Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Bronnen: IDF en de woordvoerder van Netanyahu. Er zijn nog geen onafhankelijke bevestigingen dat kinderen en baby's werden onthoofd. Dat ze gedood zijn is uiteraard al erg genoeg en een regelrechte schande en terreurdaad.
Idd, een zeer absurde discussie eigenlijk. Een volledig dorp met burgers uitgemoord, daar heb ik zelfs geen woorden voor. Een absolute schande en op dat vlak is de woede van Israël absoluut terecht.

Of die kinderen nu onthoofd zijn of niet, dat is deel van de propaganda-oorlog. Tot een onafhankelijke journalist het bevestigt, neem ik het met een flinke korrel zout.

Laatst bewerkt:
Er is inderdaad best nog wel wat verschil tussen de verschillende bewegingen.

Tussen Vlamingen en Walen is het amper tot geweld gekomen, die communautaire rellen stellen niets voor met wat je in Noord-Ierland zag of Baskenland of Palestina-Israël.

Helemaal akkoord, vandaar dat ik verbaasd was toen Noord-Ieren de situatie tussen Vlamingen en Walen aanhaalden als voorbeeld. Gelukkig was ik daar tijdens de rustige jaren...

Koren op de molen van Rusland, die zich nu vlugvlug opwerpen als voorstander van vredesonderhandelingen. Maar Israël en USA/Westen zullen weer snel het 'nazi's die enkel oorlog willen'-label aangemeten krijgen in de Russische propaganda wanneer Israël te ver gaat in het offensief. Probeert Rusland zo de Arabische wereld aan zijn zijde te krijgen?
O.a. Rusland en China krijgen hiermee weer een hoop gratis munitie om het Westen hypocriet te noemen. En daar hebben ze dan ook nog groot gelijk in (niet dat ze zelf beter zijn).

Laatst bewerkt:
...

Edit/TDLR: Laat ons op zijn minst proberen ter goeder trouw definities te bekijken en serieus te discussiëren. En niet dingen aan de kant te schuiven omdat er misschien mogelijks wel eens hyperbolen van gemaakt zouden kunnen worden.

Ik kan inderdaad niet blijven reageren op een post die in 8 stukken gesplitst wordt.
TLDR: niet alle situaties waarbij grote aantallen doden vallen, moet per se als een genocide bestempeld worden om te erkennen hoe erg het is.
De Holocaust was een genocide, de hongerwinter in Nederland niet.

Als er veel onschuldige burgerslachtoffers vallen in Gaza, dan is dat te betreuren, maar dan is het nog steeds niet zo dat Israël per se een genocide begaat. Ze bevechten een vijand die zich schuilhoudt tussen burgers. Hamas zou natuurlijk ook gewoon een traditionele "legerbasis" kunnen bouwen, ze zouden snel uitgeschakeld zijn... en als Israël dan nog honderden burgerdoden maakt, dan mag je spreken van een genocide.

Hamas die overigens wél huizen van Israëlische burgers binnenwandelde en daar grootmoeders doodde, en baby's, en ze onthoofdde...

Advocaat van de duivel: Hamas is uiteraard een terreurorganisatie in onze ogen, maar in die van arme burgers in de Gaza-strook doen die natuurlijk aan liefdadigheid, voedselpakketten uitdelen, etc.
Dus die hun perspectief is nu éénmaal anders. Als je honger lijdt zal je veel minder geven om het geopolitieke plaatje dat degenen die je helpen te overleven vandaag, tegelijkertijd terreuraanslagen plegen die ervoor zorgen dat je volgende week mogelijks doodgaat bij een raketinslag van Israël.

Nog stouter: die mensen daar worden ook niet bepaald grootgebracht met een ideologie die helpt om kritisch naar de wereld te kijken (en to be fair: van extreem-religieuze joden kan je natuurlijk net hetzelfde zeggen).

Het was nochtans een oprechte vraag.
Anderen hebben hier ook al verwezen naar de tweede slag bij Fallujah, ik haal er nu de drones van Obama in Libië bij... maar je zou evenzeer al kunnen terugwijzen naar Vietnam.
Hoe bevecht je een vijand die zich in een stedelijke context tussen de burgerbevolking schuilhoudt?
De collateral damage van Israël is in aantallen vaak véél groter dan die van Palestijnen, maar zij hebben géén keuze, toch niet wanneer het gaat om een Hamasdoelwit temidden burgerdoelwitten.
Hamas die binnenvalt op een muziekfestival en daar vredevolle feestvierders afschiet... dat is 100% een keuze.

Het is naar mijn idee ook een beetje zoals zeggen "waarom zijn de Duitsers niet in opstand gekomen tegen de Nazi's". Een gemakkelijke manier om alles op een hoopje te gooien terwijl de realiteit verschillende dimensies heeft en extreem complex is.

