Zeker en vast. Maar als we eerlijk zijn en we kijken eens in onze kennissenkringen of op LinkedIn zijn er toch verschrikkelijk veel mensen met jobs die (vooral gedreven voor de consultancy-wereld) uitgevonden zijn om er geld aan te kunnen verdienen? Hoeveel verschillende jobs bestaan er in de ruime IT alleen al niet. Ik vraag me oprecht af wat veel van die mensen die je nu ziet werken als product owner, business analist, business developer, recruiter, ... dertig jaar geleden als job zouden gedaan hebben. Hoogstwaarschijnlijk met een secundair diploma ergens aan de slag als administratief bediende of verkoopster, of misschien wel verder gestudeerd voor leerkracht of gaan werken in de zorg of ergens als technieker of de bouw?
De toegankelijkheid van het hoger onderwijs in combinatie met de luxejobs die daarna beschikbaar zijn hebben voor een complete scheeftrekking in de arbeidsmarkt gezorgd. We hebben het nu nog niet over verloning, maar waarom zou iemand nog een andere job verkiezen als je mits de juiste keuzes 3 à 4 dagen in de week van thuis kan werken, en de hele dag lekker gezellig aan je bureau kan zitten met glijdende uren en een perfecte work-life balance.
Laat al deze jobs maar eens overnemen door AI, zodat er terug moet gekozen worden voor jobs die maatschappelijk nut hebben. Influencers, content creators, social media marketeers, ... ik ga ze niet missen.