Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Oh ja, ik vond het interessant dat het IDF (volgens jouw bron) witte fosfor gebruikt heeft op een plek met UNIFIL troepen,
Mja, naar ik lees heeft dat een standaard militair gebruik ter camouflage van infanterie troepen.
Als er gevechten bezig zijn tegen Hezbollah troepen, vind ik dat nu niet zo opzienbarend dat dat gebruikt werd.

En 20 doden voor 1 derderangs Hezbollah politicus is inderdaad teveel.

Interessante PBS reportage over de gebeurtenissen sinds de jaren 90, de opkomst van Netanyahu, de rol van Arafat/Obama/Trump, en hoe ons dat leidt naar vandaag. (reportage van mei 2024)
Viewpoints van beide kanten, oa. Palestijnse onderhandelaars, journalisten, en Israëlische ex-overheidsleden.

Wel voor oldskoolers die kunnen kijken naar een reportage van anderhalf uur ipv twitterberichten.

Overmorgen komt trouwens een nieuwe PBS uit, over het afgelopen jaar.

Ik praat de meeste zaken niet goed, ik begrijp het soms wel.

Net zoals velen hier Hezbollah als verzetsbeweging zien, of 'begrijpen' dat 7 oktober een reactie was op wat Israël voorheen deed.
Dat zijn bv. zaken die ik dan moeilijker te begrijpen vind dan de feiten in mijn bovenstaande post.

Maar ieder zijn besluitvormingsproces zou ik dan zeggen.
Je kan Hezbollah zien als een verzetsbeweging die terreurdaden pleegt? Net zoals je dat over IRA kan zeggen of in kader van de geschiedenis van Israël de Irgunbrigade en hun toenmalige tegenstanders. Er zijn zelfs staten die terreur steunen of gebruiken om hun doelen te gebruiken.

En dan heb je ook nog IS, dat een messianistische blik heeft. Dat is een aparte categorie.

Je kan Hezbollah zien als een verzetsbeweging die terreurdaden pleegt? Net zoals je dat over IRA kan zeggen of in kader van de geschiedenis van Israël de Irgunbrigade en hun toenmalige tegenstanders. Er zijn zelfs staten die terreur steunen of gebruiken om hun doelen te gebruiken.

En dan heb je ook nog IS, dat een messianistische blik heeft. Dat is een aparte categorie.

Inderdaad.
Hezbollah en Hamas zijn beiden opgericht als verzetsbeweging tegen Israëlische bezetting. Dat is een hard feit, zwart op wit, zonder discussie, dus als je dat ontkent geloof je in 'alternative facts'. De manier waarop beide organisaties vechten tegen Israël, dat is hoofdzakelijk via terreurdaden.

Dus ja, we kunnen dat terroristische verzetsbewegingen noemen, in mijn ogen is dat de meest correcte benaming. De IRA past ook in die categorie.

Inderdaad.
Hezbollah en Hamas zijn beiden opgericht als verzetsbeweging tegen Israëlische bezetting. Dat is een hard feit, zwart op wit,
Dat ontkent niemand.
Ik ken weinig terreuraanslagen die niet gebeurden uit 1 of ander verzet.

Het is gewoon opvallend om iets wat wij gewoonlijk terroristen noemen (of neutraler militanten of zoiets), naar te gaan refereren als verzetsstrijders.
Dat toont een beetje aan welke kant je staat.

Als ik in een topic over Al Quaeda of ISIS vooral naar hen verwijs als verzetsstrijders ipv terroristen, dan is dat veelzeggend over mijn standpunt mbt hun zaak.
Ook al zeg ik daarmee op de letter beschouwd niets verkeerd, want ze verzetten zich inderdaad tegen iets.

Dat ontkent niemand.
Ik ken weinig terreuraanslagen die niet gebeurden uit 1 of ander verzet.

