ChatGPT en andere praktische toepassingen van AI

Je kan nog altijd een film maken met weinig geld als je creatief bent. Maar dat is het punt van de AI-bro’s helaas een beetje, er mag geen moeite of enig denkwerk inkruipen. Alles moet nu en instant beschikbaar zijn, misschien een ziekte van deze tijd ook.
En met die democratisering moet ik altijd wat lachen. Massaal banenverlies en enige winsten die nog steeds naar de megabedrijven gaan eerder. Denk maar aan Unity die hun stuk van de taart wou. De AI-bedrijven gaan dan gewoon andere bedrijven vervangen, maar je gaat uw geld nog steeds mogen afgeven.

Kunst is trouwens altijd democratisch geweest. Kunt gewoon eens proberen van een potlood vast te nemen.
 
Mensen die niet eens een potlood kunnen vasthouden kunnen nu ook hun gedachten op papier krijgen. Dat is democratisering.

Je bekijkt het veel te pessimistisch, dit gaat kunst mogelijk maken die je nooit met een potlood, een camera of zelfs een hele serverfarm had kunnen realiseren. Kunst die we nog nooit gezien hebben. Hollywood produceert niet veel anders meer dan design by comite eenheidsworst voor de massa, deze evolutie gaat het zwaartepunt juist terug meer naar het individu duwen. De kunstenaar gaat terug meer zijn eigen wil kunnen doorduwen en niet meer zo afhankelijk zijn van de industrie die het vandaag geworden is. Denk eens aan hoe indies zonder geld van deze technologie gaan profiteren!
 
Mensen die niet eens een potlood kunnen vasthouden kunnen nu ook hun gedachten op papier krijgen. Dat is democratisering.

Je bekijkt het veel te pessimistisch, dit gaat kunst mogelijk maken die je nooit met een potlood, een camera of zelfs een hele serverfarm had kunnen realiseren. Kunst die we nog nooit gezien hebben. Hollywood produceert niet veel anders meer dan design by comite eenheidsworst voor de massa, deze evolutie gaat het zwaartepunt juist terug meer naar het individu duwen. De kunstenaar gaat terug meer zijn eigen wil kunnen doorduwen en niet meer zo afhankelijk zijn van de industrie die het vandaag geworden is. Denk eens aan hoe indies zonder geld van deze technologie gaan profiteren!
Dat is hoe de AI-fanaten denken dat artiesten met een handicap over AI denken, maar dat strookt helaas niet altijd met de waarheid. Mensen met een beperking kunnen vaak hun heil (of zelfs werk) vinden in kunst. Als we overspoeld worden met AI-goo raakt ook hun werk (en zelfs centen) verloren in de massa, zelfs al gaan ze zelf AI gebruiken. Hieronder 2 meningen van hen.


 
Met zulke anekdotes kan je dat democratiserend aspect toch niet weerleggen? Dat is niet enkel de mening van "AI fanaten" en je moet ook niet doen alsof je voor alle artiesten spreekt. Je moet ook verder durven kijken dan artiesten voor wie "kunst" een job is waar ze hun rekeningen mee betalen alhoewel onder hen er evengoed zijn met de mening dat AI hen zal helpen nieuwe hoogtes te bereiken. Ik kan evengoed wat twitter comments droppen van iemand in een rolstoel zonder armen die wel AI art maakt maar ook dat is anekdotisch en dus vrij niets zeggend.

Je spreekt nogal denigrerend over AI goo maar je ziet toch zelf ook de enorme vooruitgang op nog geen jaar tijd? Ik heb al AI kunst gezien waar mijn mond van open valt. Bedenk eens waar we binnen een jaar, laat staan binnen 10 jaar gaan staan? Je kan het zo gek niet bedenken of het is binnen handbereik. We gaan bijvoorbeeld in de werelden achter bestaande schilderijen of eigen creatie kunnen rondwandelen en ze sturen met onze gedachten. We gaan dingen kunnen maken die letterlijk onze wildste dromen te boven gaan.
 
