Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Begin je dan niet met het kip/ei-verhaal?

Als we het even subjectief en zonder emotie bekijken in dit segment, is wat Hamas nu doet op zich enkel nadelig voor de gijzelaars.
Het afsluiten van water en brandstof naar de Gaza treft niet enkel Hamas (als die al geen voorraad hebben aangelegd), maar ook alle inwoners van Gaza.
Je kan dus stellen dat Israël hier de beste troeven in handen heeft en dus ook meer sympathie kan opwekken als zij een eerste stap nemen.
Watervoorziening terug beschikbaar maken, is bijvoorbeeld al een signaal. Praktisch gezien gaat dat weinig verschil geven, aangezien ze toch alles platgooien, maar het is dan al wel een argument van "kijk, wij doen iets, nu is het aan jullie om te tonen dat jullie ook bereid zijn".

Israel heeft in deze geen sympathie op te wekken; dat zou weinig meer zijn dan zwakte tonen tav terroristen en terreur, hetgeen een straatje zonder einde is.

Prima maatregel om de druk intern op Hamas te vergroten om die gijzelaars vrij te laten, al is de kans minimaal dat Hamas dat ook doet om ze de escalatie hoog te houden. De brute realiteit is dat die gijzelaars wellicht als lost beschouwd zullen moeten worden. Gezien de grote hoeveelheid buitenlanders die erbij zitten, is dat trouwens een extra troef van Israel tegen Hamas in de internationale opinie.

Israel set for a ‘long and drawn-out campaign’

Israel is preparing for an extensive military campaign against Hamas in the Gaza Strip, President Isaac Herzog has said during a press briefing in Jerusalem.
“It will be a long and drawn-out campaign against Hamas,” Herzog said. “My nation is grieving. This tragedy has inflicted almost every home in Israel.”

We staan nog maar aan het begin van deze hele shitshow. :cautious:

"Joe Biden zei dat hij foto’s van door Hamas onthoofde kinderen zag, Witte Huis ontkent dat: “Hij heeft die niet gezien”"

Man man man….een verspreking zijn we wel gewoon van biden. En fake news van een president zijn we feitelijk ook gewoon. Maar als je dit nu even als president van de US langs u neus weg vernoemt…..
Toch echt niet normaal dit. De president van één van de machtigste landen ter wereld die als de eerste de beste triestige influencer op social media bewust fake news zit te verspreiden om de boel nog wat op te stoken. En dat voor de zogezegde "flik van de wereld" die altijd en overal rechtvaardigheid wil afdwingen.

Voor mij voldoende reden om die af te zetten eerlijk gezegd.

Ik zie bv. ook beelden van Palestijnen dat Israël white phosphorus aan het gebruiken is. Dat zou me ook niet verbazen maar ik heb ook nog niemand dit zien bevestigen. Dus daarom dat ik dat hier ook niet deel.

Alez ja, nu post ik het hier wel maar ik geloof het (voorlopig) niet tot er journalisten het kunnen bevestigen.

Maar ook hier kan je dezelfde logica toepassen: Israël (en ook de V.S.) heeft in het verleden reeds witte fosfor gebruikt (bewezen), dus wanneer er geruchten rondgaan dat Israël opnieuw witte fosfor gebruikt, ben ik geneigd deze wél te geloven...

'fake news' bestaat, maar dat moet niet betekenen dat je met een blik van extreem scepticisme naar de wereld kijkt en alles maar gelooft tot je het bevestigd krijgt door... wie moet beelden van onthoofde baby's eigenlijk officieel bevestigen? Een rapport van de lijkschouwer dan hopelijk, want ik moet die beelden niet zien...

Voor de rest wordt het een beetje moeilijk om te reageren op vele mensen die allemaal iets gelijkaardig zeggen:
ja, Israël kan Hamas voorstellen als nog beestachtiger, maar ik zie het nut daar niet van in. Baby's doden of ze onthoofden, in beide gevallen verdienen die Hamas-"strijders" (een woord dat eigenlijk niet van toepassing is als je een volstrekt weerloos schepsel als een baby doodt) de kogel. Ik heb de extra verontwaardiging echt niet nodig, integendeel...

Het feit dat veel mensen net als jij geneigd zijn om fake news wél te geloven is gewoon problematisch. Daar speelt men op in.
"In dit geval", dat betekent in tijden van oorlog, moet je toch net de omgekeerde reflex hebben en bijzonder kritisch kijken naar nieuws dat uit het ene kamp komt. Mijn eerste idee toen ik dat las was: "40 onthoofde baby's", dat is bijna te gruwelijk (en ook een te proper rond getal) om waar te zijn.

