Capaciteitstarief toch vanaf januari

In de meeste gevallen is SSW dat elektrisch wordt aangemaakt, opgeslagen in een boiler. Dus je kunt perfect om 14h de boiler laten lopen (meest kan op zonne energie en meestal het rustige moment tijdens het dag op het net) om er dan 's avonds om gelijk welk uur mee te douchen.

Hier laat ik 1x per dag om 14h onze lagetemperatuur boiler naar 50°C brengen. Dat duurt een uur en dan hebben we genoeg warm water voor de komende 24h.
Tuurlijk, en de meeste moderne warmtepomp systemen gaan ook zo opgezet en ingesteld zijn.
In oudere huizen echter met een elektrische doorstromer (wat nog altijd veel meer voorkomt dan wat vele mensen denken) is dat echter geen optie...

Wat ik hier heel veel zie in heel deze discussie is over mensen met EV, mensen in een nieuwbouw met warmtepomp, mensen met zonnepanelen en batterij om de piek af te vlakken, ... Maar als je even realistisch bent, weet je ook dat dat een minderheid van de Belgische huishoudens is. Zelfs een kleine minderheid. De cijfers van EV & warmtepompen heb ik hierboven al gegeven. Net die voor zonnepanelen ook opgezocht, volgens VEKA waren er in maart 2023 750k aangemelde particuliere PV installaties <10kW in Vlaanderen. Op 3miljoen huishoudens in Vlaanderen (cijfers statistiek Vlaanderen van juli 2023). Of dus 1/4e met zonnepanelen & 1/6e met een warmtepomp. De cijfers van EV waren voor België, volgens statbel zijn er 5.1miljoen huishoudens in België, waarbij dus 2.7% of ~1/40e over een EV beschikt.

Als ge met een warmtepompboiler 10kW piek kunt besparen per jaar tegenover een doorstromer, dan is het de moeite om te wisselen van installatie.
Zo’n doorstromer trekt makkelijk 15kW. Kwartier douchen en je hebt het vlaggen. Aan 45euri per kW is dat niet mis.

Als ge met een warmtepompboiler 10kW piek kunt besparen per jaar tegenover een doorstromer, dan is het de moeite om te wisselen van installatie.
Zo’n doorstromer trekt makkelijk 15kW. Kwartier douchen en je hebt het vlaggen. Aan 45euri per kW is dat niet mis.
Toont wederom aan hoe kortzichtig je kijkt en/of enkel maar je eigen situatie projecteert.

Zeg dat maar tegen de 28% van de Vlaamse huishoudens die in een appartement woont. Waar in het merendeel van de gevallen je geen grond hebt voor de boringen voor grond/water en waar je in veel gevallen geen buitenunit moogt hangen voor lucht/water.
Of zeg dat tegen de 28% van de Vlaamse huishoudens die huurt.
Of tegen de mensen die nu al op sociaal tarief zitten (wat inhoudt dat ze nu al minder betalen voor de energie + waarschijnlijk niet de middelen hebben om die investering te doen)
Of...

Ik trek hier gemakkelijk 5-6kw als ik pitta bak en broodje in de oven heb. 5 min na het kwartier starten does the trick. ~4kw als jaar piek.

Ik vind het beetje debiel om de baseline piek te leggen om 2.5 kw (analoge teller).

Het net is toch voorzien op piek tussen 6 en 8? Is al 50y zo. Als je EV en warmtepompen wil straffen, leg dan een straf op boven 5kw of zo. En daaronder een flat rate.
Uw baseline ligt ook hoger dan 2,5kw, het hangt af van uw totaal verbruik. Capaciteitstarief is geen extra heffing, maar een "hervorming". Als je erboven gaat moet je dat ook niet zien als een straf.
Het is door het minimum te leggen op 2,5Kw dat je meer mensen gaat stimuleren en belonen. Eigenlijk is het beter om te zeggen dat er geen minimum is.

