Brussels burgemeester Close wil cannabis legaliseren

Ik ben wel voorstander van decriminalisering van softdrugs. De vraag is waar je de grens gaat trekken en of die grens ooit consequent gaat zijn. Sommige wetenschappers pleiten ervoor om alcohol in het hoekje van sigaretten te duwen: marginalisering en taboeïsering. Als je kijkt naar wat alcohol aanricht in de samenleving levert dat ook schrijnende statistieken en verhalen op. Dat geldt echter ook voor andere ongezonde producten. Maar is dat een taak van de overheid om mensen van bovenuit te betuttelen?
Lijkt me moeilijk om daar consistent ja of nee op te anwoorden. Ik denk zelfs dat er geen landen zijn waar men voor 0% of 100% "betutteling" gaat in dat geval.

In onze maatschappij, waar we de kosten van o.a. medische zorg door iedereen laten betalen kan je wel argumenten vinden voor een hoog percentage denk ik.
 
Dat was ooit zo. Ondertussen worden er al bij heel wat jobs drugtesten gevraagd en kan je voor oa cannabis je job kwijtspelen. Dit terwijl Belgie kampt met een enorm aantal alcoholiekers die gezamenlijk pakken meer schade toebrengen. Om nog maar te zwijgen over de compleet genormaliseerde anti depressiva cultuur.

Niet dat cannabis het genotsmiddel is zonder negatieve effecten, maar vervloek toch wel de hypocriete Belg die elke dag 6 pinten achterover kapt en dan wat zit te zeiken op een ander zijn genotsmiddel.
Really? Welke jobs tegenwoordig wel, waar dat vroeger niet zo was ?
 
Er is ook de mythe dat het een springplank is naar andere drugs. Ik denk dat één van de redenen waarom dat SOMS zo kan zijn is omdat cannabis gemeen heeft met andere drugs dat het illegaal is, en zo kan cannabis een springplank zijn naar illegale middelen alsook illegale activiteiten omdat je per definitie al iets illegaals doet, en je dus in contact komt met mensen die drugs dealen, en soms misschien iets anders dan cannabis, of ook andere "louche" activiteiten doen. Ook is er een markt om cannabis te dealen, en cannabis dealen is vaak ook een springplank om zwaardere drugs te dealen. In die zin is het inderdaad zo dat het een springplank is, maar volgens mij is dat niet omwille van cannabis zelf, maar omwille van hoe cannabisgebruik vandaag behandeld wordt. Als je cannabis legaliseert, en de staat of privébedrijven het legaal aanbieden op de daar voorziene plaatsen, dan heb je dat probleem niet meer. Al kan het wel zijn dat vanuit sociologisch perspectief rebellendere tieners dan misschien naar iets anders zoeken om op "te kicken".

Nu denk ik wel dat bij een eventueel wettelijk kader waarin cannabis gelegaliseerd wordt er een minimumleeftijd zal zijn, en vermoedelijk zelfs 21 jaar, mogelijk 18 maar ik denk eerder 21 en misschien zelfs 25, waarbij mensen jonger dan nog altijd iets illegaals zullen doen natuurlijk.

Ik ben ervan overtuigd dat cannabis en zelfs andere drugs - indien gereguleerd en met wettelijke standaarden - hun toepassingen zullen hebben in de medische en psychiatrische wetenschappen. Maar daar is nog onderzoek naar nodig, en zelfs al is dat het geval, dan is dat niet van toepassing op drugs op de illegale markt omdat de kwaliteit en hoeveelheden zeer variabel kunnen zijn, en dus niet betrouwbaar. Ook vermoed ik dat medische toepassingen eerder betrekking zullen hebben op variaties v. synthetische drug in plaats van de drug zelf. (microdoseringen of licht andere chemische veranderingen). Bepaalde medicaties op de medische markt zijn dat volgens mij trouwens al, en in zekere zin zijn bepaalde medicaties al "een drug".
 
