Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Het is toch ook veelzeggend dat Israël in een handomdraai de hele Gaza strook kan ontzeggen van water, elektriciteit, brandstof en voedsel.
Dat toont aan hoe Israël de Palestijnen al lange tijd in een wurggreep houdt.

Ik heb nog enigszins begrip voor de reactie nu van Israël op de recente aanvallen van Hamas. Je land wordt geterroriseerd en je hebt het recht om je daartegen te verdedigen. Proportioneel welteverstaan.
Ik heb geen begrip voor Israël als het gaat over hoe ze in die situatie beland zijn. Er zijn kansen geweest voor dialoog (met de Palestijnse Autoriteit), en op termijn misschien vrede. Maar Israël heeft daar meermaals niet naar gehandeld. En met de recente extreemrechtse regering ging het verder de verkeerde kant uit.

Dus nu zit je met Hamas, waarmee onderhandelen inderdaad onmogelijk is.

Het grondoffensief lijkt er te komen, en dat wordt een bloederige guerilla oorlog.

Je mag gerust je post wat onderbouwen als je niet akkoord bent
Het is toch ook veelzeggend dat Israël in een handomdraai de hele Gaza strook kan ontzeggen van water, elektriciteit, brandstof en voedsel.
Dat toont aan hoe Israël de Palestijnen al lange tijd in een wurggreep houdt.

Ik heb nog enigszins begrip voor de reactie nu van Israël op de recente aanvallen van Hamas. Je land wordt geterroriseerd en je hebt het recht om je daartegen te verdedigen. Proportioneel welteverstaan.
Ik heb geen begrip voor Israël als het gaat over hoe ze in die situatie beland zijn. Er zijn kansen geweest voor dialoog (met de Palestijnse Autoriteit), en op termijn misschien vrede. Maar Israël heeft daar meermaals niet naar gehandeld. En met de recente extreemrechtse regering ging het verder de verkeerde kant uit.

Dus nu zit je met Hamas, waarmee onderhandelen inderdaad onmogelijk is.

Het grondoffensief lijkt er te komen, en dat wordt een bloederige guerilla oorlog.
Extreemrechtse regering zegt hem.. :)

Van mijn part gooien ze heel Gaza gewoon plat hé, en hongeren ze Hamas uit, maar dan nadat ze de gewone burgers de kans gegeven hebben om te vluchten. Anders hebt ge 2+ miljoen doden op uw geweten. 1000 of 2000 dode Israëli rechtvaardigt het nog altijd niet om 2 miljoen burgers plat de bombarderen in de Gazastrook zonder eten en water.
En hoe ga je dat doen ?

Er staat niet op hun voorhoofd "burger" of "Hamasstrijder"
De kans dat je talloze Hamasstrijders ook de grens laat oversteken is ook nogal groot. (Beetje zoals moslimterroristen mee zijn gevlucht met gewone vluchtelingen) en de kans dat er alsnog burgers achterblijven is ook groot.
Of onschuldige burgers die door Hamas gedwongen worden om te blijven als menselijk schild.

Op dat vlak mist Israël politici zoals Yitzak Rabin en Shimon Peres en de Palestijnen een leider zoals Arafat. Geen van de drie was zonder zonden, maar destijds voelde het wel alsof die drie een zaadje hadden geplant voor een stabielere regio. Rabin vond destijds de Jordaan een strategische grens, die eind jaren 80 evenwel nutteloos was geworden nadat bleek dat de vijandelijkheden van de buurlanden niet meer de grootste zorg waren. Die regio had anders niet opgegeven geweest, feit, maar het toont wel aan dat ze toen wel naar een oplossing toe wilden werken.
Helaas zit er altijd een een kleine groep radicalen in het verhaal die alles verpesten. De kolonisten die nu illegaal nederzettingen stichten op de Westbank krijgen gedoogde steun van de (extreem-)rechtse regering. Maar zelfs al komt er een gematigdere regering in Israël die terug openstaat tot onderhandelingen met het Palestijnse bestuur, die kolonisten ga je daar met moeite wegkrijgen en het zou me niet verbazen dat er een mini-opstand binnen Israël zou ontstaan.

Extreemrechtse regering zegt hem.. :)
dat is het toch ook? Extreem-rechts, uiterst-rechts, radicaal-rechts,...

dat is het toch ook? Extreem-rechts, uiterst-rechts, radicaal-rechts,...

