd hebben. Ze hebben ze gewoon afgemaakt...
Er zijn geen baby’s te zien in die video’s hé. Maar Israël gebruikt Youtube ads hier wel om “reclame” te maken voor hun oorlog.

Er zijn geen baby’s te zien in die video’s hé. Maar Israël gebruikt Youtube ads hier wel om “reclame” te maken voor hun oorlog.
Dat moet ook wel handig zijn als ge de middelen en toegang hebt om miljoenen (miljarden?) mensen tegelijk te bereiken om ze te overtuigen van uw kant van het verhaal.

Klopt, maar nogmaals bondig samengevat:
stellen dat Islamitische terroristen mensen, zelfs kinderen durven onthoofden is een even grote open deur intrappen dan stellen dat Trump bekend staat als iemand die regelmatig wel eens een loopje neemt met de waarheid... Biden is beter, maar blijkbaar ook niet altijd even betrouwbaar blijkbaar (dixit z'n eigen Witte Huis).

Nu extra kritisch zijn omdat het wel eens zou kunnen gaan om Israël die Hamas als 'nog beestachtiger' afschilder dan wat? De "gewone" beesten die reeds doelgericht baby's vermoord hebben? Tja...
Wij zijn niet "extra" kritisch, jij bent minder kritisch.

De vergelijking met Brussel... tja, als er in Molenbeek in plaats van een handvol, plots 10 000 islamitische terroristen zouden zitten, zou ik ze ook uitgerookt willen zien worden. Hoe is dan een prangende vraag... maar om enigszins op je vraag te antwoorden: in een traditionele oorlog zijn de strijders duidelijk gekend, met een uniform en bevinden die zich inderdaad niet tussen burgers.
Moesten de Oekraïense strijdkrachten dan ook terugtrekken uit de steden van zodra de Russen ze begonnen te belegeren? Die droegen misschien wel een uniform, maar in een dichtbevolkte stad zit je altijd tussen burgers. Moest Zelensky bij het beleg van Kiev ook een grote pijl zetten op zijn locatie, zodat de Russen niet moesten gissen waar ze hun raketten moesten afvuren?

Blijf het toch moeilijk vinden hoe dat tweede opiniestuk Hamas consequent blijft beschrijven als verzet...

Hamas is een verzetsbeweging. Hamas is ook een terreurbeweging. Het is een verzetsbeweging die gebruik maakt van terrorisme om haar doelen te bereiken. Of een terreurbeweging die verzet tegen Israël / de bevrijding van de Palestijnen als motief heeft. Beide stellingen zijn correct. De meest correcte manier om over Hamas te schrijven is dat het een terroristische verzetsbeweging is.

Ik dacht dat Hamas zelfs al gezegd had dat er vrijdag iets groot zat aan te komen...

Ook juist gezien. Echt een van de meest bizarre ervaringen die ik heb gehad de afgelopen tijd.
Dat kan imo echt niet.

Youtube heeft een meldknop. Gebruik die aub als je fake news te zien krijgt.
Ok, het is een Amerikaans bedrijf (google), dus misschien doen ze er in dit geval niks mee, maar het kan inderdaad echt niet.

Dit doet me weer zo hard denken aan die documentaire over Noord-Ierland. Ook daar begon men op een bepaald moment zelfs begrafenissen aan te vallen. Daarmee creëer je trouwens ook ongelofelijk veel extra haat en woede.

Ik lees trouwens op de BBC dat de grenspost met Egypte open is om Gaza te verlaten.
MAAR dat werkt blijkbaar met een wachtlijst, en er kunnen dagelijks normaal gezien maar zo'n 400 mensen buiten :wtf:

Terug
Bovenaan