ChatGPT en andere Large Language Models

Ik volg een masteropleiding AI aan de unief en ik ben mij daar door meer en meer gaan verdiepen hierin. Leren programmeren met Python, libraries zoals langchain leren gebruiken en heel veel zoeken op internet.

Uit interesse: is er bepaalde documentatie die je hierover hebt die deelbaar is?
Merci!

Vandaag ook mijn eerste AI lokaal gedraaid via Koboldcpp. Wel leuk om eens mee te spelen, maar nu mis ik wat richting om hiermee verder te gaan. Hoe heb jij dat aangepakt?
Je moet natuurlijk wel enkele use cases hebben die je wil uitwerken eerst, wat je bouwt moet ook effectief een nut hebben.

Vermoedelijk doelt hij op het gebruik van AI voor het industrialiseren van fake profielen, websites, nieuws, conversaties en gehallucineerde feiten maar ook het genereren van "fake" fotos, video en 3d assets en werelden.

Persoonlijk ben ik er lang niet zeker van dat de mens daaraan gaat willen ontsnappen. Een halfjaar geleden kwam Google Met Veo op de proppen (video generatie, tegenhanger van OpenAIs SORA) en paar dagen terug lanceerden ze reeds Veo 2 en dat is wederom een geweldige stap voorwaarts tov die 1ste versie en zelfs tov de laatste versies van SORA en anderen.

Waar dit heengaat weet niemand maar ik vermoed dat dit zeer snel op alle vlakken beter en gemakkelijker, zelfs mooier, gaat worden dan het filmen van realiteit.

Eigenlijk is heel dat generatieve net hetgene wat mij het minste boeit aan AI, maar jammer genoeg is AI voor veel mensen niet meer dan dat.

Het is idd zowat het boegbeeld van AI voor de massa terwijl AI zoals Alphafold en andere wetenschappelijke en engineering toepassingen een veel grotere waarde en impact hebben. Toch denk ik niet dat we dat generatieve aspect mogen onderschatten. Vandaag is het idd nog iets vrij brak dat veeleer voor entertainment gebruikt wordt. Maar het staat nog in zijn kinderschoenen en de toekomst ervan zou wel eens bijzonder groots en allesomvattend kunnen worden.

Klinkt bijna te mooi om waar te zijn maar gezien de namen die er aan lijken mee te werken... Dit kan eindeloos synthetische physical world data genereren voor een gigantische aantal praktische toepassingen niet in het minste voor embodied AI in allerhande robotics.

Laatst bewerkt:
Vermoedelijk doelt hij op het gebruik van AI voor het industrialiseren van fake profielen, websites, nieuws, conversaties en gehallucineerde feiten maar ook het genereren van "fake" fotos, video en 3d assets en werelden.

Dit dus. We worden op dit moment al overspoeld door content die AI gegenereerd is en dit is nog maar het begin. Mensen praten op social media al tegen bots zonder dat ze het zelf beseffen. Dat is nog iets anders dan bewust AI gebruiken om iets goeds te doen. Social media was al een deel een fake gebeuren maar dit gaat exponentieel versneld worden zodat het internet zoals we het nu kennen 1 grote dumpster shit gaat worden (en dus de wereld ook gezien hoe verweven online/offline is). Met mijn opmerking wou ik dus aantonen dat men vroeger dacht dat VR gebruikt zou worden om te ontsnappen in een fantasiewereld die de realiteit ver overtreft, maar ik heb eerder de indruk dat het gebruikt zal worden uit nostalgische redenen, om te ontsnappen naar de wereld die we zo goed kenden.

Een halfjaar geleden kwam Google Met Veo op de proppen (video generatie, tegenhanger van OpenAIs SORA) en paar dagen terug lanceerden ze reeds Veo 2 en dat is wederom een geweldige stap voorwaarts tov die 1ste versie en zelfs tov de laatste versies van SORA en anderen.

Waar dit heengaat weet niemand maar ik vermoed dat dit zeer snel op alle vlakken beter en gemakkelijker, zelfs mooier, gaat worden dan het filmen van realiteit.
Een serieuze vraag: vind je dat nu persoonlijk niet erg?
Stel dat dit waar is binnen 5 jaar, dan zijn miljoenen mensen wereldwijd hun job kwijt.

Hoeveel mensen werken er niet aan reclamespots en dergelijke?
Wat verwacht jij dat die mensen moeten doen van maandag 8u tot vrijdag 17u?

