Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Er wordt gewaarschuwd en gevreesd door verschillende leden dat de retaliatie van Israël neer gaat komen op een genocide. Jouw reactie is: "leugenaars, er zijn nog maar 1050 doden". Amai, straffe weerlegging.
Ik heb de originele post van @stungunner nog eens herlezen en ik moet toegeven dat ik de post inderdaad verkeerd gelezen heb. Ik had niet gezien dat hij specifiek reageerde op het "what-if" scenario van @MadisonAv. Mijn excuses aan @stungunner, @phate_13 en uzelf.
De helft van je posts hier verwijs je - zonder namen te noemen - dat leden met foute cijfers en zwaarwichtige termen gooien. Je stelt daarbij (bewust?) vaak goed geargumenteerde posts fout voor. Als het gaat over genocide, dan gaat het over de verwachte gevolgen en het taalgebruik van Israëlische ministers. Het kan zijn dat de soep uiteindelijk minder heet gegeten zal worden, laat het ons hopen. Maar je weerlegt niets door te schermen met het aantal slachtoffers op dit moment, en je liegt wanneer je de stellingen van leden die het woord genocide in de mond nemen voorstelt alsof ze bedoelden dat er nu al honderdduizenden doden gevallen zouden zijn.
Zie hierboven, echter ga ik jou niet laten zeggen dat ik bewust posts of de uitspraken van specifieke mensen foutief voorstel. Ik denk dat er hier genoeg mensen zijn die mijn posts in het UA/RUS topic lezen en kunnen getuigen dat ik daar met een zekere integriteit post.
Mocht ik tijd hebben zocht ik naar mijn reactie op een gelijkaardig voorval met @famtam geloof ik in het Oekraïne topic het ging toen ook over het posten van niet geverifieerde informatie en geruchten.
Discussieer op een volwassen manier: leg geen woorden in mensen hun mond, verdraai hun woorden niet en ben je het niet eens met iemands bewering? Citeer die dan. En begin alstublieft niet met verwijzingen naar postnummers. Citeer.
Postnummers zijn evengoed een vorm van citeren. Er zijn twee redenen waarom ik dat doe
a) omdat ik er persoonlijk slecht tegen kan om dezelfde post 10 keer te zien verschijnen als quote.
b) omdat ik regelmatig mijn posts volledig opnieuw begin te herschrijven en ik om de één of andere reden problemen heb met extra quotes toe te voegen aan een post. Verwijzen naar de post nummer lijkt mij dan een goede oplossing maar dat laat ik over aan de mods om te beslissen.
Hieronder een bloemlezing van je posts waar je ageert tegen zogezegde stellingen van "men". Over welke posts of posters je het hebt? Geen idee. Over welke cijfers je het hebt? Geen idee.
De posts die je quote tegen mij houden vind ik niet eerlijk want het was een bewuste keuze van mij om daar te spreken over "men".
a) omdat ik niet specifiek personen wou aanwijzen op dat moment omdat vingerwijzen weinig toebrengt aan de discussie en omdat je dan het risico loopt dat je andere mensen, al dan niet met de tegengestelde mening, te vergeten wat je nadien dan als een boemerang terugkrijgt in de vorm van "je hebt persoon x daar toch ook niet over aangesproken?".
b) omdat men het in de eerste plaats ging over de algemene gang van zaken in deze thread aan te kaarten.

Het linken van de 3 laatste quotes vind ik niet eerlijk aangezien het hier over éénzelfde "incident" gaat waar ik mij in deze post voor verantwoord. Maar dat kan jij natuurlijk op voorhand niet weten.

Het is nu toch niet dat de hele wereld USA links laat liggen, en geen handel meer met hen drijft??
En dat zijn de enige twee mogelijkheden? We geven er iets om dus blazen we alle handelsrelaties op OF we geven er niet om?
Ok dat enkele landen dat nog niet vergeten zijn, daar wil ik best wel in meegaan hoor,
maar zoals @Franshylveon doet uitschijnen, dat de VS voorstelt als een 2e Rusland of Noord Korea is (paria van de wereld), dat is toch ook wel weer een brug te ver....