Israël heeft er alle baat bij momenteel om de vijand als compleet onmenselijk te portretteren. Dat noemen we propaganda.
Je zegt het eigenlijk zelf: er sterven kinderen en baby's langs beide kanten. Maar cru gezegd worden die niet onthoofd - dat is 'next level' kwaadaardig. De officiële communicatie van Israël heeft al meermaals het woord "Palestijnse beesten" gebruikt, dus dat is het beeld dat ze willen gebruiken om de internationale publieke opinie te beïnvloeden.

Dat is niet anders dan hoe andere mensen redeneren van: dit is wel "te gruwelijk" (wat een absurde notie is bij een organisatie als Hamas) dus ik ga nog even kritisch afwachten of ik dit wél ga geloven...

Ik vind daar heel weinig verschil aan eigenlijk. Israël weet perfect dat op het moment ze Gaza bombarderen er baby's, kinderen, vrouwen en ouderlingen bij de slachtoffers zitten. En misschien met wat geluk hier en daar iemand van Hamas.

Nogmaals: hoe anders een vijand bekampen die zich tussen burgerdoelwitten verschuilt? Wat ook een oorlogsmisdaad is.

Zat net in een meeting met een leverancier waar 2 Israeliers inzaten en plots ging het luchtalarm weer af. Zij zitten in Tel Aviv. Zelfde verhaaltje als elke dag al deze week trouwens.

Die willen dan nog niet de schuilkelder in maar blijven liever tot de meeting afgehandeld is. Te zot voor woorden dat luchtalarm je niet af schrik en je gewoon effe verder wilt met je werk.

Die willen dan nog niet de schuilkelder in maar blijven liever tot de meeting afgehandeld is. Te zot voor woorden dat luchtalarm je niet af schrik en je gewoon effe verder wilt met je werk.
Gewenning hé, de vorige 100 keer liep dat ook goed af. Ik herinner me nog hoe tijdens de aanslagen in Parijs in 2015 men in Brussel ook toch eens de metro had afgesloten uit voorzorg. Toen ik dat tegen een Russin zei was dat ook zo'n lauwe reactie van "pff, doe je daarvoor nu de metro dicht, je moet toch gewoon verder gaan met je leven". Opgegroeid in tijden van redelijk wat terreur uit Tsjetsjenië.

Israel heeft in deze geen sympathie op te wekken; dat zou weinig meer zijn dan zwakte tonen tav terroristen en terreur, hetgeen een straatje zonder einde is.
Ik vind dit toch nog altijd het type reactie waarover ik het meest verbaasd ben. Een van de langste conflicten in de recente geschiedenis, waarbij door beide partijen bijna steeds onderhandelde en vredelievende oplossingen zijn afgeschoten en waarbij al meer dan een halve eeuw uiteindelijk steeds voor de harde, kille aanpak gekozen is ... maar dan toch durven beweren dat een zachte(re) aanpak "een straatje zonder einde is".

Absurd. We zien al decennia hoe dit niet werkt, en elke keer opnieuw het conflict en de haat voor jaren verlengt. Maar steeds opnieuw wordt toch tegen dezelfde steen geschopt, met het argument dat een zachtere aanpak "een straatje zonder einde" is.

Toch echt niet normaal dit. De president van één van de machtigste landen ter wereld die als de eerste de beste triestige influencer op social media bewust fake news zit te verspreiden om de boel nog wat op te stoken. En dat voor de zogezegde "flik van de wereld" die altijd en overal rechtvaardigheid wil afdwingen.

Voor mij voldoende reden om die af te zetten eerlijk gezegd.

De kans om een president van de VS af te zetten wegens verspreiden van Fake news is al lang gepasseerd.

Prima maatregel om de druk intern op Hamas te vergroten om die gijzelaars vrij te laten, al is de kans minimaal dat Hamas dat ook doet om ze de escalatie hoog te houden. De brute realiteit is dat die gijzelaars wellicht als lost beschouwd zullen moeten worden. Gezien de grote hoeveelheid buitenlanders die erbij zitten, is dat trouwens een extra troef van Israel tegen Hamas in de internationale opinie.
Je gelooft toch zelf niet dat Hamas last heeft van de afgesneden watertoevoer en elektriciteit? Die maatregelen treffen enkel de rest van de Gazastrook en gaat dus weinig of geen invloed hebben op de veiligheid van de gegijzelden. Het Israëlische leger gijzelen nu zelf de Palestijnen als pasmunt, lijkt me anders ook een straatje zonder einde te worden als je het dan toch over terreur hebt. Je kan perfect je aanvallen voorzetten en toch nog water voorzien voor de niet-Hamas inwoners in de Gazastrook. Onderhandelen is trouwens geen teken van zwakte,, als we die mening zouden volgen, wordt er bij elke gijzelneming waar dan ook direct met bruut geweld binnengevallen en geschoten zonder de veiligheid van de gevangenen in acht te nemen. Ik betwijfel trouwens dat de internationale opinie zo opgezet zou zijn met de dood van hun onderdanen als blijkt dat Israël niet eens de moeite heeft genomen om hun vrij te krijgen zonder geweld. Een banale toegeving als water kan daar wel verschil in maken hoor. Benieuwd hoe jij zou reageren als je familie gegijzeld werd en de politie daar gewoon binnenvalt en schiet op alles wat beweegt met mogelijk doden onder de gegijzelden. "Oja, goed werk van de politie, de gijzelnemers zijn dood, die paar slachtoffers, collateral damage."?