Een gemiddeld gezin verbruikt 3500Kwh. Als ik dan een simulatie doe tussen analoge meter en digitale meter, kom ik uit op een piek van 4,5Kw. vanaf dan zijn de netkosten even hoog.
De baseline voor een gemiddeld gezin is dus 4,5Kw. Ga je lager, wordt het goedkoper. Als je dus 4Kw trekt met uw digitale teller, is het goedkoper dan de analoge teller met zijn vaste 2,5kw.
Dus fluvius geeft ze nu de kans om het goedkoper te kunnen doen. Als de baseline 5kw was, dan ontneemt je net de kans voor een gemiddeld gezin om te verbeteren.

Ik woon zelf in een huis met een warmtepomp en 5Kw haal ik met 2 vingers in mijn neus. Ik streef eerder naar 3,3Kw.
Maar als ik een pita bak en een broodje in de oven steek, trek ik wel geen 5-6Kw uit het net. Of mijne pita is aangebrand. :)

Laatst bewerkt:
Mijn middelste kookplaat in de 5-pit inductieplaat trekt al 3.5kw op stand 9...

Anyway, ik heb principieel iets tegen maxima gebruiken als parameter. Dat is nogal arbitrair, weinig maatschappelijk sympathiek (2e kans, hello?) en dient het doel niet.

Links EV en warmtepompen pushen en subsidiëring en rechts ze extra willen taxen omdat het net het niet aankan. Kortzichtig beleid.

Toont wederom aan hoe kortzichtig je kijkt en/of enkel maar je eigen situatie projecteert.

Zeg dat maar tegen de 28% van de Vlaamse huishoudens die in een appartement woont. Waar in het merendeel van de gevallen je geen grond hebt voor de boringen voor grond/water en waar je in veel gevallen geen buitenunit moogt hangen voor lucht/water.
Of zeg dat tegen de 28% van de Vlaamse huishoudens die huurt.
Of tegen de mensen die nu al op sociaal tarief zitten (wat inhoudt dat ze nu al minder betalen voor de energie + waarschijnlijk niet de middelen hebben om die investering te doen)
Of...
Dag moet je 7.5minuten voor of na het kwartier beginnen douchen... Maar los daarvan is SSW via een elektrische doorstromer gewoon al duur op zich.
En wie van die 28% heeft een elektrische doorstromer? Mensen zonder gasketel die elektrisch verwarmen? Dan zijn die helemaal genaaid als je 0.3euro/kWh moet betalen en aan COP 1 verwarmt.

Voor een warmtepomp boiler heb je helemaal geen grondboring of buiten unit nodig. 2 gaten in de muur en that's it.
Uw energieverbruik voor SSW zal halveren met een warmtepompboiler en je capaciteitstarief zal zakken van 15kW naar 3-5kW. Dan is de investering snel terug verdiend hoor na aftrek van de premie.

Voor mensen met sociaal tarief speelt het gene rol. Die betalen enkel het forfait van 2.5kW dus die kunnen verder doen met hun doorstromer.

Anyway, ik heb principieel iets tegen maxima gebruiken als parameter. Dat is nogal arbitrair, weinig maatschappelijk sympathiek (2e kans, hello?) en dient het doel niet.

Links EV en warmtepompen pushen en subsidiëring en rechts ze extra willen taxen omdat het net het niet aankan. Kortzichtig beleid.
Als ik mijn kookplaat op 9 zet, dan bakt mijn pita vlees aan. Ik bak dat hier op 6. Maar dat is een ander discussie. :p

Maar ze geven toch geen maxima? Ze geven net een minimum, daar ben ik dan weer tegen. Ik vind het beter dat ze zeggen het begint van 0Kw, want nu betaal je zeker altijd voor de 2,5Kw, ook al doe je beter.