Dat betwijfel ik dan weer.

de VS heeft in Vietnam en Irak ook heel wat burgers gedood hoor, die geacht werden mee te doen met de oppositie.....Geen haan die daar nu nog om kraait.
Dat zegt dan jammer genoeg veel over de wereld en hoe hypocriet verschillende landen zijn.

Ik praatte in mijn reactie Rusland, Syrie en Noord-Korea niet goed maar Israel doet al langer verschrikkelijke acties tov Palestina (Hamas natuurlijk ook) maar tot Hamas deze aanval uitvoerde werd er amper iets over gezegd. Terwijl ons nieuws vol staat over Rusland als die amper een scheet laten.

Toen Amnesty International melde dat Israel een apartheid state was hadden we een serieuze reactie mogen geven maar dat werd ook genegeerd na een paar dagen.

Dat zegt dan jammer genoeg veel over de wereld en hoe hypocriet verschillende landen zijn.

Ik praatte in mijn reactie Rusland, Syrie en Noord-Korea niet goed maar Israel doet al langer verschrikkelijke acties tov Palestina (Hamas natuurlijk ook) maar tot Hamas deze aanval uitvoerde werd er amper iets over gezegd. Terwijl ons nieuws vol staat over Rusland als die amper een scheet laten.

Toen Amnesty International melde dat Israel een apartheid state was hadden we een serieuze reactie mogen geven maar dat werd ook genegeerd na een paar dagen.
En wat met de talloze aanslagen per jaar die de palestijnen plegen? Mesaanvallen, bomauto's,...
Ik lees toch wel dat Israël soms wel palestina binnendringt en bijv schiet.

K heb eens gelezen dat Israël omringd is door landen die Israël wil vernietigen.

Rusland die amper een scheet laat? Sinds het begin van de oorlog vs Oekraïne, doet Rusland toch meer dan scheten laten 😀

En wat met de talloze aanslagen per jaar die de palestijnen plegen? Mesaanvallen, bomauto's,...

K heb eens gelezen dat Israël omringd is door landen die Israël wil vernietigen.

Rusland die amper een scheet laat? Sinds het begin van de oorlog vs Oekraïne, doet Rusland toch meer dan scheten laten 😀
Als je al de slachtoffers optelt aan de kant van Palestina en vergelijkt met die van Israel zie je dat die veel hoger zijn.

Sinds 2008 zijn er 6.407 Palestijnen gestorven en 152.560 gewonden dit tov 308 Israeli die gestorven zijn en 6.307 gewonden. Dat is toch een drastisch verschil.

En toen ik sprak over Rusland had ik het vooral over voor ze Oekraïne hadden binnengevallen. Zelfs daarvoor kwamen ze nog altijd veel meer in het nieuws terwijl het conflict in Israel en Palestina al heel lang bezig is en Israel geen heilig schaapje is.

Trouwens Oekraïne is een goed voorbeeld. Toen de oorlog begon (en nu nog steeds) werd er alles aan gedaan voor de burgers aan de kant te krijgen van Oekraïne en daar was niks mis mee Rusland is duidelijk in fout hier maar ik heb de laatste 20 jaar dit soort berichtgeving gemist als het gaat over Palestina.

Natuurlijk. Israël is te "westers" in die omringende landen hun ogen.
Ik ben er zeker van dat ook dit net een reden is voor veel Palestijnen (niet allemaal voor dat ik hier weer aangevallen wordt),
is om Israël te haten.

Veel Palestijnen zijn gewoon diepgelovig moslim, en dat mag toch wel gezegd zijn: die hebben een hekel aan alles wat te westers is en afwijkt van de Koran en Allah.

Ik ben er zeker van dat ook dit net een reden is voor veel Palestijnen (niet allemaal voor dat ik hier weer aangevallen wordt),
is om Israël te haten.

