Brussels burgemeester Close wil cannabis legaliseren

Ik wens het persoonlijk niemand toe. En ik heb vroeger ook wel mijn jointjes gerookt en kijk ik ben ook geen heroineverslaafde geworden maar als we per 10 man (wat zeg ik 100 man) het cannabis gebruik kunnen ontraden om toch maar die ene heroineverslaafde niet te hebben ik teken er direct voor.
Daar zou iedereen direct voor tekenen, hoor. Heroïne is inderdaad een verschrikkelijk beest en ik vind het oprecht jammer dat dit jou zo dichtbij overkomen is.

Ik denk dat er in dit debat twee grote standpunten zijn en dat die op zich niet zo veel verschillen van elkaar, dat het enkel over een nuance gaat. Het grote beeld dat heerst is van cannabis als gateway drug naar hardere middelen. Niemand ontkent dat cannabis een gateway drug is (of toch niet op basis van sluitend wetenschappelijk materiaal), maar andere drugs zijn dat ook. En daar knelt het schoentje met die focus op cannabis als oorzaak van het probleem waarmee we plots alles kunnen oplossen.

Als we het hebben over gateway drugs, dan moeten we eigenlijk gewoon gaan identificeren waar die gateway ligt. Veel mensen die pro legalisering/decriminalisering zijn van cannabis doen dit eerder vanuit het standpunt dat de gateway niet te maken heeft met harde roesmiddelen (daar is alcohol objectief gewoon veel geschikter voor), maar wel een gateway naar criminaliteit. Een gateway naar middelen die buiten de wet vallen. Eens je die barrière over bent, is het vaak een veel minder grote stap om met andere illegale drugs te gaan experimenteren want 1. je doet het al en 2. in vergelijking met de effecten van alcohol is wiet nog vrij "tam". Denkpatronen à la "als de politie hier binnenvalt hangen we er toch al aan, dat lijntje coke gaat het verschil niet maken" zijn dan op zich niet zo veraf.

Als je wiet legaliseert of decriminaliseert, neem je die gateway naar de criminaliteit weg. Gaat dat het probleem oplossen? Waarschijnlijk niet. Maar het feit blijft dat het enige objectieve verschil tussen alcohol en coke/mdma/... ligt bij het illegale karakter. Als je die barrière kan doorbreken met een minder schadelijk product, maak je harddrugs bijna laagdrempelig. Elke gebruiker kan op zijn eigen tempo zachtjes stappen zetten richting een gebruikspatroon waarbij bij mondjesmaat de ethische en morele kwesties kunnen aangepakt worden. Zeker aangezien wietgebruik al grotendeels gedoogd wordt is het echt te belachelijk om die grens bij dat product te leggen. Die mentale barrière mag gerust wat steviger in de maatschappij ingebakken worden, hoe groter de sprong hoe beter.

Maar euh, full disclosure: als er ooit op een wettenschappelijk solide manier kan bewezen worden dat van heroïnegebruik de belangrijkste indicator alcohol of wiet of grof zeezout is, mogen ze het van mijn part onmiddellijk illegaal maken. Ik denk eerder dat het te maken heeft met verschillende producten die verschillende barrières kunnen stelselmatig doen verdwijnen, waardoor er niet meer een grote schuldige aan te wijzen is en we dan maar - bij gebrek aan een betere oplossing - de gateway moeten verleggen.
 
Daar zou iedereen direct voor tekenen, hoor. Heroïne is inderdaad een verschrikkelijk beest en ik vind het oprecht jammer dat dit jou zo dichtbij overkomen is.

Ik denk dat er in dit debat twee grote standpunten zijn en dat die op zich niet zo veel verschillen van elkaar, dat het enkel over een nuance gaat. Het grote beeld dat heerst is van cannabis als gateway drug naar hardere middelen. Niemand ontkent dat cannabis een gateway drug is (of toch niet op basis van sluitend wetenschappelijk materiaal), maar andere drugs zijn dat ook. En daar knelt het schoentje met die focus op cannabis als oorzaak van het probleem waarmee we plots alles kunnen oplossen.
Voor mij is cannabis nu ook niet echt de gateway naar hardere middelen. Cannabis is een drug en jongeren die drugs gebruiken experimenteren graag. Ik leg hier ook wel de nadruk op jongeren want die zijn het gemakkelijkst beinvloedbaar en vallen gemakkelijk in de val van zwaardere drugs. Een dertiger of veertiger die een jointje rookt om te ontstressen gaat hoogtswss nu ook niet naar zwaardere zaken grijpen.
Dus hoe meer we jongeren schrik kunnen aanjagen wat betreft drugsgebruik hoe beter.