Het is gewoon opvallend om iets wat wij gewoonlijk terroristen noemen (of neutraler militanten of zoiets), naar te gaan refereren als verzetsstrijders.
Dat toont een beetje aan welke kant je staat.

Als ik in een topic over Al Quaeda of ISIS vooral naar hen verwijs als verzetsstrijders ipv terroristen, dan is dat veelzeggend over mijn standpunt mbt hun zaak.
Ook al zeg ik daarmee op de letter beschouwd niets verkeerd, want ze verzetten zich inderdaad tegen iets.
Terrorist en vrijheidsstrijder zijn twee weinig neutrale begrippen. Om maar te zeggen: daar bestaan geen neutrale begrippen voor. Ik denk dat het er dan van afhangt hoe je dat verder toelicht of wat je weglaat.

Een obituary over Nasrallah zonder terreurdaden te vermelden is dus al even partijdig als er een over Nasrallah dat Hezbollah alleen maar als een terreurorganisatie beschrijft.

Stel dat het ICC morgen haar aanhoudingsbevel voor Netanyahu uitvaardigt, zal dan ook elk artikel over Israël moeten vermelden dat haar eerste minister internationaal geseind staat voor oorlogsmisdaden? Factueel correct, zeker gezien België ook het ICC en de betreffende verdragen erkent, maar neutraal zou ik het toch ook niet noemen.

Vooral nietszeggende, holle woorden. Ik heb alleszins nog nooit iets zien passeren van 'disciplinairy measures' voor zo'n zaken. Maar ik word met plezier gecorrigeerd als hier wel een aantal concrete voorbeelden van dit soort feiten (niet woorden) zouden zijn.

Bij Hamas of hezbollah verwacht ik inderdaad geen corrigerende maatregelen. Dit zijn terroristische organisaties. Bij mij weten Israël niet (ondanks de daden/feiten).

Ik snap niet goed wat er 'omgekeerde wereld' is aan het verwachten van hogere standaarden van een democratische staat tov. een terreurorganisatie.
Lucht op om dergelijk evenwichtig standpunt te lezen tussen vaak eerder activistische, emotional outrage posts. Met omgekeerde wereld bedoel ik dat er nogal vaak getracht wordt Israel af te schilderen als een soort van 'evil empire' terwijl als je bv. de governance indicators van de World Bank en andere internationale rankings bekijkt dit helemaal niet klopt met de realiteit.

Overigens terecht dat we Israel aan hogere morele standaarden moeten houden. Maar Iran en haar proxies geven wel geen fluit om die ethische standaarden, internationaal recht of democratische basisprincipes. Dus je zit met een zeer assymetrische complexe conflictsituatie die meer nuance verdient dan steeds maar opnieuw de 'Israel bad mmkay' reflex hier te zien terugkomen.

Stel dat het ICC morgen haar aanhoudingsbevel voor Netanyahu uitvaardigt, zal dan ook elk artikel over Israël moeten vermelden dat haar eerste minister internationaal geseind staat voor oorlogsmisdaden?
In een obituary over Netanyahu zou ik dat zeker en vast verwachten, ja.

Als zoiets gewoon niet vermeld wordt in een bio, kan ik met grote zekerheid stellen dat de schrijver waarschijnlijk een sterke pro-Netanyahu bias heeft.

Dat ontkent niemand.

Net zoals velen hier Hezbollah als verzetsbeweging zien, (...)
Dat zijn bv. zaken die ik dan moeilijker te begrijpen vind dan de feiten in mijn bovenstaande post.

Eerst schrijf je dat je maar moeilijk begrijpt dat velen hier Hezbollah als verzetsbeweging zien.
Daarna schrijf je dat niemand ontkent dat Hezbollah opgericht is als verzetsbeweging.

Kan je dat verduidelijken?

Eerst schrijf je dat je maar moeilijk begrijpt dat velen hier Hezbollah als verzetsbeweging zien.
Daarna schrijf je dat niemand ontkent dat Hezbollah opgericht is als verzetsbeweging.

