Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Waarom zou je overigens enkel met hamas kunnen onderhandelen? Als je met fatah zou onderhandelen over een vreedzame oplossingen, dan maai je het gras voor de voeten van hamas weg.

Natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Maar we moeten niet enkel in extremen denken als we richting oplossingen willen werken.

Het is natuurlijk makkelijker om het hele Palestijnse volk te vereenzelvigen met hamas.

Dat is natuurlijk hetzelfde Fatah dat al meermaals gezegd heeft er geen probleem van te maken om de Gazastrook en de westelijke jordaanoever af te staan aan Israël.

Dat klinkt natuurlijk als muziek in de oren van Israël. Kom maar op zeggen ze.
Maar daartegenover staan dan wel zaken die Israël ook moet doen, minder enthousiast zijn ze daarover.

Daarbij hoe breed draagt dat idee bij de Palestijnen op de Gazastrook?
En Hamas bezet het daar. Dus Fatah mag het weggeven, het nemen zal niet zonder slag of stoot zijn.

But several countries — including Ireland, Luxembourg and Denmark — sought a reference to de-escalation in the joint text, which was opposed by others, including Austria, three officials who were granted anonymity to discuss sensitive matters told POLITICO. For the more pro-Israeli countries within the bloc, a call for de-escalation could be seen as ascribing equivalence to both sides, diplomats said.

Dus ook hommeles binnenin de Europese Unie. Pogingen tot de-escalatie werden niet gesmaakt door Oostenrijk en Duitsland.

Wat een absurd vergelijk. Je doet alsof er land van een onafhankelijke staat werd gegeven aan een volk dat er nooit heeft gewoond. Noch de Joden, noch de Palestijnen hadden een land voor de verdeling door de VN. Een vergelijk met delen van een onafhankelijk land te schenken aan een volk dat er nooit woonde, is dus totaal van de pot gerukt.
Dat land werd ook bewoond door Joden. Dus het land schenken aan Palestijnen waar Joden woonden die naar alle waarschijnlijkheid zouden verdreven worden, was de betere oplossing?
Voor de eerste migratiegolven eind 19de eeuw woonden er amper 5% Joden in de regio. Tussen die 5% en de oprichting van Israël zit maar een goeie 50 jaar. Ik denk niet dat die vergelijking zo absurd is hoor.

De Joden die toen in Palestina leefden, waren ook gewoon Arabieren/Palestijnen. Waarom zouden die verdreven geweest zijn, wanneer Palestina niet opgesplitst zou zijn geweest? Zonder de Balfour-verklaring hadden we nooit gesproken over het "eeuwige" conflict tussen Joden en moslims/Arabieren. Maar het heeft geen zin om nu ook te beginnen aan counterfactual history.

Leger Israël roept burgers op noodvoorraad aan te leggen

Het leger van Israël heeft de inwoners van het land opgedragen een noodvoorraad aan te leggen. Ze zouden voldoende voedsel, water en medicijnen voor minstens 72 uur moeten inslaan.
De strijdkrachten willen dat burgers ook andere uitrusting voor noodsituaties aanschaffen en nagaan waar de dichtstbijzijnde schuilkelder is.

Een aantal posts, waaronder die mbt onderhandelingen met Hamas of Fatah over vreedzame oplossingen, getuigen toch wel van enige naïviteit.
Als Israël nu aan de onderhandelingstafel (wat dat momenteel ook moge betekenen) gaat zitten, is dat een teken van enorme zwakte. Zelfmoord is het woord. Het Israëlisch volk zou dit nooit toelaten, en terecht.

De tijd voor onderhandelingen volgt ooit nog wel (over West Bank, Gaza zelf is voor vele jaren einde verhaal - als in: dat stuk grond wordt 1 grote surveillance dystopia onder Israëlisch toezicht)

Maar nu, minder dan 3 dagen na deze nationale tragedie, is het vooral tijd om hard terug te slaan en te trachten Hamas uit te roeien. Het Israëlisch volk is uit op wraak, en Bibi gaat hen niet teleurstellen. Geef ze eens ongelijk…

Dus ook hommeles binnenin de Europese Unie. Pogingen tot de-escalatie werden niet gesmaakt door Oostenrijk en Duitsland.

