Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Belgische vrouw aan het woord die haar familie bezocht in Gaza en daar momenteel vastzit

De beelden die stilletjes aan binnenkomen van Gaza... :S

Wat mij betreft is Israel hier gewoon een genocide aan het plegen. Dit is gewoon world war II destruction levels.

Een hele hoop onschuldige mensen en kinderen die worden vermoord door politieke agenda's van een hoop extremisten langs beide kanten.

Belgische vrouw aan het woord die haar familie bezocht in Gaza en daar momenteel vastzit

Mijn vriend zijn collega (en tevens goede vriend) heeft zijn werkgever gevraagd of hij kan vertrekken naar Israël. Heel zijn familie is lokaal al opgeroepen, zelf zijn vader (hij is zelf 46). Ze zijn vanmiddag vermoedelijk een laatste keer samen gaan lunchen voor zijn vertrek. Het is een kwestie van tijd voor hij sowieso opgeroepen zou geweest zijn meent hij.
Het is moeilijk te vatten dat we die misschien nooit meer gaan terugzien. Kunt dat moeilijk vatten dat iemand bewust naar een slachtveld trekt, voor hem voelt dat echt als iets dat hij moet doen, ondanks zijn gezin en welvaart hier in België.

De beelden die stilletjes aan binnenkomen van Gaza... :S

Wat mij betreft is Israel hier gewoon een genocide aan het plegen. Dit is gewoon world war II destruction levels.

Een hele hoop onschuldige mensen en kinderen die worden vermoord door politieke agenda's van een hoop extremisten langs beide kanten.
Idd. Op itemfix zie je dat ze oa moedwillig een gans flatgebouw in puin schieten (drie raketinslagen aan de voet van het gebouw waarna het instort). Best veel collateral damage denk ik dan.

Idd. Op itemfix zie je dat ze oa moedwillig een gans flatgebouw in puin schieten (drie raketinslagen aan de voet van het gebouw waarna het instort). Best veel collateral damage denk ik dan.
Het zullen wel allemaal terroristen zijn in de ogen van Israël, dat nu puur op wraak begint te schieten op zogenaamde Hamasbolwerken. Hamas en de regering Netanyahu zijn de slechtst mogelijke partijen om een permanente vrede te bewerkstelligen. Voorlopig hoor ik niet al te veel van de Westelijke Jordaanoever (dat toch sinds 1967 veel van haar grondgebied verloren heeft aan illegale kolonies), maar dat kan misschien veranderen zodra Israël de Gazastrook binnentrekt. Ik kan het moeilijk inschatten.

Idd. Na de eerste wereldoorlog hebben we ze wel als tweederangsburgers beschouwd en het land doodgeknepen met onmogelijke herstelbetalingen. Dat heeft tot de opkomst van de Nazi’s en WO2 geleid.
Zijn we daar weer met die mythe van Versailles?

Na WOII is Duitsland letterlijk bezet door vier grootmachten, heeft het gigantische gebieden verloren, zijn er (honderd)duizenden Duitsers uitgezet uit diverse gebieden en is het land 45 jaar lang opgedeeld geweest.
Amai @Enforcer

Vind toch dat ge hier heel sterk in de aanval gaat voor iets relatief klein. Interessant om eens het completere plaatje te lezen maar aan de essentie is wat @phate_13 toch waar. Na WO1 -> crackdown op de Duitsers -> nazis en WO2 -> ingezet op heropbouw -> integratie in Europa. Dat is misschien heel erg zwaar in vogelvlucht en het Marshallplan is er misschien niet gekomen omwille van de meest nobele intenties, maar ik denk dat het punt is dat in het voorbeeld van de Duitsers dat 1 methode duidelijk beter heeft gewerkt dan de andere.
Maar dat is zo’n compleet verkeerde voorstelling van de feiten. Versailles was niet het zware genadeschot dat de Duitsers ervan maakten. Het was verhoudingsgewijs niet zoveel erger dan wat de Pruisen aan de Fransen opgelegd hadden en veel minder erg dan wat diezelfde Duitsers een jaar eerder aan de Russen opgelegd hadden met Brest-Litovsk. Het leger werd ingeperkt en er werd een klein deeltje van Duitsland bezet, maar de overgrote meerderheid van de Duitsers heeft toen nooit een geallieerde soldaat gezien.

Na WOII hebben we dat land 45 jaar verdeeld, volledig bezet en zijn er redelijk wat wreedheden gepleegd zoals hierboven aangetoond om over gebiedsverlies en de gedwongen volksverhuizing te zwijgen.

Versailles had WOII misschien kunnen vermijden als het ofwel zeer zwak was, maar dat was voor Frankrijk en België onverteerbaar na de enorme schade die ze geleden hadden ofwel als het volledig uitgevoerd werd. Historisch gezien hebben ze Duitsland gewoon laten begaan met alle gevolgen van dien. Na WOII zijn de Duitsers collectief zeer zwaar gestraft geweest, en werd er daarna (zeker in het Westen) inderdaad ingezet op samenwerking. Maar ik weet niet of er in Palestina en Israël momenteel politici bestaan die het aanzien hebben om dat aan te durven.

Deze voorlaatste paragraaf beweert niemand in dit topic. Die insinuaties moeten nu echt gaan stoppen
263000 mensen dakloos al in de Gaza, ze gaan toch eens een corridor moeten open zetten om die mensen een plaats te geven.
Hadden ze niet al langer moeten vluchten?

Komaan, als ik in een territoriaal regime zou leven met terroristen aan de macht, had ik al lang mijn boeltje gepakt hoor naar Egypte ofzo....
Die mensen leven al 20 jaar onder dat Hamas regime?
Je zou haast denken dat de meesten daar dan toch akkoord mee zijn, met wat Hamas wil en waar Hamas voor staat?

En nu zijn er hier die Israël met de vinger wijzen, omdat ze voor eens en voor altijd het kwaad willen bestrijden?
Sorry hoor, maar mij lijkt het wat makkelijk om je 20 jaar lang achter het Terrorisme regime te scharen, en nu ze opeens slaag dreigen te krijgen, en ja helaas veel collateral damage onder de burgers zal volgen, moeten we er opeens medelijden mee hebben?

Ik heb begrip voor Palestijnen, die niet akkoord zijn of tegen Hamas, maar dan hadden die imo al lang moeten uitwijken.

Hadden ze niet al langer moeten vluchten?

Komaan, als ik in een territoriaal regime zou leven met terroristen aan de macht, had ik al lang mijn boeltje gepakt hoor naar Egypte ofzo....
Die mensen leven al 20 jaar onder dat Hamas regime?
Je zou haast denken dat de meesten daar dan toch akkoord mee zijn, met wat Hamas wil en waar Hamas voor staat?

En nu zijn er hier die Israël met de vinger wijzen, omdat ze voor eens en voor altijd het kwaad willen bestrijden?
Sorry hoor, maar mij lijkt het wat makkelijk om je 20 jaar lang achter het Terrorisme regime te scharen, en nu ze opeens slaag dreigen te krijgen, en ja helaas veel collateral damage onder de burgers zal volgen, moeten we er opeens medelijden mee hebben?

Ik heb begrip voor Palestijnen, die niet akkoord zijn of tegen Hamas, maar dan hadden die imo al lang moeten uitwijken.
Naar Europa zeker, waar ze met open armen ontvangen zouden worden 😉
Het is toch allemaal niet zo eenvoudig als: "vlucht maar weg uit je thuisland"?!

Alsof naar Egypte vluchten zo simpel is. Het is niet voor niets dat ze het de grootste openlucht gevangenis van de wereld noemen. Je kan er niet zomaar weg

Naar Europa zeker, waar ze met open armen ontvangen zouden worden 😉
Het is toch allemaal niet zo eenvoudig als: "vlucht maar weg uit je thuisland"?!
Nee niet naar Europa. Want het is altijd hetzelfde: Midden oosten creeërt zoals vanouds de ene oorlog na de andere, en Europa moet er maar voor opdraaien.

Trouwens: ik denk dat die mensen zich veel beter zouden thuisvoelen in een soortgelijke regio zoals Saudi Arabië, Egypte, UAE, Jemen, Libanon.

Again: ik hoop , en ga er ook vanuit, dat Israël nu eens voor eens en altijd de hele Gaza strook overneemt en annexeert. Whatever it takes. Want als dit niet gebeurt, blijft het conflict gewoon eeuwig duren.

Nee niet naar Europa. Want het is altijd hetzelfde: Midden oosten creeërt zoals vanouds de ene oorlog na de andere, en Europa moet er maar voor opdraaien.

Trouwens: ik denk dat die mensen zich veel beter zouden thuisvoelen in een soortgelijke regio zoals Saudi Arabië, Egypte, UAE, Jemen, Libanon.
Zoals dit dan: https://en.wikipedia.org/wiki/Palestinian_refugee_camps ?
Ga maar wat bij uw lotgenoten zitten in vluchtelingenkampen. En dan, terugkeren na x aantal jaren? Zoals al veel mensen jarenlang hopen op een terugkeer, maar steeds meer van 'hun' land zien verdwijnen?

Nee niet naar Europa.
Want ik denk dat die mensen zich veel beter zouden thuisvoelen in een soortgelijke regio zoals Saudi Arabië, Egypte, UAE, Jemen, Libanon.
Die vluchtelingenkampen voor Palestijnen zijn geen pretje. Die mensen willen gewoon blijven wonen waar ze al eeuwenlang wonen, maar ze worden al decennialang geterroriseerd door Israël. En vice versa ook. Vandaar de extreme polarisatie.

Als er al vrede komt gaan beide kampen zware toegevingen moeten doen en Netanyahu en Hamas gaan het écht niet doen. Ik hoop dat uit de assen van deze ontbranding toch twee bruggenbouwers tevoorschijn komen die erkennen dat het zo niet verder kan.

Maar ik vrees dat we de komende weken alleen maar vuur en bloed gaan zien.

