ChatGPT en andere Large Language Models

Echt die op het werk is fantastisch. Een keidroge hydrogeologische studie erin gooien en dan kan je vragen stellen aan de AI en hij replikeert met de info uit het document.

Lex friedman heeft een podcast over ai claude momenteel lopen. Ook heel interessant

Ik ben al een tijdje zelf wat tools aan het ontwikkelen op basis van vector embeddings voor RAG en zowel GPT als Llama. Echt verbluffend wat er allemaal nog te ontwikkelen val, zeker als je het combineert met gewone programmeerlogica. In heb nu een applicatie gebouwd die met één muisklik volledige projectfiches maakt op basis van een minimum aan extra input. Business en functionele analyse ga ik ook zien te automatiseren, en nadien eens kijken om zo een vectordatabase te optimaliseren voor data analyse.

Ik ben al een tijdje zelf wat tools aan het ontwikkelen op basis van vector embeddings voor RAG en zowel GPT als Llama. Echt verbluffend wat er allemaal nog te ontwikkelen val, zeker als je het combineert met gewone programmeerlogica. In heb nu een applicatie gebouwd die met één muisklik volledige projectfiches maakt op basis van een minimum aan extra input. Business en functionele analyse ga ik ook zien te automatiseren, en nadien eens kijken om zo een vectordatabase te optimaliseren voor data analyse.
Hoe ben je hieraan begonnen? Ik heb wat downtime bij een klant en wil mij ook wel verdiepen in AI, maar weet niet goed waar te beginnen.

In het begin gebruikte ik geen AI hulpje maar de laatste paar weken gebruik ik chatgpt elke dag. Eerst nog enkel op mijn werk voor excelformules en SAP uitleg maar tegenwoordig gebruik ik steeds meer chatgpt in plaats van google voor gewone zoekqueries. Waarom nog googlen en dan mijn weg zoeken in allerlei links waar ik dan zelf al die informatie moet verwerken als ik het gewoon kan vragen aan chatgpt en een pasklaar antwoord op mijn vragen krijg? En dan ook nog eens eenvoudig kan doorvragen. Voor mij is het ondertussen glashelder dat dit de toekomst is.

Klopt, doe ik ook sinds een tijdje.

Ik gebruik CoPilot om vragen te "googlen", gezien ik met O365 werk en een CoPilot licentie heb.
Thuis gebruik ik ChatGPT om me te helpen bij mijn Algebra cursus voor mijn Bachelorstudies. Is al meer dan 20 jaar geleden dat ik nog Wiskunde had op school, dus serieus veel dingen die ik moet opfrissen. Had het eerst in CoPilot geprobeerd maar die is heel slecht in het grafisch weergeven van wiskundige formules, ChatGPT doet dat wel veel beter.
Ook heel handig om nieuwe oefeningen te genereren, want in de cursus staan er maar een beperkt aantal.

Enige waar ChatGPT heel slecht mee is, is Telproblemen. Variaties, permutaties en combinaties. Geeft steevast foutieve antwoorden.

Ik gebruik het sinds kort voor bepaalde droge PDF's te scannen waar ik dan vragen aan kan stellen. Gaat echt wel goed. Zo al op basis van de feedback een nieuw Software Lifecycle proces kunnen uitwerken op nog geen week tijd.

Hoe ben je hieraan begonnen? Ik heb wat downtime bij een klant en wil mij ook wel verdiepen in AI, maar weet niet goed waar te beginnen.
Ik volg een masteropleiding AI aan de unief en ik ben mij daar door meer en meer gaan verdiepen hierin. Leren programmeren met Python, libraries zoals langchain leren gebruiken en heel veel zoeken op internet.

Als ik een technische vraag stel over een trap, vanwaar haalt ChatGPT dan zijn antwoord? Komt dat antwoord dan vanop het internet, omdat een of andere website die uitleg heeft gegeven? Of met andere woorden, zou chatGPT dom zijn als die niet kan crawlen in alle publieke websites?

We geven al jaren gratis heel wat nuttige content prijs op websites / blogs. De meeste doen dat om gevonden te worden op google, want anders zou dit betalend zijn zoals bv een betalende workshop. Maar dat gaat toch stoppen denk ik als de meeste dit door gaan hebben...

