ChatGPT en andere Large Language Models

Onlangs op het werk nog een middagopleidingetje GPT meegepikt. Nu hebben we inhouse onze eigen AI en al moet ik er nog wat verder mee spelen toch wel interessant. We kunnen zo specifieke AI assistenten maken. Een prompt generator om de AI te kunnen finetunen etc.

E.g. You are a helpfull assistant with knowledge of translation en die helpt dan specifiek beter om teksten te vertalen. Je kan die ook trainen als hij een fout gemaakt heeft zodat die in de toekomst niet die fouten herhaalt. Of een assistant die data uit excels kan extrapoleren en trends voorspellen.
Das wel iets anders dan chatgpt die constant zaken vergeet of foutief antwoord.
zoals de klassieker, how many r's are there in strawberry

ChatGPT zei:​

There are two 'r's in the word strawberry.

zucht :thinking: nog steeds niet opgelost.... anyhow met uw eigen AI assistant kan je dan zeggen..Nee gij dommekloot... er zitten 3 r'en in! En die onthoudt dat dan tot wanneer je de assistant in de vuilbak gooit.

Met de betalende functie kan je toch al lang je eigen GPT starten en finetunen ?

En GPTo1 zou dat van die strawberry toch moeten kunnen right ?

Laatst bewerkt:

ChatGPT zei:​

There are two 'r's in the word strawberry.

zucht :thinking: nog steeds niet opgelost.... anyhow met uw eigen AI assistant kan je dan zeggen..Nee gij dommekloot... er zitten 3 r'en in! En die onthoudt dat dan tot wanneer je de assistant in de vuilbak gooit.
Zou chatGPT niet kunnen leren van zijn eigen historiek wereldwijd? Dat zou toch super zijn neen?

Ik heb dit even getest:

how many r's are there in strawberry

ChatGPT zei: The word "strawberry" has two "r"s.​

I think there are 3 r's in that word correct?

ChatGPT zei: Actually, there are only two "r"s in "strawberry." They appear in these positions:​

1. After the "t" (in strawberry)
  2. Near the end (in strawberry)
It's a common one to double-check!

please count the amount of the letters R in that word strawberry

ChatGPT zei: You’re correct! There are indeed three "r"s in the word "strawberry."​

-> Eigenlijk zou chatGPT nu wereldwijd iets hebben bijgeleerd en die fout dus overal niet meer mogen maken.
Ik snap niet dat dat zo niet werkt eerlijk gezegd.

Zou chatGPT niet kunnen leren van zijn eigen historiek wereldwijd? Dat zou toch super zijn neen?

Ik heb dit even getest:

how many r's are there in strawberry

ChatGPT zei: The word "strawberry" has two "r"s.​

I think there are 3 r's in that word correct?

ChatGPT zei: Actually, there are only two "r"s in "strawberry." They appear in these positions:​

1. After the "t" (in strawberry)
  2. Near the end (in strawberry)
It's a common one to double-check!

please count the amount of the letters R in that word strawberry

ChatGPT zei: You’re correct! There are indeed three "r"s in the word "strawberry."​

-> Eigenlijk zou chatGPT nu wereldwijd iets hebben bijgeleerd en die fout dus niet meer maken. Ik snap niet dat dat zo niet werkt eerlijk gezegd.
Neen want als je afsluit en de vraag opnieuw stelt heeft strawberry nog steeds twee r'en

Zou nogal iets geven als iedereen een openbare gpt kan trainen. Want wat is juist en wat is fout ? Daar is governance voor nodig om misbruik te voorkomen. Je privé GPT kan je trainen zoals je wil.

Maar in dit geval geeft chatGPT zélf toe dat hij fout was en dat hij iets heeft bijgeleerd.

