3.7kW is bij mij de boostfunctie om snel water te koken op een pit van 24cm. Dat duurt 2-3 minuten en het water kookt.
Een inductie vuur moduleert ook. Je gaat die constant op en neer zien gaan, maar gespreid over het kwartier ga je geen hoge waardes halen.
Op kerstavond stond de oven aan, de airfryer en het inductieplaat. Hoogste piek was 4.15kW die avond.
Ik zal een straf vuur hebben. Mijn boostfunctie is een piek van 5kw of zo voor 2-3 min.
Maar als ik 2-3 pannen op het vuur zet op stand 7-8, dan zit ik al op en neer te hobbelen tussen 3 en 5KW.
Als ik vb biefstukje bak en champignons en pepersaus maak, en ik zou niet opletten, dan zit ik voor kwartierpiek los over de 4KW. Als ik dan nog patatten in de oven steek, gepoept.
Het vuur om te bakken is nog deftig moduleerbaar met weinig moeite, maar de oven is echt KW trekken als een tierelier. Voorverwarmen naar 200gr is 7min continu 6KW.
Ik focuste op die zaken omdat het daarover ging. Maar los daarvan, wij hebben hier een warmtepomp draaien... onze maandpiek in december was 3,204kWh. En wij doen daar echt geen speciale moeite voor.
Het enige wat wij dus niet hebben momenteel is een EV, dat zal inderdaad wel een stevige impact hebben maar dat is zoals je al aangeeft relatief makkelijk op te lossen met active load balancing.
Bak jij een volledig schaap recht uit de diepvries in die pan dan? Als ik 15 minuten lang een normale hoeveelheid vlees bak op stand 9 dan ziet dat zelfs vanbinnen zwart denk ik
Ik zal timen hoe lang ik het vlees bak. Meestal bak ik ook wel nog groentjes in een andere pan.
Also: ne recenten oven die je in gang steekt is op 5-6 minuten opgewarmd naar 200-220°C waarna het gevraagde vermogen van de oven drastisch daalt omdat hij enkel nog de temperatuur op pijl moet houden en niet meer echt moet bijstoken.
Ja, I know. Maar als ik op 0 mijn oven voorverwarm is die 7 na klaar. Als ik ondertussen vleesje bak, zit ik gegarandeerd aan de 5KW piek. Mijn september of oktober piek was wel degelijk 5KW. Als ik halverwege het kwartier kan starten, geen probleem. Dan zit het voorverwarmen in het ene kwartier en het vlees bakken en lagere oven vermogen in het 2e kwartier.
Dus specifiek gaan timen om niet exact op het kwartier te beginnen met iets klaar te maken?
Yes
Ik vraag mij af hoeveel impact dat écht heeft, in de meeste gevallen is er niks in u keuken dat ooit 15 minuten op vollast gaat draaien, buiten ne microgolf maar das 900W en als ge dat 15 minuten doet dan hebde geen eten meer over denk ik
Nog nooit een vleesje gebakken, daarnaast een sausje gemaakt, ondertussen rijst die aan het koken is (dat duurt bijna een kwartier op zich) ? Die gaan niet alle 3 15 min volle petrol gaan, maar er zijn er wel altijd een paar bezig.
Boontjes met spek, horror. Boontjes koken, spekjes bakken. Nadien die boontjes bij die spekjes doen. Ondertussen vlees/saus/patatten. Er staan 4 potten op het vuur. Check eens wat die piek dan is.
Mijn piek voor de maand december is 3,6Kw momenteel. Ik heb een warmtepomp en ik doe daar ook niks aan.
Reverz zal zich vergist hebben van eenheid en zal wel 3,204Kw zijn ipv 3,204Kwh.
Capaciteitstarief is het gemiddelde van de pieken per maand op jaarbasis. Mijn warmtepomp draait ook niet heel het jaar door. Dus deze maanden liggen hoger, andere maanden trek je het gemiddelde naar beneden. Mijn gemiddelde piek waar capaciteitstarief op gebaseerd gaat worden is 2,89Kw zover.
Geen idee hoe je daar op komt. Zelfs in mei/juni/juli/aug (met veel zon) heb ik maandpiek 3-3.5 KW als ik tussen 5 en 7 kook en let ik er op. Ons sluipverbruik is 150W of zo, dus daar ligt het niet aan. In niet-zonnemaanden is het 4, 4.2, 4.7 KW.