ChatGPT haalt zijn antwoorden uit zijn eigen LLM dat getraind is op verschrikkelijk veel data, je kan open source LLM's zoals Llama lokaal draaien en die zal je ook antwoorden geven. Al kan je natuurlijk wel niet de zwaarste modellen op je eigen machine gaan draaien of je moet al een beest staan hebben.

ChatGPT maakt nu soms ook wel gebruik van RAG. Op basis van je input doet hij eerst opzoekingen in een database of op het net, en wat hij daar vindt stuurt hij mee als context naar zijn LLM dat dan een mooie verwoording maakt van de gevonden info. Dit zijn de GPT's die je zelf kan configureren.

Ik heb een Python script geschreven dat alle mogelijke documenten en content van hun en relevante websites van mijn project inleest, cleant en opdeelt in embeddings die ik dan opsla in een vector database. Daarnaast heb ik zelf mijn eigen 'ChatGPT' gebouwd met LLama. Dus ik stel aan die prompt een vraag over mijn project, en dan gaat die eerste een hoop relevante data gaan opzoeken in die vector database, en dat stuurt hij mee als context naar mijn LLM dat dan een pasklaar antwoordt geeft. Ik heb op die manier alle KPI's van de verschillende diensten laten bepalen, en de business vond ze perfect. Turing test geslaagd zou ik dus zeggen.

Laatst bewerkt:
Ik zal het anders verwoorden: als de Polestar 8 uitkomt en op het internet staan er nergens specificaties over de Polestar 8, zal chatGPT dan kunnen antwoorden als ik de specificaties vraag van de Polestar 8? Dan kan deze toch alleen de specs geven van alle vorige modellen en daaruit afleiden dat het allemaal iets beter zal zijn ofzo? De meeste info komt toch vanuit het internet neen?

Ik zal het anders verwoorden: als de Polestar 8 uitkomt en op het internet staan er nergens specificaties over de Polestar 8, zal chatGPT dan kunnen antwoorden als ik de specificaties vraag van de Polestar 8? Dan kan deze toch alleen de specs geven van alle vorige modellen en daaruit afleiden dat het allemaal iets beter zal zijn ofzo? De meeste info komt toch vanuit het internet neen?
Als je specifiek achter zeer recentie informatie vraagt dan gaat hij zoeken op het internet en dan verpakt hij die info in de vorm die jij wenst.
Dus ja, ChatGPT zoekt op internet, zelfs op HLN.be. Vraag maar eens wie er gisteren in de tafel van Gert zat. En als de info over die Polestar 8 nergens beschreven staat, dan kan niemand aan die info, ChatGPT is geen helderziende.

Stel: ik stuur een script door met best gevoelige info naar Claude met enkele vragen om te optimaliseren.
Geen keys of andere paswoorden ofzo, maar een script dat ik liever niet openbaar wil zien verschijnen.

Krijgen andere mensen die een soortgelijke vraag stellen ("maak mij dit soort script") dan andere info omdat ik dit ooit al eens heb doorgegeven aan Claude? Of blijft dit privé en 'leert' Claude hier dus niet over bij? Gaat over Sonnet 3.5.

Edit: ik heb de vraag ook aan claude zelf gesteld en die antwoord negatief. Maar ja, hoe kan je daar zeker van zijn? :p

Stel: ik stuur een script door met best gevoelige info naar Claude met enkele vragen om te optimaliseren.
Geen keys of andere paswoorden ofzo, maar een script dat ik liever niet openbaar wil zien verschijnen.

Krijgen andere mensen die een soortgelijke vraag stellen ("maak mij dit soort script") dan andere info omdat ik dit ooit al eens heb doorgegeven aan Claude? Of blijft dit privé en 'leert' Claude hier dus niet over bij? Gaat over Sonnet 3.5.

Edit: ik heb de vraag ook aan claude zelf gesteld en die antwoord negatief. Maar ja, hoe kan je daar zeker van zijn? :p
Op het werk mogen we in ieder geval enkel Microsoft Copilot gebruiken omdat de enterprise versie daarvan garanties zou bieden op het vlak van dataveiligheid.

