Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

De VN spreekt van 308 doden aan Israëlische zijde tegenover 6407 doden aan Palestijnse zijde.

De moordlust is dan misschien groter bij Hamas, de Israëli's zijn veruit de grootste moordenaars.
Hamas heeft dan ook geen luchtmacht dat "precisiebombardementen" uitvoert op de meest dichtbevolkte gebieden waar Israëli's wonen. De "rakettenweelde" van Hezbollah zou te vrezen zijn volgens sommige analisten, dus als zij zouden deelnemen aan het conflict (wat stilaan aan het gebeuren is volgens de laatste berichten) geloof ik dat de Iron Dome wel eens overweldigd zal worden.

De VN spreekt van 308 doden aan Israëlische zijde tegenover 6407 doden aan Palestijnse zijde.

De moordlust is dan misschien groter bij Hamas, de Israëli's zijn veruit de grootste moordenaars.
Hamas is en blijft een pure terroristische organisatie die beter volledig plat gebombardeerd wordt. Maar zoiets lukt nooit zonder burger slachtoffers.

Aan die cijfers zie je ook vooral het technologische en bewapeningsverschil van beide kanten. Waar Hamas met oude pick-up trucks type "Toyota woestijntrucks" strijders ligt weg te voeren en nog net niet op een bende kamelen de grens over spurt laat het Israëlische leger met precisie de raketten door de venster van de keuken kletteren in de Gaza strip.

Moesten ze beiden dezelfde mogelijkheid hebben zou voor elke partij geen nummer hoog genoeg zijn.

De processor waardoor je dit kunt lezen is hoogstwaarschijnlijk ontworpen in Israël. Tenzij je een AMD hebt. Qua technologie en defensie is Israël een serieus hoog technologisch land. Iron dome is wel een pracht van een systeem.

Laatst bewerkt:

Denk dat die jongens toch eens een beetje mogen leren nadenken. Als ze gijzelaars publiek beginnen te executeren dan krijgt Israël carte blanche om de hele boel aan gort te schieten en juicht de hele wereld mee bij elke bomb die er in de Gaza strook valt.

Serieuze blunder om de publieke sympathie met je acties in één ruk door de plee te jagen. De correlatie met ISIS terroristen gaat zeer vlug gemaakt zijn bij Jan modaal.

Laatst bewerkt:

Denk dat die jongens toch eens een beetje mogen leren nadenken. Als ze gijzelaars publiek beginnen te executeren dan krijgt Israël carte blanche om de hele boel aan gort te schieten en juicht de hele wereld mee bij elke bomb die er in de Gaza strook valt.

Serieuze blunder om de publieke sympathie met je acties in één ruk door de plee te jagen. De correlatie met ISIS terroristen gaat zeer vlug gemaakt zijn bij Jan modaal.

Spreek voor jezelf, je kan perfect de gruwelijkheden van Hamas veroordelen en daar bovenop ook nog eens de gruwelijkheden van Israel veroordelen.

Die kans lijkt me klein. Israel zal de Palestijnen van Gaza in hun gevangenis willen houden. Ik denk dat men wel deze kans zal aangrijpen om verder gebieden op de West Bank in te palmen.
Volgens mij willen ze net controle over de Gazastrook zodat de dreiging van daaruit stopt.
Het is ijdele hoop maar afstaan van de Gazastrook door Fatah kan misschien wel de sleutel zijn tot de oplossing, voor de west bank problematiek dan, ten koste van heel wat Palestijnen uiteraard.

Iran zou niet betrokken geweest zijn bij de aanval. Blijkbaar hebben ze ook hulp aangeboden om samen met Qatar de Amerikaanse gegijzelden vrij te krijgen.

geen enkel land zal ooit, om welke reden ook, carte blanche krijgen om genocide te plegen.

Het grootste verschil tussen Israël en Hamas/Palestina dat ik zie, is toch vooral dat alles wat Israël doet, door hun politiek wordt bevolen en door professionele militairen wordt uitgevoerd.
Een groot deel van de bevolking zet zich daarnaast, schermt zich daar wat van af.

Palestina daarentegen, sorry, maar dat is een zootje ongeregeld, een hoop losgeslagen burgers met wapens in de hand, aangespoord vooral door extremisten en al roepend dat Allah groot, is kinderen, tieners en bejaarden ontvoeren, verkrachten en vermoorden.
Daar is er gewoonweg niemand die zich "daarover" zet, daar is de haat gewoon veralgemeend. En niet alleen bij de mensen die daardoor rechtstreeks geimpacteerd zijn, maar door een hele groep mensen die defacto geen last hebben van Israël, maar gewoonweg door een, soms redelijke verre, band te hebben met Palestina, diezelfde haat tegenover het Joodse volk in het algemeen hebben.