Vroeger betaalde je enkel netkosten op de hoeveelheid energie die je van het net haalde. Nu hebben ze dat aangepast dat je een deel betaald aan de hoeveelheid energie (die kost is gedaald per kwh) en dan de hoeveelheid vermogen je van het net haalt. Capaciteitstarief is niet een extra kost dat er is bijgekomen, maar een ander manier om de kosten te verdelen. Zoals ik zei een gemiddeld gezin kan tot 4,5kw gaan om het zelfde uit te komen. Als je dan leest bij de vreg komt een gemiddeld gezin uit op een piek van 4,25Kw. Dat is ook niet toevallig dat het bij elkaar ligt.

Dus daarom dat ik zeg. Je moet niet zien dat als je boven het minimum komt van 2,5Kw dat je wordt gestraft. Als je een EV en of warmtepomp hebt, kun je ook hogere pieken trekken om gelijkaardig uit te komen met het oud systeem. Omdat uw elektrisch verbruik hoger ligt. Nu kun je net wel meer spelen om uw factuur naar beneden te krijgen.
Zoals ik aangaf heb ik een warmtepomp en ik doe profijt met het capaciteitstarief.

Laatst bewerkt:

3.7kW is bij mij de boostfunctie om snel water te koken op een pit van 24cm. Dat duurt 2-3 minuten en het water kookt.
Een inductie vuur moduleert ook. Je gaat die constant op en neer zien gaan, maar gespreid over het kwartier ga je geen hoge waardes halen.
Op kerstavond stond de oven aan, de airfryer en het inductieplaat. Hoogste piek was 4.15kW die avond.

Dat voorbeeldje van koken en wassen is echt niet het probleem. Het draait vooral om warmtepompen en EV's. Je hoeft in de praktijk niet veel bezig te zijn met jouw piek, gewoon een laadpaal met active load balancing en je piek is onder controle en je wagen is 's ochtends opgeladen.
Ik focuste op die zaken omdat het daarover ging. Maar los daarvan, wij hebben hier een warmtepomp draaien... onze maandpiek in december was 3,204kWh. En wij doen daar echt geen speciale moeite voor.

Het enige wat wij dus niet hebben momenteel is een EV, dat zal inderdaad wel een stevige impact hebben maar dat is zoals je al aangeeft relatief makkelijk op te lossen met active load balancing.

Bak jij een volledig schaap recht uit de diepvries in die pan dan? Als ik 15 minuten lang een normale hoeveelheid vlees bak op stand 9 dan ziet dat zelfs vanbinnen zwart denk ik :unsure:
Also: ne recenten oven die je in gang steekt is op 5-6 minuten opgewarmd naar 200-220°C waarna het gevraagde vermogen van de oven drastisch daalt omdat hij enkel nog de temperatuur op pijl moet houden en niet meer echt moet bijstoken.

Dus specifiek gaan timen om niet exact op het kwartier te beginnen met iets klaar te maken? Ik vraag mij af hoeveel impact dat écht heeft, in de meeste gevallen is er niks in u keuken dat ooit 15 minuten op vollast gaat draaien, buiten ne microgolf maar das 900W en als ge dat 15 minuten doet dan hebde geen eten meer over denk ik :unsure:

Als jouw kwartierverbruik 3.2 kWh is, is jouw piek dus 12.8 kW en niet 3.2 kW... Als je geen moeite doet is het niet mogelijk om met een warmtepomp aan slechts 3.2kW kwartierpiek te komen.

Als jouw kwartierverbruik 3.2 kWh is, is jouw piek dus 12.8 kW en niet 3.2 kW... Als je geen moeite doet is het niet mogelijk om met een warmtepomp aan slechts 3.2kW kwartierpiek te komen.
Mijn piek voor de maand december is 3,6Kw momenteel. Ik heb een warmtepomp en ik doe daar ook niks aan.
Reverz zal zich vergist hebben van eenheid en zal wel 3,204Kw zijn ipv 3,204Kwh.