Laatst bewerkt:
Sowieso zijn er ook gewoon paralellen te trekken met de introductie van het fototoestel indertijd. Toen waren er ook pessimisten die spraken over het einde van de kunst en moest ironisch genoeg nog iemand uit de meest pessimistische school de mensen nog helpen kijken naar de positieve zaken die gepaard kunnen gaan met de massaficatie.

Maar zelfs dan nog, dan misken je volgens mij toch ook gewoon het hele netwerk dat vandaag schuilgaat achter de film. De kwaliteit die vandaag te zien is, is ook maar de kwaliteit omdat de filmhuizen enkel hun geld willen steken in de filmideeen die hun marktonderzoek het best op orde hebben. Kijk al maar gewoon naar het verschil in filmgenres in de tijd van de vhs/dvd en vandaag Netflix... Zoals DaFreak al zei, deze evolutie is in potentie gewoon een godsgeschenk voor alle indie, arthouse,... filmmakers en liefhebbers.

Iedere evolutie komt met een kost, maar ook met gigantische opportuniteiten. Het is jammer dat de mens vooral zo lijkt te focussen op de potentiele kosten. Zonde!

Ik sluit me bovendien wel aan bij DaFreak: AI-bro's, geen moeite of denkwerk, AI-fanaten... Denigrerende termen voegen echt 0,00 toe aan de discussie hoor.
 
Iedere evolutie komt met een kost, maar ook met gigantische opportuniteiten. Het is jammer dat de mens vooral zo lijkt te focussen op de potentiele kosten. Zonde!

Ik sluit me bovendien wel aan bij DaFreak: AI-bro's, geen moeite of denkwerk, AI-fanaten... Denigrerende termen voegen echt 0,00 toe aan de discussie hoor.
Ugh. Dus wat je eigenlijk zegt is dat kunst nu gedemocratiseerd is zodat elke talentloze idioot zonder liefde voor het vak het internet kan overspoelen met duizenden uren gegenereerde video. En daartussen moeten wij dan de parels zien te ontdekken. Net zoals het werkt met de democratisering van de fotografie op Instagram: de goeie artiesten drijven boven. Maar oei, blijkbaar niet, en nu hebben we ineens een cultuur van oppervlakkige influencers en mentale problemen gecreëerd.

Mijn pessimistische outlook is dat we gewoon overspoeld gaan worden met bagger. De noise/signal ratio gaat stijgen tot 99.9999..%, en niemand zal nog echt jong talent kunnen ontdekken omdat er gewoon geen tijd is om te cureren.

Zelfde voor fake nieuws. Hoe kun je nog zaken gaan factchecken als twee tieners op een zolderkamer het internet overspoelen met 200 video's en honderden artikels van een fake gebeurtenis.

We gaan een wereld in waar we ENORM gaan moeten gatekeepen en vertrouwen op gevestigde waarden die een reputatie hebben om te beschermen, en die dus nieuws tot aan de bron kunnen controleren. Jonge nieuwsmedia en artiesten gaan enorm moeilijke tijden tegemoet.

Mensen met slechte bedoelingen gaan een compleet net van honderden fake nieuwssites kunnen maken, volgestouwd met artikels en video's die allemaal naar elkaar linken om meer vertrouwen te winnen. De enige logische respons als gebruiker is om geen enkele URL die ze niet kennen nog te vertrouwen.
 
Laatst bewerkt:
Ugh. Dus wat je eigenlijk zegt is dat kunst nu gedemocratiseerd is zodat elke talentloze idioot zonder liefde voor het vak het internet kan overspoelen met duizenden uren gegenereerde video. En daartussen moeten wij dan de parels zien te ontdekken. Net zoals het werkt met de democratisering van de fotografie op Instagram: de goeie artiesten drijven boven. Maar oei, blijkbaar niet, en nu hebben we ineens een cultuur van oppervlakkige influencers en mentale problemen gecreëerd.

