Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

claimen dat een regio je land is, maar bewust en expliciet de inwoners van die regio basisvoorzieningen ontzeggen, is een oorlogsmisdaad. Dat andere landen dan kunnen helpen verandert daar niks aan.

Dit feitelijk onjuist:
The Israeli position is that it no longer occupies Gaza, as Israel does not exercise effective control or authority over any land or institutions inside the Gaza Strip.[68][69] Foreign Affairs Minister of Israel Tzipi Livni stated in January, 2008: "Israel got out of Gaza. It dismantled its settlements there. No Israeli soldiers were left there after the disengagement."

Als Gaza deel is van een Palestijnse staat, al dan niet onder leiding van een ooit verkozen Hamas-leiding, dan is die staat/Hamas verantwoordelijk voor die nutsvoorzieningen.
Misschien kunnen ze de middelen en de inventiviteit die ze gebruiken om raketten en moordende paragliders te bouwen, investeren in het in stand houden van nutsvoorzieningen voor hun burgers?

'De oplossing' bestaat niet. Het is gewoon 'een' oplossing. Niets doen is ook 'geen oplossing.'

Met een radicaal bestuur kan je niet onderhandelen, dus moet Hamas daar eerst weg. En dat zal helaas oorlogsgewijs zijn.
Inderdaad. Welke andere oplossing? Hamas wilt Israel/Joden uitroeien. Daar valt niet mee te praten. Het is doden of gedood worden. Het is precies moeilijk voor velen onder ons om dat concept te begrijpen. Een ander volk zo haten dat men ze wilt uitroeien tot de allerlaatste. Dat soort standpunten vallen niet "uit te praten". Vroeger niet, nu niet, nooit niet.
claimen dat een regio je land is, maar bewust en expliciet de inwoners van die regio basisvoorzieningen ontzeggen, is een oorlogsmisdaad. Dat andere landen dan kunnen helpen verandert daar niks aan.
Op de vraag of de blokkering van Gaza niet tegen de conventie van Geneve ingaat en Israel hier iets om geeft ("do you care about the Geneva conventions?"), reageerde Danny Danon laconiek: "We care about the wellbeing of our people, we care about our survival". Daarmee is alles gezegd.

Als de rest zo begaan is met de inwoners van Gaza, mogen zij de rekeningen betalen. Nogmaals, je kan van het slachtoffer (van een oorlogsmisdaad/terreurdaad) niet verwachten dat het zijn agressor doodleuk blijft voeden. Zeker op dit moment niet. Binnen een paar weken of maanden (wanneer Gaza is gezuiverd van 9x% van Hamas), zien ze wel weer.

'De oplossing' bestaat niet. Het is gewoon 'een' oplossing. Niets doen is ook 'geen oplossing.'

Met een radicaal bestuur kan je niet onderhandelen, dus moet Hamas daar eerst weg. En dat zal helaas oorlogsgewijs zijn.
De Amerikanen hebben in 2020 een akkoord gesloten met de Taliban? :p

Nuja, het is inderdaad moeilijk te onderhandelen met een partij die als centraal punt "de vernietiging van de Israëlische staat" heeft.

Bij mijn weten claimt Israël niet dat de Gazastrook hun land is. En volgens mij ben je als buur ook niet verplicht om elektriciteit te leveren. Waterputten dichtgooien zodat de bevolking daar geen toegang meer tot heeft, dat beschouw ik ook als oorlogsmisdaad.

edit: bezetting =/= claimen

Dat de Palestijnen stemmen op Hamas kan ik wel ergens inkomen als je ziet dat je voorouders en je ouders al zo lang onderdrukt worden en er echt niets van beterschap komt ga je op den duur toch wat radicaler worden denk ik, in die zin dat het misschien puur de enige uitweg is die zij zien dat Hamas iets kan veranderen in dit conflict.

Neemt natuurlijk niet weg wat Hamas nu doet gewoon onmenselijk is.

Lijkt me de verantwoordelijkheid van degenen die die verantwoordelijkheid opgeëist hebben aka Hamas.

Dat datzelfde Hamas dan een paar maanden later besloten heeft om de rest met geweld buiten te kegelen mogen ze ook op hun eigen rekening schrijven.

Klopt. Ze hebben dat gedaan omwille van niet-betalingen en verdragsschendingen, wat betwistbaar zou zijn. Maar wat hebben de Palestijnen hiermee te maken?

Rusland annexeerde de Krim, en Oekraïne zette een waterblokkade in als wapen.

Wat hebben de Palestijnen ermee te maken? Lijkt mij duidelijk:
Hamas pleegt een golf van terreuraanslagen op Israël, vanuit Gaza. Israël zet een blokkade van water, elektriciteit en brandstof in als wapen.

Dit zegt enkel dat Israël claimt het land niet meer te bezetten, maar lees eens dit: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gaza_Strip

(Op gsm het stuk onder de afbeelding van de Gaza)

In de praktijk is er dus toch een bezetting, door unilateral beperkingen op het gebruik van het grondgebied op te leggen.

Daar heb je gelijk in, maar zoals hier eerder al vermeld: een blokkade is een daad van oorlog, maar Israël en Gaza leven op voet van oorlog met elkaar. Dat Israël dan niet meer zorgt voor de nutsvoorzieningen van Gaza, kan dan inderdaad een immense humanitaire crisis veroorzaken... één die ik ook graag voorkomen zou zien worden... maar de verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij zij die een strijd blijven voeren tegen Israël, en dat is in deze Hamas.