Capaciteitstarief is het gemiddelde van de pieken per maand op jaarbasis. Mijn warmtepomp draait ook niet heel het jaar door. Dus deze maanden liggen hoger, andere maanden trek je het gemiddelde naar beneden. Mijn gemiddelde piek waar capaciteitstarief op gebaseerd gaat worden is 2,89Kw zover.

Hij spreekt over maandpiek en hij zal zich van eenheid vergist hebben (kW ipv kWh). Dat kan weldegelijk hoor.
Ik zit momenteel op 4.1kW. voor januari. Full electric huis met warmtepomp en EV. Het een periode -5 à -6°C geweest waarbij de warmtepomp serieus gas moest geven. De auto heeft al 1220km gereden deze maand.

Zonder EV zat ik onder de 4kW. De loadbalancer staat op 3.8kW ingesteld, maar die heeft af en toe 200-300W overschoot als het verbruik zeer variabel is (defrosts meestal). Maar 200-300W is zo erg niet. Dan zet ik hem gewoon zoals nu op 3.8kW om rond de 4kW uit te komen.
Zodra het zonneke begint te schijnen en de dagen wat langer worden, zal mijn piek terug naar beneden gaan.

Mijn facturatiepiek voor 1/6/23 tot 31/12/23 was 2.9kW ;-)

@Bimmer je bent een vaste klant in het warmtepomptopic dus dat je er niets mee doet is ook niet helemaal waar :p
Op gebied van capaciteitstarief doe ik daar niets aan. :) Het is niet dat ik mijn warmtepomp aanstuur, wanneer ik elders een piek trek ofzo.
En zoals ik zeg spreek je dan ook over 4 maanden van de 12, waar ik invloed heb met mijn warmtepomp.

Het voornaamste wat ik doe is dat mijn warm water run werkt op een tijdschema. Ik laat die tussen 13:30 en 17:00 lopen, omdat het vaak in die periode het warmer is en in de woning geen hoog verbruik. Kans dat de panelen goed opbrengen is ook groot.
Ik zou ook kunnen maken dat als er overschot is van de panelen ik deze laat runnen. Als er elders een piek is de warmtepomp laten stoppen. Maar heb er mezelf niet achter gezet, omdat ik tot nu toe niet echt inzien dat ik daar merkbaar verschil mee ga hebben. Dat noem ik dan moeite doen. :)

Laatst bewerkt:
Dag moet je 7.5minuten voor of na het kwartier beginnen douchen... Maar los daarvan is SSW via een elektrische doorstromer gewoon al duur op zich.
En wie van die 28% heeft een elektrische doorstromer? Mensen zonder gasketel die elektrisch verwarmen? Dan zijn die helemaal genaaid als je 0.3euro/kWh moet betalen en aan COP 1 verwarmt.

Voor een warmtepomp boiler heb je helemaal geen grondboring of buiten unit nodig. 2 gaten in de muur en that's it.
Uw energieverbruik voor SSW zal halveren met een warmtepompboiler en je capaciteitstarief zal zakken van 15kW naar 3-5kW. Dan is de investering snel terug verdiend hoor na aftrek van de premie.

Voor mensen met sociaal tarief speelt het gene rol. Die betalen enkel het forfait van 2.5kW dus die kunnen verder doen met hun doorstromer.
Welke 28%? Daar zullen een deel huishoudens overlappen maar ik heb 2x 28% gebruikt in een lijst van voorbeelden...