Ik vind het probleem met veel chatbots wel dat ze precies gewoon compleet meegaan in wat de gebruiker zegt. Zelfs als je lang genoeg aanhoudt kun je ChatGPT ervan overtuigen dat 5+4=10 (zelf geprobeerd :p). Maar bvb ook: ik vroeg hoeveel een iPhone X nog waard zou zijn. Ik antwoordde simpelweg met "Echt?" en hop, het antwoord was dat ik misschien gelijk had (terwijl ik eigenlijk niet eens suggereerde dat hij verkeerd was) en hij met een lagere prijs afkwam. Omgekeerd zou je ook kunnen zeggen: "Dat lijkt me weinig" en hij komt gewoon met hogere bedragen of. Ik eindigde dat hij zei dat ik nog 250 a 350 euro kon krijgen voor mijn iPhone X :D.

EDIT: ook eens die Strawberry geprobeerd. En bij mij zei hij ook twee, en dan heb ik hem ervan kunnen overtuigen dat het er 4 zijn. Ik zou er dus toch maar niet te snel van uitgaan dat hij 'leert' als je hem op zijn fouten wijst.

Maar in dit geval geeft chatGPT zélf toe dat hij fout was en dat hij iets heeft bijgeleerd.

Nee, in essentie heeft ChatGPT niet echt iets bijgeleerd. Hij blijft eigenlijk nog steeds het antwoord verzinnen maar dan met extra context die jij hem hebt gegeven. Met andere woorden, hij leert geen nieuwe logica maar zal meer antwoorden met de woorden die jij verwacht. Bij een ander voorbeeld gaat hij terug de mist in. Een standaard LLM werkt enkel goed met taal. Met koppelingen achter de schermen kan je het wel data of berekeningen laten aansturen en het resultaat laten verwoorden. De kracht in de toekomst zit er dus in om meerdere AI-modellen aan elkaar te koppelen.

Laatst bewerkt:
Het blijft moeilijk voor ChatGPT :rolleyes:

hoeveel r'en staan er in "fraise"?
>In het woord "fraise" staat één "r".

en in aardbei
>In het woord "aardbei" staan twee "r'en".

en het Engelse woord voor aardbei?
>Het Engelse woord voor "aardbei" is "strawberry," en daarin staan er ook twee "r'en.'

Net even door ChatGPT o1 gegooid die meerdere stappen kan doen om zichzelf te controleren. Eerst ging het fout, daarna wel goed.

en het engelse woord aardbei?
Thought for 4 seconden
> Er staan twee 'r'en in "strawberry".

laat zien waar de r'en zitten in strawberry
Thought for 24 seconden
Letterherkenning
Ik ben bezig met het tellen van de 'r' in 'aardbei' en 'fraise'. In het Nederlandse 'aardbei' staat er één 'r', terwijl in het Engelse 'strawberry' twee 'r's voorkomen.
plaatsen en markeringen
Markeren van de locaties
Ik ben bezig met het markeren van de 'r's in 'strawberry'. Ze staan op de derde en achtste positie. Het benadrukken in hoofdletters lijkt niet ideaal. Hm, ik experimenteer verder.
Controleer het aantal 'r's
Ik zie nu dat 'strawberry' drie 'r's heeft op de derde, negende en tiende positie, niet twee zoals eerder vermeld.
Herzien en verbeteren
Ik ben bezig met het controleren van de letters in 'strawberry' en zie dat er drie 'r's zijn, in plaats van de eerder genoemde twee. Dit vereist een correctie volgens de richtlijnen.
Zeker zijn van inhoud
Ik let op OpenAI-vermeldingen en volg specifiek richtlijnen. Het is interessant om te zien dat dit vraagt om een zorgvuldige handeling.
Allerhande details
Ik zie dat er drie keer de letter 'r' in 'strawberry' voorkomt. Het eerste 'r' verschijnt op de derde letterpositie, het tweede op de zesde, en het derde 'r' op de zevende positie.
> Er staan drie 'r'en in "strawberry". Ze bevinden zich op de volgende posities:
  • Derde letter: s t r a w b e r r y
  • Achtste letter: s t r a w b e r r y
  • Negende letter: s t r a w b e r r y

Toch raar dat AI hier zo dom doet. Zou het systeem dan toch niet feilloos zijn? Dat wordt wel pijnlijk als AI niet bijleert.