Ben je 100% zeker dat niemand jouw bestanden kan zien die op iCloud, Google Drive of OneDrive staan?
Als je echt zeker wil zijn draai dan een LLM lokaal.

wat een overspoeling van fake news gaat er komen
Ik hoop het. Dan kunnen we EINDELIJK eens werk maken van de regels rond AI, want niemand op deze planeet lijkt de gevaren in te zien. Man man man, we gaan nog vanalles meemaken de komende 5-10 jaar

Met fake news kan je een oorlog starten. Of iets minder erg: je kan de polarisatie nog veel verder open trekken en 2 kampen bouwen en die tegen mekaar opzetten. En uiteraard zoals je in Amerika ziet (of gewoon hier op hln.be) heeft meer dan de helft van de bevolking het gewoon niet door.

Je kan online iemand zijn carrière kapot helpen door wat fake news die viraal gaat. Als je dan nadien afkomt met fake news, gaan 'de mensen' u simpelweg niet geloven. Er zit geen graantje haat of negatief in AI of in computers, maar helaas in de mensheid wel.

Met fake news kan je een oorlog starten. Of iets minder erg: je kan de polarisatie nog veel verder open trekken en 2 kampen bouwen en die tegen mekaar opzetten. En uiteraard zoals je in Amerika ziet (of gewoon hier op hln.be) heeft meer dan de helft van de bevolking het gewoon niet door.
Het is al zo ver vrees ik... de verkiezingen in Roemenië werden beïnvloed door botfarms vanuit Rusland. Duizenden reacties onder TikTok-filmpjes die wellicht gegenereerd werden door een LLM. Tegenwoordig is ook heel Reddit quasi perfect vertaald naar het Nederlands als je op een link klikt via Google. Binnenkort is het gewoon onmogelijk om te weten of iets op het internet menselijk is of niet.

Los van de fantastische dingen die het op technologisch vlak kan betekenen, minimaliseren we het ethische en de gevolgen.
We realiseren ons nu pas het effect van sociale media op onze mentale gezondheid. Wat gaat dat nog gaan geven met AI?

Ik blijf het vooral gek vinden dat bedrijven als OpenAI blijven wegkomen met het gebruiken van ontelbare terabytes aan copyrighted materiaal. Om nog maar van de gigantische verspilling van energie te zwijgen.

De FBI waarschuwde onlangs dat je best met je gezinsleden een codezin afspreekt zodat als er iemand in nood naar je belt je kan verifiëren dat je een echt gezinslid aan de lijn hebt. Het aantal oplichtingen die gebruik maken van voicecloning zit enorm in de lift. Zelfs videocalls zullen niet langer veilig zijn omdat een enkele foto nu genoeg is om een avatar van iemand te maken.

Best gek dat we nog geen 10 (5?) jaar geleden dachten dat de Turing test het laatste woord zou hebben over iets al dan niet AGI zou zijn. Blijkt nu imo toch niet volledig te kloppen want we zijn er nog niet volledig gezien de soms nog heel bizarre "niet menselijke" fouten die de modellen vandaag nog maken maar in een gewoon gesprek weten deze mensen met gemak van hun menselijkheid te overtuigen. Het is zelfs al zo erg dat in blinde test studies mensen tekst geschreven door AI getraind om manipulatief te schrijven als betrouwbaarder inschatten dan door mens geschreven teksten.

Nu Gemini 2.0 is echt wel een grote stap richting AGI. Het is een waar multimodaal model. Audio steelt hierin de spotlight wegens de verbluffende snelheid van respons alsook de natuurlijke en emotie gedreven stemmen die het model in conversatie kan gebruiken.
Maar ook hun image capabilities gelinkt aan multimodality maken duidelijk waarom bedrijven als Adobe ook zo zwaar aan het inzetten zijn op AI.

Ben er nu zelf al een tijdje mee aan het knoeien en is toch weeral even geleden da ik nog eens zo werd weggeblazen. Dat dit model volledig gratis te gebruiken is waar dat van OpenAi nog niet eens beschikbaar is bij ons en je serieus cash mag ophoesten, 200 dollar voor pro, terwijl Gemini 2.0 op zoveel vlakken zoveel beter scoort... Helemaal gek als je beseft dat we momenteel enkel toegang hebben tot Gemini 2.0 flash, de lichtste minst capable variant van hun model. De Pro en Ultra versies gaan potten breken.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan