Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Hoe bedoel je? Er zijn toch genoeg bewijzen van wreedheden langs beide kanten?

Imho, om het heel gortig te zeggen, één dode meer of minder aan één van de kanten maakt op dit moment het verschil niet meer in the bigger picture.

(op een menselijk vlak natuurlijk wel)

Er wordt hier geroepen dat de gijzelaars verkracht zijn.
Ik vraag op wat dat gebaseerd is.
Het antwoord daarop "beide partijen zijn tot alles in staat" vind ik geen bewijs daarvoor.

Heb genoeg beelden gezien van vrouwen/ meisjes die rondgesleurd worden met bloedplekken ter hoogte van hun gat. 1 en 1 is 2 zeker.. Beelden die ik liever ook niet had gezien tbh. Al heel het weekend slecht van geweest.

De enige die ik gezien heb met zulke bloedvlekken, was deze gekidnapte vrouw die uit een autokoffer werd gehaald. Dit kan evengoed het gevolg zijn van een bepaalde zithouding in koffer t.g.v. de wonden aan haar voeten of het bloed van een ander persoon.

https://cdn.theatlantic.com/thumbor...eenshot_2023_10_09_at_8.30.58_AM/original.png

Feit is dat ze gekidnapt werd, de rest is speculatie.

De enige die ik gezien heb met zulke bloedvlekken, was deze gekidnapte vrouw die uit een autokoffer werd gehaald. Dit kan evengoed het gevolg zijn van een bepaalde zithouding in koffer t.g.v. de wonden aan haar voeten of het bloed van een ander persoon.

https://cdn.theatlantic.com/thumbor...eenshot_2023_10_09_at_8.30.58_AM/original.png

Feit is dat ze gekidnapt werd, de rest is speculatie.
Uiteraard en ga er geen welles-nietes spelletje van maken. Er werd gevraagd of iemand daar iets van wist en ik deel enkel wat ik heb gezien of wat ik daar uit afleid. Al de rest is inderdaad speculatie dus nee het is niet bewezen maar alsnog zou het me sterk verbazen moest het niet zo zijn.

Uiteraard en ga er geen welles-nietes spelletje van maken. Er werd gevraagd of iemand daar iets van wist en ik deel enkel wat ik heb gezien of wat ik daar uit afleid. Al de rest is inderdaad speculatie dus nee het is niet bewezen maar alsnog zou het me sterk verbazen moest het niet zo zijn.
Dan moet je zelf natuurlijk niet beginnen met speculeren en zaken die nergens bewezen zijn te gaan rondbazuinen als gewoon waar. Ook ergens foto's gezien hebben met wat bloed kan alle soorten oorzaken hebben (zoals die foto hierboven waar er bloed ter hoogte van de knieën is maar niets wijst op verkrachting of iets dergelijks)

Dan moet je zelf natuurlijk niet beginnen met speculeren en zaken die nergens bewezen zijn te gaan rondbazuinen als gewoon waar. Ook ergens foto's gezien hebben met wat bloed kan alle soorten oorzaken hebben (zoals die foto hierboven waar er bloed ter hoogte van de knieën is maar niets wijst op verkrachting of iets dergelijks)
En ik die dacht dat dit een forum was en niet het strafhof van Den Haag. Vage twitter berichten zijn geen probleem maar dit wel blijkbaar. Nogmaals, mijn interpretatie van wat ik gezien heb en dus nergens iets van bewezen. Mijn excuses aan iedereen die dit anders interpreteert, next topic aub..

En ik die dacht dat dit een forum was en niet het strafhof van Den Haag. Vage twitter berichten zijn geen probleem maar dit wel blijkbaar. Nogmaals, mijn interpretatie van wat ik gezien heb en dus nergens iets van bewezen. Mijn excuses aan iedereen die dit anders interpreteert, next topic aub..
ook vage twitter berichten mogen niet, tenzij die duidelijk gekaderd worden. Jij maakt echter een zekerheid van een oorlogsmisdaad op basis van dingen zoals bloedvlekken.

Verder: zie https://www.beyondgaming.be/threads...ratie-tegen-israel.26762/page-26#post-1121198

Ik vind het maar wat lullig hoe mensen als Ali Barakah (directeur buitenlandse betrekkingen bij Hamas) veilig vanuit Libanon interviews loopt te geven terwijl de mensen in Gaza (zijn strijders kunnen de rug op) zitten te creperen.

Het klopt dat de bevelhebbers van strijdmachten normaal gezien niet aan het front zitten. Maar hier komt het toch maar lafhartig over gezien de gehele burgerbevolking waarvoor Hamas "verantwoordelijk" is wél beschoten wordt.

Ik vind het maar wat lullig hoe mensen als Ali Barakah (directeur buitenlandse betrekkingen bij Hamas) veilig vanuit Libanon interviews loopt te geven terwijl de mensen in Gaza (zijn strijders kunnen de rug op) zitten te creperen.

