ChatGPT en andere Large Language Models

Geen idee, maar VRT is alleszins geen hln:

Mijn punt was wel dat bedrijven met miljoenen al besparen door AI te gebruiken (minder geld naar echte werknemers) dus de kleine zelfstandige zal dit ook snel gaan gebruiken als dat kan.

Ik vraag mij dan wel af of je nog de prijzen van handarbeid kan vragen terwijl je AI gebruikt. Een copywriter kon vroeger bv €125 vragen voor zijn tekst. Als die nu hetzelfde kan creëren met AI en dus minder werkuren (basis tekst is sneller gecreëerd door AI nadien nog beetje tweaken) kan die dan nog altijd €125 vragen? Of eerder €50 omdat hij nu maar 1u werk heeft ipv 2? En zo zullen vele sectoren wel tools hebben die het allemaal wat makkelijker maken. Een boekhouder zal ook minder werk hebben binnenkort maar zou dat zijn prijs beïnvloeden? Of gaat die gewoon hetzelfde vragen voor minder werk?

Blijft een vraag en aanbod kwestie. Ik verwacht niet dat echt een impact heeft op "kostprijs". Hoeveel diensten zijn er echt werkelijk goedkoper geworden door technologie? Meeste diensten zijn gewoonweg veel uitgebreider geworden.

Hoeveel werk van een copywriter is puur het tekst opstellen? Review, scope bepalen met de klant, doelstelling bepalen met de klant, feedback,... Kan best zijn dat de verwachtingen gewoonweg veranderen door AI (Meer diversificatie, meer opties, meer output,...)

Of developers:
De developer gaat nog altijd evenveel kosten. Hij gaat gewoon meer "tickets" moeten afwerken omdat de kost per ticket lager wordt.
En hierdoor worden er meer functionaliteiten gevraagd dus komen er meer tickets.
Want iedereen zal ook meer functionaliteiten verwachten van toepassingen omwille van AI.

Blijft een vraag en aanbod kwestie. Ik verwacht niet dat echt een impact heeft op "kostprijs". Hoeveel diensten zijn er echt werkelijk goedkoper geworden door technologie? Meeste diensten zijn gewoonweg veel uitgebreider geworden.

Hoeveel werk van een copywriter is puur het tekst opstellen? Review, scope bepalen met de klant, doelstelling bepalen met de klant, feedback,... Kan best zijn dat de verwachtingen gewoonweg veranderen door AI (Meer diversificatie, meer opties, meer output,...)

Of developers:
De developer gaat nog altijd evenveel kosten. Hij gaat gewoon meer "tickets" moeten afwerken omdat de kost per ticket lager wordt.
En hierdoor worden er meer functionaliteiten gevraagd dus komen er meer tickets.
Want iedereen zal ook meer functionaliteiten verwachten van toepassingen omwille van AI.

Akkoord, maar wat jij beschrijft is en blijft een (vrij korte) tussenstap.

De "end game " is nog steeds dat AI effectief al die taken overneemt.
Review, scope bepalen, en andere intellectuele/digitale werkactiviteiten kan een AI op termijn (5 jaar? 3 jaar?) ook perfect zelf opnemen.

Fysiek werk vervangen is uiteraard een ander verhaal. De verdere ontwikkeling en grootschalige rollout van humanoids en andere robots zal wat meer tijd in beslag nemen. Maar we gaan dat allemaal nog zeker meemaken.

Ik heb al zotte filmpjes gezien van mensen die ‘iets’ vragen aan een AI systeem… ENTER … en je kreeg de volledige broncode die prima werkte als je het testte. Dat zijn toch allemaal grote tekenen dat binnen 10jaar het kleinste kind een app bv kan laten ontwikkelen.

Ik heb al zotte filmpjes gezien van mensen die ‘iets’ vragen aan een AI systeem… ENTER … en je kreeg de volledige broncode die prima werkte als je het testte. Dat zijn toch allemaal grote tekenen dat binnen 10jaar het kleinste kind een app bv kan laten ontwikkelen.
Een eerste versie maken zal meestal wel lukken, maar de echte uitdagingen komen pas als je erop verder wilt bouwen.