Oostenrijk. Het is toch echt een speciaal geval hoor. Van banden onderhouden met rusland in het ene conflict naar deescalatie ontwijken on een ander. Der zit daar iets in dat gletsjerwater zeker.

Editorial van Haaretz, staat grotendeels achter paywall, maar de intro spreekt boekdelen:

De Israëlische pers erkent zelf de context, maar hier heb je leden die die context bespreken "ongepast" vinden.

De meest linkse (kwaliteits)krant van Israël die anti-Netanyahu is, zal uiteraard dit aangrijpen om richting Netanyahu te wijzen.
Ik wil niet eens gaan ontkennen dat een groot stuk van wat jij citeert, klopt. Netanyahu's beleid van kolonisatie heb ik echter nogmaals nergens verdedigd. Iets met intentieprocessen...

Maar de leden hier die dergelijke context ongepast vinden, of toch één ervan, heeft al eens gezegd dat het vooral de foute plaats/moment is en vooral indien 95% van je posts van bepaalde users meer Isräel-kritiek was dan iets anders... Dit is een stuk uit een editoriaal.
Zou deze krant hun voorpagina ook bestaan hebben uit dergelijke "context"/reflecties? Ik betwijfel het.
En zelfs dan nog...

De meest linkse (kwaliteits)krant van Israël die anti-Netanyahu is, zal uiteraard dit aangrijpen om richting Netanyahu te wijzen.
Ik wil niet eens gaan ontkennen dat een groot stuk van wat jij citeert, klopt. Netanyahu's beleid van kolonisatie heb ik echter nogmaals nergens verdedigd. Iets met intentieprocessen...

Maar de leden hier die dergelijke context ongepast vinden, of toch één ervan, heeft al eens gezegd dat het vooral de foute plaats/moment is en vooral indien 95% van je posts van bepaalde users meer Isräel-kritiek was dan iets anders... Dit is een stuk uit een editoriaal.
Zou deze krant hun voorpagina ook bestaan hebben uit dergelijke "context"/reflecties? Ik betwijfel het.
En zelfs dan nog...
Als Israëlische burgers en pers (links of niet) het al de juiste moment en plaats vinden, hoeven we hier in België niet de les gespeld krijgen waar we al dan niet over mogen discussiëren.

Ik zou zelfs durven zeggen dat er geen béter moment en plaats is om het hoofd koel te houden en de brede context te schetsen. Anders is het toegeven aan haat, fake news, polarisatie en radicalisering het enige resultaat.

Laatst bewerkt:
Maar nu, minder dan 3 dagen na deze nationale tragedie, is het vooral tijd om hard terug te slaan en te trachten Hamas uit te roeien. Het Israëlisch volk is uit op wraak, en Bibi gaat hen niet teleurstellen. Geef ze eens ongelijk…

Ik zou nooit over het volk an sich spreken.
Er zullen gerust een hele hoop van het volk zijn die achter de wraak staan. Ook buiten Israël is dat zo.
Maar er zullen er ook veel zijn die niks hebben met dit conflict, er van gedegouteerd zijn en allesbehalve willen dat hetgeen er nu gebeurt ook gebeurt.
Ook binnen zijn eigen bevolking krijgt de regering wel tegenkanting, zeker omdat ze tegen de Palestijnse staat zijn. Niet iedereen binnen Israël is tegen die Palestijnse staat.

Het begon sterk. Maar dan probeert hij te weerleggen dat Hamas burgerdoden heeft gemaakt en dat het vooral militaire doelwitten raakt. Toch niet de beste look een paar dagen na een massamoord op een muziekfestival.
Inderdaad, de haat op Israël is blijkbaar een vrijgeleide om op burgers te schieten, ze te ontvoeren, verkrachten, vrouwen, kinderen, bejaarden, zelfs gastarbeiders worden met de schop als beesten doodgeslagen. Oog om oog, tand om tand, heeft in de geschiedenis nog nooit iets opgeleverd. Ik voel plaatsvervangende schaamte voor zoveel moordlust & decadentie.

Als Israëlische burgers en pers (links of niet) het al de juiste moment en plaats vinden, hoeven we hier in België niet de les gespeld krijgen waar we al dan niet over mogen discussiëren.