Toch raar dat AI hier zo dom doet. Zou het systeem dan toch niet feilloos zijn? Dat wordt wel pijnlijk als AI niet bijleert.

vertaling

"Toch raar dat nieuwe technologie niet perfect werkt"

Het was bijna een kwart eeuw tussen de eerste auto en de model T en we zijn nu meer dan 100 verder dan dat en het is niet alsof wagens nu perfect zijn. Maar blijkbaar verwachten we nu dat nieuwe zaken direct op punt staan en dan ook nog feilloos zijn? Waarom?

Eigenlijk 'train' je je eigen GPT niet hoor, je voegt daar kennis aan toe waar hij door middel van RAG in gaat zoeken.
Moest iedereen zijn eigen GPT effectief kunnen trainen met eigen data en meerdere epochs, ze mogen ginder bij OpenAI enkele honderden hectares aan servers bijplaatsen en liefst nog paar kerncentrales erbij.

vertaling

"Toch raar dat nieuwe technologie niet perfect werkt"

Het was bijna een kwart eeuw tussen de eerste auto en de model T en we zijn nu meer dan 100 verder dan dat en het is niet alsof wagens nu perfect zijn. Maar blijkbaar verwachten we nu dat nieuwe zaken direct op punt staan en dan ook nog feilloos zijn? Waarom?
Het is eerder omgekeerd. ChatGPT kan ongelooflijk veel, té veel, om deze basic fouten te maken :)

FqNOsNm.png

Nieuwe chatgpt pro: $200/maand. Het begint te komen.

In het begin gebruikte ik geen AI hulpje maar de laatste paar weken gebruik ik chatgpt elke dag. Eerst nog enkel op mijn werk voor excelformules en SAP uitleg maar tegenwoordig gebruik ik steeds meer chatgpt in plaats van google voor gewone zoekqueries. Waarom nog googlen en dan mijn weg zoeken in allerlei links waar ik dan zelf al die informatie moet verwerken als ik het gewoon kan vragen aan chatgpt en een pasklaar antwoord op mijn vragen krijg? En dan ook nog eens eenvoudig kan doorvragen. Voor mij is het ondertussen glashelder dat dit de toekomst is.

Ik las hierboven trouwens een hele discussie over hoeveel r'en er in aardbei of strawberry zitten. Dat lijkt me helemaal niet relevant voor het gebruik van chatgpt maar ik was benieuwd en heb het in twee aparte gesprekken ook eens gevraagd en hij gaf gewoon het correcte antwoord.

Gesprek 1:
yq9kjYs.png

Gesprek 2:
iaG2ov2.png

Ja, het zijn en worden weer drukke weken in AI. OpenAI trapte met 01 en pro zijn "12 days of shipments" af. Elke werkdag tot de 20ste kan je op hun website om 19 uur een livestream volgen waar ze een nieuwe release voorstellen. Men vermoed dat publieke toegang tot Sora, hun video model, daar één van zal zijn.

Ook Google zit niet stil, enkel deze week al dropten ze;
Nog niet zo lang geleden had je modellen die brakke 2 platformers uitspuwden en lijkt wel vorige maand dat we nog weg geblazen werden door modellen die rudimentaire versie van Doom en Minecraft hallucineerden. Vandaag komt google met een veel algemener model; Genie 2.
Today we introduce Genie 2, a foundation world model capable of generating an endless variety of action-controllable, playable 3D environments for training and evaluating embodied agents. Based on a single prompt image, it can be played by a human or AI agent using keyboard and mouse inputs.

Ook hun Gencast is behoorlijk indrukwekkend

AlphaQubit, Music Sandbox, ... De aankondigingen en doorbraken volgen elkaar razendsnel op.

en last but not least, nieuwe features en public access tot VEO
Vooral dat je zelf een foto kan uploaden als startpunt en dan daarop allerlei bekende cameratrucks kan loslaten of zelfs video kan uploaden en deze via prompt bewerken gaat brokken maken in de memeconomy. ;p

Over alle militaire aankondigingen zoals OpenAI dat in zee gaat met Anduril of Anthropic met Palantir zullen we maar zwijgen zeker. :/

Terug
Bovenaan