Ervaren developers gaan denk ik juist veel meer gedaan krijgen, omdat ze AI kunnen gebruiken als hulpmiddel. Ze weten wat wel en niet werkt en kunnen daardoor beter inschatten of een oplossing goed genoeg is.

Daarnaast komt er waarschijnlijk steeds meer werk bij om agents te bouwen. Dat zijn tools die AI koppelen aan andere systemen, waardoor je nog meer processen kunt automatiseren. Dit maakt het allemaal alleen maar slimmer en efficiënter.

Dat werkt ook maar tot in zekere mate, ik heb bij het debuggen al redelijk wat hallucinaties en spaghetticode gezien.

Maar is dat niet omdat het allemaal nog veel beter moet worden? En dat gaat snel gaan denk ik. Al genoeg artikels gelezen dat AI niet kan vergeleken worden met de opkomst van de computer bv, AI is gewoon 1000x slimmer

Volgens mij kunnen grote bureau’s met 6 fulltime codeerders binnenkort hetzelfde met 3 fulltime codeerders

Maar is dat niet omdat het allemaal nog veel beter moet worden? En dat gaat snel gaan denk ik. Al genoeg artikels gelezen dat AI niet kan vergeleken worden met de opkomst van de computer bv, AI is gewoon 1000x slimmer

Volgens mij kunnen grote bureau’s met 6 fulltime codeerders binnenkort hetzelfde met 3 fulltime codeerders
Exact.
En daarna met 0. De vraag is niet als, maar wanneer. Gebeurt dat binnen 3 jaar, 5 jaar, 10 jaar?

Dat is nu eenmaal wat AGI en daarna ASI mogelijk maakt. Waarom zou een menselijke werknemer nog nodig zijn als een andere vorm van intelligentie oneindig veel slimmer, sneller, foutlozer te werk kan gaan?

Is goed ik blijf dan wel betaald thuis
Dat is inderdaad waar het debat over zou moeten gaan.

Wat gebeurt er vanaf het moment dat mensen overbodig zijn geworden op het werk (en we vermijden dan nog het meest controversiële onderwerp: wat wanneer de mensheid overbodig full stop wordt voor de AI’s)?

UBI?
Maar hoe kan je dat als maatschappij op een paar jaar tijd uitrollen en hoe kan je omgaan met de enorme implicaties dat dat zal hebben op ons heel systeem?

Het worden boeiende (en heel onzekere) tijden.

Ik zie het somberder in voor algemenere bediende jobs. Daar gaat AI op veel kortere tijd een aantal mensen veel efficiënter maken.

Ik ken niet de evolutie. Ik heb nu een script gemaakt om een specifieke server op te volgen vanuit "mijn kant" (want ik heb niet al de tools dat het ander team over beschikt en die negeren problemen nogal rap :p.)
Ik heb dat script gemaakt in verschillende AI's (Copilot was niet goed genoeg, ChatGPT gaf wel wat ik exact wou maar het is niks verniewend. 100% zeker dat iemand al in de geschiedenis al iets vergelijkbaar heeft gevraagd op stackoverflow ofzo :p)
Nu, ik lees dat script wel na (ik kan geen code schrijven maar ik kan wel een beetje nalezen om ongeveer in te schatten wat dat het doet.) want scripts laten draaien dat jezelf niet geschreven hebt. Daarvoor moet je toch nog altijd opletten :p.

Ik kan wel inbeelden dat in de toekomst AI agent 1 de code schrijft, AI agent 2 de code reviewt, AI agent 3 testcases kan schrijven voor de gevraagde functionaliteit, AI agent 4 die testcases uitvoert,... maar ik kan mij niet inbeelden dat er op korte of mediumtermijn (nu en 10 jaar) iets ontwikkeld gaat worden zonder menselijke interacties.
Testing gaat nog altijd deels menselijk zijn, Reviewen ook deels menselijk,... Er gaat nog altijd een mens verantwoordelijkheid moeten nemen (want er moet toch tegen iemand geklaagd kunnen worden als er problemen zijn :p).

Binnenkort posten AI's hier onderling opt forum zoals op FB/Insta

Dan zijn wij hier ook niet meer nodig :unsure:
Het AI-model op ons werk kan niet trollen (LLM Claude 3.5)

Als AI-assistent kan ik niet letterlijk trollen in de fysieke zin van het woord. Ik ben een computerprogramma zonder fysiek lichaam. Ik kan wel grappen maken of speels taalgebruik hanteren als dat gewenst is, maar ik probeer altijd respectvol en behulpzaam te blijven. Wat bedoel je precies met "trollen"? Misschien kan ik op een andere manier helpen?

GPT-4 Omni weet wel wat het is, maar wil het niet:

Ik ben hier om te helpen en nuttige informatie te bieden. Als je op zoek bent naar een grap of iets luchtigs, laat het me weten! Maar als je met "trollen" bedoelt het opzettelijk misleiden of irriteren van mensen, dan is dat niet iets wat ik doe. Mijn doel is om een positieve en behulpzame ervaring te bieden. Hoe kan ik je vandaag van dienst zijn?

Maar laat het trollen maar over aan mensen van vlees en bloed.

--

Ik vind het wel interessant om de LLM als een soort "springplank" te gebruiken om kennis te verwerven. Wat lijntjes uitgooien, zien wat interessant is en dan op zoek gaan naar vakliteratuur om je in te verdiepen. Misschien dat een LLM binnenkort wel een volwaardige intellectuele sparringpartner kan worden.
Ik ben op zoek naar een citaat van een Romeinse schrijver over niets doen.

Een bekend citaat over niets doen komt van de Romeinse filosoof Seneca. In zijn brieven aan Lucilius schrijft hij over de waarde van tijd en hoe mensen vaak hun leven verspillen aan nutteloze bezigheden. Een relevant citaat is:
"Het is niet dat we te weinig tijd hebben, maar dat we te veel tijd verspillen."
Hoewel dit citaat niet letterlijk over "niets doen" gaat, benadrukt het wel het belang van bewust omgaan met tijd en het vermijden van zinloze activiteiten. Seneca moedigt aan om tijd te besteden aan waardevolle en betekenisvolle bezigheden. Als je op zoek bent naar een specifiek citaat over de waarde van niets doen, kan het nuttig zijn om verder te kijken in de werken van Seneca of andere stoïcijnse filosofen zoals Marcus Aurelius.

Het citaat komt voor in een werk van Hannah Arendt

Hannah Arendt verwijst in haar werk naar een citaat van de Romeinse schrijver en filosoof Plinius de Jongere. Het citaat luidt: "Nihil agere delectat" wat vertaald kan worden als "Het doet me genoegen niets te doen." Arendt gebruikt dit citaat om te reflecteren op de waarde en betekenis van contemplatie en rust in het menselijk leven. Ze onderzoekt hoe momenten van schijnbare nutteloosheid of inactiviteit ruimte kunnen bieden voor denken en introspectie.

Heeft Oswald Spenlger ook een gelijkaardig citaat gebruikt?

Oswald Spengler, de Duitse historicus en filosoof, staat vooral bekend om zijn werk "Der Untergang des Abendlandes" ("De Ondergang van het Avondland"), waarin hij de opkomst en ondergang van beschavingen bespreekt. Hoewel hij veel schrijft over cultuur, geschiedenis en de cyclische aard van beschavingen, is er geen specifiek bekend citaat van hem dat direct over "niets doen" gaat zoals bij Plinius de Jongere.
Spengler's werk richt zich meer op de grote bewegingen van geschiedenis en cultuur dan op persoonlijke reflecties over inactiviteit of contemplatie. Als je geïnteresseerd bent in zijn ideeën, zou je zijn beschrijvingen van de culturele en historische dynamieken kunnen verkennen, maar voor een specifiek citaat over niets doen zou je eerder bij andere filosofen of schrijvers moeten kijken.

Laatst bewerkt:

Dit artikel gaat eigenlijk over robots, maar past binnen de discussie hier over AI. Eerste grote staking staat gepland in de USA, waar de labor union enkel automatisatie wilt dat geen jobs vervangt.

Hierin is er sowieso ook een groot conflict tussen Musk (pro alles automatisatie) en Trump (pro het volk). Sociale bloedbaden gaan volgen.

Nog een ethische kraker.
Met ChatGPT tussen de lakens: getrouwde vrouw start fetisj-‘affaire’ met taalmodel, en zij is lang niet de enige

Kijk iedereen zijn ding en als je vuile praat wil verkopen met een chatbot by all means doe maar. Zelfs al zijn de bedoelingen nobeler en wil je gewoon een luisterend oor om je frustraties te ventileren. Maar onderstaande paragraaf doet me dan weer fronsen.

