Capaciteitstarief toch vanaf januari

Geen idee hoe je daar op komt. Zelfs in mei/juni/juli/aug (met veel zon) heb ik maandpiek 3-3.5 KW als ik tussen 5 en 7 kook en let ik er op. Ons sluipverbruik is 150W of zo, dus daar ligt het niet aan. In niet-zonnemaanden is het 4, 4.2, 4.7 KW.
In juni/juli/augustus zit ik op 2,5kw/1,8kw/1,6kw.

Dat is vooral te danken aan de zonnepanelen. Ik kan me toch herinneren dat jij een grotere installatie heb dan de mijne. Ook al is het bewolkt die dag, ze brengen nog steeds wel iets op dat de piek tempert.
De keuken is bij ons centraal en daar hangt een ipad tegen de muur. Standaardscherm is daar mijn domotica en 1 van de zaken dat je ziet is het live vermogen en naar waar het gaat. Dus ik kan het allemaal mooi opvolgen. Ik ga nu niet zeggen van, oei ik ga nu een halfuur wachten om te eten, want het is nu even bewolkt. Maar geeft u wel een idee welke zaken een impact hebben en hoeveel. Comfort primeert bij mij nog steeds. Maar door het eens op te volgen kom ik wel tot te conclusie dat er bij mij weinig valt te winnen door zaken slim aan te sturen.

Het is wel vooral het koken dat ervoor zorgt dat ik een piek heb. Maar ik zie daar ook op dat als ik mijn oven aanzet dat die een piek trekt van 2,5kw, maar na 5 minuten is die op temperatuur en zakt dat verbruikt ineen. Zelfde met de kookplaat als ik 1 fornuis opzet om mijn pita te bakken op 6. :p Zie ik dat die een vermogen trekt van 800w, maar eenmaal op temperatuur moduleert die terug en zakt dat verbruik ook goed terug. Daar ben ik benieuwd naar waar dat die kijkt, temperatuur van de pan?

Laatst bewerkt:
Net eens mijn gemiddelde maandpiek bekeken op mijn fluvius. Ik kom voor 2023 aan 3.6 kw. Dit lijkt mij toch mee te vallen. Ik had erger verwacht.
4.03 kW maar het gaat bij mij over amper 2 maanden. (Thanksgiving was de hoogste piek)
De digitale meter is pas geinstalleerd in oktober. Ik verwacht gemiddeld rond de 3.7 - 3.8 kW bij een volledig jaar.

Als je een gasdoorstromer hebt, moet je geen warmtepomp boiler zetten he. Dat is financieel gezien niet interessant en een doorstromer op gas beinvloed uw capaciteitstarief niet.
Het is alleen voor mensen met elektrische doorstromer interessant om naar een warmtepomp boiler te switchen die geen sociaal tarief hebben. En als het niet kan, dan doe je verder zoals je bezig bent he. Weinig aan te doen dan. Maar dit zal heus wel bij minder dan 2x 28% van de vlaamse gezinnen zijn.
Correct, maar je blijft met oogkleppen kijken. Dat was om de plaatsing aan te tonen... Als op die plekken (zoals bij mij) een elektrische doorstromer zou hangen, blijft het probleem van plaatsing/indeling van de ruimtes er wel.

Je blijft rond het probleem heendansen, wat ook duidelijk is door dat je enkel dat puntje eruit gepikt hebt.

Correct, maar je blijft met oogkleppen kijken. Dat was om de plaatsing aan te tonen... Als op die plekken (zoals bij mij) een elektrische doorstromer zou hangen, blijft het probleem van plaatsing/indeling van de ruimtes er wel.

Je blijft rond het probleem heendansen, wat ook duidelijk is door dat je enkel dat puntje eruit gepikt hebt.
En hoe zou jij het dan oplossen?

Ja zeker, de lichtere warmtepompen met een max vermogen van 3kW of minder, zijn meestal 1 fasig of 1 fasig te krijgen.
De mijne is zo ene. En aangezien jouw verbruik nog minder is dan het mijne, zal je toekomen met een kleiner formaat.
De backup kan bij mij op zowel 3 fase als 1 fase. Indien 1 fase kun je het vermogen beperken en ik heb hem tot nu toe ook nog niet nodig gehad.