Circulation​

In 2022, a TGI survey found that Haaretz was the newspaper with the third-largest readership in Israel, with an exposure rate of 4.7%, below Israel Hayom's rate of 31% and Yedioth Ahronoth's 23.9%.[9]
Een klein deel van de pers, en ik spel hier niemand de les, ik roep niet op tot censuur, maar ik stel wel dat als je te veel hamert op "context" bij dergelijke gruwelijke feiten, je neigt richting goedpraten. That's it.

Inderdaad, de haat op Israël is blijkbaar een vrijgeleide om op burgers te schieten, ze te ontvoeren, verkrachten, vrouwen, kinderen, bejaarden, zelfs gastarbeiders worden met de schop als beesten doodgeslagen. Oog om oog, tand om tand, heeft in de geschiedenis nog nooit iets opgeleverd. Ik voel plaatsvervangende schaamte voor zoveel moordlust & decadentie.

Oog om oog, tand om tand was ooit bedoel als een maatregel om escalatie te voorkomen, grappig genoeg...

Het feest van de liefde werd een hel: ze hadden het vooral gemunt op vrouwen, en het stopte niet bij doden​

Gijzelingen

Als de hulzen leeggeschoten zijn, hebben de Hamas-strijders nog niet genoeg prooi gemaakt. De lusten moeten botgevierd. Volgens ooggetuigen “werden meisjes verkracht naast de lichamen van dode vriendinnen”. En enkel dodelijke slachtoffers zijn niet voldoende. Ze willen pasmunt mee terug naar de Gazastrook. Meisjes en jonge vrouwen worden in laadbakken en op achterbanken gegooid en meegenomen. Terwijl ze wegrijden maken ze filmpjes waarin ze de dames schoppen, beschimpen en bespuwen. Trofeeën voor straks op de sociale media.

Los van alle wandaden van Israël, en de doden die bij hun kolonisatie vallen... qua pure moordlust denk ik toch echt dat Hamas een gradatie erger is. Zo'n organisatie daar kan/mag je eigenlijk geen vrede mee sluiten, die zou je best gewoon vernietigen.

Een klein deel van de pers, en ik spel hier niemand de les, ik roep niet op tot censuur, maar ik stel wel dat als je te veel hamert op "context" bij dergelijke gruwelijke feiten, je neigt richting goedpraten. That's it.
En als je niet hamert op die context, demoniseer je de ene kant en praat je de andere kant goed. Het is maar door de hele context mee te geven, dat je fake news, polarisatie, radicalisering en haat tegenhoudt.

Voor de eerste migratiegolven eind 19de eeuw woonden er amper 5% Joden in de regio. Tussen die 5% en de oprichting van Israël zit maar een goeie 50 jaar. Ik denk niet dat die vergelijking zo absurd is hoor.
Tuurlijk is die vergelijking absurd. Je negeert het feit dat je't hebt over een onafhankelijk land en één dat niet eens bestond.
De Joden die toen in Palestina leefden, waren ook gewoon Arabieren/Palestijnen. Waarom zouden die verdreven geweest zijn, wanneer Palestina niet opgesplitst zou zijn geweest? Zonder de Balfour-verklaring had dit allemaal vermeden kunnen worden. Maar het heeft geen zin om nu ook te beginnen aan counterfactual history.
En waarom ze verdreven zouden zijn? De zionistische beweging zou hetzelfde doen als de Palestijnen nu doen; vechten voor hun zelfbeschikkingsrecht. In de perioden dat de Britten er de plak zwaaiden, waren er al geregeld gevechten onderling waaronder de Hebron en Safed bloedbaden. Het was toen al duidelijk dat er weinig hoop was om vredig naast elkaar te leven.
Het is ook vrij naïef te denken dat die Balfour-verklaring de oorzaak van alles is. Zionisme was al een begrip twee decennia voor die verklaring er was. De oprichting van een joodse staat in het gebied Palestina was al een onderwerp in Rom und Jerusalem in 1862. De migratiegolven kwamen er ook met de opkomst van het zionisme lang voor die verklaring.
From 1897 to 1948, the primary goal of the Zionist Movement was to establish the basis for a Jewish homeland in Palestine, and thereafter to consolidate it.

Op zich had je nooit goed kunnen doen. Heel het land voor de Palestijnen = Joodse onderdrukking. Heel het land voor de Joden = Palestijnse onderdrukking. De splitsing was misschien wel de beste slechte keuze. Maar in plaats van aan de eigen welvaardstaat te werken, vonden de Arabische inwoners en de buurlanden het nodig om in te grijpen en te verliezen, met alle gevolgen vandien.