Laatst bewerkt:
al denk ik nu wel dat bij een groot deel van de bevolking die bewustwording er nu wel al is.
Ik denk dat je ons overschat. Het is er zeker op verbetert tov pakweg 20 jaar geleden, maar het is nog steeds gigantisch veel.
Ik haat overigens stinkende hippies die het groen licht hebben gezien evengoed hoor. Het is puur de hypocriete houding van de huisgebonden Vlaming die ik niet af kan.
Really? Welke jobs tegenwoordig wel, waar dat vroeger niet zo was ?
Directe voorbeelden die ik zelf ken zijn zowel haven als metaalarbeiders.
 
Dat was ooit zo. Ondertussen worden er al bij heel wat jobs drugtesten gevraagd en kan je voor oa cannabis je job kwijtspelen. Dit terwijl Belgie kampt met een enorm aantal alcoholiekers die gezamenlijk pakken meer schade toebrengen. Om nog maar te zwijgen over de compleet genormaliseerde anti depressiva cultuur.

Drugtesten bij jobs? Dat zal dan vooral bij de rijdende jobs à la tram- en buschauffeur, taxichauffeur, etc., kraanbestuurders en militairen zijn. Heb daar bij andere jobs nog nooit van gehoord.

En waarom antidepressiva in het zelfde rijtje zetten? Voor zover ik weet hebben AD geen invloed op je reflexen, wat cannabis en zeker alcohol wel hebben. Veel mensen zijn daarenboven medisch gebaat bij antidepressiva.

Ik ben wel voorstander van decriminalisering van softdrugs. De vraag is waar je de grens gaat trekken en of die grens ooit consequent gaat zijn. Sommige wetenschappers pleiten ervoor om alcohol in het hoekje van sigaretten te duwen: marginalisering en taboeïsering. Als je kijkt naar wat alcohol aanricht in de samenleving levert dat ook schrijnende statistieken en verhalen op. Dat geldt echter ook voor andere ongezonde producten. Maar is dat een taak van de overheid om mensen van bovenuit te betuttelen?

De sociale kost van alcohol is dan ook ongelofelijk. Zatte mensen zijn vaak agressief, verwaarlozen alles bij verslaving, zijn verantwoordelijk voor veel verkeersdoden, etc. Zet dat eens tegenover cannabis, of zelfs tegen LSD, ketamine of cocaïne, en alcohol steekt er - als je het aggregeert - altijd met kop en schouders boven uit.
Voor mij allemaal niet gelaten, want ik ben weinig 'experimenteel'. Ik drink 1/2 keer per week al naargelang welke sociale 'events' er zijn een beetje/redelijk wat alcohol (maar kan ook probleemloos een maand totaal niks drinken als het bv. examens zijn), en smoor af en toe eens een vette joint.
Maar ik stoor mij wel aan die eufemisering van alcohol. Ik ken zoveel mensen die elke dag hun glas wijn 'nodig' hebben en dan nog eens 1/2 keer per week een half vat leegzuipen, maar die dan wel met een scheef oog kijken naar mensen die bv. een joint smoren. Dikwijls oudere mensen, maar bon.

En de overheid heeft wel een redelijke taak om mensen te beschermen, alleen moet het dat dan wel consequent doen. Iets wat ze niet doet.
Je kan niet alcohol en masse toelaten, maar dan wel in een kramp schieten als er mensen een lijntje snuiven.
 
Ik denk dat je ons overschat. Het is er zeker op verbetert tov pakweg 20 jaar geleden, maar het is nog steeds gigantisch veel.
Ik haat overigens stinkende hippies die het groen licht hebben gezien evengoed hoor. Het is puur de hypocriete houding van de huisgebonden Vlaming die ik niet af kan.

Directe voorbeelden die ik zelf ken zijn zowel haven als metaalarbeiders.
Dus vroeger moest een kraanbestuurder enzo dat niet doen ? Lijkt me vreemd, but if you say so.
 
roken is toch ook ongezond ? En zou men nog strenger moeten aanpakken imo , smoren is dan roken met stoffen die ook nog eens de mentale geest aantasten. Ik vind het goed dat het illegaal blijft. Roken is gevaarlijker dan iets drinken , dus lijkt me weed gevaarlijker dan alcohol (zonder rekening te houden met hoeveelheden) ?
 