Ja, er zullen vele Israëli's een stevige hoop haat hebben tegenover de Palestijnen, nu nog meer wanneer er hopen burgers worden ontvoerd, die mensen hebben ook familie hé.
Maar toch zie je geen Israëli's beginnen Palestijnse tienermeisjes ontvoeren om daar dan met een paar tientallen jongeren eens op "los te gaan"?

En zoals zovelen, ik keur heel het Israëlische beleid helemaal niet goed, ze zijn zelf een groot deel schuldig aan die haat tegenover henzelf!

Maar Hamas is nu toch wel echt hun eigen volk in de voeten aan het schieten hoor, burgergijzelaars nemen om die dan als pasmunt te gebruiken, er regelmatig eentje vermoorden om de druk op de ketel te houden, ...

geen enkel land zal ooit, om welke reden ook, carte blanche krijgen om genocide te plegen.
De lijn tussen genocide en een terroristische organisatie uitschakelen begint wel héél dun te worden natuurlijk, wanneer je een hoop gewapende burgers je eigen tienerdochters ziet ontvoeren, verkrachten en what not, gesteund door hun eigen regering en waar hun eigen regering diezelfde gijzelaars als pasmunt gaat gebruiken in het conflict.
Waar is dan de lijn tussen burgers en militairen?
Dit is natuurlijk altijd wel de strategie geweest van terroristische organisaties!

aangespoord vooral door extremisten en al roepend dat Allah groot, is kinderen, tieners en bejaarden ontvoeren, verkrachten en vermoorden.

Maar toch zie je geen Israëli's beginnen Palestijnse tienermeisjes ontvoeren om daar dan met een paar tientallen jongeren eens op "los te gaan"?

De woord verkrachtig wordt hier al een aantal keer geroepen, maar oprechte vraag: op wat is dit gebaseerd?

P.S. de Israëlis zelf zijn niet schuw voor deze praktijken.

De woord verkrachtig wordt hier al een aantal keer geroepen, maar oprechte vraag: op wat is dit gebaseerd?

P.S. de Israëlis zelf zijn niet schuw voor deze praktijken.
Ik denk nu wel dat elk conflict tussen twee groepen, waar de tegenzijde ontmenselijkt wordt, leidt tot wreedheden. En verkrachting is daar een van. Als de achterliggende gedachte (die je hier ook in citaten kan lezen) bij de (radicale) Israëli's is dat Palestijnen praktisch beesten zijn, en omgekeerd voor de (radicale) Palestijnen en andere Hamas-aanhangers een goede Jood een dode Jood is, denk ik dat er wel genoeg mensen voor zichzelf hebben uitgemaakt dat alles mag.

Heb genoeg beelden gezien van vrouwen/ meisjes die rondgesleurd worden met bloedplekken ter hoogte van hun gat. 1 en 1 is 2 zeker.. Beelden die ik liever ook niet had gezien tbh. Al heel het weekend slecht van geweest.
Ik volg dit intensief sinds het begin en heb ook veel beelden gezien. Geen met meisjes met bloedplekken rond hun gat tbh.

Ik denk nu wel dat elk conflict tussen twee groepen, waar de tegenzijde ontmenselijkt wordt, leidt tot wreedheden. En verkrachting is daar een van. Als de achterliggende gedachte (die je hier ook in citaten kan lezen) bij de (radicale) Israëli's is dat Palestijnen praktisch beesten zijn, en omgekeerd voor de (radicale) Palestijnen en andere Hamas-aanhangers een goede Jood een dode Jood is, denk ik dat er wel genoeg mensen voor zichzelf hebben uitgemaakt dat alles mag.
Op die manier kunnen we beide partijen van alles beschuldigingen zonder 1 vorm van bewijs/bron.

Op die manier kunnen we beide partijen van alles beschuldigingen zonder 1 vorm van bewijs/bron.
Hoe bedoel je? Er zijn toch genoeg bewijzen van wreedheden langs beide kanten?

Imho, om het heel gortig te zeggen, één dode meer of minder aan één van de kanten maakt op dit moment het verschil niet meer in the bigger picture.

(op een menselijk vlak natuurlijk wel)

Ik denk dat het grote onderscheid eerder zit bij de vraag of verkrachting als een bewuste strategie wordt gebruikt, gecommuniceerd door leidinggevenden, zoals je ziet bij bepaalde conflicten zoals de Congolese burgeroorlogen.

Dat er verkrachtingen op eigen initiatief plaatsvinden lijkt me in deze context van wreedheden eerlijk gezegd iets waar men gewoon van mag uitgaan.

Terug
Bovenaan