ChatGPT en andere praktische toepassingen van AI

Welke AI tool zou je aanraden om (grote) PDF-verslagen te uploaden en te doorzoeken? Ik wil uitgebreide rapporten (200-400 bladzijden) kunnen bevragen en de essentie samenvatten als in "Wat zegt dit rapport over ...? Vat de kernpunten samen". De (gratis) tools die ik geprobeerd heb, zijn te beknopt in hun antwoord (stoppen bijvoorbeeld ergens halfweg het document, terwijl ik met CTRL+F nog veel meer vermeldingen vind van het gevraagde) of hebben een beperking in aantal bladzijden/MB. Betalend mag ook.
Bard (binnenkort Gemini) van Google krijgt binnenkort een betalend abonnement met mogelijkheid om bestanden te uploaden.

 
Volgens mij kon je in de betalende versie van DeepL ook al documenten uploaden

*edit: nevermind, de vraag ging over iets anders
 
Google upstaging itself with Gemini 1.5 dikke week na de launch van 1.0 😆
Dan denk je, zo snel? Dat is toch een incrementele upgrade dan. Nope.
Gestoorde performance boost in retrieval en needle in haystack score maar vooral waanzinnige boost in context length;
Untjitled.png






OpenAI dropt casually een state of the art text to video modeler;


(click for video) 🤯
 
Google upstaging itself with Gemini 1.5 dikke week na de launch van 1.0 😆
Dan denk je, zo snel? Dat is toch een incrementele upgrade dan. Nope.
Gestoorde performance boost in retrieval en needle in haystack score maar vooral waanzinnige boost in context length;
Bekijk bijlage 27166





OpenAI dropt casually een state of the art text to video modeler;


(click for video) 🤯
Crazy
 
Fuck man, die Sora. Dacht echt dat dat nog zeker een paar jaar ging duren eer we daar gingen aanbelanden. Inb4 mega shift in de filmindustrie. Iedereen director binnen x aantal jaar :laugh:
 
Is nog niet beschikbaar voor het algemene publiek

Today, Sora is becoming available to red teamers to assess critical areas for harms or risks. We are also granting access to a number of visual artists, designers, and filmmakers to gain feedback on how to advance the model to be most helpful for creative professionals.

We’re sharing our research progress early to start working with and getting feedback from people outside of OpenAI and to give the public a sense of what AI capabilities are on the horizon.

Zal waarschijnlijk zelfs beperkt worden tot gevalideerde gebruikers tot na de US election vermoed ik.
 
Nu, deze voorbeelden komen allemaal wel rechtstreeks van OpenAI zelf. Dus je mag er vrij zeker zijn dat er voor elke cherry picked video op hun pagina van Sora, dat er honderden / duizenden video's zijn die mislukt zijn.
 
Altman rendert ook wel videos on demand van prompts die ze hem toesturen en die hebben allemaal een gelijkaardige kwaliteit.

Niet dat het model perfect is, verre van, bijna alle videos bevatten wel artifacts als je goed kijkt en ze hebben ook videos geupload waar het model volledig de mist in gaat dus het is niet alsof ze de fouten verstoppen.


Maar zelfs die fouten zijn eigenlijk nog behoorlijk interessant. De stoel valt natuurlijk direct op maar je kan bijvoorbeeld ook eens de hoeveelheid armen checken van de persoon in blauwe T-Shirt. 😄
 
  • Leuk
Waarderingen: math
Het begint toch allemaal vrij ingewikkeld te worden voor de onwetende die gescamd worden bv.

Op de duur gaan we geen enkele video meer kunnen vertouwen op echte beelden.
 
Ja oké, maar dat zijn foto's.
Als ik nu soms zie tijdens het scrollen op tiktok dat je bv een Elon Musk ziet vertellen over crypto met bijhorende link.

Het gaat alleen maar erger worden.

Zelfs wij, die mee zijn met alles, gaan op de duur de realiteit niet meer kunnen onderscheidein vrees ik als het op beeldmateriaal aankomt.

Photoshop was er idd, in foto's. Maar video's waren tot vorig jaar altijd al "redelijk safe".
 
Het is echt fucked up aan het worden. Waar keeping up appearances zich vroeger tot het gezin en de naaste omgeving beperkte heeft dit zich sinds social media vanuit de huiskamer zowel in woord als beeld verspreid over de wereld met alle negatieve gevolgen vandien (fomo, laag zelfbeeld, …) En waar Photoshop vroeger nog een beetje creativiteit en veel vakmanschap vergde wordt het tegenwoordig een fluitje van een cent en in de schoot geworpen van Jan met de pet. Als dit nu in zeer korte tijd ook nog met video mogelijk is dan staan de sluizen wagenwijd open. In het begin gaat het plezant zijn, maar na een tijd gaat dit zo een destructieve impact hebben dat we om eraan te ontsnappen een maatschappij gaan krijgen die zich in kampen zal splitsen. 1 die hun eigen realiteit zal gaan creëren in een virtuele omgeving en een andere die 180 graden een bocht zal maken en back to basics zal gaan waarbij ze alles dat een invloed kan hebben op hun zijn buiten zullen flikkeren.
 