Idd, een zeer absurde discussie eigenlijk. Een volledig dorp met burgers uitgemoord, daar heb ik zelfs geen woorden voor. Een absolute schande en op dat vlak is de woede van Israël absoluut terecht.

Of die kinderen nu onthoofd zijn of niet, dat is deel van de propaganda-oorlog. Tot een onafhankelijke journalist het bevestigt, neem ik het met een flinke korrel zout.

Toch vreemd hoeveel mensen - en dit is niet enkel naar jou/StevenFM gericht - nood hebben aan een korrel zout bij het nieuws dat dezelfde terroristen die mensen hun woningen zijn binnengegaan en oma's hebben afgeknald, op een muziekfestival van de vrede een klein bloedbad hebben aangericht, live gestreamd hebben dat ze iemand (een Nepalees dan nog, geen Israëli) hebben doodgeslagen met een schop...

Ja, die "rakkers" zouden toch echt niet ook nog eens die baby's onthoofd hebben?
Het is niet omdat die andere radicale Soennitische Islamitische terroristen van IS dat vroeger slechts een paar honderd keer gedaan hebben (BRON), zelfs live op beeld, met prominente slachtoffers (bron), dat Hamas zo ver zou gaan, toch?

Sorry, het is moeilijk in tijden van 'fake news' om nog te weten wat wél te geloven en wat niet, maar ik zou in dit geval eerder geneigd zijn het wél te geloven dan niet.

Wat heeft Israël er nog bij te winnen deze gruwel te overdrijven?
Is het überhaupt zelfs mogelijk om de gruwel van dode baby's te overtreffen? Blijkbaar wel...

Oh, en ik heb de fout gemaakt naar de beelden te kijken van Palestijnen die een dode baby onder het puin vandaan halen. Afschuwelijk.
Dat zijn beelden die je als mens eigenlijk liever niet ziet. Dus ik besef dat er niet alleen doden, maar ook dode kinderen vallen aan beide zijden.

Het is cynisch om te zeggen desondanks: maar gericht baby's doden is nog altijd gruwelijker dan baby's die sterven als colleteral damage, al zou ik dat laatste ook liever niet zien gebeuren. In een ideale wereld gaf Israël Hamas nu nog een ultimatum om de wapens neer te leggen, en hees Hamas de witte vlag, maar dat gaat niet gebeuren vrees ik.

Toch vreemd hoeveel mensen - en dit is niet enkel naar jou/StevenFM gericht - nood hebben aan een korrel zout bij het nieuws dat dezelfde terroristen die mensen hun woningen zijn binnengegaan en oma's hebben afgeknald, op een muziekfestival van de vrede een klein bloedbad hebben aangericht, live gestreamd hebben dat ze iemand (een Nepalees dan nog, geen Israëli) hebben doodgeslagen met een schop...

Ja, die "rakkers" zouden toch echt niet ook nog eens die baby's onthoofd hebben?
Het is niet omdat die andere radicale Soennitische Islamitische terroristen van IS dat vroeger slechts een paar honderd keer gedaan hebben (BRON), zelfs live op beeld, met prominente slachtoffers (bron), dat Hamas zo ver zou gaan, toch?

Sorry, het is moeilijk in tijden van 'fake news' om nog te weten wat wél te geloven en wat niet, maar ik zou in dit geval eerder geneigd zijn het wél te geloven dan niet.

Is het überhaupt zelfs mogelijk om de gruwel van dode baby's te overtreffen? Blijkbaar wel...
Nochtans lees ik nog nergens bevestiging van het verhaal van onthoofde baby's integendeel zelfs

Net nog het volgende gelezen op het Nieuwsblad in het artikel van Biden:
"De afgelopen dagen ging op sociale media het bericht rond dat Hamasstrijders baby’s hebben onthoofd. Hamas noemde de beweringen meteen “ongefundeerd”. Ook het Israëlische leger zegt geen bewijs te hebben voor het gruwelijke verhaal."

ook hier de nodige vragen bij het verhaal:

Nochtans lees ik nog nergens bevestiging van het verhaal van onthoofde baby's:

Net nog het volgende gelezen op het Nieuwsblad in het artikel van Biden:
"De afgelopen dagen ging op sociale media het bericht rond dat Hamasstrijders baby’s hebben onthoofd. Hamas noemde de beweringen meteen “ongefundeerd”. Ook het Israëlische leger zegt geen bewijs te hebben voor het gruwelijke verhaal."
Maar biden heeft ze wel gezien….:unsure: Ongeacht de nuancering van het Witte Huis erna zal die soundbite wel vlot gedeeld worden.

