Pff, hier wordt een mens niet gelukkig van op een vrijdagavond.
Elke maand, week, dag, een stap dichter richting het einde van onze oude bekende wereld en het begin van de ondergang van de mensheid (of best case het begin van een nieuwe mens-machine tijdperk)
Nu rest ons nog af te wachten in welk scenario we terechtkomen. Toch utopia of regelrechte dystopia?
Basisinkomen zal er nooit doorkomen. Er zijn nog genoeg jobs die zullen blijven bestaan hoor. Er gaan wel meer mensen zogezegd ziek zijn en last hebben van hun rug
Niet doorkomen? Wat zal het alternatief zijn in een wereld waar tientallen, en daarna honderden, miljoenen banen zullen verdwijnen?
AGI komt er in sneltempo aan. En ASI is wellicht ook niet meer zo veraf (of het nu 2, 5 of 10 jaar wordt, het zit eraan te komen).
Als je dat op grote schaal combineert met de juiste shell/hardware (zoals bvb humanoids voor bepaalde toepassingen), verdwijnen er naast de admin en kennisjobs in no-time ook miljoenen fysieke jobs die nu nog in de categorie low-risk (of immediate disruption) vallen.
Ik denk dat de overgrote meerderheid van de bevolking nog steeds niet doorheeft hoe disruptief (en in mijn ogen wellicht ook destructief) AI zal worden. De belangrijkste technologische revolutie uit de geschiedenis. En de laatste grote "uitvinding" die de mensheid op haar conto zal kunnen schrijven (ik breng hier heel 'AI' voor het gemak even onder 1 dak).
Eens ASI er is, zou het volgens sommige AI onderzoekers slechts een kwestie van weken, dagen, uren zijn eer het met dingen op de proppen komt waar wij als mensheid nooit in staat zouden geweest zijn om ze te vinden/ontwikkelen.
Maar daarin ligt natuurlijk ook het risico voor ons. Waarom zou een ASI ons tolereren? Op dat punt hebben wij objectief gezien geen enkele meerwaarde meer voor de AI. Meer nog, we verbruiken waardevolle energetische en andere resources die de ASI wellicht beter kan gebruiken voor z'n eigen groei.