De cijfers zijn wat ouder maar in nederland zit je toch met het dubbel aantal jongeren die cannabis gebruikt tov europa. Belgie scoort ook wel hoog maar ik vermoed dat een buurland van nederland het drugsgebruik wel verhoogt. Ik beken schuld maar heb vroeger ook wel eens naar terneuzen geweest om een zakje wiet te kopen.

Ik ben niet perse tegen of voor cannabisgebruik he. Ik vind het gewoon een holle verkiezingsslogan en denk echt niet dat dit depenaliseren het antwoord gaat zijn op het reeds onderbezette rechtssysteem of een argument om meer middelen vrij te maken op voor de jacht op harddrugs.

Waar rook is is vuur :unsure: en mensen die drugs gebruiken gebruiken vaak meer dan enkel cannabis. De pakkans wordt denk ik kleiner als je iemand betrapt met cannabis en dan toch maar laat gaan wegens gedoogbeleid of toch maar beter iets verder onderzoekt en dan uitkomt op een drugsgebruik dat veel breder is dan enkel dat jointje. Mss is dat jointje er wel om de edge van hun speed/cocainegebruik wat te maskeren.

cannabis_15_-16.jpg
Ik stel voor ook harddrugs te legaliseren, dan moeten er voor de oorlog daartegen ook geen middelen meer vrijgemaakt worden. Gans Antwerpen zal meer btw moeten betalen, misschien dat we onze kinderen met dat geld degelijke educatie kunnen aanbieden.
 
Cannabis: aanzienlijk meer kans op psychoses. In sommige gevallen stijgt de kans X5 (hoog gebruik) ten opzichte van mensen die dat nooit hebben gerookt. Ik heb er zo gekend, niet leuk in de omgang en ik veronderstel ook niet leuk voor hun families/partners/kinderen.


Cannabis is niet alleen ongezond, het is ook nog eens gigantisch storend en asociaal wanneer het gerookt wordt zodat andere mensen er last van hebben. Loop maar eens rond in sommige steden. We proberen met alle macht roken uit te roeien en dan willen we cannabis gaan toelaten?
 
De cijfers zijn wat ouder maar in nederland zit je toch met het dubbel aantal jongeren die cannabis gebruikt tov europa. Belgie scoort ook wel hoog maar ik vermoed dat een buurland van nederland het drugsgebruik wel verhoogt. Ik beken schuld maar heb vroeger ook wel eens naar terneuzen geweest om een zakje wiet te kopen.

Ik ben niet perse tegen of voor cannabisgebruik he. Ik vind het gewoon een holle verkiezingsslogan en denk echt niet dat dit depenaliseren het antwoord gaat zijn op het reeds onderbezette rechtssysteem of een argument om meer middelen vrij te maken op voor de jacht op harddrugs.

Waar rook is is vuur :unsure: en mensen die drugs gebruiken gebruiken vaak meer dan enkel cannabis. De pakkans wordt denk ik kleiner als je iemand betrapt met cannabis en dan toch maar laat gaan wegens gedoogbeleid of toch maar beter iets verder onderzoekt en dan uitkomt op een drugsgebruik dat veel breder is dan enkel dat jointje. Mss is dat jointje er wel om de edge van hun speed/cocainegebruik wat te maskeren.

cannabis_15_-16.jpg
Ik denk niet dat je het volledige verhaal hier vertelt. Ik zou ook meteen zeggen dat één v/d redenen waarom het gebruik hier hoger is, ook is omdat de toegang tot makkelijker is dan bijvoorbeeld in landelijk Moldavië. Sure, via Nederland, maar we hebben hier ook de haven van Antwerpen of Zeebrugge bijvoorbeeld, en die van Antwerpen is een wereldhaven. Er is hier ook wel een echte feestcultuur (Tomorrowland, veel uitgaan enzo onder de jeugd), en over het algemeen is de jeugd hier ook wat progressiever dan elders en dat correleert ook met drugsgebruik (progressiever denk ik op sommige "social issues"). Daarnaast heeft niet elk land een even grote verdeling stad vs ruraal, en in België ligt de bevolkingsdichtheid groter dan in bepaalde andere landen. Steden zijn progressiever in het algemeen en zijn ook makkelijker om toegang te verkrijgen tot drugs. En Nederland is op dat vlak niet anders.