Mijn pessimistische outlook is dat we gewoon overspoeld gaan worden met bagger. De noise/signal ratio gaat stijgen tot 99.9999..%, en niemand zal nog echt jong talent kunnen ontdekken omdat er gewoon geen tijd is om te cureren.

Zelfde voor fake nieuws. Hoe kun je nog zaken gaan factchecken als twee tieners op een zolderkamer het internet overspoelen met 200 video's en honderden artikels van een fake gebeurtenis.

We gaan een wereld in waar we ENORM gaan moeten gatekeepen en vertrouwen op gevestigde waarden die een reputatie hebben om te beschermen, en die dus nieuws tot aan de bron kunnen controleren. Jonge nieuwsmedia en artiesten gaan enorm moeilijke tijden tegemoet.

Mensen met slechte bedoelingen gaan een compleet net van honderden fake nieuwssites kunnen maken, volgestouwd met artikels en video's die allemaal naar elkaar linken om meer vertrouwen te winnen. De enige logische respons als gebruiker is om geen enkele URL die ze niet kennen nog te vertrouwen.
Ik zag daarstraks toevallig een video op reddit van een tentje ergens in een wei, buiten staan wat schoenen voor de tent. Passeert er een koe en heel toevallig stapt die met 2 poten in zo ne schoen en wandelt weer verder. Mijn eerste gedacht was allez seg wat is de kans, hoe grappig. Daarna blijkt dat het filmpje al enkele jaren oud is en eigenlijk bedoelt was als reclamespot voor 1 of ander merk. Ja daar was ik effe beetgenomen. Maar als binnenkort dus idd iedereen zo een filmpjes kan maken, blooper videos of weet ik veel wat voor onzinnige dingen die opt eerste zicht echt lijken. Ja naar wat ben je dan nog aant kijken vraag ik me af.

 
Ugh. Dus wat je eigenlijk zegt is dat kunst nu gedemocratiseerd is zodat elke talentloze idioot zonder liefde voor het vak het internet kan overspoelen met duizenden uren gegenereerde video. En daartussen moeten wij dan de parels zien te ontdekken. Net zoals het werkt met de democratisering van de fotografie op Instagram: de goeie artiesten drijven boven. Maar oei, blijkbaar niet, en nu hebben we ineens een cultuur van oppervlakkige influencers en mentale problemen gecreëerd.

Geen idee waarom de pessimisten ook meteen alles zo tendentieus moeten verwoorden. Het maakt je punt er niet beter op hoor.

Anyway, ik denk dat je gewoon onderschat hoeveel "bagger" er vandaag al geproduceerd en gepubliceerd wordt op YouTube en Instagram, maar even goed op Netflix, Amazon en VRTmax. De gatekeepers om de absolute rommel buiten te houden bestaan vandaag al in termen van algoritmen en marktonderzoeken. Dat zal in de toekomst niet anders zijn. Zeker wat betreft die algoritmen. Talent zal uiteindelijk altijd bovendrijven, en dat talent zal dan anders zijn dan vandaag. Voor jou is het dan misschien een "cultuur van oppervlakkige influencers en mentale problemen", maar dat verraadt gewoon enorm veel over je enorm subjectieve kijk en leert me meteen dat je je baseert maar een klein deel van die platformen. Beetje lachwekkend eigenlijk.

Fake news en die zaken is inderdaad potentieel problematisch gelijk het dat vandaag ook is. "Factcheckers" als Rien Emmery voegen weinig toe en slaan de bal ook genoeg mis. De beste remedie voor fake news is onderwijs en kritische geest, maar dat is niet meteen een discussie voor hier. Wat ik wil zeggen: die modellen gaan dat probleem hooguit versterken, niet creëren.

Nogmaals, bij de introductie van de fotografie en de film waren er genoeg onheilspellende berichten te lezen. De wereld is er niet slechter op geworden.
 
