ChatGPT en andere praktische toepassingen van AI

Los daarvan is de combinatie van AI met politiek gewoon zeer beangstigend.

Ik meen te herinneren dat de BBB in Nederland een deel van het verkiezingsprogramma door AI heeft laten schrijven. Niet enkel op de standpunten in een tekst te gieten, maar ook gewoon om de standpunten te bepalen (waarover ze nog niet nagedacht hadden). Dat is nog een stuk beangstigender voor mij dat wat de CD&V hier doet in een overduidelijke promostunt, waarbij ze wel mooi aanduiden dat het om AI gaat (en toestemming hebben van familie en nabestaanden).

Voor mij mocht "Deze video is gemaakt met behulp van AI" wel nog wat duidelijker in de video zelf.
 
Deze blog geeft een realistischer beeld van de mogelijkheden van Google Gemini:


De video van vorige week is vooral PR, beetje zoals game trailers die er vaak een stuk beter uitzien dan in-game gameplay. In het echt is het minder snel, minder accuraat, en is er een hoop prompting nodig om die resultaten te bekomen.
 
In late November, some ChatGPT users began to notice that ChatGPT-4 was becoming more "lazy," reportedly refusing to do some tasks or returning simplified results. LLMs might simulate seasonal depression. Later, Mike Swoopskee tweeted, "What if it learned from its training data that people usually slow down in December and put bigger projects off until the new year, and that’s why it’s been more lazy lately?" The fact that AI researchers are taking it seriously shows how weird the world of AI language models has become.

Why entertain such a weird supposition? Because research has shown that large language models like GPT-4, which powers the paid version of ChatGPT, respond to human-style encouragement, such as telling a bot to "take a deep breath" before doing a math problem. People have also less formally experimented with telling an LLM that it will receive a tip for doing the work, or if an AI model gets lazy, telling the bot that you have no fingers seems to help lengthen outputs.
:crazy:

Google lost Imagen2, zitten ook weer enkele serieus fancy upgrades bij.
 
Kan iemand mij de weg wijzen naar een ai image generator, gebaseerd op een echte foto?

Voor een kerstcadeau wil ik een foto van iemand naar GTA style laten brengen (dus die typische cartoon style, machinegeweer toevoegen,...)

Wat kan ik daarvoor gebruiken? Mag eventueel betalend zijn.

Ik lees her en der iets van Midjourney gebruiken via installeren Discord server etc., maar dat lijkt mij een dag opzoekwerk en klooien voor iets dat ik dan eigenlijk nog niet weet of het doet wat ik wil.

Dit doet wat ik wil (ik zag wat voorbeelden op twitter) : https://www.joinrealm.ai/ , maar is enkel voor ios, en ik heb dat hier niet ter beschikking...

Merci!
 
Bij bing chat (die nu gpt-4 en dall-e 3 heeft) geef ik volgende prompt, en een uploaded foto van de persoon:

"This uploaded image is an image of a person standing in a field. I want you to generate a new image based on this uploaded image. The new image has to be in GTA style, like in the computer game, so a bit cartoonish. You also have to add a machine gun to the new image, so the person looks badass."

Hij geeft mij dit:

OIG.7T9MmtsaZXvie1Q7aC.6


Lijkt ok, maar
1. De persoon lijkt langs geen kanten op de persoon in de geuploade foto. Ook het veld etc. is helemaal anders.
Dus hij genereert gewoon een foto op basis van de tekst en houdt totaal geen rekening met de geuploade foto.
2. Dat is niet GTA style, maar fotorealistisch.

Lekker ding, dat wel.
 
Bij bing chat (die nu gpt-4 en dall-e 3 heeft) geef ik volgende prompt, en een uploaded foto van de persoon:

"This uploaded image is an image of a person standing in a field. I want you to generate a new image based on this uploaded image. The new image has to be in GTA style, like in the computer game, so a bit cartoonish. You also have to add a machine gun to the new image, so the person looks badass."

Hij geeft mij dit:

OIG.7T9MmtsaZXvie1Q7aC.6


Lijkt ok, maar
1. De persoon lijkt langs geen kanten op de persoon in de geuploade foto. Ook het veld etc. is helemaal anders.
Dus hij genereert gewoon een foto op basis van de tekst en houdt totaal geen rekening met de geuploade foto.
2. Dat is niet GTA style, maar fotorealistisch.

Lekker ding, dat wel.
Omdat ik een artikel had gevonden over een AI-gegenereerde opvolger van de Fiat Multipla, ook eens wat getest.
Mijn Fiat Multipla:

Ik vind die vrij goed, het is duidelijk een Fiat, veel invloed van de 500, maar een monovolume versie.

Daarna eens een nieuwe 911 laten genereren, en dan hem in de val laten lopen :D



Hierna wat complexer begonnen, en gevraagd voor een Audi 911. Eerst geeft hij een uitleg dat deze niet bestaat, maar dat het een combinatie zou kunnen zijn tussen de R8 en de 911


Deze leek wat te hard op een Audi, dus dan wat verder gepusht:



Hier ga ik mij nog wel mee kunnen amuseren. Ik ben totaal niet creatief, dus het is leuk om ook eens iets te kunnen maken he :D
 
Doet mij denken aan posters die vroeger op mijn kamer hingen. Nu kan je die dus zelf maken en ergens een A1 bestellen.
 
Iemand dit al meegekregen ? Dit is echt wel een huge doorbraak voor materiaalkunde. Wat tot nu toe 800 jaar werk koste heeft deze AI op een paar weken overtroffen met factor 10.