Ik zoek dus ook naar "geografische redenen".
 
dus lijkt me weed gevaarlijker dan alcohol (zonder rekening te houden met hoeveelheden)
Meeste artikels die ik online terugvind stellen toch eerder dat alcohol significant schadelijker is dan cannabis. Met als caveat dat er minder onderzoek naar cannabis is verricht vanwege de illegaliteit.
 
Cannabis: aanzienlijk meer kans op psychoses. In sommige gevallen stijgt de kans X5 (hoog gebruik) ten opzichte van mensen die dat nooit hebben gerookt. Ik heb er zo gekend, niet leuk in de omgang en ik veronderstel ook niet leuk voor hun families/partners/kinderen.


Cannabis is niet alleen ongezond, het is ook nog eens gigantisch storend en asociaal wanneer het gerookt wordt zodat andere mensen er last van hebben. Loop maar eens rond in sommige steden. We proberen met alle macht roken uit te roeien en dan willen we cannabis gaan toelaten?
Je hoeft cannabis niet te roken he. Ik vermoed dat jij van snus gebruikers ook geen last hebt in steden.
 
Je hoeft cannabis niet te roken he. Ik vermoed dat jij van snus gebruikers ook geen last hebt in steden.
Ik denk dat je wel beseft dat het legaliseren van cannabis vooral over het roken gaat? Of denk je dat ze het gaan legaliseren enkel als je het niet rookt?
 
Het is niet dat plots café's terug naar af gaan en de wietrokers gaan omhelzen. Kankeridioten blijven buiten.
 
Waar rook is is vuur :unsure: en mensen die drugs gebruiken gebruiken vaak meer dan enkel cannabis.
Dat is zowat de meest correcte manier om te zeggen dat cannabis een gateway drug is die ik ooit ben tegengekomen. Ik weet niet of het bewust was, maar ik ben oprecht onder de indruk :)

Vaak zeggen ze "mensen die cannabis gebruiken, schakelen daarna over op andere drugs", maar het is inderdaad eerder zoals jij zegt: drugs gebruiken moedigt gebruik van drugs aan. Onderzoek toont aan dat ook op dat vlak bv. alcohol en zelfs sigaretten niet anders zijn. Uw lichaam blootstellen aan een bepaalde roes gaat barrières verlagen voor een ander soort roes, ongeacht welk middel je nu gebruikt.

Dat we ons dan blindstaren op een product dat relatief onschadelijk is terwijl dranken met alcoholpercentages van 40% en hoger vrij te verkrijgen zijn in de winkels, je er bij sigaretten van af komt met een boodschap van 5 woorden die niemand leest, studenten jaar na jaar blijven studeren op rilatine en benzo's, antidepressiva jaarlijks blijven stijgen qua gebruik ... Echt vreemd.

Drugs moet je aanpakken in een globaal beleid, en dan moet je alle drugs gaan bekijken en voor elk roesmiddel een duidelijke, wettelijke lijn trekken tussen gebruik en misbruik. U weet wel, zoals hoe men promille gebruikt om alcohol te testen of hoe men voor antidepressiva doseringslimieten oplegt. Dan voer je een beleid met duidelijke grenzen.
 
Meeste artikels die ik online terugvind stellen toch eerder dat alcohol significant schadelijker is dan cannabis. Met als caveat dat er minder onderzoek naar cannabis is verricht vanwege de illegaliteit.
Op zich blijft dat ook een gekke redenering. Het is niet omdat iets gevaarlijker legaal is dat we iets minder gevaarlijk moeten gaan legaliseren... .

Beiden hebben onwenselijke maatschappelijke effecten. En zelfs bij legalisering van cannabis zal alcohol veel schadelijker blijven zeker op maatschappelijk niveau omdat ongeveer 100% van de bevolking in België ooit alcohol dronk en iets van een 66% doordeweeks alcohol drinkt.
 