Again: ik hoop , en ga er ook vanuit, dat Israël nu eens voor eens en altijd de hele Gaza strook overneemt en annexeert. Whatever it takes. Want als dit niet gebeurt, blijft het conflict gewoon eeuwig duren.
Wat moet er dan gebeuren met die +2 miljoen mensen die daar leven?

maar ze worden al decennialang geterroriseerd door Israël.
Dat hangt er van af hoe je het bekijkt?

Voor mij (en volgens de meeste Westerse landen) bestaat Palestina gewoon niet hoor.

Israël bestrijd dan gewoon de facto het binnenlands terrorisme.
Wat moet er dan gebeuren met die +2 miljoen mensen die daar leven?
Verdelen over de buurlanden.
Zoals wij ook doen met Oekraïense vluchtelingen. Wij hebben die toch ook verdeeld over gans Europa?

Waarom kan het midden oosten dat dan niet doen met die ocharme 2 miljoen Palestijnen?
(zou snel gedaan zijn: iedereen die niet achter Hamas staat laten uitwijken naar de buurlanden, en Hamas en Gaza ligt plat in 1 week).

Zo simpel ligt het niet dat Palestina "niet bestaat".

Het hof van beroep van Brussel meent in arrest nr. 2017/FA/707 van 5 juni 2018 dat er wel sprake is van ‘een Palestijnse staat’. De vier criteria van de Conventie van Montevideo van 26 december 1933 zijn, volgens het hof, vervuld:

• een permanente bevolking
  • een bepaald grondgebied
  • een overheid/regering
  • het vermogen om relaties aan te gaan met andere staten.
(bron)

België erkent de Palestijnse staat officieel niet, maar dat wil niet zeggen dat alle Palestijnen dan maar binnenlandse terroristen zijn.

Liveblog Al Jazeera:

Dit is gewoon massamoord. Als Rusland dit doet worden ze daar terecht voor aangesproken, maar als Israël dit doet zwijgt de zogenaamde Internationale Gemeenschap.

Entire neighbourhood levelled to the ground
By Youmna El Sayed in Gaza

The entire neighborhood of al-Karama has been levelled to the ground. Eight 12-storey towers were bombed and destroyed. People were targeted while inside their homes.

Residents of the neighbourhood have been appealing to the civil defence and Red Cross for assistance. No help has reached them.

People at the scene report hearing individuals trapped under the rubble and calling for help.

Power plant shutting down completely within hours due to depletion of fuel: Government Media Office
The Government Media Office has just issued this statement:

“The Gaza Strip is facing an imminent humanitarian catastrophe, with the power plant shutting down completely within hours due to the depletion of fuel. This threatens to plunge the Strip into complete darkness and make it impossible to continue providing all basic life services, all of which depend on electricity, and it will not be possible to operate them partially with generators in light of the prevention of fuel supplies from Rafah Gate.

“This catastrophic situation creates a humanitarian crisis for all residents of the Gaza Strip, which is further exacerbated by the occupation’s continued aggression and destruction of entire residential neighborhoods with hundreds of tons of explosives, and the bombing of citizens’ homes over their heads, in what can be described as the dirtiest crime of collective punishment against defenseless civilians in modern history.

“In the face of this reality that threatens the lives of more than 2.3 million people, we launch a very urgent distress call to the international community and its humanitarian and relief organisations, with the need to move quickly to stop this crime against humanity and this multi-form mass murder, and the need to provide the Gaza Strip with all means of life, and not abandon it. Its residents are hostage to the killing tools used by the occupation.”

Wat me nu ook opvalt: constant "voorgestelde" berichten over Israël "land of milk and honey" en andere joodse zaken, tot zelfs een joods koor in Brooklyn dat een acapellaversie zingt van "Im Hashem Lo Yivneh Yais".

Om even terug te komen op dat gedoe rond Kfar Aza:
Journalist Rien Emmery van onze factcheckredactie bekijkt de getuigenissen die circuleren rond Kfar Aza met enige voorzichtigheid. "Alles is gebaseerd op getuigenissen van Israëlische soldaten. In oorlogstijden is het gevaarlijk om dat zomaar te geloven", zegt hij in "De ochtend".

"Er zouden baby's onthoofd zijn. Geen enkele journalist die daar ter plaats was, heeft dat met eigen ogen gezien. Het is voorlopig een onbevestigd verhaal. Dat bloedbad is zeker, maar die gruwelijke details zijn onbevestigd."
(VRT liveblog)

Ondertussen is dat gruwelijke idee van onthoofde baby's wel vlotjes verspreid natuurlijk.
Maar goed, de oorlogsmisdaden gaan langs beide kanten gewoon door.

Ik heb trouwens enorm veel respect voor de hulpverleners die nu nog altijd in Gaza aanwezig zijn (ik lees bv. Artsen Zonder Grenzen).
Ook op de VRT liveblog een kort gesprek met zo'n arts (Matthias Kennes), die zegt dat het ziekenhuis beschadigd is en dat er 18 ziekenwagens volledig vernield zijn.

Terug
Bovenaan