Het klopt dat de bevelhebbers van strijdmachten normaal gezien niet aan het front zitten. Maar hier komt het toch maar lafhartig over gezien de gehele burgerbevolking waarvoor Hamas "verantwoordelijk" is wél beschoten wordt.
Dat is van alle oorlogen hoor. De Belgische regering vluchtte ook naar Engeland tijdens WO II en ging niet ondergronds. Op zich ook niet vreemd, die mensen moeten met buitenlandse diplomaten kunnen onderhandelen (wat vaker gebeurt dan je denkt) en doen dat niet enkel via Zoom (wat trouwens in Gaza onbetrouwbaar zou zijn).

Je kan ook quasi onmogelijk interview geven in Gaza, neutrale journalisten zullen daar nooit binnen/buiten geraken, dus je moet al hopen op de paar aanwezige journalisten.

Er wordt hier geroepen dat de gijzelaars verkracht zijn.
Ik vraag op wat dat gebaseerd is.
Het antwoord daarop "beide partijen zijn tot alles in staat" vind ik geen bewijs daarvoor.

Letterlijk één van de artikels die ik hier gepost heb.
Gijzelingen

Als de hulzen leeggeschoten zijn, hebben de Hamas-strijders nog niet genoeg prooi gemaakt. De lusten moeten botgevierd. Volgens ooggetuigen “werden meisjes verkracht naast de lichamen van dode vriendinnen”. En enkel dodelijke slachtoffers zijn niet voldoende. Ze willen pasmunt mee terug naar de Gazastrook. Meisjes en jonge vrouwen worden in laadbakken en op achterbanken gegooid en meegenomen. Terwijl ze wegrijden maken ze filmpjes waarin ze de dames schoppen, beschimpen en bespuwen. Trofeeën voor straks op de sociale media.

De VN spreekt van 308 doden aan Israëlische zijde tegenover 6407 doden aan Palestijnse zijde.

De moordlust is dan misschien groter bij Hamas, de Israëli's zijn veruit de grootste moordenaars.

Vooral een verschil in technologische superioriteit en wapenkracht versus een vijand die zich (noodgedwongen) verschuilt tussen burgers.
Bovendien was mijn opmerking in relatie tot een Hamas moordcommando op een muziekfestival... dat Israël in totaal meer doden kan veroorzaken als het wel, ga ik niet ontkennen, maar er bestaat (helaas) nu éénmaal zoiets als colleteral damage maar ook vergelding (toen Hamas in 2014 3 Israëlische tieners ontvoerde en vermoorde zijn bij de opflakkering van geweld ook meer Palestijnen omgekomen).

Handig ook zo beginnen tellen vanaf 2008, bij zo'n specifiek jaartal stel ik me altijd vragen... zoals je ook het aantal slachtoffers van Islamitische terreur in de V.S. zou kunnen beginnen tellen vanaf 2002...
Hmm, precies alsof die piekten in de jaren '90 en '00 voor 2008...

Ook de feiten van de afgelopen dagen zitten niet in deze cijfers uiteraard. Daar vielen in eerste instantie ook meer Israëlische slachtoffers... maar als een sterker iemand terugslaat, krijg je ook een grotere klap terug dan dat je eerst hebt uitgedeeld natuurlijk.

Noem me cynisch, maar misschien zou de EU eens proactief kunnen wezen en naar de grenzen van de unie kijken en al die landen daar wat gaan steunen voor een golf van "vluchtelingen" uit Gaza en de rest die zeker en vast weer op ons afkomt.

Uiteindelijk gaan die paar duizend doden 4000 km van hier het verschil niet maken. De tienduizenden die dat weer als een excuus gaan zien waarschijnlijk wel.

Bovendien was mijn opmerking in relatie tot een Hamas moordcommando op een muziekfestival... dat Israël in totaal meer doden kan veroorzaken als het wel, ga ik niet ontkennen, maar er bestaat (helaas) nu éénmaal zoiets als colleteral damage maar ook vergelding (toen Hamas in 2014 3 Israëlische tieners ontvoerde en vermoorde zijn bij de opflakkering van geweld ook meer Palestijnen omgekomen).
Palestijnse slachtoffers zijn collateral damage, of vergelding.

Israëlische doden zijn dan wat? Waarom mag alleen Israël haar doden vergelden? Waarom mag alleen Israël wraak nemen voor wat zijn inwoners wordt aangedaan?

Twee maten, twee gewichten. Nog maar eens wordt duidelijk dat Palestijnse levens minderwaardig worden geacht dan Israëlische.

En los van het feit dat Hamas doelbewust burgers vermoordt, mag je er van op aan dat zijzelf dat ook vermommen als "collateral damage".

Handig ook zo beginnen tellen vanaf 2008, bij zo'n specifiek jaartal stel ik me altijd vragen... zoals je ook het aantal slachtoffers van Islamitische terreur in de V.S. zou kunnen beginnen tellen vanaf 2002...
Hmm, precies alsof die piekten in de jaren '90 en '00 voor 2008...
Ook in die periode, met de twee Intifada's, was de discrepantie nagenoeg hetzelfde met een veelvoud aan Palestijnse slachtoffers. Of je nu telt van 2008, of telt van 1908, de slachtoffers liggen overweldigend aan Palestijnse zijde.

