Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Hoja niet akkoord , deze gruwelijke terreuraanslag van Hamas kan je toch niet zo laten? Wat kan Israel anders doen dan terugslaan? Ja , Gaza is een drukbevolkt gebied, dat helpt niet om enkel de terroristen te pakken, maar Israel kan dit toch niet zomaar laten passeren?
Een moeilijke kwestie, maar ik denk dat gelijk welk ander land zou in de tegenaanval gaan bij een aanval van dergelijke omvang. Stel dat er hier zoiets gebeurt van die omvang dan zou artikel 5 van de NAVO ingeroepen worden. Als je niet reageert dan geef je vrijgeleide om het later opnieuw te doen, dus je moet wel hard optreden.

Ik zeg toch niet dat ik akkoord ga met Israel?

Ik ga bvb niet akkoord met water afsluiten en ziekenhuizen aanvallen. Maar ik vind het hypocriet van hem als Palestina eerst op beestigachtige manier een terreurdaad te doen van ongeziene schaal. En dan met een vingertje staan wijzen. Ik vind het daarom absoluut geen goed interview.

Je kan perfect de wansdaden van Israel ad kaart brengen en ook niet akkoord gaan met Hamas.

Maar eerst de aanval inzetten met de 2 voeten vooruit, ook naar EU burgers dan moet je vooral niet achteraf met het vingertje wijzen naar de EU.

Ale dat is mijn mening
Maar dat is zijn punt juist, Hamas is Palestina niet. Door dat wel zo te framen, zoals veel Westerse media doen, legitimiseer je ook de vergeldingen van Israel tegenover de bevolking in Gaza.

Ik zeg toch niet dat ik akkoord ga met Israel?

Ik ga bvb niet akkoord met water afsluiten en ziekenhuizen aanvallen. Maar ik vind het hypocriet van hem als Palestina eerst op beestigachtige manier een terreurdaad te doen van ongeziene schaal. En dan met een vingertje staan wijzen. Ik vind het daarom absoluut geen goed interview.

Je kan perfect de wansdaden van Israel ad kaart brengen en ook niet akkoord gaan met Hamas.

Maar eerst de aanval inzetten met de 2 voeten vooruit, ook naar EU burgers dan moet je vooral niet achteraf met het vingertje wijzen naar de EU.

Ale dat is mijn mening
"Eerst".
Dat is de vraag. Was Hamas eerst? Of zijn het de Israëlische kolonisten die al jarenlang onschuldige Palestijnen uit hun huizen verdrijven en heelder dorpen 'uitroken'? Terreur over de lange termijn dus?

Hoja niet akkoord , deze gruwelijke terreuraanslag van Hamas kan je toch niet zo laten? Wat kan Israel anders doen dan terugslaan? Ja , Gaza is een drukbevolkt gebied, dat helpt niet om enkel de terroristen te pakken, maar Israel kan dit toch niet zomaar laten passeren?
Ik begrijp dat Israël moet reageren, maar zo denkt Hamas ook he. Deze laffe aanval is ook niet uit het niets gekomen he. Ze zijn gewoon in hetzelfde bedje ziek en het gaat nooit veranderen helaas. De echte slachtoffers zijn de gewone Palestijnse en Israëlische burgers. Ongeacht wat de regering of Hamas gedaan hebben.

Maar dat is zijn punt juist, Hamas is Palestina niet. Door dat wel zo te framen, zoals veel Westerse media doen, legitimiseer je ook de vergeldingen van Israel tegenover de bevolking in Gaza.

Wel daarom vond ik net een slecht interview, hij moest gewoon gezegd hebben dat Isreal jaren al Palestina terroristeert en dat Hamas vanuit die vergelding werkte maar dat hij niet akkoord gaat met Hamas. Zou ik veel mooier statement vinden dan akkoord gaan met Hamas en dan met het vingertje wijzen. Ad andere kant ben ik ook geen ambassadeur en weet ik ook niet wat hij wel en niet kan zeggen. Ik ga er toch van uit dat die bepaalde richtingen krijgen wat ze kunnen zeggen. Maar ik vond het geen goed interview.

@NemesisBE : dat is zo 1 van die vragen waar je nooit kan op antwoorden. En dat geldt voor beide kampen. En ik vind dat ook hypocriet. Daarmee wil je dan ook half de actie van Hamas goed spreken.

Ik zou er minder problemen mee hebben mochten ze militaire stellingen aangevallen. Maar ze hebben gewoon een terreursdaad gedaan. Zelf met hun verleden zou dit nooit op enige manier moeten proberen goed te praten of verklaren.