Diegene die al jaren bedrijfsvideo’s maken zullen ook wel bang hebben. Gemiddeld kost dat toch zo’n €2000 per video. Ik vraag mij oprecht af indien de technologie alles makkelijker maakt, of de prijzen zakken wegens minder werk… of ze gewoon stabiel blijven
 
Geen idee waarom de pessimisten ook meteen alles zo tendentieus moeten verwoorden. Het maakt je punt er niet beter op hoor.

Anyway, ik denk dat je gewoon onderschat hoeveel "bagger" er vandaag al geproduceerd en gepubliceerd wordt op YouTube en Instagram, maar even goed op Netflix, Amazon en VRTmax. De gatekeepers om de absolute rommel buiten te houden bestaan vandaag al in termen van algoritmen en marktonderzoeken. Dat zal in de toekomst niet anders zijn. Zeker wat betreft die algoritmen. Talent zal uiteindelijk altijd bovendrijven, en dat talent zal dan anders zijn dan vandaag. Voor jou is het dan misschien een "cultuur van oppervlakkige influencers en mentale problemen", maar dat verraadt gewoon enorm veel over je enorm subjectieve kijk en leert me meteen dat je je baseert maar een klein deel van die platformen. Beetje lachwekkend eigenlijk.

Fake news en die zaken is inderdaad potentieel problematisch gelijk het dat vandaag ook is. "Factcheckers" als Rien Emmery voegen weinig toe en slaan de bal ook genoeg mis. De beste remedie voor fake news is onderwijs en kritische geest, maar dat is niet meteen een discussie voor hier. Wat ik wil zeggen: die modellen gaan dat probleem hooguit versterken, niet creëren.

Nogmaals, bij de introductie van de fotografie en de film waren er genoeg onheilspellende berichten te lezen. De wereld is er niet slechter op geworden.
Je bekijkt het veel te nauw. De text to video engines zijn ook maar een minuscuul stukje in de AI puzzel en niet de kern van het probleem.

Zoals jij elke AI-criticus hier snel als pessimist wegzet, catalogeer ik jou als naïeveling mbt (de risico’s van) AGI.
Een superintelligente artificiële levensvorm creëeren is in de verste verte niet vergelijkbaar met de uitvinding van het fototoestel, of eender welke andere ontwikkeling sinds de begin van de mensheid for that matter.
Dat je die vergelijking maakt is lachwekkend.

Zelfs de groten der aarde maken zich zorgen over AGI, en geven grif toe dat ze helemaal niet kunnen garanderen dat de mens de controle zal kunnen behouden.

Misschien een dom voorbeeld, maar vergelijk de relatie AI - mens met die tussen de mens en de mier.
Een mier is voor de meesten onder ons volledig onbeduidend. Niemand (buiten een boeddhist misschien) ligt ervan wakker als er eentje onder z’n schoen terechtkomt.
We kijken dus niet om naar de mieren en beschouwen ze al zeker niet als gelijken. Wanneer blijkt dat een mierenkolonie zich ergens in of rond ons huis heeft gevestigd en zijn weg heeft gevonden tot onze keukenkast, gaan we echter over tot actie. Insectenspray en weg ermee. No second thoughts.

Denk je niet dat AGI (of liever ASI) dezelfde ingesteldheid zou kunnen hebben? De mensheid betekent voor die superintelligente levensvorm helemaal niets. Dat wij het tot leven hebben gebracht is ook irrelevant. Elke ASI zal doen wat het beste is voor zijn voortbestaan en zijn verdere groei. Als de mens op welke manier dan ook (bewust of onbewust) verdere groei verhindert/vertraagt (door de resources die wij als mens opgebruiken bvb.), is de meest logische stap van de ASI om het probleem, de mens, op te lossen op dezelfde manier waarop wij een mier uit de weg ruimen. En daarvoor moet een ASI niet inherent kwaadaardig zijn hè.