Kan je dat verduidelijken?
Al Quaeda is een verzetsbeweging.

Als ik dat vooral een verzetsbeweging vind
, en in een topic over het MiddenOosten telkens naar hen verwijs als verzetstrijders of benadruk "Niet vergeten dat ze zich vooral verzetten tegen het Westen"
, en het niet echt een probleem vind dat de VRT in een obituary van Bin Laden het woord terrorisme niet gebruikt (want ja, je moet toch niet in elk artikel vermelden dat het een terrorist was?)
, dan vind ik dat als Westerling moeilijker te begrijpen dan sommige nuanceringen over Israël.

Ook al klopt het allemaal wel volgens de letter, toch bespeur ik daar sympathie voor iets wat ik als westerling wat vreemd vind.
Dat is een mening.

Laatst bewerkt:
Al Quaeda is een verzetsbeweging.

Als ik dat vooral een verzetsbeweging vind
, en in een topic over het MiddenOosten telkens naar hen verwijs als verzetstrijders of benadruk "Niet vergeten dat ze zich vooral verzetten tegen het Westen"
, en het niet echt een probleem vind dat de VRT in een obituary van Bin Laden het woord terrorisme niet gebruikt (want ja, je moet toch niet in elk artikel vermelden dat het een terrorist was?)
, dan vind ik dat als Westerling moeilijker te begrijpen dan sommige nuanceringen over Israël.

Ook al klopt het allemaal wel volgens de letter, toch bespeur ik daar sympathie voor iets wat ik als westerling wat vreemd vind.
Dat is een mening.

Tja, als het klopt volgens de letter maar jij ziet daar iets anders in, dan toont dat inderdaad jouw mening. Komt zelfs aardig in de buurt van de definitie van 'bias'.

Het gaat hier trouwens niet over Al-Qaeda.

Tja, als het klopt volgens de letter maar jij ziet daar iets anders in, dan toont dat inderdaad jouw mening. Komt zelfs aardig in de buurt van de definitie van 'bias'.
Je moet nu niet doen alsof je niet begrijpt wat ik zeg, of dat ik iets vreemd beweer.

Om het extreem te trekken zodat het punt duidelijk is: 'Kanselier Hitler heeft de industrie van Duitsland op de kaart gezet'.
Als ik dat regelmatig vermeld, en de hele tijd naar hem refereer als kanselier, dan klopt dat allemaal volgens de letter.

Maar elke niet-gelobotomiseerde observator ziet overduidelijk dat dit taalgebruik bepaalde sympathieën van de bron verraadt.
Wat op zich een mening is waar die recht op heeft, maar doe niet alsof dat neutraal of gangbaar is voor Westerlingen.

Net zoals de continue verwijzing naar Hezbollah en zelfs Hamas als 'verzet' en 'verzetsbewegingen'.
En de verwondering dat het weglaten van 'terrorisme' bij een obituary bias weerspiegelt.

Volgens de letter kan dat allemaal wel kloppen.
Maar het verraadt meer sympathie dan ik zou verwachten bij terroristenbewegingen die specifiek Westerse waarden frontaal aanvallen (Nasrallah: "iedereen die homoseksuele betrekkingen heeft, dient te sterven"), zeker als Israël bij vele acties direct de volle laag krijgt.

Laatst bewerkt:

Het gaat hier trouwens niet over Al-Qaeda.
Een verzetsbeweging maakt oorlog tegen de bezetter. Ff de grens oversteken om festival bezoekers af te maken en te verkrachten is echt geen verzet maar pure terreur. Laten we een kat een kat noemen.

Idem met Israël die ff heel Gaza kapot maakt is geen wraak meer nemen maar puur oorlogsmisdaden.

Denken dat Hezbollah en Hamas gaan stoppen als Israël hun alle kansen geeft is ook naïef. Zelfs in Europa is moslim extremisme en zijn er aanslagen.