Ook de feiten van de afgelopen dagen zitten niet in deze cijfers uiteraard. Daar vielen in eerste instantie ook meer Israëlische slachtoffers... maar als een sterker iemand terugslaat, krijg je ook een grotere klap terug dan dat je eerst hebt uitgedeeld natuurlijk.
Dat klinkt verdacht veel als het goedpraten van de duizenden onschuldige Palestijnse slachtoffers die nu en straks zullen vallen.

Goed interview dat ook de conversatie op dit forum wat weerspiegelt.
Aan de andere kant is het nu ook wat gemakkelijk he, je kan geen > 1000 terroristen de grens laten oversteken. Honderden mensen laten afslachten, xtig mensen gijzelen, inclusief westerse en dan nu met vingertje wijzen naar de Westerse wereld over de vergelding.

Enigste die deze actie over Palestinia hebben getriggerd is Hamas.

Zijn eerste minuten van zijn interview vind ik wel sterk en wel mee akkoord.

Palestijnse slachtoffers zijn collateral damage, of vergelding.

Israëlische doden zijn dan wat? Waarom mag alleen Israël haar doden vergelden? Waarom mag alleen Israël wraak nemen voor wat zijn inwoners wordt aangedaan?

Twee maten, twee gewichten. Nog maar eens wordt duidelijk dat Palestijnse levens minderwaardig worden geacht dan Israëlische.

En los van het feit dat Hamas doelbewust burgers vermoordt, mag je er van op aan dat zijzelf dat ook vermommen als "collateral damage".

Ook in die periode, met de twee Intifada's, was de discrepantie nagenoeg hetzelfde met een veelvoud aan Palestijnse slachtoffers. Of je nu telt van 2008, of telt van 1908, de slachtoffers liggen overweldigend aan Palestijnse zijde.

Dat klinkt verdacht veel als het goedpraten van de duizenden onschuldige Palestijnse slachtoffers die nu en straks zullen vallen.
Heel dit topic staat vol met posts die uiteindelijk neerkomen op de typisch Vlaamse praat "ik ben geen racist, maar ..." waarbij Palestijnse doden worden gezien als collateral damage en Israelische doden als iets waar massaal wraak voor moet worden genomen.

Heel dit topic staat vol met posts die uiteindelijk neerkomen op de typisch Vlaamse praat "ik ben geen racist, maar ..." waarbij Palestijnse doden worden gezien als collateral damage en Israelische doden als iets waar massaal wraak voor moet worden genomen.
Hoja niet akkoord , deze gruwelijke terreuraanslag van Hamas kan je toch niet zo laten? Wat kan Israel anders doen dan terugslaan? Ja , Gaza is een drukbevolkt gebied, dat helpt niet om enkel de terroristen te pakken, maar Israel kan dit toch niet zomaar laten passeren?

Goed interview dat ook de conversatie op dit forum wat weerspiegelt.
Ik vond dat een interessant interview, maar de parallel met Oekraïene loopt ergens wel mank. Op een bepaald moment zegt hij van 'als Oekraïne ... (breekt zin af) ... zouden jullie hen dan ook hier uitnodigen in de studio om zichzelf te veroordelen'?

Als Oekraïne de grens oversteekt met Rusland, en daar op een festival 260 internationale festivalgangers gaat afknallen, een deel ervan kidnapt en verkracht, dan zouden het Westen daar ook verongelijkt over zijn, en dat zou ook zorgen voor afkalving van de steun aan de Oekraïense zaak.

Enfin ja, opnieuw hetzelfde: ik sympathiseer met de Palestijnen en met hun zaak, maar het zal mij nooit lukken om wat daar gebeurd is weg te zetten als een logisch gevolg van iets, of als iets dat we moeten proberen weg te zetten als een fait divers. Dat is absolute gruwel van de ergste soort, en dat moet imo altijd klaar en duidelijk veroordeeld worden.

Tegelijkertijd kan ik ook wel ergens snappen dat hij dat niet over zijn lippen krijgt, en dat de verontwaardiging vast en zeker selectief is.

Laatst bewerkt:
Toch even opnieuw vermelden dat collectieve bestraffing een oorlogsmisdaad is volgens de conventie van Geneva. Ja, ook in respons op andere oorlogsmisdaden.
Ik zeg toch niet dat ik akkoord ga met Israel?

Ik ga bvb niet akkoord met water afsluiten en ziekenhuizen aanvallen. Maar ik vind het hypocriet van hem als Palestina eerst op beestigachtige manier een terreurdaad te doen van ongeziene schaal. En dan met een vingertje staan wijzen. Ik vind het daarom absoluut geen goed interview.

Je kan perfect de wansdaden van Israel ad kaart brengen en ook niet akkoord gaan met Hamas.

Maar eerst de aanval inzetten met de 2 voeten vooruit, ook naar EU burgers dan moet je vooral niet achteraf met het vingertje wijzen naar de EU.

Ale dat is mijn mening

Terug
Bovenaan