Burengeschil

Even aanvullen dat een verzoeningsgesprek niet de verplichte eerste stap is op een vredegerecht, je kan ook direct dagvaarden.

Het is wel de meest logische eerste stap en direct het 'kanon' van een dagvaarding opleggen hebben vrederechters niet altijd graag.
Ja, klopt, maar als je ergens wat sympathie wil bekomen, is de milde oplossing uiteraard nog altijd aanbevolen als eerste stap. Maar het moet niet, effectief.

Over die dagvaarding lees ik hier wel vreemde dingen... ik mag niet verhuizen? Ik moet de kosten betalen als hij niet komt opdagen? Een vrederechter kan niets opleggen ?

Als u uw buur laat dagvaarden, dan betaalt u, als inleidende partij, de kosten voor de dagvaarding.
Wanneer iemand gedagvaard wordt, is aanwezigheid verplicht, maar zoals eerder beschreven, dit kan werken als een rode lap op een stier en dus heel wat tegenwerking op de zitting.

U kan ook naar de griffie stappen en daar een verzoekschrift neerleggen.

Sowieso kom je uiteindelijk in alle gevallen bij het vredegerecht terecht.
En zoals ik hier lees is daar momenteel nog niks gebeurd, ook geen verzoeningsgesprek.
Dus begin daar eens mee. U kan gissen wat de buur al dan niet zal doen (of zal zeggen als hij er is), maar het kan evengoed tot een compromis leiden.

Als u daar op het vredegerecht tot een akkoord komt, dan wordt het ook als dusdanig geacteerd. Als vervolgens de problemen aanhouden, heeft u al meer een poot om op te staan.

Laatst bewerkt:
Dat geluid zou toch relatief eenvoudig moeten zijn om vast te stellen.

Blaffende honden in de nacht - vreemd dat honden meer rechten hebben dan hanen, das volgens mij discriminatie

Wij hebben in de buurt een dienst die zich bezighoudt met conflicten of irritaties tussen buren (dat wist ik niet) maar toen ik het hoorde, geloofde ik er niet in, tot dat ik zag hoe professioneel ze te werk gingen. Heb jij ook zoiets? Het klinkt namelijk alsof je een bemiddelaar kan gebruiken. De reden is tweeledig: 1) een bemiddelaar is onpartijdig en kan het euvel uit het conflict trekken. (dat kan natuurlijk alleen als de buren ook een oplossing willen) en 2) mocht het conflict onder ogen van een derde komen (de politie of de rechter) staat het goed als je kan laten zien dat je niet je gelijk wilde halen maar een vredige oplossing zocht, Een bemiddelaar kan eventueel voorstellen om het geluidsniveau te laten meten als de buren betwisten dat het te veel is. En dan heb je toch een meting zonder dat het conflict verergert en een meting die de buren kunnen accepteren (wat los staat of ze het er mee eens zijn of niet). En die acceptatie van de buren is heel belangrijk in verdere gesprekken met ze. Doe je het buiten ze om, kan het zijn dat de buren de meting niet accepteren en dat het conflict deels daarom draait. En dan ben je op zoveel punten verder van een oplossing.

Bedenk wel wat je als oplossing wilt deze vast niet voor 100% zal uitkomen.

Het whatsappen en zo even laten. Dikke kans dat voor de buren al die teksten anders overkomen dan jij bedoelt, die ze juist bozer maken en het gevoel hebben dat ze onbegrepen worden etc.. Natuurlijk heb jij die gevoelens ook, en misschien heb je het gevoel dat de buren het erom doen, maar probeer daar boven te staan. Zij zullen die gevoelens ook hebben en als je daarop je reacties baseert wordt alles persoonlijk.. en dat moet je zoveel mogelijk vermijden, als je een oplossing op langere duurt wilt.
De eerste stap is toch een enigszins vriendelijke relatie met de buren op te kunnen bouwen want dat maakt het bespreken van overlast zoveel makkelijker én onprettigheden van mensen waarmee je door een deur kan, irritereren minder dan van mensen die je verwerpelijk vindt. Dat geldt voor jou en ook voor jouw buren (wat weer in jouw voordeel is).