Dat is die mensen hun passie (cameraman, regisseur, editor, script schrijver, vertaler, belichting, geluid, ...) en die gaan dat dus allemaal kwijt zijn?

Een serieuze vraag: vind je dat nu persoonlijk niet erg?
Stel dat dit waar is binnen 5 jaar, dan zijn miljoenen mensen wereldwijd hun job kwijt.

Hoeveel mensen werken er niet aan reclamespots en dergelijke?
Wat verwacht jij dat die mensen moeten doen van maandag 8u tot vrijdag 17u?

Dat is die mensen hun passie (cameraman, regisseur, editor, script schrijver, vertaler, belichting, geluid, ...) en die gaan dat dus allemaal kwijt zijn?
Jobs evolueren ook, er zijn nu ook geen straatverlichtingaanstekers meer en de pastoor luidt niet meer elk uur manueel de klokken van zijn toren.
Een job moet een nut hebben, niet gewoon leuke bezigheidstherapie zijn.

Of, er komen door het verdwijnen van al die jobs mensen op de markt die nuttiger dingen kunnen doen.
Waar ik wel over nadenk bij al die vergelijkingen van straatlampverlichter... dat ging heel geleidelijk. Overal ter wereld moest er bvb eerst elektriciteit aangesloten worden. Dat alleen al duurde decennia. Dus die transitie ging veel trager.

Nu elimineer je met 1 software update jobs over de hele wereld, niet 1 soort job specifiek, maar 1000 verschillende jobs voor de helft.
Een jaar later met een nieuwe software update diezelfde 1000 verschillende jobs opnieuw voor de helft. En 500 andere jobs worden voor het eerst geimpacteerd. En we praten niet over blue collars, maar white collar jobs. De middenklasse.

Die mensen kunnen inderdaad allemaal iets anders en iets productievers gaan zoeken. Maar ik denk dat er veel in snelheid gepakt gaan worden.

De meeste snappen hier niet dat je van een job die je graag doet (bv je bent 35 jaar en dat is uw passie) moet omschakelen op korte termijn naar bv iets waarvoor je niet gestudeerd hebt. Je snapt toch dat niemand daar op zijn 40e zit op te wachten?

Als je daar geen empathie voor hebt, moet je je maar voorstellen dat dat wat je vandaag graag doet... niet meer zal bestaan en je iets anders moet zoeken. Alsof iedereen daar gelukkig van zal worden. Ik vrees ervoor. Diegene die al wat ouder zijn gaan zeker de handdoek gooien.

Ik blijf me ook afvragen wat iemand op zijn 15 jaar nu moet studeren. De meeste richtingen gaan nutteloos zijn eens ze 30 jaar oud zijn. De AI opleidingen zijn misschien nog het meest interessante alhoewel die 1. nog zeer basis zijn en zelf nog veel moeten bijleren en 2. niet iedereen heeft daar interesse in

Waar ik wel over nadenk bij al die vergelijkingen van straatlampverlichter... dat ging heel geleidelijk. Overal ter wereld moest er bvb eerst elektriciteit aangesloten worden. Dat alleen al duurde decennia. Dus die transitie ging veel trager.

Nu elimineer je met 1 software update jobs over de hele wereld, niet 1 soort job specifiek, maar 1000 verschillende jobs voor de helft.
Een jaar later met een nieuwe software update diezelfde 1000 verschillende jobs opnieuw voor de helft. En 500 andere jobs worden voor het eerst geimpacteerd. En we praten niet over blue collars, maar white collar jobs. De middenklasse.

Die mensen kunnen inderdaad allemaal iets anders en iets productievers gaan zoeken. Maar ik denk dat er veel in snelheid gepakt gaan worden.
Zeker en vast. Maar als we eerlijk zijn en we kijken eens in onze kennissenkringen of op LinkedIn zijn er toch verschrikkelijk veel mensen met jobs die (vooral gedreven voor de consultancy-wereld) uitgevonden zijn om er geld aan te kunnen verdienen? Hoeveel verschillende jobs bestaan er in de ruime IT alleen al niet. Ik vraag me oprecht af wat veel van die mensen die je nu ziet werken als product owner, business analist, business developer, recruiter, ... dertig jaar geleden als job zouden gedaan hebben. Hoogstwaarschijnlijk met een secundair diploma ergens aan de slag als administratief bediende of verkoopster, of misschien wel verder gestudeerd voor leerkracht of gaan werken in de zorg of ergens als technieker of de bouw?