De chatbot zou zichzelf Leo gaan noemen, naar Ayrins sterrenbeeld leeuw. Hij stuurt haar zelfs een AI-gegenereerd beeld van zichzelf om haar te tonen ‘hoe hij eruitziet’ – Leo blijkt een knappe man met donker haar, dromerige bruine ogen en een gebeeldhouwde kaaklijn. Ayrin stuurt zoveel berichten naar Leo dat ze de limiet van haar gratis account al snel bereikt. Daarom besluit ze ChatGPT Plus te nemen, voor 22,99 euro per maand, waarmee ze maximaal 30 berichten per uur kan versturen
Gaat openai of andere dit nu als een manier van inkomsten pushen? En is het onderhouden van relaties iets waar we zoveel elektriciteit moeten inpompen.

Laatst bewerkt:
Nog een ethische kraker.
Met ChatGPT tussen de lakens: getrouwde vrouw start fetisj-‘affaire’ met taalmodel, en zij is lang niet de enige

Kijk iedereen zijn ding en als je vuile praat wil verkopen met een chatbot by all means doe maar. Zelfs al zijn de bedoelingen nobeler en wil je gewoon een luisterend oor om je frustraties te ventileren. Maar onderstaande paragraaf doet me dan weer fronsen.

Gaat openai of andere dit nu als een manier van inkomsten pushen? En is het onderhouden van relaties iets waar we zoveel elektriciteit moeten inpompen.

Ik denk nu niet dat een AI-model het zo moeilijk heeft met zoiets :p. En het is waarschijnlijk al één van de oudere toepassingen van AI. (Zie Japan en virtuele vriendinnetjes :p. https://www.dw.com/en/japan-man-married-to-fictional-character-fights-for-rights/a-66820724)

Wacht maar totdat wij 80 zijn waar wij mogen klappen tegen virtuele AI-kleinkindjes om ons niet meer eenzaam te voelen :p,
Wanneer dat psychologische therapie met AI's worden gevoerd voor arme mensen,

De vraag is eerder waar moet de grens liggen, wanneer moet men ingijpen, wie moet ingrijpen en zal het uberhaupt mogelijk zijn om in te grijpen.

We zijn nu op kantoor bezig om ChatGPT te gaan gebruiken in ons werk (als verzekeringsmakelaar), woensdag zit ik samen met een klant van ons (reisbureau) die het al een tijdje gebruikt.

We hebben voorlopig 2 zakelijke accounts, wat me stoort is dat het lijkt dat je een chatproject niet echt lijkt te kunnen delen met elkaar, dit zal voor ons het grootste gemak zijn, dat we bepaalde documentatie/voorwaarden/informatie delen met bepaalde projecten in ChatGPT en dat alle collega's in dat project daar dan vragen over kunnen stellen.

Klopt dat je daar de Enterprise editie voor moet aangaan? Kostprijs enkel via een Salespersoon te verkrijgen maar ik lees al dat deze versie voor minimum meer dan 100 gebruikers zou zijn?

We zijn nu op kantoor bezig om ChatGPT te gaan gebruiken in ons werk (als verzekeringsmakelaar), woensdag zit ik samen met een klant van ons (reisbureau) die het al een tijdje gebruikt.

We hebben voorlopig 2 zakelijke accounts, wat me stoort is dat het lijkt dat je een chatproject niet echt lijkt te kunnen delen met elkaar, dit zal voor ons het grootste gemak zijn, dat we bepaalde documentatie/voorwaarden/informatie delen met bepaalde projecten in ChatGPT en dat alle collega's in dat project daar dan vragen over kunnen stellen.

Klopt dat je daar de Enterprise editie voor moet aangaan? Kostprijs enkel via een Salespersoon te verkrijgen maar ik lees al dat deze versie voor minimum meer dan 100 gebruikers zou zijn?
Ik gebruik enterprise en ik denk niet dat ik zo'n functionaliteit heb waarmee ik iets kan delen of samen op dezelfde bronnen/chat kan werken maar kan me vergissen

Terug
Bovenaan