Eigenlijk demonstreer je hiermee zelf dat denken met twee maten en twee gewichten. Niet dat ik u nu wil zitten beschuldigen van racisme maar als je het van een afstand bekijkt (m.a.w. niet met de hevige moties die zo'n actie als deze van Hamas terecht oproept):

1. Israel terroriseert al decennialang de Palestijnen en ook burgers incl. kinderen zijn hier slachtoffer van -> Hamas neemt wraak waar ook de burgerbevolking slachtoffer van is
2. Hamas pleegt een terroristische daad waar Israelische burgers incl. kinderen het slachtoffer van zijn -> Israel neemt wraak waar ook de burgerbevolking slachtoffer van is

De wraak uit punt 2 is een terechte en gelegitimeerde reactie, de wraak uit punt 1 is terrorisme? Waarom? Om dan nog maar te zwijgen van het feit dat alleen al in absolute cijfers het aantal slachtoffers aan Palestijnse kant vele malen hoger ligt en de levenskwaliteit aan diezelfde kant vele malen lager ligt.

Dit gaat 0,0 veranderen aan het hele conflict. Het kweekt alleen maar een nieuwe generatie vol haat, aan beide kanten.

"Eerst".
Dat is de vraag. Was Hamas eerst? Of zijn het de Israëlische kolonisten die al jarenlang onschuldige Palestijnen uit hun huizen verdrijven en heelder dorpen 'uitroken'? Terreur over de lange termijn dus?
Dit toch. Het is momenteel toch niet van eerst. Er is al jarenlang gruwel aan de gang daar (langs 2 kanten), of dat een direct aanval zoals deze is of een jarenlange aanval door huizen plat te walsen, kolonies op te zetten en te pas/onpas voorzieningen af te sluiten, dat maakt niet uit in wie "eerst" was.

Pas op he, ik keur wat Hamas doet 100% af, walgelijk is zoiets, maar dat is wat Israël nu doet ook. Het ene afkeuren, betekent niet dat je het andere goedkeurt. Het probleem is dat een terreurbeweging als Hamas het juist geen bal kan schelen dat de gewone bevolking nu platgebombardeerd wordt, allé jawel, want dat is voor hen net goed, want dat sterkt hen net in hun zaak.

@NemesisBE : dat is zo 1 van die vragen waar je nooit kan op antwoorden. En dat geldt voor beide kampen. En ik vind dat ook hypocriet. Daarmee wil je dan ook half de actie van Hamas goed spreken.
Maar nee toch? Zoals ik zeg, ik keur het allebei af, beiden hebben hier hun aandeel in en zoals @MisterV zegt gaat het niks oplossen, alleen maar een nieuwe generatie vol haat creëren.

Heel dit topic staat vol met posts die uiteindelijk neerkomen op de typisch Vlaamse praat "ik ben geen racist, maar ..." waarbij Palestijnse doden worden gezien als collateral damage en Israelische doden als iets waar massaal wraak voor moet worden genomen.

Gezien de oorzaak hier Hamas' terrorisme is (muziekfestival aanvallen, massamoord, verkrachting, ontvoering, slachtoffers/lijken beschimpen en door de straten paraderen, dreigen met uitgezonden executies), dat je zonder al teveel moeite op hetzelfde niveau van barbarij als Daech of al-Quaeda kan zetten: ben je daar verbaasd om?

Dit toch. Het is momenteel toch niet van eerst. Er is al jarenlang gruwel aan de gang daar (langs 2 kanten), of dat een direct aanval zoals deze is of een jarenlange aanval door huizen plat te walsen, kolonies op te zetten en te pas/onpas voorzieningen af te sluiten, dat maakt niet uit in wie "eerst" was.

Pas op he, ik keur wat Hamas doet 100% af, walgelijk is zoiets, maar dat is wat Israël nu doet ook. Het ene afkeuren, betekent niet dat je het andere goedkeurt. Het probleem is dat een terreurbeweging als Hamas het juist geen bal kan schelen dat de gewone bevolking nu platgebombardeerd wordt, allé jawel, want dat is voor hen net goed, want dat sterkt hen net in hun zaak.

Maar nee toch? Zoals ik zeg, ik keur het allebei af, beiden hebben hier hun aandeel in en zoals @MisterV zegt gaat het niks oplossen, alleen maar een nieuwe generatie vol haat creëren.
Dat is mogelijk maar ja, eerst moet Hamas(een terreurbeweging) weg. Dat zal een zware operatie zijn maar het moet imo. En daarna moet je dan alles proberen om nieuwe kiemen tegen te gaan , als er meer gematigde figuren aan de macht komen zijn er daarna mss meer humane oplossingen mogelijk. Maar Israel zal zich dan ook anders moeten opstellen, dat willen ze voorlopig niet, maar internationale druk kan mss helpen(al is de VS daar ook weigerachtig tegenover.)