Oh, en ik heb de fout gemaakt naar de beelden te kijken van Palestijnen die een dode baby onder het puin vandaan halen. Afschuwelijk.
Dat zijn beelden die je als mens eigenlijk liever niet ziet. Dus ik besef dat er niet alleen doden, maar ook dode kinderen vallen aan beide zijden.

Het is cynisch om te zeggen desondanks: maar gericht baby's doden is nog altijd gruwelijker dan baby's die sterven als colleteral damage, al zou ik dat laatste ook liever niet zien gebeuren. In een ideale wereld gaf Israël Hamas nu nog een ultimatum om de wapens neer te leggen, en hees Hamas de witte vlag, maar dat gaat niet gebeuren vrees ik.
Ik vind daar heel weinig verschil aan eigenlijk. Israël weet perfect dat op het moment ze Gaza bombarderen er baby's, kinderen, vrouwen en ouderlingen bij de slachtoffers zitten. En misschien met wat geluk hier en daar iemand van Hamas.

Nog meer redenen om aan te tonen dat Hamas (en volgens sommige regeringsleiders de gehele Palestijnse bevolking) beesten zijn. Je hebt de verontwaardiging van de dode kolonisten, vrouwen, kinderen, babies.. en dan nog dat extra sausje van extremisme. Dat kan wel het verschil geven tussen steun aan een inval en dat aan een totale eliminatie.
Ik zou trouwens ook voorzichtig zijn met de term "Israël" in dit geval. Dit soort (al dan niet fake-)nieuws, komt vooral Netanyahu ten goede omdat hij zijn plannen dan kan rechtvaardigen. De vraag zou dus eerder zijn, "Wat heeft Netanyahu te winnen door bij deze gruwel te overdrijven?" het is ook hij die het beweert, terwijl het IDF nog geen bevestiging kan geven. je kan je dus terecht afvragen hoe Bibi dan aan die info komt.

Zoals je terecht aanhaalt is er enorm veel fake news dat circuleert, daarom dat ik bij zo'n gebeurtenissen liever wacht op de bevestiging van onafhankelijke journalisten. Die is er nog altijd niet gekomen. Ondertussen heeft het nieuws wel op elke voorpagina gestaan natuurlijk.

Ontmenselijking van de vijand en het gebruiken van desinformatie om bondgenoten te overtuigen. Het zou ook niet de eerste keer zijn. Netanyahu deed het al bij Clinton en Trump, waarom niet bij Biden?
Former United States Secretary of State Rex Tillerson stated that on 22 May 2017, Netanyahu showed Donald Trump a fake and altered video of Palestinian President Mahmoud Abbas calling for the killing of children. This was at a time when Trump was considering if Israel was the obstacle to peace. Netanyahu had showed Trump the fake video to change his position in the Israeli-Palestinian conflict.

Eigenlijk zeg je hier: het past in mijn wereldbeeld, dus laat ik mijn kritische zin makkelijker varen.

Ik ben ook eerder geneigd om die berichten te geloven, ik denk ook dat Hamas tot alles in staat is. Maar het is niet omdat een bericht geloofwaardig is, dat het ook juist is. En of het nu geloofwaardig is of niet, of het past in je wereldbeeld of niet, je blijft altijd kritisch.

Dat lijkt me vrij evident: hoe meer ze Hamas en de Palestijnen kunnen demoniseren in de publieke opinie, hoe gruwelijker ze zelf te werk kunnen gaan in Gaza.

Het is cynisch om te zeggen desondanks: maar gericht baby's doden is nog altijd gruwelijker dan baby's die sterven als colleteral damage, al zou ik dat laatste ook liever niet zien gebeuren.

Hier zit het grote meningsverschil hé. Jij blijft je - naar mijn mening - verstoppen achter het gegeven dat Hamas-strijders zich onder de bevolking van Gaza mengen. Jij blijft spreken van "collatoral damage". Ik vind niet dat met de maatregelen die Israël neemt, met de retaliatie die Israël uitdeelt in Gaza, dat je kan spreken van "collatoral damage". Integendeel. De bevolking, van kinderen tot bejaarden, wordt collectief en héél doelbewust gestraft. Met in cijfers een onnoemelijk veel groter leed dan wat Hamas gedaan heeft in Israël. Het enige verschil is dat Hamas het eerder "up close" doet, terwijl Israël het (voorlopig nog) vanop afstand doet. Maar het doelmatig treffen van burgers, dat staat voor mij bij beide partijen heel duidelijk vast.

En we kunnen daar blijven over discussiëren, maar het is duidelijk dat we daar geen vergelijk in gaan vinden.

Israel will not supply water, fuel to Gaza until hostages freed, Israeli minister @Israel_katz says.