Ik denk dat je wel beseft dat het legaliseren van cannabis vooral over het roken gaat? Of denk je dat ze het gaan legaliseren enkel als je het niet rookt?
Is perfect mogelijk. Verbod op roken(alle rookwaar) in de publieke ruimte (heb daar mixed feelings bij), ik kan Patj wel begrijpen dat die geur enorm storend kan zijn. Dan rook je thuis of je neemt je cannabis in de publieke ruimte op een andere manier in.
 
Dat is zowat de meest correcte manier om te zeggen dat cannabis een gateway drug is die ik ooit ben tegengekomen. Ik weet niet of het bewust was, maar ik ben oprecht onder de indruk :)

Vaak zeggen ze "mensen die cannabis gebruiken, schakelen daarna over op andere drugs", maar het is inderdaad eerder zoals jij zegt: drugs gebruiken moedigt gebruik van drugs aan. Onderzoek toont aan dat ook op dat vlak bv. alcohol en zelfs sigaretten niet anders zijn. Uw lichaam blootstellen aan een bepaalde roes gaat barrières verlagen voor een ander soort roes, ongeacht welk middel je nu gebruikt.

Dat we ons dan blindstaren op een product dat relatief onschadelijk is terwijl dranken met alcoholpercentages van 40% en hoger vrij te verkrijgen zijn in de winkels, je er bij sigaretten van af komt met een boodschap van 5 woorden die niemand leest, studenten jaar na jaar blijven studeren op rilatine en benzo's, antidepressiva jaarlijks blijven stijgen qua gebruik ... Echt vreemd.

Drugs moet je aanpakken in een globaal beleid, en dan moet je alle drugs gaan bekijken en voor elk roesmiddel een duidelijke, wettelijke lijn trekken tussen gebruik en misbruik. U weet wel, zoals hoe men promille gebruikt om alcohol te testen of hoe men voor antidepressiva doseringslimieten oplegt. Dan voer je een beleid met duidelijke grenzen.
Ik ben opgegroeid kanten aalst waar een decennia of twee heroine welig tierde. Het was zowaar gemakkelijker om aan heroine te geraken dan aan een zakje wiet. In onze omstreken kent iedereen deze klassieker wel.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/gcudhft3

Nu toen ik jong was deed ik speelpleinwerking. Je weet wel in de grote vakantie animator spelen voor een groep kinderen.
Tot je 5-6 jaar later op straat diezelfde kinderen tegenkomt, een schim van zichzelf. Hoogstwss gekocht van de mensen in bovenstaand artikel.
Daarnaast is mijn schoonbroer ook heroineverslaafd. Als je wat meer details wil wat zo iets doet met een gezin wil ik ze graag geven hoor.
Dat gaat van diefstal, het bestelen van de ouders, de eindeloze kuren in de ontwenningskliniek om dan toch maar weer terug te vallen. Om finaal dan op ziekenkas te geraken. Die man is 40 jaar ondertussen en heeft nog geen jaar gewerkt in zijn leven.
Als het zilverpapier bij de ouders verdween wisten we weer hoe laat het was. Tijd om te 'chinesen'
En dan spreek ik van een voorbeeldige student. Latijn wiskunde doorlopen zonder maar echt te moeten studeren. Zoon van een advocaat/vrederechter, alles in het schootje geworpen. Het zijn niet altijd de marginalen maar finaal worden ze dat wel.

Die groep (inclusief mijn schoonbroer) is ook begonnen met een jointje. Plezier maken is leuk. En alcohol is veel schadelijker niet? Tot 1 iemand van die groep toch maar die stap zet naar iets zwaarder. Speed, coke? Wat mdma? Een of ander pilletje op de fuif? Het is verbazingwekkend hoeveel mensen er uit group pressure meestappen. Tot ze finaal in de val van de heroine vallen en dan zijn ze vogel voor de kat.

Ik wens het persoonlijk niemand toe. En ik heb vroeger ook wel mijn jointjes gerookt en kijk ik ben ook geen heroineverslaafde geworden maar als we per 10 man (wat zeg ik 100 man) het cannabis gebruik kunnen ontraden om toch maar die ene heroineverslaafde niet te hebben ik teken er direct voor.
 
Terug
Bovenaan