Uiterst rechts is nog iets anders dan extreem rechts. Je kan perfect uiterst rechts ideeën hebben zonder daarvoor radicaal te zijn zijn. Maar is ook de misvatting hier bij ons. NVA zou zo ook een heel aantal extreem-rechtse politici hebben..

Oorlog is hel, en dan een hele litanie over hoe we Israël maar een vrijgeleide moeten geven om gewoon compleet Gaza met de grond gelijk te maken onder het excuus van "collateral", want Israël goed en Gaza/Palestijnen slecht.

Hoe is dat nu niet een extreem simpele uitspraak vanuit het comfort van je eigen Westerse zetel die nooit enig conflict van dichtbij heeft meegemaakt? Echt zeg, hoe iemand met zo'n air zo'n hoop nonsens kan posten, zou daar een prijs voor zijn?

Of je kan hem enig krediet geven.
Hoe bestrijd je een vijand als Hamas die zich tussen burgers schuilhoudt?
Het is niet dat de V.S. zelfs onder Obama niet vergelijkbare regels hanteerde: wie steun biedt aan terroristen, telt ook als een vijandelijk strijder.

In de ogen van veel Palestijnen en zeker Hamas zijn de Israëlische en andere doden bij die eerste actie ook collateral damage hé.

Daarnaast, gans uw post negeert compleet de (recente) geschiedenis van het hele gebied en het ontstaan van de staat Israël.

Wat Hamas deed was barbaars en onmenselijk. Maar het is wel gevoed door een even onmenselijke houding van Israël tov het Palestijnse volk sinds vele decennia. Dat ontkennen of negeren is de geschiedenis negeren.

Hamas definieert Israëlische burgers en zelfs andere nationaliteiten gewoon als vijandelijke soldaten, zie het interview met een Hamas leider dat ik eerder postte, en dan krijg je situaties waarin men met paragliders een moordpartij gaat uitvoeren op een muziekfestival voor de vrede.
Gaat huizen binnen en schiet grootmoeders dood...

Israël, geeft toegegeven ook niet veel om Palestijnse burgers, en bestrijdt Hamas door raketten af te vuren op doelwitten van Hamas, waar tegelijkertijd ook burgers bij getroffen worden.
Mocht Israël ten alle kosten burgerslachtoffers willen vermjiden, zou ze dit uiteraard niet doen, maar dan wint Hamas met een tactiek die evenzeer een oorlogsmisdaad is: je burgerbevolking als schild gebruiken.

Wat moet Israël dan doen als antwoord op deze terreuraanval?

Dat Hamas barbaars is, 100% akkoord, alleen is Gaza niet Hamas, Hamas is daar maar een deel van en er zijn nu zéér veel burgers die dit ook niet willen die gewoon als ratten in een val zitten.
Wat ik me vooral afvraag is waarom de bewoners in Gaza, als ze toch met zoveel zijn, niet opkomen tegen Hamas en Hamas zelf een kopje kleiner maken?

Als Hamas verdwenen is, is er ook geen reden meer voor Israel om geen vredesonderhandelingen te starten en elke vorm van agressie te stoppen.

Ik weet het is simplistisch voor gesteld en makkelijk praten vanuit mijn zetel en ik heb zelf nooit in een oorlogssituatie gezeten, dus geen ervaring mee. Ik vraag me gewoon af als er in Gaza zoveel mensen zijn die geen oorlog willen, waarom die niet gezamelijk opkomen tegen Hamas.

Of je kan hem enig krediet geven.
Hoe bestrijd je een vijand als Hamas die zich tussen burgers schuilhoudt?
Het is niet dat de V.S. zelfs onder Obama niet vergelijkbare regels hanteerde: wie steun biedt aan terroristen, telt ook als een vijandelijk strijder.
Neen, ik moet iemand die een complexe situatie reduceert tot een aflevering van de Power Rangers geen krediet geven omdat een derde persoon een artikel kan vinden dat neerkomt op "jamaar als we de conventie van Genève zus of zo interpreteren is het wel ok".

Wat ik me vooral afvraag is waarom de bewoners in Gaza, als ze toch met zoveel zijn, niet opkomen tegen Hamas en Hamas zelf een kopje kleiner maken?

Als Hamas verdwenen is, is er ook geen reden meer voor Israel om geen vredesonderhandelingen te starten en elke vorm van agressie te stoppen.