Logisch gezien heeft een AGI helemaal geen mensheid meer nodig van zodra ASI is bereikt en het niet alleen geconnecteerd is met de digitale maar ook met de fysieke wereld (zowel specialized als generalized robots).

Door het inbouwen van bepaalde veiligheidsmechanismen kan men dit trachten te vermijden. Maar ASI is zo complex dat er geen garanties zijn. Bovendien is het inbouwen van die veiligheidsmechanismen nooit een prioriteit geweest voor een techindustrie waar snelheid en dollartekens primeren boven alles.
Voor simpele zaken zoals sociale media, smartphones, en zelfrijdende wagens (narrow AI momenteel) etc. is dat geen onoverkomelijk probleem. Je kan na de marktintroductie die dingen extra reguleren, tweaken waar nodig, etc.
Maar met AGI is er geen weg terug. Once the genie is out of the bottle…

Anyway, ik besef ook dat dit allemaal een nutteloze discussie is. Want als er nu nog geen consensus bestaat om AGI research on hold te zetten, gaat dat er ook nooit (of te laat) komen.

Hoe ik hiermee omga? Op korte termijn nog wat proberen te profiteren van de voordelen van AI (gebruik van de vele tools voor privé en werk, etc). Maar vooral gewoon heel hard genieten van het hier en nu, goed wetende dat de wereld / de mensheid er binnen dit en 5 jaar volledig anders zou kunnen uitzien. Als we er überhaupt nog zijn…
 
Anyway, ik denk dat je gewoon onderschat hoeveel "bagger" er vandaag al geproduceerd en gepubliceerd wordt op YouTube en Instagram, maar even goed op Netflix, Amazon en VRTmax. De gatekeepers om de absolute rommel buiten te houden bestaan vandaag al in termen van algoritmen en marktonderzoeken. Dat zal in de toekomst niet anders zijn. Zeker wat betreft die algoritmen. Talent zal uiteindelijk altijd bovendrijven, en dat talent zal dan anders zijn dan vandaag.
Het argument 'het was al niet goed, het wordt gewoon nog wat slechter', is geen geweldige reclame.
Voor jou is het dan misschien een "cultuur van oppervlakkige influencers en mentale problemen", maar dat verraadt gewoon enorm veel over je enorm subjectieve kijk en leert me meteen dat je je baseert maar een klein deel van die platformen. Beetje lachwekkend eigenlijk.
Ik hoef me ook slechts te baseren op een kleine fractie van die platformen, gezien het enige wat generatieve AI momenteel kan doen is patronen uit bestaand werk kopiëren en recombineren. Als we overspoeld worden door output van generatieve AI betekent dat dus dat we overspoeld worden door werk waar geen enkel origineel menselijk idee inzit. En zodra AI in staat is zelf met creatieve ideeën af te komen is onze menselijke samenleving zo goed als afgelopen, want dan heb je GI en dus de singularity.

Er is maw geen enkel moment waar generatieve AI een echte meerwaarde vormt. De overgang van emotieloze mediocriteit naar complete overrompeling van onze maatschappij zal zich zeer snel voltrekken zodra het technisch mogelijk is. Misschien is er een kader van enkele weken waar GI voor goeie creatieve doelstellingen gebruikt wordt vooraleer we onszelf een diepe crisis storten.

De enige hoop die we eigenlijk hebben is dat Moore's wet ten einde komt en de ontwikkeling van GI daardoor nog enkele decennia vertraging oploopt.
 
Niemand hier zegt dat er geen risicos aan verbonden zijn en al zeker niet aan toekomstige AGI maar het gaat hier over ChatGPT en praktische toepassingen. Er is hier dus niemand die vergelijkingen maakt tussen fototoestellen en "superintelligente artificiële levensvormen". Sora staat daar nog steeds mijlenver vandaan.