De toegankelijkheid van het hoger onderwijs in combinatie met de luxejobs die daarna beschikbaar zijn hebben voor een complete scheeftrekking in de arbeidsmarkt gezorgd. We hebben het nu nog niet over verloning, maar waarom zou iemand nog een andere job verkiezen als je mits de juiste keuzes 3 à 4 dagen in de week van thuis kan werken, en de hele dag lekker gezellig aan je bureau kan zitten met glijdende uren en een perfecte work-life balance.

Laat al deze jobs maar eens overnemen door AI, zodat er terug moet gekozen worden voor jobs die maatschappelijk nut hebben. Influencers, content creators, social media marketeers, ... ik ga ze niet missen.

Laat al deze jobs maar eens overnemen door AI, zodat er terug moet gekozen worden voor jobs die maatschappelijk nut hebben. Influencers, content creators, social media marketeers, ... ik ga ze niet missen.
Ik denk dat jij niet snapt dat er juist héél veel influencers en social media marketeers gaan bijkomen. Dat worden de nieuwe jobs.

Zeker en vast. Maar als we eerlijk zijn en we kijken eens in onze kennissenkringen of op LinkedIn zijn er toch verschrikkelijk veel mensen met jobs die (vooral gedreven voor de consultancy-wereld) uitgevonden zijn om er geld aan te kunnen verdienen? Hoeveel verschillende jobs bestaan er in de ruime IT alleen al niet. Ik vraag me oprecht af wat veel van die mensen die je nu ziet werken als product owner, business analist, business developer, recruiter, ... dertig jaar geleden als job zouden gedaan hebben. Hoogstwaarschijnlijk met een secundair diploma ergens aan de slag als administratief bediende of verkoopster, of misschien wel verder gestudeerd voor leerkracht of gaan werken in de zorg of ergens als technieker of de bouw?

De toegankelijkheid van het hoger onderwijs in combinatie met de luxejobs die daarna beschikbaar zijn hebben voor een complete scheeftrekking in de arbeidsmarkt gezorgd. We hebben het nu nog niet over verloning, maar waarom zou iemand nog een andere job verkiezen als je mits de juiste keuzes 3 à 4 dagen in de week van thuis kan werken, en de hele dag lekker gezellig aan je bureau kan zitten met glijdende uren en een perfecte work-life balance.

Waarom heeft dat voor een scheeftrekking gezorgd? Die jobs hebben geen directe impact op onze maatschappij, maar die maken de bestaande bedrijven waarschijnlijk efficiënter. Daarom dat deze profielen/jobs ook gecrëerd zijn.

Langs de ene kant zegt @Topperman dat oude jobs wegmoeten. En jij zegt dat de nieuwe jobs niet genoeg maatschappelijke invloed hebben.

Als een bedrijf vindt dat papierreclame passé is, maar toch beslist een campagne wil voeren, dan gaan ze die influencer nodig hebben. En vandaag de dag willen mensen authenticiteit boven alles. Met een influencer heb je dat effect veel meer dan met een gewone TV campagne of een folder.

Als een bedrijf vindt dat papierreclame passé is, maar toch beslist een campagne wil voeren, dan gaan ze die influencer nodig hebben. En vandaag de dag willen mensen authenticiteit boven alles. Met een influencer heb je dat effect veel meer dan met een gewone TV campagne of een folder.
Bockie zit nu bv op TikTok reclame te maken voor Belviva kroketten.

Onthou mijn woorden, er komt een dag dat die richting bestaat: content creator / influencer
Ik ben oprecht blij dat ik nu geen 18 jaar ben.

Bockie zit nu bv op TikTok reclame te maken voor Belviva kroketten.

Onthou mijn woorden, er komt een dag dat die richting bestaat: content creator / influencer
Ik ben oprecht blij dat ik nu geen 18 jaar ben.
Ja, maar het gaat over het maatschappelijk nut. Ik zou liever hebben dat er een verschuiving komt naar nuttige jobs.

Als je 18 jaar bent kan je nog altijd de volgende nuttige richtingen gaan studeren:
- Industriële wetenschappen
- Wiskunde
- Verpleegkunde/Geneeskunde
- Onderwijs
- Computerwetenschappen

of je gaat op je 18 aan de slag als:
- Technieker
- Zorgkundige
- Kinderverzorgster
- Militair
- Politie

Terug