Gezien de oorzaak hier Hamas' terrorisme is (muziekfestival aanvallen, massamoord, verkrachting, ontvoering, slachtoffers/lijken beschimpen en door de straten paraderen, dreigen met uitgezonden executies), dat je zonder al teveel moeite op hetzelfde niveau van barbarij als Daech of al-Quaeda kan zetten: ben je daar verbaasd om?
Nee daar ben ik absoluut niet verbaasd om. Het is ook barbaars. Maar alles in zijn ruimere context plaatsen en kritisch naar heel dat boeltje kijken maakt de discussie wel veel interessanter dan die primaire emoties.

Als er een maar komt na een actie kan je nooit iets 100% afkeuren. Want dan kan je dit op de omgekeerde manier ook zeggen. Ah Israel is verkeerd maar na de actie van Hamas...

Tot Hamas alle gevangen loslaat zou er geen maar moeten komen van dan ook maar iemand waarom Hamas nu zoiets doet. Na de release van de gevangen zou door internationale druk staakt tot vuren moeten zijn met proberen tot een oplossing te komen.

Maar de enige die hier in dit moment in fout is Hamas. De enigste die nu goodwill moeten tonen is Hamas met de gevangen te releasen.

Als er een maar komt na een actie kan je nooit iets 100% afkeuren. Want dan kan je dit op de omgekeerde manier ook zeggen. Ah Israel is verkeerd maar na de actie van Hamas...

Tot Hamas alle gevangen loslaat zou er geen maar moeten komen van dan ook maar iemand waarom Hamas nu zoiets doet. Na de release van de gevangen zou door internationale druk staakt tot vuren moeten zijn met proberen tot een oplossing te komen.

Maar de enige die hier in dit moment in fout is Hamas. De enigste die nu goodwill moeten tonen is Hamas met de gevangen te releasen.
Waarom zou je de actie niet 100% kunnen afkeuren zonder blind te zijn over hoe het zover heeft kunnen komen?

Ik vond dat een interessant interview, maar de parallel met Oekraïene loopt ergens wel mank. Op een bepaald moment zegt hij van 'als Oekraïne ... (breekt zin af) ... zouden jullie hen dan ook hier uitnodigen in de studio om zichzelf te veroordelen'?

Als Oekraïne de grens oversteekt met Rusland, en daar op een festival 260 internationale festivalgangers gaat afknallen, een deel ervan kidnapt en verkracht, dan zouden het Westen daar ook verongelijkt over zijn, en dat zou ook zorgen voor afkalving van de steun aan de Oekraïense zaak.

Enfin ja, opnieuw hetzelfde: ik sympathiseer met de Palestijnen en met hun zaak, maar het zal mij nooit lukken om wat daar gebeurd is weg te zetten als een logisch gevolg van iets, of als iets dat we moeten proberen weg te zetten als een fait divers. Dat is absolute gruwel van de ergste soort, en dat moet imo altijd klaar en duidelijk veroordeeld worden.

Tegelijkertijd kan ik ook wel ergens snappen dat hij dat niet over zijn lippen krijgt, en dat de verontwaardiging vast en zeker selectief is.
De parallel met Oekraine gaat inderdaad niet helemaal op, al snap ik wel dat de Palestijnen de houding van het Westen tegenover Oekraine enerzijds en Palestina anderzijds redelijk hypocriet vinden.

Ehm, wablief? Natuurlijk te begrijpen dat Zelensky de Amerikanen te vriend wil houden maar toch zeer jammer om zo'n zaken te lezen.

Hamas is mss niet Palestina, maar is Hamas Gaza? Ze hebben daar wel expliciet Hamas gekozen om hen te vertegenwoordigen.

Er is toch altijd wel ergens een verantwoordelijkheid bij degenen die de keuze maken. En het is niet alsof Hamas plotseling uit het niets een terreurorganisatie werd.

Hamas is mss niet Palestina, maar is Hamas Gaza? Ze hebben daar wel expliciet Hamas gekozen om hen te vertegenwoordigen.

Er is toch altijd wel ergens een verantwoordelijkheid bij degenen die de keuze maken. En het is niet alsof Hamas plotseling uit het niets een terreurorganisatie werd.
Ondertussen bijna 20 jaar geleden, door minder dan de helft van de bevolking. Intern was Hamas toen redelijk geliefd omwille van het feit dat ze in Gaza zelf gewoon goed werk deden: veel sociale steun, weinig corruptie (tov Fatah), ... Intussen genieten ze al jaren niet meer de steun die ze in het begin van de eeuw hadden. En sinds hun coup in 2007 houden ze alle verkiezingen tegen.