En je blijft het je er makkelijk vanaf maken hé. "2 gaten in de muur en that's it.". Van alle woningen van vrienden/familie/kennissen die ik mij voor ogen kan halen, kan ik u veel meer voorbeelden geven waar het niet zo simpel is hoor. Hier enkele voorbeelden (en dit is geen exhaustieve lijst, gewoon de voorbeelden waar ik nu direct aan denk):
  • Appartement waar de enige ruimten die aan een buitengevel grenzen de living en slaapkamer zijn. Die mensen gaan geen 2 buizen door die ruimtes willen.
  • Appartement waar de huidige gasdoorstromer ofwel in de badkamer of een kleine technische ruimte hangt middenin het gebouw en de rookafvoer via een centrale schouw gaat. Deels zelfde probleem als hiervoor, maar ook geen plaats om een boiler te zetten in-place.
  • Rijhuis waar de doorstromer in de badkamer hangt en eronder wasmachine. Kleine badkamer, niet genoeg plaats voor een boiler te zetten, geen enkele andere ruimte waar plaats is met de huidige indeling om een boiler te zetten.
  • Huis waar men nog verwarmt met kachels (oudere generatie inwoners, zien het nut niet om te veranderen want ze zijn dit al heel hun leven gewoon). Kleine doorstromer in de keuken voor warm water, nog 1 in de badkamer. Daar is de plaats om deze te zetten er wel, maar als je zowel keuken als badkamer erop wilt aansluiten, is er veel kap & breekwerk + erna afwerking nodig om alles aan te sluiten.
Allemaal niet onmogelijk, maar is geen gewone drop-in replacement. Daar komen nog een hoop andere verbouwingswerken bij waardoor de door jou voorgestelde ROI er compleet anders uitziet. Als ik maar naar mijn huis kijk dan hangt hier de HR gas doorstromer in een kleine technische ruimte naast de badkamer. Nergens anders een plaats om die gewoon te droppen. Als ik dus 1 zou willen zetten, moet ik dus de muur tussen badkamer en technische ruimte uitbreken, technische ruimte vergroten & complete badkamerrenovatie doen. Los van het feit dat mijn badkamer dan te klein zou zijn, zal de kost wel een pak hoger oplopen dan wat jij denkt om "gewoon" een warmtepompboiler te plaatsen en 2 gaten in de muur te maken...

Als je een gasdoorstromer hebt, moet je geen warmtepomp boiler zetten he. Dat is financieel gezien niet interessant en een doorstromer op gas beinvloed uw capaciteitstarief niet.
Het is alleen voor mensen met elektrische doorstromer interessant om naar een warmtepomp boiler te switchen die geen sociaal tarief hebben. En als het niet kan, dan doe je verder zoals je bezig bent he. Weinig aan te doen dan. Maar dit zal heus wel bij minder dan 2x 28% van de vlaamse gezinnen zijn.

Ik zeg altijd dat ik op termijn mijn CV-ketel vervang door een warmtepomp, maar ik bedenk net dat ik in de technische ruimte geen 3-fase aansluiting heb. Ik heb wel 3 stopcontacten die allemaal op een aparte zekering zitten (ventilatie, CV-ketel en zonnepanelen).
Bestaan er warmtepompen op monofase? Of betekend dat een kabel bijtrekken? Opzich kan ik van de hal naar de berging, badkamer beneden en zo naar de berging boven. Maar daar komt wat boorwerk en 2 verlaagde plafonds (Hal en badkamer beneden, zijn nu 2,7m hoog) bij kijken dan.

3.7kW is bij mij de boostfunctie om snel water te koken op een pit van 24cm. Dat duurt 2-3 minuten en het water kookt.
Een inductie vuur moduleert ook. Je gaat die constant op en neer zien gaan, maar gespreid over het kwartier ga je geen hoge waardes halen.
Op kerstavond stond de oven aan, de airfryer en het inductieplaat. Hoogste piek was 4.15kW die avond.

Ik zal een straf vuur hebben. Mijn boostfunctie is een piek van 5kw of zo voor 2-3 min.

Maar als ik 2-3 pannen op het vuur zet op stand 7-8, dan zit ik al op en neer te hobbelen tussen 3 en 5KW.

Als ik vb biefstukje bak en champignons en pepersaus maak, en ik zou niet opletten, dan zit ik voor kwartierpiek los over de 4KW. Als ik dan nog patatten in de oven steek, gepoept.