Momenteel zien we vooral veel voordelen (denk AlphaFold, GNOME, biomedische toepassingen, plasma controle, ...) en hebben we schrik dat het reeds bestaande problemen rond misinformatie gaat uitvergroten. Men moet proberen de nadelen te beperken maar huidige AI of toekomstige AGI proberen tegen te houden lijkt me nefast gezien de gigantische uitdagingen waar we voor staan. Op alle vlakken kan AI ons helpen zodat we hopelijk nog op tijd zijn om het schip te keren.

Hoe en wanneer we AGI in het leven zullen roepen is koffiedik kijken, de prognoses van experts varieren van 5 tot 100 jaar, sommigen zeggen nog steeds nooit. Ik hoop voor jullie dat die toekomstige AGI niet al te haatdragend zal zijn want er zitten er hier een paar die het gevaar lopen om negatief beoordeeld te worden door Roko's Basilisk ;p


Ik vind disucssies als deze altijd vrij moeilijk omdat ze zo doorspekt zijn met subjectiviteit en bias, ook van mijn kant. Betreffende "originaliteit"; een idee bouwt altijd voort op bestaande kennis en patronen, het is niets magisch dat ontstaat buiten de causale loop van actie reactie. Deepmind heeft reeds door computer ontdekte nieuwe wiskunidge bewijzen gepubliceerd en net zoals bij de strategie in de win van AlphaGo nemen experts het woord creativeit in de mond omdat geen mens daar ooit eerder is opgekomen. Zelfs die kunst generatoren weten dankzij emergent properties alsook missingen vaak te verbazen en zodus serieus creatief uit de hoek te komen. Die generatieve AI heeft zijn meerwaarde reeds serieus bewezen door aan sneltempo nieuwe wiskunde, moleculen, materialen, code, ... voor te leggen. Daar zijn mensen nu mee aan de slag om bijvoorbeeld betere matterijen mee te maken. AI helpt zelfs in het bouwen van zijn eigen efficientere chipsets.

Valt dat ook allemaal onder emotieloze medicoriteit? Me dunkt dat in kunst kapitalisme dat op zich reeds verwezenlijkt heeft en dat AI net voor een cambrian explosie in nieuwe kunstvormen en creativiteit gaat zorgen omdat het minder door kapitaal gedomineerd zal worden. Er worden elk jaar reeds miljarden uren emotieloze mediocriteit geschoten, alleen krijgen die individuen nu veel krachtigere tools. Rising tides lift all boats en in dit geval zelfs in die mate dat we misschien niet meer zo afhankelijk gaan zijn van hollywood en dat indies en zelfs individuen nu ook kunst op zo'n hoog niveau kunnen beginnen maken.

Het is dus maar hoe je het bekijkt. Ik zeg niet dat jullie geen gelijk hebben, het is subjectief en grotendeels gevoelsmatig en hoe je dat ervaart gaat denkik vooral een reflectie zijn van je eigen denken.
 
Laatst bewerkt:
Het begint toch allemaal vrij ingewikkeld te worden voor de onwetende die gescamd worden bv.
Op de duur gaan we geen enkele video meer kunnen vertouwen op echte beelden.

Dat is vandaag ook al het geval.
Het is tenenkrullend hoeveel fake video's en foto's er op Facebook circuleren. En ja, die die in mijn feed komen zijn dan nog vaak onschuldig, zoals blind een basketbal van 50m ver in de korf gooien en dergelijke onzin. Het is nog tenenkrullender hoeveel naïeve en goedgelovige mensen er zijn die daar dan 'in' lopen en enthousiast commenteer leveren op die posts.
Op dat vlak zie ik een voordeel van de alomtegenwoordigheid van AI: nu is de default nog dat alles echt is, en je mensen ervan moet overtuigen dat iets fake is. In de toekomst is misschien de rol omgedraaid en gaat iedereen ervan uit dat iets fake zal zijn en zal je moeite moeten doen om mensen te overtuigen dat iets echt is. En misschien is dat wel beter dan wat je vandaag ziet, waar je met fake een hoop mensen in het ootje kunt nemen.
 