Veel Palestijnen zijn gewoon diepgelovig moslim, en dat mag toch wel gezegd zijn: die hebben een hekel aan alles wat te westers is en afwijkt van de Koran en Allah.
Een belangrijke aanhang van de huidige regering Netanyahu is ook diepgelovig en wil zelfs geen deel uitmaken van het leger.

Het antiwesterse sentiment van de Arabische is perfect te begrijpen als de historische context kent, vertrekkende van het Sykes-Picotverdrag waarbij de Arabische wereld, die de Geallieerden in WOI hielpen het Ottomaanse Rijk te bevechten, de facto werd gekoloniseerd. En dan het dekolonisatieproces na WOII, waar Arabische nationalisten zich probeerden te ontwrichten van Franse en Britse invloed. Egypte had daarin een voortrekkersrol onder Nasser.

*enter tienduizenden nuances*

Hoe meer je je daarin verdiept, hoe verder je afwijkt van een simplistisch zwart-witverhaal.

Laatst bewerkt:
is om Israël te haten.

Dus jij denkt dat ze Israël haten omdat het te Westers is? Ja, dat klinkt echt logisch wanneer je de hele geschiedenis erbij neemt.

Dan komt de onderstaande reactie opnieuw van pas.

Jij woont toch echt op een andere planeet hé.

Dus jij vindt het kunnen dat men continue met fictieve cijfers goochelt?
In het overgrote deel van de posts wordt er nooit gesproken met woorden zoals "ALS", maar zegt mijn vlakaf dat er een genocide bezig is bijvoorbeeld, de post van @PolletPoulet_OG (post #722) is het meest recente voorbeeld denk ik. Aan "de andere kant" zijn er ook voldoende mensen die alle Palestijnen graag omschrijven als terroristen of als beesten zonder dit te kunnen aantonen met cijfers of concrete verhalen en zoals ik ondertussen al verschillende keren heb aangehaald in deze thread vind ik dat niet kunnen en P&A onwaardig (maar ergens wel standaard :unsure: ).

Ik sprak in die post over hoe ik het persoonlijk ervaar, die nuance staat letterlijk in het eerste deel van de zin waarin je mij quote. Ik wil dit niet als iets feitelijk aanduiden op dit moment, maar dit is iets gevoelsmatig voor mij.

Het donkerste scenario waarin twee miljoen burgers zware bombardementen moeten doorstaan, en afgelsoten worden van water, voedsel, electriciteit, brandstof, medicijnen is een scenario dat ik tot voor kort niet mogelijk had geacht. Het bombarderen van een universiteit, het hoofdkwartier van de Rode Halvemaan, een internationale organisatie waar ook ons rode kruis bij hoort. Het bombarderen van moskeeën. Bombardementen van de enige grensovergang, Rafah, zelfs nadat aan de bevolking was verteld om te vluchten, zijn gebeurtenissen die momenteel plaatsvinden. Kunnen we deze gebeurtenissen niet als feiten beschouwen? Dit zijn toch feiten op dit moment?

Ik begrijp niet goed hoe mijn uitspraak als onzin of stemmingmakerij kan worden afgedaan. Vooral wanneer je bovenstaande combineert met de krachtige retoriek die Israëlische politici de laatste dagen hebben gebruikt. Dit lijkt voor mij geen ongegrond of verward denken te zijn, zoals je suggereerde.

Ik weet dat je mijn post er hebt uitgehaald als voorbeeld, maar ik wil die post toch even staven omdat ik denk dat je beter iemand anders had gebruikt die effectief met cijfers goochelt en feiten verdraaid en zwaarwichtige woorden gebruikt puur om te provoceren naar een bepaalde kant.

Ik heb daar nooit les over gehad in lager of middelbaar onderwijs. Vanuit de actualiteit dan weer wel en ook op de universiteit.
Wij hebben het er misschien wel 10 minuten over gehad in het middelbaar. Aan de universiteit uiteraard niet in een wetenschappelijke master. Ik ga er dan ook van uit dat bij de brede bevolking die kennis ook eerder beperkt is, en het huidig klimaat van gekleurde tweets en fake news draagt ook niet bij.