Het vuur om te bakken is nog deftig moduleerbaar met weinig moeite, maar de oven is echt KW trekken als een tierelier. Voorverwarmen naar 200gr is 7min continu 6KW.

Ik focuste op die zaken omdat het daarover ging. Maar los daarvan, wij hebben hier een warmtepomp draaien... onze maandpiek in december was 3,204kWh. En wij doen daar echt geen speciale moeite voor.

Het enige wat wij dus niet hebben momenteel is een EV, dat zal inderdaad wel een stevige impact hebben maar dat is zoals je al aangeeft relatief makkelijk op te lossen met active load balancing.

Bak jij een volledig schaap recht uit de diepvries in die pan dan? Als ik 15 minuten lang een normale hoeveelheid vlees bak op stand 9 dan ziet dat zelfs vanbinnen zwart denk ik :unsure:

Ik zal timen hoe lang ik het vlees bak. Meestal bak ik ook wel nog groentjes in een andere pan.

Also: ne recenten oven die je in gang steekt is op 5-6 minuten opgewarmd naar 200-220°C waarna het gevraagde vermogen van de oven drastisch daalt omdat hij enkel nog de temperatuur op pijl moet houden en niet meer echt moet bijstoken.

Ja, I know. Maar als ik op 0 mijn oven voorverwarm is die 7 na klaar. Als ik ondertussen vleesje bak, zit ik gegarandeerd aan de 5KW piek. Mijn september of oktober piek was wel degelijk 5KW. Als ik halverwege het kwartier kan starten, geen probleem. Dan zit het voorverwarmen in het ene kwartier en het vlees bakken en lagere oven vermogen in het 2e kwartier.

Dus specifiek gaan timen om niet exact op het kwartier te beginnen met iets klaar te maken?
Yes
Ik vraag mij af hoeveel impact dat écht heeft, in de meeste gevallen is er niks in u keuken dat ooit 15 minuten op vollast gaat draaien, buiten ne microgolf maar das 900W en als ge dat 15 minuten doet dan hebde geen eten meer over denk ik :unsure:

Nog nooit een vleesje gebakken, daarnaast een sausje gemaakt, ondertussen rijst die aan het koken is (dat duurt bijna een kwartier op zich) ? Die gaan niet alle 3 15 min volle petrol gaan, maar er zijn er wel altijd een paar bezig.

Boontjes met spek, horror. Boontjes koken, spekjes bakken. Nadien die boontjes bij die spekjes doen. Ondertussen vlees/saus/patatten. Er staan 4 potten op het vuur. Check eens wat die piek dan is.

Mijn piek voor de maand december is 3,6Kw momenteel. Ik heb een warmtepomp en ik doe daar ook niks aan.
Reverz zal zich vergist hebben van eenheid en zal wel 3,204Kw zijn ipv 3,204Kwh.

Capaciteitstarief is het gemiddelde van de pieken per maand op jaarbasis. Mijn warmtepomp draait ook niet heel het jaar door. Dus deze maanden liggen hoger, andere maanden trek je het gemiddelde naar beneden. Mijn gemiddelde piek waar capaciteitstarief op gebaseerd gaat worden is 2,89Kw zover.

Geen idee hoe je daar op komt. Zelfs in mei/juni/juli/aug (met veel zon) heb ik maandpiek 3-3.5 KW als ik tussen 5 en 7 kook en let ik er op. Ons sluipverbruik is 150W of zo, dus daar ligt het niet aan. In niet-zonnemaanden is het 4, 4.2, 4.7 KW.

Ik zeg altijd dat ik op termijn mijn CV-ketel vervang door een warmtepomp, maar ik bedenk net dat ik in de technische ruimte geen 3-fase aansluiting heb. Ik heb wel 3 stopcontacten die allemaal op een aparte zekering zitten (ventilatie, CV-ketel en zonnepanelen).
Bestaan er warmtepompen op monofase? Of betekend dat een kabel bijtrekken? Opzich kan ik van de hal naar de berging, badkamer beneden en zo naar de berging boven. Maar daar komt wat boorwerk en 2 verlaagde plafonds (Hal en badkamer beneden, zijn nu 2,7m hoog) bij kijken dan.