Als ze effectief daarna dan alles toe laten ga ik infeite akkoord met Israel. Tenzij Hamas iedereen vrijlaat kan je geen zwakte tonen. Hamas moest eerst goodwill tonen

Israël heeft er alle baat bij om de situatie nog erger te maken dan er al is (want ze is al heel erg voor de duidelijkheid). Dat is toch niks nieuws?

Daarnaast is het net wel belangrijk om feiten te gebruiken ipv buikgevoel, ook al is Hamas in staat om baby's te onthoofden.

Het feit dat veel mensen net als jij geneigd zijn om fake news wél te geloven is gewoon problematisch. Daar speelt men op in.
"In dit geval", dat betekent in tijden van oorlog, moet je toch net de omgekeerde reflex hebben en bijzonder kritisch kijken naar nieuws dat uit het ene kamp komt. Mijn eerste idee toen ik dat las was: "40 onthoofde baby's", dat is bijna te gruwelijk (en ook een te proper rond getal) om waar te zijn.

Israël heeft er alle baat bij momenteel om de vijand als compleet onmenselijk te portretteren. Dat noemen we propaganda.
Je zegt het eigenlijk zelf: er sterven kinderen en baby's langs beide kanten. Maar cru gezegd worden die niet onthoofd - dat is 'next level' kwaadaardig. De officiële communicatie van Israël heeft al meermaals het woord "Palestijnse beesten" gebruikt, dus dat is het beeld dat ze willen gebruiken om de internationale publieke opinie te beïnvloeden.

Israel will not supply water, fuel to Gaza until hostages freed, Israeli minister @Israel_katz says.

Als ze effectief daarna dan alles toe laten ga ik infeite akkoord met Israel. Tenzij Hamas iedereen vrijlaat kan je geen zwakte tonen. Hamas moest eerst goodwill tonen
Begin je dan niet met het kip/ei-verhaal?

Als we het even subjectief en zonder emotie bekijken in dit segment, is wat Hamas nu doet op zich enkel nadelig voor de gijzelaars.
Het afsluiten van water en brandstof naar de Gaza treft niet enkel Hamas (als die al geen voorraad hebben aangelegd), maar ook alle inwoners van Gaza.
Je kan dus stellen dat Israël hier de beste troeven in handen heeft en dus ook meer sympathie kan opwekken als zij een eerste stap nemen.
Watervoorziening terug beschikbaar maken, is bijvoorbeeld al een signaal. Praktisch gezien gaat dat weinig verschil geven, aangezien ze toch alles platgooien, maar het is dan al wel een argument van "kijk, wij doen iets, nu is het aan jullie om te tonen dat jullie ook bereid zijn".

Ik zie bv. ook beelden van Palestijnen dat Israël white phosphorus aan het gebruiken is. Dat zou me ook niet verbazen maar ik heb ook nog niemand dit zien bevestigen. Dus daarom dat ik dat hier ook niet deel.

Alez ja, nu post ik het hier wel maar ik geloof het (voorlopig) niet tot er journalisten het kunnen bevestigen.

"Joe Biden zei dat hij foto’s van door Hamas onthoofde kinderen zag, Witte Huis ontkent dat: “Hij heeft die niet gezien”"

Man man man….een verspreking zijn we wel gewoon van biden. En fake news van een president zijn we feitelijk ook gewoon. Maar als je dit nu even als president van de US langs u neus weg vernoemt…..
Ik vind Biden zijn formuleringen soms nogal ongelukkig.
Enerzijds zegt hij dat Israël zijn onvoorwaardelijke steun krijgt. 's Anderendaags zou hij dat wel wat genuanceerd hebben dat Israël steun krijgt van de VS op voorwaarde dat ze niet onnodig burgerslachtoffers maken. Om dan nadien weer van onvoorwaardelijke steun te spreken.
Biden zou wel in overleg zijn om een corridor te voorzien voor vluchtelingen uit de Gaza. Dus tussen de lijnen zijn ze er wel mee bezig, de VS heeft er ook geen profijt bij als een bondgenoot een daar een buitenproportionele slachting zou aanrichten.

Ik zie bv. ook beelden van Palestijnen dat Israël white phosphorus aan het gebruiken is. Dat zou me ook niet verbazen maar ik heb ook nog niemand dit zien bevestigen. Dus daarom dat ik dat hier ook niet deel.

Alez ja, nu post ik het hier wel maar ik geloof het (voorlopig) niet tot er journalisten het kunnen bevestigen.
Met het verschil dat ze het in 2009 wel degelijk gebruikt hebben volgens Human Rights Watch: https://www.hrw.org/report/2009/03/25/rain-fire/israels-unlawful-use-white-phosphorus-gaza

Maar zoals gezegd nog nergens bevestiging dat dit opnieuw het geval zou zijn

Terug
Bovenaan