Blaffende honden is heel vervelend maar er schijnt wel een manier te zijn om het ze af te leren. Onze oude buren hadden twee blaffende honden maar die hebben dat afgeleerd.. zelfs toen er bij ze ingebroken werd, werd er niet geblaft (vertel dat er maar niet bij).

Wij hebben in de buurt een dienst die zich bezighoudt met conflicten of irritaties tussen buren (dat wist ik niet) maar toen ik het hoorde, geloofde ik er niet in, tot dat ik zag hoe professioneel ze te werk gingen. Heb jij ook zoiets? Het klinkt namelijk alsof je een bemiddelaar kan gebruiken. De reden is tweeledig: 1) een bemiddelaar is onpartijdig en kan het euvel uit het conflict trekken. (dat kan natuurlijk alleen als de buren ook een oplossing willen) en 2) mocht het conflict onder ogen van een derde komen (de politie of de rechter) staat het goed als je kan laten zien dat je niet je gelijk wilde halen maar een vredige oplossing zocht, Een bemiddelaar kan eventueel voorstellen om het geluidsniveau te laten meten als de buren betwisten dat het te veel is. En dan heb je toch een meting zonder dat het conflict verergert en een meting die de buren kunnen accepteren (wat los staat of ze het er mee eens zijn of niet). En die acceptatie van de buren is heel belangrijk in verdere gesprekken met ze. Doe je het buiten ze om, kan het zijn dat de buren de meting niet accepteren en dat het conflict deels daarom draait. En dan ben je op zoveel punten verder van een oplossing.

Bedenk wel wat je als oplossing wilt deze vast niet voor 100% zal uitkomen.

Het whatsappen en zo even laten. Dikke kans dat voor de buren al die teksten anders overkomen dan jij bedoelt, die ze juist bozer maken en het gevoel hebben dat ze onbegrepen worden etc.. Natuurlijk heb jij die gevoelens ook, en misschien heb je het gevoel dat de buren het erom doen, maar probeer daar boven te staan. Zij zullen die gevoelens ook hebben en als je daarop je reacties baseert wordt alles persoonlijk.. en dat moet je zoveel mogelijk vermijden, als je een oplossing op langere duurt wilt.
De eerste stap is toch een enigszins vriendelijke relatie met de buren op te kunnen bouwen want dat maakt het bespreken van overlast zoveel makkelijker én onprettigheden van mensen waarmee je door een deur kan, irritereren minder dan van mensen die je verwerpelijk vindt. Dat geldt voor jou en ook voor jouw buren (wat weer in jouw voordeel is).

Blaffende honden is heel vervelend maar er schijnt wel een manier te zijn om het ze af te leren. Onze oude buren hadden twee blaffende honden maar die hebben dat afgeleerd.. zelfs toen er bij ze ingebroken werd, werd er niet geblaft (vertel dat er maar niet bij).
Merci voor de hulp, ik zal dit vanavond eens opzoeken. Ik zou idd graag de meting extern laten gebeuren door iemand onafhankelijk.

Mvg

Is het geen optie om het gesprek aan te gaan met de zoon van die buren? Blijkbaar hoort hij het lawaai ook en misschien kan hij zijn ouders tot redelijkheid overtuigen?

In onze gemeente is er een politieregelement waarin staat dat nachtlawaai en hierbij ook honden niet kan. Je kan een klacht indienen bij de wijkagent en die gaat op gesprek. Als het niet beter wordt, dan volgen er gasboetes.

Naar de rechter stappen alvorens in dialoog te gaan met de zoon lijkt mij nog een slechter idee
De zoon woont daar niet he, ik zou al via andere mensen moeten te weten komen wie de zoon is om hem aan te spreken. En als ik dan te weten kom wie het is moet ik aan hem vragen om het geluid uit te zetten ? Dat lijkt me een hele vreemde manier van werken.

Ik stap ook niet naar de rechter zomaar, er zijn meerdere tussenstappen aan vooraf gegaan.

Eerlijk gezegd, my mind is made up:

Nog eens wijkagent in combinatie met milieudienst meting.

Daarna indien nodig verzoeningsgesprek

Daarna indien nodig vrederechter.

De zoon woont daar niet he, ik zou al via andere mensen moeten te weten komen wie de zoon is om hem aan te spreken. En als ik dan te weten kom wie het is moet ik aan hem vragen om het geluid uit te zetten ? Dat lijkt me een hele vreemde manier van werken.

Ik stap ook niet naar de rechter zomaar, er zijn meerdere tussenstappen aan vooraf gegaan.

Eerlijk gezegd, my mind is made up:

Nog eens wijkagent in combinatie met milieudienst meting.

Daarna indien nodig verzoeningsgesprek

Daarna indien nodig vrederechter.

Praten met de zoon, achter de rug van de buren om, daar worden je buren waarschijnlijk niet blijer van.. wat de oplossing niet dichterbij brengt. Ik zou niet alleen pissig zijn maar je ook voor onbetrouwbaar verklaren (bij de (vrede)rechter) als ik die buur was.
Misschien komt de zoon uit zichzelf of op instigatie van zijn ouders?

Wat betreft wijkagent: puur zijn (haar) aanwezigheid, kan al irritatie opleveren, wat de richting verzoeningsgesprek/bemoeienis vrederechter in de weg kan zitten. Vertel de wijkagent dat je nog ruimte wil voor een verzoensgesprek/gang vrederechter. Kan uitmaken voor (de toon van) het gesprek dat er gevoerd wordt.

Succes.

Laatst bewerkt:
Politie die iets doet aan blaffende/jankende hond: good luck.
Bemiddelaars die iets doen aan blaffen/jankende hond: good luck.

Hiernaast zitten we met zo een janker. Bewust aangeleerd door de buurvrouw om op alles wat beweegt te janken in hun hof.
Veel gebeld naar politie, die doen geen hol.
Zelfs om haar te dwingen haar tuin volledig te omheinen heeft het maanden geduurd (toen ik het vroeg begon ze zelf te janken)

Hebben dan eens ultrasoon geluid gezet en dag later stonden er al 3 van vlaamse dierenwelzijn met politieagent aan de deur
Terwijl dat dus gewoon op website federale overheid staat als hulpmiddel, waanzin.
Volgens hen had ook de buurvrouw er last van terwijl je dat niet hoort en het niet eens aanstond zelfs :rofl:
Politieagent heeft me dan nog wat zitten afblaffen ook, zijn naam eens opgezocht en kwam bij hondenhobbykweker uit..

Ze heeft hem zelfs eens om 1u 's nachts achter mij aangestuurd toen we thuiskwam en ze er mee buiten zat terwijl hem weer aan het janken was en ze kwam er dan ladderzat achterna. Zelfs dan komt de politie gewoon niet
Sindsdien zeg ik er geen woord meer tegen, af en toe brul ik wel nog eens als hem weet aan het janken is en de emmer overloopt

Hier gaat een dag komen dat ik hem gewoon omverrij op straat (want om op het voetpad te wandelen met zijn hond voelt hem zich te goed). Daarnet weer tijdens ons avondeten constant gejank naast onze kop.
Elke morgen, 's middags en 's avonds wanneer ze hem buiten laten.

In de zomer zet ik muziek buiten, hoe luider hem jankt hoe luider de muziek wordt.

Enige hoop voor ons is als er naast en achter de buren ook mensen komen wonen want nu zijn wij de enige buur

Voor de lokale verkiezingen is de burgemeester aan de deur geweest, weet uit goede bron dat ze weigeren om er iets aan te doen. Stond met zijn mond vol tanden toen ik hem dat zei, deed zelfs geen poging om te ontkennen.
Hem er ook ineens fijntjes op gewezen dat volgens de wijkvoorschriften er zelfs geen omheining mag geplaatst worden en dus de facto honden verboden zijn, dat haar bomen ook onreglementair staan en dat ze bouwovertreding heeft begaan zonder gevolgen..

Laatst bewerkt:

Hiernaast zitten we met zo een janker. Bewust aangeleerd door de buurvrouw om op alles wat beweegt te janken in hun hof.
Zelfs om haar te dwingen haar tuin volledig te omheinen heeft het maanden geduurd (toen ik het vroeg begon ze zelf te janken)

Hebben dan eens ultrasoon geluid gezet en dag later stonden er al 3 van vlaamse dierenwelzijn met politieagent aan de deur
Terwijl dat dus gewoon op website federale overheid staat als hulpmiddel, waanzin.
Volgens hen had ook de buurvrouw er last van terwijl je dat niet hoort en het niet eens aanstond zelfs :rofl:
Politieagent heeft me dan nog wat zitten afblaffen ook, zijn naam eens opgezocht en kwam bij hondenhobbykweker uit..

Ze heeft hem zelfs eens om 1u 's nachts achter mij aangestuurd toen we thuiskwam en ze er mee buiten zat terwijl hem weer aan het janken was en ze kwam er dan ladderzat achterna. Zelfs dan komt de politie gewoon niet
Sindsdien zeg ik er geen woord meer tegen, af en toe brul ik wel nog eens als hem weet aan het janken is en de emmer overloopt

Hier gaat een dag komen dat ik hem gewoon omverrij op straat (want om op het voetpad te wandelen met zijn hond voelt hem zich te goed). Daarnet weer tijdens ons avondeten constant gejank naast onze kop.

In de zomer zet ik muziek buiten, hoe luider hem jankt hoe luider de muziek wordt.

Enige hoop voor ons is als er naast en achter de buren ook mensen komen wonen want nu zijn wij de enige buur

Voor de lokale verkiezingen is de burgemeester aan de deur geweest, weet uit goede bron dat ze weigeren om er iets aan te doen. Stond met zijn mond vol tanden toen ik hem dat zei, deed zelfs geen poging om te ontkennen.
Hem er ook ineens fijntjes op gewezen dat volgens de wijkvoorschriften er zelfs geen omheining mag geplaatst worden en dus de facto honden verboden zijn, dat haar bomen ook onreglementair staan en dat ze bouwovertreding heeft begaan zonder gevolgen..
Mijn ogenschijnlijk domme post van de rechten van hanen VS honden werd verwijderd - maar er zat een verhaal achter: mijn huurder had 2 kippen en een haan, na klacht van een overbuur is de politie een paar keer langsgekomen en uiteindelijk heeft onze huurder de haan verplicht moeten verwijderen.

Het kan dus

Dat kan maar ruziemaken kan altijd nog. Als buren kan je elkaar het leven goed zuur maken met kleine irritties die uitgroeien tot iets groots en onbeheersbaars en alles wat je kan doen om het niet zo ver te laten komen, is welkom. Als je het geblaf en het gezoem/piep wilt laten ophouden heb je (de welwillendheid van) deze buren nodig. En ze daartoe dwingen en het door hun strot duwen is zeker geen recept voor succes.

Waar woon jij? Kwestie te weten waar nooit naar toe te verhuizen :unsure:

Waar woon jij? Kwestie te weten waar nooit naar toe te verhuizen :unsure:
Voor mij of voor mijn buren? Want stuk grond ernaast staat te koop :oi22:
Er was vorige week iemand komen aanbellen voor info. Heb hen laten weten dat ze een jankende hond bij de buren er gratis bij krijgen, hun interesse was meteen een stuk minder :D

Ik snap het niet zo goed - het is hier wel BG - normaliter worden dergelijke probleempjes opgelost door het huis van de buren te kopen en klaar.
Of in de fik te steken...

Terug
Bovenaan