Er werken er zeker enkel op 230v.

Ik kan bij de mijne kiezen. De warmtepomp zelf werkt altijd op 230v. Het is vooral voor de elektrische weerstanden binnen dat je kunt kiezen. Ik heb die wel driefase aangesloten, anders moest ik bruggetjes steken. Maar driefase is totaal overbodig in mijn geval.

Ja zeker, de lichtere warmtepompen met een max vermogen van 3kW of minder, zijn meestal 1 fasig of 1 fasig te krijgen.
De mijne is zo ene. En aangezien jouw verbruik nog minder is dan het mijne, zal je toekomen met een kleiner formaat.
De backup kan bij mij op zowel 3 fase als 1 fase. Indien 1 fase kun je het vermogen beperken en ik heb hem tot nu toe ook nog niet nodig gehad.

Een monoblock vereist stroom en 2 buizen voor water naar buiten. Neem je een split dan is het stroom en 2 buizen voor het koelgas.
En een plaatske voor de boiler natuurlijk. Best in de buurt van uw huidige doorstromer zodat de aanpassing minimaal is.
Ik zal een straf vuur hebben. Mijn boostfunctie is een piek van 5kw of zo voor 2-3 min.

Maar als ik 2-3 pannen op het vuur zet op stand 7-8, dan zit ik al op en neer te hobbelen tussen 3 en 5KW.

Als ik vb biefstukje bak en champignons en pepersaus maak, en ik zou niet opletten, dan zit ik voor kwartierpiek los over de 4KW. Als ik dan nog patatten in de oven steek, gepoept.

Het vuur om te bakken is nog deftig moduleerbaar met weinig moeite, maar de oven is echt KW trekken als een tierelier. Voorverwarmen naar 200gr is 7min continu 6KW.

Ik zal timen hoe lang ik het vlees bak. Meestal bak ik ook wel nog groentjes in een andere pan.

Ja, I know. Maar als ik op 0 mijn oven voorverwarm is die 7 na klaar. Als ik ondertussen vleesje bak, zit ik gegarandeerd aan de 5KW piek. Mijn september of oktober piek was wel degelijk 5KW. Als ik halverwege het kwartier kan starten, geen probleem. Dan zit het voorverwarmen in het ene kwartier en het vlees bakken en lagere oven vermogen in het 2e kwartier.

Yes

Nog nooit een vleesje gebakken, daarnaast een sausje gemaakt, ondertussen rijst die aan het koken is (dat duurt bijna een kwartier op zich) ? Die gaan niet alle 3 15 min volle petrol gaan, maar er zijn er wel altijd een paar bezig.

Boontjes met spek, horror. Boontjes koken, spekjes bakken. Nadien die boontjes bij die spekjes doen. Ondertussen vlees/saus/patatten. Er staan 4 potten op het vuur. Check eens wat die piek dan is.

Geen idee hoe je daar op komt. Zelfs in mei/juni/juli/aug (met veel zon) heb ik maandpiek 3-3.5 KW als ik tussen 5 en 7 kook en let ik er op. Ons sluipverbruik is 150W of zo, dus daar ligt het niet aan. In niet-zonnemaanden is het 4, 4.2, 4.7 KW.
Als mijne biefstuk een kwartier in de pan gelegen heeft, moet ik hem nimeer hebben ze :p
Ja, wij koken hier meestal op 3 pitten tegelijk. Soms eens 4 en vaak met de oven er bij.
Airfryer enkel voor krokketen of frietjes er bij, maar dan koken we geen patatten op het inductievuur.

Ik zie tijdens het koken met live verbruik soms naar 6-9kW gaan ze als we beginnen. Maar de gemiddelde kwartierpiek is meestal 3.5-4.5kW.

Terug
Bovenaan