Een monoblock vereist stroom en 2 buizen voor water naar buiten. Neem je een split dan is het stroom en 2 buizen voor het koelgas.
En een plaatske voor de boiler natuurlijk. Best in de buurt van uw huidige doorstromer zodat de aanpassing minimaal is.

Ik zie tijdens het koken met live verbruik soms naar 6-9kW gaan ze als we beginnen. Maar de gemiddelde kwartierpiek is meestal 3.5-4.5kW.

Ik heb een dakdoorvoer naar buiten in de technische berging. Voorlopig is dat enkel voor de kabel van de zonnepanelen, maar daar kunnen gerust 2 buizen bij. Enkel de PUR er terug uithalen. We kunnen zelfs de doorvoor van het rookkanaal hergebruiken wss. Ik heb in die berging plaats genoeg, buiten de ventilatie (1m2 oppervlak), de CV-ketel en de omvormer aan de muur staat daar niets structureels. Al de rest is wat gerief dat niet in het tuinhuis mag (duurdere, elektrische zaken) en veel kinderspeelgoed.

Maar dat is voor de toekomst, eerst zolang mogelijk op gas blijven verwarmen :). Een switch kan financieel nog niet uit, gas is te goedkoop.

Ik zal een straf vuur hebben. Mijn boostfunctie is een piek van 5kw of zo voor 2-3 min.

Maar als ik 2-3 pannen op het vuur zet op stand 7-8, dan zit ik al op en neer te hobbelen tussen 3 en 5KW.

Als ik vb biefstukje bak en champignons en pepersaus maak, en ik zou niet opletten, dan zit ik voor kwartierpiek los over de 4KW. Als ik dan nog patatten in de oven steek, gepoept.

Het vuur om te bakken is nog deftig moduleerbaar met weinig moeite, maar de oven is echt KW trekken als een tierelier. Voorverwarmen naar 200gr is 7min continu 6KW.

Een van de hoofdredenen hier om er totaal niet mee bezig te zijn (even los van het gegeven dat ik geeneens zou weten wat de impact is, zolang Fluvius die communicatie richting leverancier niet in orde krijgt). Het is inderdaad compleet ondoordacht opgezet, en/of vooral als verhoging van inkomsten, dus er is ook geen reden om dat als iets anders te behandelen.

Hier ook 5 inductie-pitten en die trekken vlot 5kW als er meerdere potten tegelijk opstaan; geen tijd en vooral geen zin om daar alles één voor één te gaan doen, en dat is ook niet reëel voor 90% van de bevolking out there. Over onze 3 ovens heb ik het dan nog niet (toegegeven, die staan zelden echt allemaal tegelijk aan).

Niet of amper vermijdbare lasten dus. Ze verkopen het alleen mooi...

En hoe zou jij het dan oplossen?
Wat juist oplossen?
Waar ik initiëel op reageerde was dit:
Dat voorbeeldje van koken en wassen is echt niet het probleem. Het draait vooral om warmtepompen en EV's. Je hoeft in de praktijk niet veel bezig te zijn met jouw piek, gewoon een laadpaal met active load balancing en je piek is onder controle en je wagen is 's ochtends opgeladen.
En mijn stelling blijft dat het probleem van warmtepompen en EV maar een kleine minderheid is. En dat er nog meer elektrische verwarmingen of doorstromers/boilers voor sanitair warm water in gebruik zijn dan velen denken. Waarop jij simpelweg antwoordde "vervang het dan door een warmtepompboiler". Maar zoals ik aanhaalde, is dat in veel gevallen niet makkelijk of praktisch om deze te vervangen door een warmtepomp boiler.

Dusja, indien mogelijk: HR gas doorstromer. Indien niet mogelijk, zie ik ook niet echt een makkelijke of praktische oplossing. En dan blijft mijn stelling nog steeds overeind dat dat voor grotere stroomvraag tijdens de piekperiode zorgt dan EVs of mensen met een warmtepomp, dewelke (zoals ik al aangetoond heb) een kleine minderheid zijn.

Als mijne biefstuk een kwartier in de pan gelegen heeft, moet ik hem nimeer hebben ze :p
Ja, wij koken hier meestal op 3 pitten tegelijk. Soms eens 4 en vaak met de oven er bij.
Airfryer enkel voor krokketen of frietjes er bij, maar dan koken we geen patatten op het inductievuur.

Ik zie tijdens het koken met live verbruik soms naar 6-9kW gaan ze als we beginnen. Maar de gemiddelde kwartierpiek is meestal 3.5-4.5kW.

