Lijkt me zever tbh. Toekomst voorspellen binnen 20j... heel moeilijk.
Jullie snappen niet dat wat dat jullie "willen" of "verwachten" gigantische mentaliteitswijzigingen nodig heeft qua menselijk gedrag wat je nooit gaat hebben in tien jaar tijd.
Ga jij aftekenen als manager van iemand "ja, ik heb in de AI gezegd dat machine dit moest doen. Is dat ok? Teken jij af?" waarvan jij weet dat die geen begrip heeft van de code die gebruikt wordt voor die machine en jijzelf hebt ook geen begrip van die code. Wetende dat een verloren productiedag misschien 100k euro kost of een slecht geprogrammeerde machine iemand permanent gehandicapt kan maken?
Het is jouw kop die rolt.
Ik begrijp jouw insteek rond menselijk gedrag wel.
Maar de opkomst van tal van AI-native bedrijven (waar er dus geen proces mbt mentaliteitswijziging/aanpassingen in de bedrijfscultuur moet doorlopen worden) gaat traditionele bedrijven dwingen om AI snel en volledig te omarmen.
De traditionele organisaties die dat weigeren in te zien, zullen op een paar jaar tijd weggeconcurreerd worden. En zelfs degenen die het wel doen, kijken aan tegen een enorme challenge.
Het gaat imo allemaal veel sneller gaan dan 99% van de bevolking denkt.
Denk aan de opkomst van het internet en al haar toepassingen, maar dan 10x sneller.
------
Hier komen de Chinezen...
Op 20 januari heeft DeepSeek de resultaten van hun R1 model gepubliceerd.
Sindsdien is het hele internet erover bezig.
Performance ligt zo te zien in lijn met dat van de Amerikaanse modellen aan een fractie van de kost/investering en ondanks de hardware limitaties als gevolg van de US export controls op geavanceerde chips.
Verder heeft Bytedance op 22 januari ook resultaten van 1 van haar AI modellen gedeeld, Doubao-1.5
Toch een zorgwekkende evolutie, en ook beschamend voor OpenAI, Anthropic, Google, Meta ALS deze trend verder bevestigd wordt in de komende maanden (en ervan utigaand dat OpenAI & co geen beduidend sterkere modellen achter de hand houden, wat ik betwijfel).
De AI wars zijn in full swing.
Dat belooft...