Rusland annexeerde de Krim, en Oekraïne zette een waterblokkade in als wapen.

Wat hebben de Palestijnen ermee te maken? Lijkt mij duidelijk:
Hamas pleegt een golf van terreuraanslagen op Israël, vanuit Gaza. Israël zet een blokkade van water, elektriciteit en brandstof in als wapen.
ik zie in je laatste zin geen enkele verwijziging naar Oekraïne of Rusland... het is niet omdat het identieke situaties zijn, dat de Palestijnen de daden van Oekraïne goedkeuren toch?
KoC zei:
Daar heb je gelijk in, maar zoals hier eerder al vermeld: een blokkade is een daad van oorlog, maar Israël en Gaza leven op voet van oorlog met elkaar. Dat Israël dan niet meer zorgt voor de nutsvoorzieningen van Gaza, kan dan inderdaad een immense humanitaire crisis veroorzaken... één die ik ook graag voorkomen zou zien worden... maar de verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij zij die een strijd blijven voeren tegen Israël, en dat is in deze Hamas.
Nee, de verantwoordelijkheid ligt bij zijn die de nutsvoorzieningen stopzetten, en dat is Israël. Dat Israel dit doet omwille van een dreiging van Hamas klopt, maar Hamas doet die actie dan weer omwille van de aanvallen van Israël op Palestijnse gebieden, die dan weer ...

stop met telkens pas je verhaal te beginnen vanaf Israel die aangevallen wordt en vooral dit te gebruiken om de schuld bij slechts 1 partij te leggen, er is een gans verhaal ervoor.

Damn. anekdotisch bewijs is anekdotisch maar onze iraanse collega loopt hier echt fluitend en met een brede glimlach op zijn gezicht rond.
Onze libanese collega is gematigder maar kan ook begrip opbrengen voor de hamas actie.

stop met telkens pas je verhaal te beginnen vanaf Israel die aangevallen wordt en vooral dit te gebruiken om de schuld bij slechts 1 partij te leggen, er is een gans verhaal ervoor.
Technisch gezien begint het verhaal voor Israël met aangevallen worden door de arabische staten die het omringden. Er was letterlijk een invasie van arabieren de dag na het onstaan van de staat Israël.

Technisch gezien begint het verhaal voor Israël met aangevallen worden door de arabische staten die het omringden. Er was letterlijk een invasie van arabieren de dag na het onstaan van de staat Israël.
't is niet dat het verhaal pas start in 1948, he.
Of dat dan Israël of iets anders heet, is technisch idd wel verschillend, maar niet in de praktijk, he'.

Ik denk dat niemand hier de schuld enkel bij Hamas legt , ook Israël is schuldig aan hoe het al decennia met zijn Palestijnen omgaat.

Maar desondanks al dat verleden kan Israël niet anders dan een vergeldingsactie doen en Hamas vernietigen. Al is het inderdaad jammer dat daarbij ook de nutsvoorzieningen aan banden wordt gelegd, maar dat gebeurt in andere conflicten ook(Oekraïne bv.)

't is niet dat het verhaal pas start in 1948, he.
Of dat dan Israël of iets anders heet, is technisch idd wel verschillend, maar niet in de praktijk, he'.
Daarvoor was dat een stuk van het britse rijk. Je bent anders de eerste om naar de letter te kijken. De staat Israël is op dag 1 aangevallen door zijn buren. Wat daarvoor gebeurde was een britse, franse en Ottomaanse aangelegenheid

Daarvoor was dat een stuk van het britse rijk. Je bent anders de eerste om naar de letter te kijken. De staat Israël is op dag 1 aangevallen door zijn buren. Wat daarvoor gebeurde was een britse, franse en Ottomaanse aangelegenheid
Als je echt tot op de letter wil: toen de staat Israël opgericht werd, nog voor de effectieve start van de staat, was er een burgeroorlog ontstaan tussen beide partijen, waarbij het van vandalisme tot gerichte aanvallen kwam. Probeer daar maar eens te ontdekken wie de eerste was om echt oorlog/oorlogsmisdaden uit te voeren, zo simpel is het daar echt niet :)

Voor wie graag eens een kritische noot heeft bij de berichtgeving van o.a. de VRT, waar het mij ook al opviel dat er enkel interviews waren met mensen die in Israël wonen en dat ik vaak vind dat de Palestijnse kant van het verhaal onderbelicht blijft.

Verder zeker niet eens met alles wat er in het artikel staat ('radicale' beweging hoeft zeker niet tussen aanhalingstekens), maar wel met de boodschap dat het conflict nog steeds vrij eenzijdig belicht blijft, en hoe het taalgebruik varieert afhankelijk van over welke partij men spreekt waardoor men soms een compleet andere framing van de feiten krijgt.

Ik vind het maar wat lullig hoe mensen als Ali Barakah (directeur buitenlandse betrekkingen bij Hamas) veilig vanuit Libanon interviews loopt te geven terwijl de mensen in Gaza (zijn strijders kunnen de rug op) zitten te creperen.

Het klopt dat de bevelhebbers van strijdmachten normaal gezien niet aan het front zitten. Maar hier komt het toch maar lafhartig over gezien de gehele burgerbevolking waarvoor Hamas "verantwoordelijk" is wél beschoten wordt.
Russische commandanten zitten tenminste wel aan het front, ook al worden ze daar regelmatig aan gort geschoten door een AFU.

Terug
Bovenaan