DogFacedGod
Well-known member
Geen idee, maar VRT is alleszins geen hln:
![]()
Kritiek op reclamespot van Coca-Cola gemaakt met AI: "Emotieloos en ongemakkelijk" | VRT NWS Nieuws
Er komt heel wat kritiek op de jaarlijkse reclamespot die Coca-Cola uitbrengt om de kerstperiode aan te kondigen. De reclamespot werd dit jaar volledig met AI gemaakt en dat wordt lang niet door iedereen gesmaakt. Veel kijkers noemen het "emotieloos" en "ongemakkelijk".www.vrt.be
Mijn punt was wel dat bedrijven met miljoenen al besparen door AI te gebruiken (minder geld naar echte werknemers) dus de kleine zelfstandige zal dit ook snel gaan gebruiken als dat kan.
Ik vraag mij dan wel af of je nog de prijzen van handarbeid kan vragen terwijl je AI gebruikt. Een copywriter kon vroeger bv €125 vragen voor zijn tekst. Als die nu hetzelfde kan creëren met AI en dus minder werkuren (basis tekst is sneller gecreëerd door AI nadien nog beetje tweaken) kan die dan nog altijd €125 vragen? Of eerder €50 omdat hij nu maar 1u werk heeft ipv 2? En zo zullen vele sectoren wel tools hebben die het allemaal wat makkelijker maken. Een boekhouder zal ook minder werk hebben binnenkort maar zou dat zijn prijs beïnvloeden? Of gaat die gewoon hetzelfde vragen voor minder werk?
Blijft een vraag en aanbod kwestie. Ik verwacht niet dat echt een impact heeft op "kostprijs". Hoeveel diensten zijn er echt werkelijk goedkoper geworden door technologie? Meeste diensten zijn gewoonweg veel uitgebreider geworden.
Hoeveel werk van een copywriter is puur het tekst opstellen? Review, scope bepalen met de klant, doelstelling bepalen met de klant, feedback,... Kan best zijn dat de verwachtingen gewoonweg veranderen door AI (Meer diversificatie, meer opties, meer output,...)
Of developers:
De developer gaat nog altijd evenveel kosten. Hij gaat gewoon meer "tickets" moeten afwerken omdat de kost per ticket lager wordt.
En hierdoor worden er meer functionaliteiten gevraagd dus komen er meer tickets.
Want iedereen zal ook meer functionaliteiten verwachten van toepassingen omwille van AI.

.)