Als we het hebben over gateway drugs, dan moeten we eigenlijk gewoon gaan identificeren waar die gateway ligt. Veel mensen die pro legalisering/decriminalisering zijn van cannabis doen dit eerder vanuit het standpunt dat de gateway niet te maken heeft met harde roesmiddelen (daar is alcohol objectief gewoon veel geschikter voor), maar wel een gateway naar criminaliteit. Een gateway naar middelen die buiten de wet vallen. Eens je die barrière over bent, is het vaak een veel minder grote stap om met andere illegale drugs te gaan experimenteren want 1. je doet het al en 2. in vergelijking met de effecten van alcohol is wiet nog vrij "tam". Denkpatronen à la "als de politie hier binnenvalt hangen we er toch al aan, dat lijntje coke gaat het verschil niet maken" zijn dan op zich niet zo veraf.
Zoals hierboven al aangehaald zou ik akkoord kunnen gaan met een depenaliseren van cannabis maar dan bij een veel hogere leeftijdsgrens. 25-30 jaar?
Als je wiet legaliseert of decriminaliseert, neem je die gateway naar de criminaliteit weg. Gaat dat het probleem oplossen? Waarschijnlijk niet. Maar het feit blijft dat het enige objectieve verschil tussen alcohol en coke/mdma/... ligt bij het illegale karakter. Als je die barrière kan doorbreken met een minder schadelijk product, maak je harddrugs bijna laagdrempelig. Elke gebruiker kan op zijn eigen tempo zachtjes stappen zetten richting een gebruikspatroon waarbij bij mondjesmaat de ethische en morele kwesties kunnen aangepakt worden. Zeker aangezien wietgebruik al grotendeels gedoogd wordt is het echt te belachelijk om die grens bij dat product te leggen. Die mentale barrière mag gerust wat steviger in de maatschappij ingebakken worden, hoe groter de sprong hoe beter.
Ik ben niet meer up to date met de wietwetgeving of gedoogbeleid in nederland maar ik meen me te herinneren dat er een hard limit van 500gr wiet in de coffeeshop mocht zijn. Als je in terneuzen ooit bent geweest (ben naam coffeeshop kwijt) denk ik dat ze daar 500gr per half uur verkochten. Wat was me dat. 6-8 kassas, rijen mensen die stonden aan te schuiven. Die zaak is gesloten omdat ze, ondanks het in nederland legaal was, er toch illegale zaken deden om het winstpotentieel te maximaliseren.

edit gevonden. Checkpoint heette die.
https://www.nu.nl/binnenland/607787...n-moet-11-miljoen-euro-betalen-aan-staat.html

Dus die 500gram die ze legaal mochten aankopen is leuk omzeild door wietboeren die illegale wiet leverden aan de coffeeshop. Geen belastingen voor vadertje staat, extra profit voor de zaakvoerder.
Een legalisatie van cannabis wil niet direct zeggen dat er geen criminaliteit rond kan ontstaan.
Maar euh, full disclosure: als er ooit op een wettenschappelijk solide manier kan bewezen worden dat van heroïnegebruik de belangrijkste indicator alcohol of wiet of grof zeezout is, mogen ze het van mijn part onmiddellijk illegaal maken. Ik denk eerder dat het te maken heeft met verschillende producten die verschillende barrières kunnen stelselmatig doen verdwijnen, waardoor er niet meer een grote schuldige aan te wijzen is en we dan maar - bij gebrek aan een betere oplossing - de gateway moeten verleggen.
hear hear
 
Laatst bewerkt:
Ik ben opgegroeid kanten aalst waar een decennia of twee heroine welig tierde. Het was zowaar gemakkelijker om aan heroine te geraken dan aan een zakje wiet. In onze omstreken kent iedereen deze klassieker wel.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/gcudhft3

Ghoh, zelfde periode en zelfde streek. Cannabis was alomtegenwoordig. In het zesde middelbaar deden ze tijdens de les zedenleer een anonieme bevraging. Van de meer dan 30 leerlingen hadden er 2 nog geen cannabis gerookt. En dat waren dan 2 meisjes die een jaar eerder van een strenge katholieke school waren overgekomen. De cafés waar ik zat, idem, weed & shit.
Naast cannabis was XTC ook courant. En, bij een bepaald publiek, magic mushrooms. Cocaine zag ik toen nooit (in tegenstelling tot nu), speed quasi nooit, en heroine heb ik maar een keer gezien.
Ik kon in elk geval oneindig veel makkelijker aan cannabis geraken dan aan heroine (niet dat ik ooit iets anders gedaan heb dan cannabis).
 
Terug
Bovenaan