Versta me niet verkeerd: Ik ben volop voorstander van het gebruik van AI in heel wat nichesectoren, zoals autonome voertuigen, robotica, wetenschappelijk onderzoek...

Ik kan persoonlijk niet wachten tot we alle autoverkeer kunnen schrappen en alle personentransport kunnen regelen met on-demand autonome bussen die door heel het land rondrijden.

Er zijn heel wat toepassingen te vinden in zaken die we willen automatiseren waar klassieke algoritmes niet goed in slagen. Maar generatieve AI gebruiken om kunst/media na te bootsen is naar mijn mening iets waar we weg van moeten blijven omdat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. Enfin, 'moeten wegblijven' is te laat, het zal er sowieso wel komen, maar het zal onze maatschappij niet positief beinvloeden.
 
Het creative zal toch nog lang duren. Ik ken AI websites die logo's ontwerpen maar het is toch altijd zo'n dom standaard logo hoor. Nooit iets wat een logo ontwerper kan maken.
 
Er is maw geen enkel moment waar generatieve AI een echte meerwaarde vormt. De overgang van emotieloze mediocriteit naar complete overrompeling van onze maatschappij zal zich zeer snel voltrekken zodra het technisch mogelijk is. Misschien is er een kader van enkele weken waar GI voor goeie creatieve doelstellingen gebruikt wordt vooraleer we onszelf een diepe crisis storten.

Eigenlijk wel, het zou een soort van benchmark kunnen zijn voor een kunstenaar.

Het zou eigenlijk bepalen of iemands werk echt vernieuwend is (in de zin van: de AI zou er nooit opgekomen zijn) of zo afgeleid zijn dat er niets is van vaardigheid of verbeelding (De AI kan het werk zelf makkelijk herproduceren zonder dat die kennis heeft van het werk van de kunstenaar.).
 
Het creative zal toch nog lang duren. Ik ken AI websites die logo's ontwerpen maar het is toch altijd zo'n dom standaard logo hoor. Nooit iets wat een logo ontwerper kan maken.
Inderdaad. Je zal als Deloitte of Sporza zijnde veel geld betalen aan iets wat een creatief ontwerper alleen zou kunnen maken na een zeer lang denkproces waarbij creativiteit zwaar doorweegt.

gx-deloitte-logo-global.jpg

4qitjvrhQ2PoO7XCRnfw2NVO8By73wfjbBgt8xFQtv_4b8ziFmkmVtuJrW4ClspfVw

Sporza_logo.png


60006bd5daa50.33610116_10156798472489271_3271305215873122304_o.png
 
Het argument 'het was al niet goed, het wordt gewoon nog wat slechter', is geen geweldige reclame.
Ik hoef me ook slechts te baseren op een kleine fractie van die platformen, gezien het enige wat generatieve AI momenteel kan doen is patronen uit bestaand werk kopiëren en recombineren. Als we overspoeld worden door output van generatieve AI betekent dat dus dat we overspoeld worden door werk waar geen enkel origineel menselijk idee inzit. En zodra AI in staat is zelf met creatieve ideeën af te komen is onze menselijke samenleving zo goed als afgelopen, want dan heb je GI en dus de singularity.

Er is maw geen enkel moment waar generatieve AI een echte meerwaarde vormt. De overgang van emotieloze mediocriteit naar complete overrompeling van onze maatschappij zal zich zeer snel voltrekken zodra het technisch mogelijk is. Misschien is er een kader van enkele weken waar GI voor goeie creatieve doelstellingen gebruikt wordt vooraleer we onszelf een diepe crisis storten.