Een belangrijke aanhang van de huidige regering Netanyahu is ook diepgelovig en wil zelfs geen deel uitmaken van het leger.

Het antiwesterse sentiment van de Arabische is perfect te begrijpen als de historische context kent, vertrekkende van het Sykes-Picotverdrag waarbij de Arabische wereld, die de Geallieerden in WOI hielpen het Ottomaanse Rijk te bevechten, de facto werd gekoloniseerd. En dan het dekolonisatieproces na WOII, waar Arabische nationalisten zich probeerden te ontwrichten van Franse en Britse invloed. Egypte had daarin een voortrekkersrol onder Nasser.

*enter tienduizenden nuances*

Hoe meer je je daarin verdiept, hoe verder je afwijkt van een simplistisch zwart-witverhaal.
Het deel van het probleem is ook dat de Israëlieten zo 'anders' zijn/waren als de Palestijnen. Ze zijn Europees, ze spraken andere talen, ze hadden hoger onderwijs genoten. Daarom werden zij eerder beschouwd als kolonisten dan als 'nieuwkomers'

Het Sykes-Picotverdrag was een geheime overeenkomst in 1916 die het Midden-Oosten verdeelde tussen Groot-Brittannië (GB) en Frankrijk. Frankrijk nam Syrië, en Palestina werd als een deel daarvan beschouwd. In het jaar daarop bracht GB een aantal wijzigen aan in de overeenkomst en bedachten ze zichzelf Palestina toe. Later volgde nog de Balfour-declaratie. Ten slotte leek de gezamenlijke Brits-Franse Declaratie van 1918 zelfbeschikking en onafhankelijkheid te beloven aan Syrië, Irak en mogelijk de Palestijnen.
Door het gebrek aan duidelijk en de tegenstrijdige plannen voor Palestina was de situatie onvermijdelijk dat zowel de joden (met de zionistische beweging) als de Arabieren van mening zouden zijn dat het land op een bepaald moment aan hen was beloofd.

Eigenlijk kwamen de zionisten honderd jaar te laat met hun poging om zich in Palestina te vestigen in 1948. Als ze honderd jaar eerder hadden geprobeerd, dan hadden ze een 'leeg land', wat een vanzelfsprekendheid was voor de koloniale expansie van GB en Frankrijk. Er waren ook plannen geweest om een 'neutraler' land als Oeganda te koloniseren, maar de zionisten verkozen om terug te keren naar het land waar zoveel geschiedenis hadden.

Laatst bewerkt:

Even omdraaien voor de fun:
Veel Israëli zijn gewoon diepgelovig joods, en dat mag toch wel gezegd zijn: die hebben een hekel aan alles wat te Arabisch is en afwijkt van de Thora en Jahwe.

Het concept van scheiding van kerk en staat kennen ze daar uiteraard niet. Ah nee, de hele oprichting van Israël was gebaseerd op "een eigen land voor Joden".

Hetzelfde kan inderdaad gezegd worden van een hoop andere landen, en dat is naar mijn mening problematisch.

Even omdraaien voor de fun:

Het concept van scheiding van kerk en staat kennen ze daar uiteraard niet. Ah nee, de hele oprichting van Israël was gebaseerd op "een eigen land voor Joden".

Hetzelfde kan inderdaad gezegd worden van een hoop andere landen, en dat is naar mijn mening problematisch.
Niet akkoord hoor.

Zie jij Joden dan op grote schaal aanslagen plegen, en extremistische groeperingen vanuit het Jodendom in massale getale opkomen, zoals we de laatste decennia toch gezien hebben met: al qaida, boko haram, ISIS, al shabaab, taliban, abu sayyaf.....

Nee sorry, ik vind dan toch de islamitische cultuur gevaarlijker qua ontstaan van extremistische groeperingen hoor.
Geen wonder dan ook dat Hamas en Hezbollah zo hebben kunnen uitgroeien.