Ik weet het is simplistisch voor gesteld en makkelijk praten vanuit mijn zetel en ik heb zelf nooit in een oorlogssituatie gezeten, dus geen ervaring mee. Ik vraag me gewoon af als er in Gaza zoveel mensen zijn die geen oorlog willen, waarom die niet gezamelijk opkomen tegen Hamas.
En hoe zie je dat in zijn werk gaan? Hamas heeft net de wapens en de middelen/connecties om de macht te houden. De gewone burger is de dupe van dit alles :(.

De CSG Gerald Ford zou aangekomen zijn in de oostelijke Middelandse Zee. Ik veronderstel dat die te ver ligt van de kust om onder vuur genomen te worden en dat Hamas niet echt materiaal heeft om die te bedreigen. Hezbollah zou wel wat antischeepsraketten hebben (o.a. P-800 Oniks), maar de kans is klein dat die doel zou treffen. Om werkelijk doel te treffen moet je al een hele swarm afvuren, want een CSG is een Iron Dome op water. Zodra een raketaanval is gesignaleerd, worden en masse SM2's afgevuurd om die te onderscheppen.

Wat zitten jullie hier allemaal uit te kramen?
Ik negeer de geschiedenis niet. Ik negeer de slechte kanten van Israël niet (oa. agressief nederzettingsbeleid).
Ik zeg simpelweg: actie - reactie
Klaar.

Europeanen hebben 0 te zeggen over hoe Israël reageert op deze barbaarse aanval. Hun volk, hun religie, hun land staat letterlijk onder vuur. Zij en zij alleen hebben nu het recht te bepalen welke middelen er worden ingezet om het gevaar voor langere tijd te neutraliseren. Met een kleine tegenaanval bereik je absoluut niets. Dan zit Hamas binnen de kortste keren weer raketten af te vuren via nieuw materiaal dat wordt binnengesmokkeld via de zuidelijke grens. Dus ik herhaal mijn vraag: wat is het alternatief voor bombardementen en een grondoffensief? Welke mirakeloplossing hebben de genieën hier bedacht? Ik wacht.

Elk groot conflict doorheen de geschiedenis heeft burgerslachtoffers gemaakt. Dat zal hier niet anders zijn. Heel spijtig, maar dat is nu eenmaal de realiteit.
Het verschil is dat burgerslachtoffers in Gaza collateral damage zijn bij het bestoken van Hamas. Terwijl Hamas aan de andere kant doelbewust burgers incl. kinderen op de meest beestachtige manier omlegt. Daar zit absoluut een verschil in, en ik weiger beiden op gelijk niveau te plaatsen. Het verschil in intentie zal de families van de slachtoffers worst wezen. Maar als buitenstaanders hebben we voldoende afstand om dat verschil te aanvaarden.

Soms heb ik het gevoel dat er hier een heleboel Teletubbies zitten die maar niet willen beseffen dat je soms vuur met vuur moet bestrijden (hetzelfde zie je in de threads van de Franse rellen en justitie)

Blijven afkomen met zaken zoals “vredesgesprekken” en “onderhandelingen” en “context” rechtstreeks na een moorddadige raid alsof die pistes niet al talloze keren zijn bewandeld.
(Behalve voor Oekraïne natuurlijk, diezelfde groep forumleden krijgt er maar niet genoeg van als Russische posities worden gedecimeerd en willen in dat conflict niet horen van enige onderhandelingen. Waar is de logica?)

Ooit zal het ongetwijfeld weer tijd zijn voor gesprekken tussen Israël en het Palestijns bestuur in de West Bank (niet Hamas). Maar nu eerst even focussen op het uitroken van Hamas.

De CSG Gerald Ford zou aangekomen zijn in de oostelijke Middelandse Zee. Ik veronderstel dat die te ver ligt van de kust om onder vuur genomen te worden en dat Hamas niet echt materiaal heeft om die te bedreigen. Hezbollah zou wel wat antischeepsraketten hebben (o.a. P-800 Oniks), maar de kans is klein dat die doel zou treffen. Om werkelijk doel te treffen moet je al een hele swarm afvuren, want een CSG is een Iron Dome op water. Zodra een raketaanval is gesignaleerd, worden en masse SM2's afgevuurd om die te onderscheppen.
Heeft Hezbollah wel het gerief om zo'n vliegdekschip te doen zinken? Dat is toch een echt drijvend fort lijkt me, bestand tegen enkele raketten.

Terug
Bovenaan