En als je er niet over praat, praat je de andere kant goed. Het is maar door de hele context mee te geven, dat je fake news, polarisatie, radicalisering en haat tegenhoudt.

Dat is toch iets wat jij er zelf van maakt.
Dat is allesbehalve het geval en ik denk dat iedereen hier wel gewoon beide kanten fel bekritiseert. Maar je moet ook niet blind zijn voor de pijnlijke realiteit dat de daden die Hamas gesteld heeft van het allerhoogste niveau zijn op vlak van terreur en gruwelijkheid.
Er is geen enkele legitieme context of nuance waarin dat past.

Dat het niet uit de lucht komt vallen dat staat als een paal boven water.
De haat jegens Israël komt niet uit de lucht gevallen. Maar het is een ander soort haat die het fundament is voor deze daden.

Met een partij als Hamas valt niet meer op een normale manier te praten. En Israël heeft weinig zin op een normale manier te praten met Hamas.

Een aantal posts, waaronder die mbt onderhandelingen met Hamas of Fatah over vreedzame oplossingen, getuigen toch wel van enige naïviteit.
Als Israël nu aan de onderhandelingstafel (wat dat momenteel ook moge betekenen) gaat zitten, is dat een teken van enorme zwakte. Zelfmoord is het woord. Het Israëlisch volk zou dit nooit toelaten, en terecht.

De tijd voor onderhandelingen volgt ooit nog wel (over West Bank, Gaza zelf is voor vele jaren einde verhaal - als in: dat stuk grond wordt 1 grote surveillance dystopia onder Israëlisch toezicht)

Misschien zelf die posts dan niet in een naïeve context plaatsen. 😉 Al snap ik dat de reactie zo kan opgevat worden.

Dat onderhandelingen op eender welke manier nu onmogelijk zijn vind ik ook de evidentie zelve. Maar ik hoop wel dat er voor Israël en de Palestijnen nog een toekomst is na het hier en nu.

Ik ga daarboven gewoon mee in het gegeven dat er met hamas inderdaad niet te praten valt. Dat valt duidelijk te zien aan hun daden. Ik was vooral in de bredere context aan het denken omdat het hier nogal veel wordt, of zo lijkt het toch, als Israël VS Hamas=palestijnen. Terwijl niet alle Palestijnen zo extreem zijn en er nog een gebied is buiten de Gaza strook. (Net zoals degenen nu aan het roer in Israël geen goede representatie zullen zijn voor heel wat Israëli.)

Ik probeerde wat over de extremen heen te kijken die nu uitvergroot worden (hoewel de gruwelijkheden langs twee kanten zelfs niet uit te vergroten zijn).

Laatst bewerkt:
En als je niet hamert op die context, demoniseer je de ene kant en praat je de andere kant goed. Het is maar door de hele context mee te geven, dat je fake news, polarisatie, radicalisering en haat tegenhoudt.

By all means, toon mij waar ik "fake news" verspreid heb of mensen gedemoniseerd heb*. Of stop met dergelijke verwijten te maken.

*Mijn stelling dat er géén veilige ruimte/landen zijn voor joden/religieuze minderheden in moslimlanden in het Midden-Oosten, heb ik met cijfers onderbouwd.

Los van alle wandaden van Israël, en de doden die bij hun kolonisatie vallen... qua pure moordlust denk ik toch echt dat Hamas een gradatie erger is. Zo'n organisatie daar kan/mag je eigenlijk geen vrede mee sluiten, die zou je best gewoon vernietigen.
De VN spreekt van 308 doden aan Israëlische zijde tegenover 6407 doden aan Palestijnse zijde.

De moordlust is dan misschien groter bij Hamas, de Israëli's zijn veruit de grootste moordenaars.

By all means, toon mij waar ik "fake news" verspreid heb of mensen gedemoniseerd heb*. Of stop met dergelijke verwijten te maken.

*Mijn stelling dat er géén veilige ruimte/landen zijn voor joden/religieuze minderheden in moslimlanden in het Midden-Oosten, heb ik met cijfers onderbouwd.
Hij zegt toch nergens dat jij fake News of iets dergelijks verkondigt? Wel dat je door context zo’n zaken kunt tegenhouden.

Terug
Bovenaan