Palestijnse slachtoffers zijn collateral damage, of vergelding.

Israëlische doden zijn dan wat? Waarom mag alleen Israël haar doden vergelden? Waarom mag alleen Israël wraak nemen voor wat zijn inwoners wordt aangedaan?

Twee maten, twee gewichten. Nog maar eens wordt duidelijk dat Palestijnse levens minderwaardig worden geacht dan Israëlische.

Neen, géén 2 maten en gewichten. Eén viseert doelbewust burgers, de ander treft burgers wanneer ze jaagt op een vijand die zich onder burgers verschuilt. Gruwelijke feiten zoals een Israëlische buldozer die een protestante platwalst bij uitbreiding van kolonies ga je mij ook niet horen goedpraten.

Burgerslachtoffers zijn bij beide partijen te betreuren, maar de manier waarop Hamas ze maakt versus de manier waarop Israël ze maakt is wezenlijk verschillend.

En los van het feit dat Hamas doelbewust burgers vermoordt, mag je er van op aan dat zijzelf dat ook vermommen als "collateral damage".

Zij proberen dat toch ook te doen? Deze week nog gelezen/gezien dat zij (Israëlische) burgers op Israëlisch grondgebied gewoonweg als soldaten zien:

Dus enerzijds heb je een zijde die gewoon expliciet stelt burgers = soldaten.
Aan de andere zijde, heb je een land dat zelf zeker niet vrij van verantwoordelijkheid is voor de uitlokking van deze gebeurtenissen, maar die als ze zich wilt verdedigen, moet strijden tegen een vijand die (noodgedwongen) schuilt tussen burgers.

Ook in die periode, met de twee Intifada's, was de discrepantie nagenoeg hetzelfde met een veelvoud aan Palestijnse slachtoffers. Of je nu telt van 2008, of telt van 1908, de slachtoffers liggen overweldigend aan Palestijnse zijde.

Dat klinkt verdacht veel als het goedpraten van de duizenden onschuldige Palestijnse slachtoffers die nu en straks zullen vallen.

Snap best dat dat zo klinkt, niet mijn bedoeling, maar laten we het dan maar "context" noemen, die volgens zovelen in deze discussie nodig is.

"Eerst".
Hamas werd gevormd in 1987 en opereert nu vanuit de Gazastrook. De Israëlische kolonisten daar werden in 2005 door Israël herplaatst. Dat beantwoord je vraag. Het wegpesten van Palestijnen waar jij het over hebt, gebeurt op de Westbank waar fatah onderdeel uitmaakt van de regering. Beiden zijn trouwens geen vriendjes met elkaar. Strikt genomen bezet Hamas de Gazastrook, gezien ze niet de legitieme regering zijn.

In 2006 is Hamas inderdaad verkozen door 33% van de totale inwoners van Gaza. Dat is intussen ook al 17 jaar geleden en wetende dat de mediane leeftijd in Gaza 18 jaar is, kan je je afvragen wat er nog overblijft van de legitimiteit van Hamas.

Waarmee ik niet wil zeggen dat er vandaag geen steun is voor Hamas in Gaza. Maar die steun vandaag lijkt me ook een logisch gevolg van de draconische maatregelen waaraan het gebied onderworpen wordt. Onderdrukking voedt radicalisering. En radicalisering zorgt op zijn beurt weer voor meer repressie. Ik denk dat dat een cyclus is die zich al vaak genoeg herhaald heeft doorheen de geschiedenis.

Zot dat je dit zo weer op de voet kan volgen op livestream. Al die tanks die zich aan verzamelen zijn aan de grenzen met Gaza wtf.

Nee daar ben ik absoluut niet verbaasd om. Het is ook barbaars. Maar alles in zijn ruimere context plaatsen en kritisch naar heel dat boeltje kijken maakt de discussie wel veel interessanter dan die primaire emoties.

Uiteraard, maar die primaire emoties maken nu éénmaal deel uit van die context. Het gegeven dat de burgerslachtoffers op een heel andere manier vallen (barbarij bij Hamas versus bombardementen inclusief vaak een pre-warning door Israel), maakt ook deel uit van die context.

De reactie op de massale raketaanval (die ook gebeurd is en die ook slachtoffers gemaakt heeft), is vele malen minder erg dan exact die reactie op de barbarij. Elk slachtoffer is te betreuren, maar die zullen mensen ook eerder als collateral damage beschouwen dan gerichte terreur. Met "ik ben geen racist maar..." heeft dat niets te maken.

Terug
Bovenaan