Het niet op flessen trekken. Een biefstuk moet 6-7min bakken. Champignons ook zoiets. Saus misschien een kwartiertje sudderen. Als je nog een witloofje stooft, staat gemakkelijk 15 min op.

Mijn punt was dat als je kookt je:
  • Gemakkelijk temporaire pieken trekt die 6 7 8 9 KW zijn
  • Je chance moet hebben waar je kookt in je kwartier. Begin eraan op 18.22 en je hebt geen piek getrokken. Begin eraan om 18.15 en de kans is veel groter
Hoe dat te verenigen is met 'net balanceren', mij een raadsel.

Gewoon een formuletje om geld uit je zak te trekken met 'net balanceren' als excuus. Moest fluvius een sliding 15 min window nemen, het zou voor velen een pak hoger zijn.

In juni/juli/augustus zit ik op 2,5kw/1,8kw/1,6kw.

Dat is vooral te danken aan de zonnepanelen. Ik kan me toch herinneren dat jij een grotere installatie heb dan de mijne. Ook al is het bewolkt die dag, ze brengen nog steeds wel iets op dat de piek tempert.

Tot je in juli op een verlofdag eens kookt om 19h savonds laat nadat je de kinderen in bed geknald hebt op een regenachtige dag. Of eens vuile was van kinderen hebt die smorgens proper moet zijn en een was en droogmachine samen op zet als het donker is.

Die panelen van mij liggen OW maar niet perfect 90 graden. Om 18h is dat een magere 1000-500W op een heldere dag. De bomen van mijn buren kan ik niet wegdoen.

De keuken is bij ons centraal en daar hangt een ipad tegen de muur. Standaardscherm is daar mijn domotica en 1 van de zaken dat je ziet is het live vermogen en naar waar het gaat. Dus ik kan het allemaal mooi opvolgen. Ik ga nu niet zeggen van, oei ik ga nu een halfuur wachten om te eten, want het is nu even bewolkt. Maar geeft u wel een idee welke zaken een impact hebben en hoeveel. Comfort primeert bij mij nog steeds. Maar door het eens op te volgen kom ik wel tot te conclusie dat er bij mij weinig valt te winnen door zaken slim aan te sturen.

Het is wel vooral het koken dat ervoor zorgt dat ik een piek heb. Maar ik zie daar ook op dat als ik mijn oven aanzet dat die een piek trekt van 2,5kw, maar na 5 minuten is die op temperatuur en zakt dat verbruikt ineen. Zelfde met de kookplaat als ik 1 fornuis opzet om mijn pita te bakken op 6. :p Zie ik dat die een vermogen trekt van 800w, maar eenmaal op temperatuur moduleert die terug en zakt dat verbruik ook goed terug. Daar ben ik benieuwd naar waar dat die kijkt, temperatuur van de pan?

Geen idee van de modulatie. Hier botst mijn grootste plaat letterlijk op en neer tussen ~2 en ~3KW als die aanstaat op 8. Op 6 koken is biefstuk na 5 min 1 bruin streepje. Misschien heb ik gewoon kut kookpannen 🧐

Een experiment dringt zich op

Hier ook 5 inductie-pitten en die trekken vlot 5kW als er meerdere potten tegelijk opstaan; geen tijd en vooral geen zin om daar alles één voor één te gaan doen, en dat is ook niet reëel voor 90% van de bevolking out there. Over onze 3 ovens heb ik het dan nog niet (toegegeven, die staan zelden echt allemaal tegelijk aan).

Niet of amper vermijdbare lasten dus. Ze verkopen het alleen mooi...
5 pitten & 3 ovens, niet/amper vermijdbare lasten? huh?

Allez, komaan, als anderen het perfect kunnen met een inductievuur zonder potten te moeten "tegenhouden" qua opwarmen, is het perfect mogelijk, hé. Misschien enkel niet met het formaat van kookvuur die jij hebt/wil hebben, maar dat lijkt me toch eerder naar luxe te neigen dan "niet/amper vermijdbaar".