Allemaal goed en wel die ontwikkelingen, maar dit komt de mensheid en het menszijn toch echt niet ten goede (buiten op heel korte termijn mbt productiviteit - en dan nog, jobverlies zal navenant zijn).
Elke dag een stap dichter bij de endgame…

Ja, hetzelfde werd gezegd bij elke grote vooruitgang doorheen de eeuwen. Maar ik vrees dat het nu echt anders is. Voor de eerste keer in de geschiedenis van de mensheid wordt er een nieuwe levensvorm ontwikkeld die veel slimmer, sneller en sterker wordt dan de mens ooit kan zijn.
De gedachte dat we de controle zullen behouden lijkt me bijzonder naïef.
Anderzijds valt de ontwikkeling van deze technologie ook niet meer te stoppen, daarvoor zijn we al te laat. En ook al zou er eensgezindheid zijn in "het Westen" over een AGI-moratorium, onze "concurrenten" zullen er naarstig aan verderwerken. Dus dat is ook al geen optie.

Kortom, ik zie het heel somber in.
 
...

Voor de eerste keer in de geschiedenis van de mensheid wordt er een nieuwe levensvorm ontwikkeld die veel slimmer, sneller en sterker wordt dan de mens ooit kan zijn.

...
Het gaat (heel) snel maar er is voor zover ik weet nog niets (publiek) dat hier nog maar in de buurt van komt, noch enige garantie dat het mogelijk is (en of het dan een levensvorm zou zijn is nog een heel andere discussie).

Maar goed je hebt geen AGI nodig om een maatschappelijke verandering teweeg te brengen natuurlijk (kijk naar pre/post auto, pre/post internet, pre/post smartphone, ...).
 
Laatst bewerkt:
Het zal een turbulente tijd worden waar we waarschijnlijk niet zonder kleerscheuren gaan doorgeraken maar uiteindelijk willen we toch in die radical abundance star trek future terecht komen waarin iedereen enkel nog doet waar ze zin in hebben en daar is AI een belangrijk onderdeel van.

Ik zie het als eerder als een deel van natuurlijke evolutie en dat ga je idd niet echt kunnen tegenhouden en is imo ook niet wenselijk. We moeten proberen de nadelen zoveel mogelijk te beperken maar generatieve AI heeft ook al heel wat positieve zaken verwezenlijkt in materiaalkunde, biologisch, energie en informatie wetenschappen.

Om het eens specifiek over generative video te hebben;
weAu3iH.png

dozens_of_us_arrested_development.gif

Oke schuilen ook weer negatieve elementen in maar toch ook heel wat positieve :hurrr:
 
Fuck man, die Sora. Dacht echt dat dat nog zeker een paar jaar ging duren eer we daar gingen aanbelanden. Inb4 mega shift in de filmindustrie. Iedereen director binnen x aantal jaar :laugh:
Het beschikbaar zijn van dit soort apps maakt je nog geen "director". Ik snap niet hoe iedereen de huidige en toekomstige vloedgolf aan simplistisch gegenereerde trash aanmoedigd. De dead internet theory lijkt ineens geen conspiracy theory meer maar een correct toekomstbeeld.

Ik ben een grote Star Trek-fan maar het is wat het is: fictie. Mensen zijn te grote egoïsten om uiteindelijk iets positief te doen met AI.

“We all thought AI would take the jobs we hate, but now its taking the jobs we dream of”.
 
Het beschikbaar zijn van dit soort apps maakt je nog geen "director". Ik snap niet hoe iedereen de huidige en toekomstige vloedgolf aan simplistisch gegenereerde trash aanmoedigd.
Omdat ge toch van nature een enorme pessimist moet zijn om de grote voordelen niet in te kunnen zien.
Neem nu voor films, op korte termijn ga je sowieso al veel winsten boeken voor animatiefilms/tekenfilms omdat een algoritme het werk kan doen dat je vandaag uitbesteed aan India en andere lage lonenlanden. Denk bv aan die typische tussenbeelden tussen rechtstaan en gaan zitten. De artiest maakt de main shots, de bot alles ertussen.

Lange termijn, stel je maar eens voor dat je echt een film kan maken met behulp van deze algoritmen. Een grote democratisering van artistieke creatie ga je niet vinden. Plots is het niet meer een kwestie van de juiste connecties en budgetten om een film te mogen maken. Uiteindelijk zal het publiek nog altijd de kwaliteit beoordelen.
 
Terug
Bovenaan