Het enigste dat daar kan werken is Westerse deployment van troepen die ervoor zorgt dat er geen aanvallen meer kan zijn van beide kanten en geld geven aan heropbouw van Gaza. Maar niemand staat daar voor te springen

Nieuwe aanval (vierde keer) van het IDF op een UNIFIL positie. Ook vielen er nadien 15 gewonden t.g.v. gebruik van een rookbommen dichtbij hun positie.

The United Nations says Israeli tanks burst through the gates of its peacekeeping force base in southern Lebanon after three platoons of Israeli soldiers crossed the Blue Line.The UN peacekeepers said in a statement at 4:30am (01:30 GMT), two Israeli army Merkava tanks “destroyed” their main gate and “forcibly entered the position” while peacekeepers were asleep.“The tanks left about 45 minutes later after UNIFIL protested through our liaison mechanism, saying [the Israeli military] presence was putting peacekeepers in danger,” it said.At 6:40am (03:40 GMT), peacekeepers reported several rounds being fired about 100 metres (328 feet) north of their position in what appeared to be an attack with some sort of chemical agent.“Despite putting on protective masks, 15 peacekeepers suffered effects including skin irritation and gastrointestinal reactions after the smoke entered the camp. The peacekeepers are receiving treatment.”

Laatst bewerkt:
Een verzetsbeweging maakt oorlog tegen de bezetter. Ff de grens oversteken om festival bezoekers af te maken en te verkrachten is echt geen verzet maar pure terreur. Laten we een kat een kat noemen.

Idem met Israël die ff heel Gaza kapot maakt is geen wraak meer nemen maar puur oorlogsmisdaden.

Denken dat Hezbollah en Hamas gaan stoppen als Israël hun alle kansen geeft is ook naïef. Zelfs in Europa is moslim extremisme en zijn er aanslagen.

Het enigste dat daar kan werken is Westerse deployment van troepen die ervoor zorgt dat er geen aanvallen meer kan zijn van beide kanten en geld geven aan heropbouw van Gaza. Maar niemand staat daar voor te springen

Akkoord, maar ik vind nog altijd dat we Libanon en Gaza niet als 1 pot nat mogen zien.
De terreurdaad op 7 oktober, dat was Hamas.
De reactie van Hezbollah daarop (dat kwam neer op 'proficiat goed gedaan') was natuurlijk degoutant, maar dat is op zich geen terreurdaad. Hezbollah is dan op 8 oktober raketten beginnen afvuren op militaire doelwitten in de Shebaa Farms, een betwist gebied dat bezet wordt door Israël. Zoiets is dus geen terreurdaad in mijn ogen. In de verdere escalatie zijn ze dan eind '23 wel begonnen met raketten af te vuren op burgerdoelwitten, ergo wel terreur.

Maar goed, voor de rest volledig akkoord met jouw post.

Ik vermoed trouwens dat Israël zich aan het mispakken is aan Libanon. Teveel hooi op de vork, teveel fronten tegelijkertijd. En dan komt Iran er misschien ook nog bij...

Nieuwe aanval (vierde keer) van het IDF op een UNIFIL positie. 15 gewonden t.g.v. gebruik van een chemische agent dichtbij hun positie.

Ook zou men met 2 tanks een unifil compound binnen gereden hebben. Nethanyaju vraagt dan weer aan de vn om al hun troepen weg te halen. Imo voor mij toch geen goed teken kwa intenties als men alle pottekijkers weg wil.

Ook zou men met 2 tanks een unifil compound binnen gereden hebben. Nethanyaju vraagt dan weer aan de vn om al hun troepen weg te halen. Imo voor mij toch geen goed teken kwa intenties als men alle pottekijkers weg wil.

Dat is in ieder geval moeilijk te verkopen als 'human error', met een tank doorheen de voordeur rijden.

edit: 2 tanks

Terug
Bovenaan