Vooral interessant is dat ze de resultaten openbaar gezet hebben.

We’ve made GNoME’s predictions available to the research community. We will be contributing 380,000 materials that we predict to be stable to the Materials Project, which is now processing the compounds and adding them into its online database. We hope these resources will drive forward research into inorganic crystals, and unlock the promise of machine learning tools as guides for experimentation

Onder de voorspelde nieuwe materialen bevonden zich 528 potentiële lithiumionengeleiders die in batterijen zouden kunnen worden gebruikt en 52.000 nieuwe gelaagde verbindingen met een vergelijkbare structuur als grafeen, wat de mogelijkheid opent voor nieuwe supergeleidende materialen.
 
Laatst bewerkt:
Iemand dit al meegekregen ? Dit is echt wel een huge doorbraak voor materiaalkunde. Wat tot nu toe 800 jaar werk koste heeft deze AI op een paar weken overtroffen met factor 10.

Oud nieuws, zie de post van @DaFreak op 30 november:
While materials play a very critical role in almost any technology, we as humanity know only about a few tens of thousands of stable materials,” says Ekin Dogus Cubuk,...
 
Blijft wel muug indrukwekkend. In gelijkaardig nieuws; https://www.bbc.com/news/technology-67912033

Google Deepmind die met gnome stabiele materiaal structuren in kaart bracht en nu springt ook Microsoft op materiaalkunde.
Microsoft researchers used AI and supercomputers to narrow down 32 million potential inorganic materials to 18 promising candidates in less than a week - a screening process that could have taken more than two decades to carry out using traditional lab research methods. Scientists say the material could potentially reduce lithium use by up to 70%.

Maar da's al 3 dagen oud en dus ook al prehistorie. 😅 Het gaat echt belachelijk snel.
 
goddamn....

Die kerel praat in spaans maar dat is dus gewoon met AI omgezet naar engels, het accent van die kerel gebruikt en de lippen gesynced...
Hoe kunnen wij ooit nog verifieren wat gezegd wordt authentiek is?
 

Ik heb gehoord dat Deepl toch wel goed is, in dit artikel spreken ze echter over ‘ondermaats’. Iemand die Frans bv als moedertaal heeft en dit eens wil uittesten met bv enkele gezegdes ?
Hier op het werk toch ook al van Franstaligen gehoord dat het zus zo is. Doch sporen ze ons aan om dat te gebruiken. Niet mijn probleem.
 
Welke AI tool zou je aanraden om (grote) PDF-verslagen te uploaden en te doorzoeken? Ik wil uitgebreide rapporten (200-400 bladzijden) kunnen bevragen en de essentie samenvatten als in "Wat zegt dit rapport over ...? Vat de kernpunten samen". De (gratis) tools die ik geprobeerd heb, zijn te beknopt in hun antwoord (stoppen bijvoorbeeld ergens halfweg het document, terwijl ik met CTRL+F nog veel meer vermeldingen vind van het gevraagde) of hebben een beperking in aantal bladzijden/MB. Betalend mag ook.
 

Ik heb gehoord dat Deepl toch wel goed is, in dit artikel spreken ze echter over ‘ondermaats’. Iemand die Frans bv als moedertaal heeft en dit eens wil uittesten met bv enkele gezegdes ?

Om ruw en snel een idee te krijgen van een tekst in een vreemde taal zijn Google Translate of DeepL vaak oké, maar in de echte vertaalindustrie zijn die vertalingen ondermaats.

Deepl is dan ook ondermaats voor vertalingen in bepaalde domeinen.
Dat is goed voor een algemene "populaire" tekst te vertalen maar als je in een bepaald domein zit, dan zie je het onmiddellijk dat het van een vertaalsite komt zonder dat er iemand de moeite stak om het te herlezen.

Zeker bij woorden met meerdere vertalingen omdat die de context niet goed begrijpt.

Je gaat nooit het risico willen lopen om een handleiding, veiligheidsvoorschriften, marketingcampagne, contracten, onderhandelingen, cruciale tools die in meerdere talen staan, ... enkel en alleen door Deepl te behandelen.
 

Ik heb gehoord dat Deepl toch wel goed is, in dit artikel spreken ze echter over ‘ondermaats’. Iemand die Frans bv als moedertaal heeft en dit eens wil uittesten met bv enkele gezegdes ?
Dit lijkt me echter niet iets dat enkel aan AI ligt. Mij zus had eerst vertaler-tolk Engels-Nederlands-Chinees gekozen. Maar haakte af na het behalen van haar academische bachelor. Ze kreeg al te horen dat er niet veel mogelijkheden waren in die branch, of dat het op zen minst niet evident was. Uiteindelijk is ze geswitched naar IT - Ph.D. in Computer science met focus op ML en AI.
 
Over die DeepL gesproken, ik gebruik dat de laatste tijd ook vaker en vaker. De reden daarvoor is eigenlijk dat Google Translate veel slechter lijkt te werken dan vroeger. Ik herinner mij nog dat enkele jaren terug er een grote verbetering was in de kwaliteit van Google Translate door gebruik van machine learning maar sindsdien is dat precies terug naar af en misschien zelfs nog slechter dan voordien...

Van vertaalbureau's heb ik ook al vreemde dingen gezien. Soms krijg je zaken terug waar duidelijk fouten in staan. En als ze je business context niet helemaal begrijpen dan gaat het ook wel eens fout.
 
Terug
Bovenaan