Het feit dat veel mensen net als jij geneigd zijn om fake news wél te geloven is gewoon problematisch. Daar speelt men op in.
"In dit geval", dat betekent in tijden van oorlog, moet je toch net de omgekeerde reflex hebben en bijzonder kritisch kijken naar nieuws dat uit het ene kamp komt. Mijn eerste idee toen ik dat las was: "40 onthoofde baby's", dat is bijna te gruwelijk (en ook een te proper rond getal) om waar te zijn.

Israël heeft er alle baat bij momenteel om de vijand als compleet onmenselijk te portretteren. Dat noemen we propaganda.
Je zegt het eigenlijk zelf: er sterven kinderen en baby's langs beide kanten. Maar cru gezegd worden die niet onthoofd - dat is 'next level' kwaadaardig. De officiële communicatie van Israël heeft al meermaals het woord "Palestijnse beesten" gebruikt, dus dat is het beeld dat ze willen gebruiken om de internationale publieke opinie te beïnvloeden.
Ik weet ook niet of het toeval is, maar het getal 40 heeft ook nogal wat symbolische waarde in de Bijbel.

Over de vermeende onthoofdingen heeft VRT een goed artikel: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/1...-vlak-bij-gaza-wat-weten-we-zeker-en-wat-we0/

Zo ver dat niet onafhankelijk bevestigt is zou ik geneigd zijn dat weg te zetten als een overdrijving, de eerste dagen na dergelijke chaos zit er veel ruis op de communicatie. Enfin, het is wel duidelijk dat daar een brutale slachtpartij is geweest die niks of niemand ontzag.
Bij de VRT levert men best goed werk rond dit conflict, vind ik. Veel misinformatie en polariserende uitspraken maar zij slagen er toch goed in om het op een objectieve manier te kaderen.

De claims voor de onthoofdingen komen overigens van een geïnterviewde kolonist die eerder opriep tot het uitwissen van een Palestijns dorp op de West Bank.

Maar ook hier kan je dezelfde logica toepassen: Israël (en ook de V.S.) heeft in het verleden reeds witte fosfor gebruikt (bewezen), dus wanneer er geruchten rondgaan dat Israël opnieuw witte fosfor gebruikt, ben ik geneigd deze wél te geloven...

'fake news' bestaat, maar dat moet niet betekenen dat je met een blik van extreem scepticisme naar de wereld kijkt en alles maar gelooft tot je het bevestigd krijgt door... wie moet beelden van onthoofde baby's eigenlijk officieel bevestigen? Een rapport van de lijkschouwer dan hopelijk, want ik moet die beelden niet zien...

Voor de rest wordt het een beetje moeilijk om te reageren op vele mensen die allemaal iets gelijkaardig zeggen:
ja, Israël kan Hamas voorstellen als nog beestachtiger, maar ik zie het nut daar niet van in. Baby's doden of ze onthoofden, in beide gevallen verdienen die Hamas-"strijders" (een woord dat eigenlijk niet van toepassing is als je een volstrekt weerloos schepsel als een baby doodt) de kogel. Ik heb de extra verontwaardiging echt niet nodig, integendeel...

Dat is niet anders dan hoe andere mensen redeneren van: dit is wel "te gruwelijk" (wat een absurde notie is bij een organisatie als Hamas) dus ik ga nog even kritisch afwachten of ik dit wél ga geloven...
Het moet ook niet extreem bekeken worden als 'een onafhankelijke westerse dokter moet dit bevestigen', maar kritisch omgaan met uit welke bron de informatie komt lijkt me een logische stap om te zetten.