De enige hoop die we eigenlijk hebben is dat Moore's wet ten einde komt en de ontwikkeling van GI daardoor nog enkele decennia vertraging oploopt.
Ook goedkope middelmatigheid kan nuttig zijn. Misschien zit ik wel met een geniaal filmscript in mijn hoofd maar mis ik de middelen, connecties en knowhow om een film te laten produceren, zelfs als met AI de beelden van de film niet de sterkte zullen zijn kan het nog een steeds een heel erg goede film worden die zonder AI nooit zou hebben kunnen bestaan. Kunst hoeft niet altijd en over de hele lijn vernieuwend te zijn, dat is ze nu ook niet, veel van wat kunstenaars nu produceren is ook generatief, in het beste geval van eerder eigen werk maar vaak ook van anderen en da's ook niet erg. Zolang we af en toe maar eens wat oprechte originaliteit kunnen bespeuren die vanaf dan weer gekopieerd en geherinterpreteerd zal worden.
 
Ook goedkope middelmatigheid kan nuttig zijn. Misschien zit ik wel met een geniaal filmscript in mijn hoofd maar mis ik de middelen, connecties en knowhow om een film te laten produceren, zelfs als met AI de beelden van de film niet de sterkte zullen zijn kan het nog een steeds een heel erg goede film worden die zonder AI nooit zou hebben kunnen bestaan. Kunst hoeft niet altijd en over de hele lijn vernieuwend te zijn, dat is ze nu ook niet, veel van wat kunstenaars nu produceren is ook generatief, in het beste geval van eerder eigen werk maar vaak ook van anderen en da's ook niet erg. Zolang we af en toe maar eens wat oprechte originaliteit kunnen bespeuren die vanaf dan weer gekopieerd en geherinterpreteerd zal worden.

Maar de magie van film is juist dat je niet zo maar kan afkomen met een "geniaal filmscript". Het is juist de complexiteit en het samenspel van al die verschillende elementen die een film een goeie film maakt.

Wat gij wil uitduwen, is tv-films uitspuwen om een zondagmiddag van kabeltelevisie op te vullen om bejaarden bezig te houden. Dat is gewone pure kwaliteitsvermindering :p. Wie zit er daar nu op te wachten?

Is dat de toekomst van AI? Iedereen platbombarderen met pure middelmaat?
 
Maar de magie van film is juist dat je niet zo maar kan afkomen met een "geniaal filmscript". Het is juist de complexiteit en het samenspel van al die verschillende elementen die een film een goeie film maakt.

Wat gij wil uitduwen, is tv-films uitspuwen om een zondagmiddag van kabeltelevisie op te vullen om bejaarden bezig te houden. Dat is gewone pure kwaliteitsvermindering :p. Wie zit er daar nu op te wachten?

Is dat de toekomst van AI? Iedereen platbombarderen met pure middelmaat?
We worden nu al overstelpt met middelmaat met af en toe iets dat erboven uit rijst. Meer mensen de tools geven om hun artistieke ideeën de wereld in te kunnen sturen lijkt me op termijn de kwaliteit alleen maar te kunnen verbeteren.

Kijk bijvoorbeeld naar wat online platformen als Steam betekend hebben voor de games industrie. Waar je vroeger een uitgever moest hebben met een heel distributiesysteem achter om een game uit te brengen kan je nu op je eentje iets programmeren en dat verkopen. Dat heeft zowel tot een hele hoop bagger als tot pareltjes geleid die zonder dit systeem nooit bestaan zouden hebben. Die distributeurs waren gatekeepers die enerzijds de bagger wel buitenhielden maar ook een rem waren op innovatie en niche games en netto gezien is de gamer wel beter af door zo'n systeem.

Ik zie AI wel eenzelfde impact hebben, de output gaat enorm verhogen, vooral van mindere kwaliteit maar af en toe gaan er zaken gecreëerd worden die goed onthaald gaan worden en die zonder AI nooit het daglicht gezien zouden hebben. We gaan ons door nog meer bagger en middelmatigheid moeten duwen maar da's uiteindelijk op grotere schaal doen wat we nu ook al moeten doen en daar hebben we wel methoden voor.
 
Terug
Bovenaan