(ik zeg ook niet dat je het MOET aanpassen, maar dat je voor die luxe extra betaalt lijkt me niet zo vreemd)

Geen idee van de modulatie. Hier botst mijn grootste plaat letterlijk op en neer tussen ~2 en ~3KW als die aanstaat op 8. Op 6 koken is biefstuk na 5 min 1 bruin streepje. Misschien heb ik gewoon kut kookpannen 🧐

Als een steak na 5 min nog niet gebakken is staat je vuur te laag. Steak a point duurt max 2 minuten aan elke kant. En eigenlijk is hem dan al te ver :p.

Je biefstuk beginnen bakken om 18u12. Dan is ie gedaan om 18u18 en is je verbruikspiek verspreid over de 18u00-18u15 periode en de 18u15-18u30 periode. :unsure:

5 pitten & 3 ovens, niet/amper vermijdbare lasten? huh?

Lees anders eens wat er staat ipv naar eigen willekeur wat in te vullen :)

Dat er vijf pitten én 3 ovens tegelijk aanstaan, staat er letterlijk nergens. Wel dat als er meerdere potten tegelijk opstaan, we vlotjes naar die 5kW gaan, en dat ik het dan nog niet over de ovens heb, waarbij de toegifte al staat dat die heel zelden echt allemaal opstaan. En dan hebben we hier nog geeneens de luxe-prokeuken-inductievuren staan waar jij naar verwijst, maar een pretty basic 5 pitter op inductie.

Wil je een intelligent debat over luxe vs basis gaan voeren, dan ga je geen capaciteitstarief over max pieken berekenen, maar over gemiddelde vermogens en als je echt wil over peak to average + duration ratio's. Dan ben je over netwerkdesign en netwerkcapaciteit bezig op een onderbouwde manier.

Als een steak na 5 min nog niet gebakken is staat je vuur te laag. Steak a point duurt max 2 minuten aan elke kant. En eigenlijk is hem dan al te ver :p.

Ik doe mijn dikke entrecote 2.5min elke kant !

Of als ik fancy wil doen 1 min aan elke kant en paar minuten in de oven

Biefstuk zet ik hoger. Maar zit dan ook minder lang in de pan. :D

Als je dan 5min zet op 3kw. Heb je een piek van 1kw.

Je biefstuk beginnen bakken om 18u12. Dan is ie gedaan om 18u18 en is je verbruikspiek verspreid over de 18u00-18u15 periode en de 18u15-18u30 periode. :unsure:
Jamaar. Je vergeet dan wel dat je zeker tegen 18.31 de 2e portie frietjes moet in de frituur gooien. En als uw partner en kinderen goed dooreten zit jij zonder frieten of frieten met een koude steak.

Lees anders eens wat er staat ipv naar eigen willekeur wat in te vullen :)

Dat er vijf pitten én 3 ovens tegelijk aanstaan, staat er letterlijk nergens.
En ook niet in wat ik schreef, dus MSS zelf eens lezen wat er staat?
Wil je een intelligent debat over luxe vs basis gaan voeren, dan ga je geen capaciteitstarief over max pieken berekenen, maar over gemiddelde vermogens
Gemiddelde vermogens komt gewoon neer op het meten van het gebruik zoals vroeger en voor iedereen delen door dezelfde factor. Dat verandert niks.
en als je echt wil over peak to average + duration ratio's. Dan ben je over netwerkdesign en netwerkcapaciteit bezig op een onderbouwde manier.
En dan verstaat bijna niemand hoe zijn factuur werkt. Wat ook niet gewenst is.

Mijn maand piek ligt ook rond de 5KW.
Dat is inderdaad oven + kookplaat + nog iets zoals micro/droogkast waarschijnlijk. Je ziet zo 3-4x per maand die extra hoge piek. Elke extra KW kost je 4 euro per maand, dus dat kan je motiveren om je bezig te houden met dat te herleggen of niet (zo veel geld is dan nu ook weer niet).

Ik heb niks op tegen om mijn piek te herleggen. Maar puur ermee bezig zijn geeft een extra mental load/stress die ik nu best kan missen.

Wij hadden tot de 10de ofzo een maandpiek van 3,3kWh, nu staat die op 4,3kWh. Wss ook door het koken met vuur + oven. Mss nog een stel kinderen die ook hun TV + console aan hadden (toch snel 250-300W per exemplaar), mijn PC + toebehoren.

Wij proberen er op te letten zoals wasmachine+droogkast niet tijdens het koken, maar voor de rest is dat onbegonnen werk met 3 kinderen in huis. Je kan je energie inderdaad beter in andere dingen steken dan.

Terug
Bovenaan