Net zoals ik, ongeacht waarover het gaat, kritisch zal zijn over de informatie die Trump aanrijkt.
Nogmaals: hoe anders een vijand bekampen die zich tussen burgerdoelwitten verschuilt? Wat ook een oorlogsmisdaad is.
Je ziet geen alternatieven? Waarom dan niet gewoon een atoombom er op bij wijze van spreken?
Ik geloof thans ook dat de bevolkingsdichtheid al vaak genoeg aangehaald hebt. Hoe moet België er mee omgaan als er een groot aantal terrorististen zich in Brussel verstoppen, gewoon bombarderen? Er zijn geen alternatieven mogelijk?

En als het strijders zijn in Brussel ipv terroristen, en zich niet tussen de burgers willen begeven, waar moeten ze dan gaan zitten? Enkel in het jubelpark ed. omdat ze anders een oorlogsmisdaad begaan?

Edit : even accurater maken.
Brussels hoofdstedelijk gewest (200km²) + stad Antwerpen (200km²) is even groot als de Gaza strook (360km²)
Qua inwoners is het ook vergelijkbaar. Brussel 1240k + Antwerpen 540k = 1780k komt overeen met de geschatte 1,85 miljoen in de Gaza strook.

Laatst bewerkt:

Die onvoorwaardelijkheid is toch ook echt een groot deel van het probleem naar mijn mening.
Voor mij niet.
Blij dat ik het toch eens eens ben met Biden.

Ook wel straf dit.

Hier een opiniestuk dat jullie eens moeten lezen :tongue:
Ik hou mijn meldingenknop al in het oog!

En dit dan: https://www.demorgen.be/meningen/de-hypocrisie-van-het-westen-is-adembenemend~b3ce92c9/

Bij dat van Bret Stephens waren m'n ogen in sommige passages net niet uit hun kassen aan't rollen.

Je gelooft toch zelf niet dat Hamas last heeft van de afgesneden watertoevoer en elektriciteit? Die maatregelen treffen enkel de rest van de Gazastrook en gaat dus weinig of geen invloed hebben op de veiligheid van de gegijzelden.

Ik druk me wellicht niet helemaal duidelijk uit met "interne druk". Hamas gaat ongetwijfeld voor zichzelf gezorgd hebben en geeft uiteraard niets om de Palestijnen, maar die Palestijnen kunnen intern wel degelijk de druk op Hamas opvoeren. Ik denk niet dat er een weg uit dit conflict is, zolang Hamas als vertegenwoordiger optreedt; hoe sneller Palestijnen die actief aan de kant schuiven, hoe beter.

Het Israëlische leger gijzelen nu zelf de Palestijnen als pasmunt, lijkt me anders ook een straatje zonder einde te worden als je het dan toch over terreur hebt. Je kan perfect je aanvallen voorzetten en toch nog water voorzien voor de niet-Hamas inwoners in de Gazastrook. Onderhandelen is trouwens geen teken van zwakte,, als we die mening zouden volgen, wordt er bij elke gijzelneming waar dan ook direct met bruut geweld binnengevallen en geschoten zonder de veiligheid van de gevangenen in acht te nemen. Ik betwijfel trouwens dat de internationale opinie zo opgezet zou zijn met de dood van hun onderdanen als blijkt dat Israël niet eens de moeite heeft genomen om hun vrij te krijgen zonder geweld. Een banale toegeving als water kan daar wel verschil in maken hoor. Benieuwd hoe jij zou reageren als je familie gegijzeld werd en de politie daar gewoon binnenvalt en schiet op alles wat beweegt met mogelijk doden onder de gegijzelden. "Oja, goed werk van de politie, de gijzelnemers zijn dood, die paar slachtoffers, collateral damage."?

Dat zal er maar van afhangen wie de gijzelnemers zijn. Als dat bankrovers zijn die een uitweg zoeken, dan zal dat iets heel anders zijn dan in dit geval waar de gijzelnemers terroristen zijn die al bewezen hebben letterlijk zero respect te hebben voor welk menselijk leven dan ook. Dan zie ik ze liever hier en nu actie ondernemen ipv traag te wachten op een zekere dood.

Als er bij dergelijke actie trouwens doden zijn, dan is er slechts 1 partij de schuldige in deze lijkt me, en dat zijn de gijzelnemers.

Laatst bewerkt:

Zit helaas (of gelukkig? :p ) achter een betaalmuur voor mij.

Al is Stephens, gebaseerd op zijn wikipedia pagina, niet direct een persoon waar ik zelf foreign policy advies van zou nemen.
Stephens was a "prominent voice" among the media advocates for the start of the 2003 Iraq War, for instance writing in a 2002 column that, unless checked, Iraq was likely to become the first nuclear power in the Arab world. Although the weapons of mass destruction used as a casus belli were never shown to exist, Stephens continued to insist as late as 2013 that the Bush administration had "solid evidence" for going to war.

Terug
Bovenaan