Dichter bij huis dan: In Antwerpen en Brussel kan je toch niet echt spreken van overlast door Joden,
terwijl in Borgerhout, Molenbeek toch veel meer overlast is door EEN BEPAALD DEEL van de Islam bevolking.

Ik wil het hier bij laten, want we dwalen wel wat af van de topic.
Maar ik wou toch even inpikken dat je vergelijking dat Joden even onverdraagzaam zouden zijn , weerleggen.

Meer zelfs: ik vind dat de Joodse gemeenschap zich voorbeeldig gedraagt in België . Daar zijn echt nauwelijks incidenten te noteren.

Laatst bewerkt door een moderator:
En dan zijn er mensen die zeggen dat bijna iedereen de context wel kent van dit conflict, vanuit het onderwijs of de actualiteit.

En kan je het mensen nog kwalijk nemen, geen enkel conflict dat zo langgerekt en complex is als dit. Ik vind van mezelf dat ik redelijk goed op de hoogte ben van dit conflict maar als ik dan eens in Wikipedia "duik". Val ik soms nog in verbazing door bepaalde gebeurtenissen en beslissingen.

Niet akkoord hoor.

Zie jij Joden dan op grote schaal aanslagen plegen, en extremistische groeperingen vanuit het Jodendom in massale getale opkomen, zoals we de laatste decennia toch gezien hebben met: al qaida, boko haram, ISIS, al shabaab, taliban, abu sayyaf.....

Nee sorry, ik vind dan toch de islamitische cultuur gevaarlijker qua ontstaan van extremistische groeperingen hoor.
Geen wonder dan ook dat Hamas en Hezbollah zo hebben kunnen uitgroeien.
Joodse kolonisten terroriseren op dagelijkse basis Palestijnen op het grondgebied dat zij illegaal hebben ingepikt. Of verwacht jij dat mensen gelaten reageren als je op een zonnige dag de bulldozer bovenhaalt, huizen pletwalst (al dan niet met bewoners erbij) en er dan zelf een kolonie op gaat vestigen? Er worden ook Palestijnse mensen te pas en te onpas afgeknald. Als je een poedel in een kooi steekt en je zit dat beest continu te porren en te steken moet je er niet van verschieten dat die jou vroeg of laat bijt.

Ik vind het eigenaardig hoeveel mensen zich achter het woordje "complex" "ik begrijp het niet" schuilen om alles te nuanceren of niets te durven zeggen. Lees wiki of kijken een filmpje en je bent beter mee dan andere conflicten op deze aardbol.
Zo zijn vrijwel alle geschillen complex.
Over de geschiedenis van Belgie en 'rivaliteit' tussen Nederlands en Frans kan je ook boeken vullen.

En kan je het mensen nog kwalijk nemen, geen enkel conflict dat zo langgerekt en complex is als dit. Ik vind van mezelf dat ik redelijk goed op de hoogte ben van dit conflict maar als ik dan eens in Wikipedia "duik". Val ik soms nog in verbazing door bepaalde gebeurtenissen en beslissingen.

Je kan mensen dat niet kwalijk nemen. Maar (diezelfde) mensen deinzen er dan ook wel niet voor terug om onomwonden een kant te kiezen of te beweren dat het eigenlijk 'simpel' op te lossen valt.

Geen goede dagen om op sociale media te zitten :unsure:

Je kan mensen dat niet kwalijk nemen. Maar (diezelfde) mensen deinzen er dan ook wel niet voor terug om onomwonden een kant te kiezen of te beweren dat het eigenlijk 'simpel' op te lossen valt.

Geen goede dagen om op sociale media te zitten :unsure:
Ik denk dat niemand een conflict als dit volledig 100% neutraal kan bekijken. Je kiest altijd wel een kant, maar ik vind dat je dan wel de intellectuele eerlijkheid moet hebben om nuance aan te brengen in je oordeel en dat je moet openstaan om je mening af en toe bij te vijlen. Als je enkel je Groot Gelijk wil etaleren en geen oren hebt naar andere perspectieven in het debat, heb je in dit forumgedeelte in mijn ogen niet veel te zoeken.

Terug
Bovenaan