Bordspelreview: Weerwolven: Genootschap van het Kwaad

Disney ... Wie is er in zijn leven nog niet mee in aanraking gekomen? Als kind keek ik de films (toen nog op videocassette) elke keer opnieuw bij mijn oma. Nadien kwamen dvd's en Blu-rays uit en sinds anderhalf jaar wordt het boeltje ook gestreamd. Ook het pretpark in Parijs werd ondertussen al drie keer bezocht en het aantal bordspellen in mijn collectie met een Disney-thema groeit ook. Met dank aan Asmodee, de uitgever van wie ik Genootschap van het Kwaad ontving, is mijn collectie nog wat uitgebreid. Ik neem je graag mee in de review van dit op Weerwolven geïnspireerde kaartspel.

Met zowat duizend bordspellen in de collectie (uitbreidingen inclusief) weet ik wel altijd wat te spelen. En ondanks dat hoge aantal, heb ik Weerwolven niet. Ik heb het zelfs nog nooit gespeeld. Genootschap van het Kwaad was dus de eerste keer dat ik in aanraking kwam met het systeem. En hoewel er heel wat gelijkenissen zijn, zijn er ook evenveel verschillen. In Genootschap van het Kwaad, dat je kunt spelen van zes tot en met twaalf spelers, wordt iedereen onderverdeeld in twee teams. Enerzijds heb je team Chaos, anderzijds team Onheil. Team Chaos moet het andere team zien te ontmaskeren en verslaan. De leden van team Onheil moeten hun identiteit verborgen houden en 's nachts toeslaan om de andere leden te vermoorden. Dat zorgde alvast voor enkele spannende potjes.

Genootschap 1.jpg


Team Chaos tegen team Onheil

Om de zoveel tijd nodig ik enkele BeyondGamers uit om een gezellige ochtend/middag/avond/nacht te beleven, vergezeld van wat drank, ongezond eten en een pak bordspellen. Toen ik twee weken geleden zo'n bende over de vloer kreeg, zag ik de kans schoon om Genootschap van het Kwaad boven te halen. Hoe meer leden eraan meedoen, hoe leuker het spel wordt. Het handige aan dit spel is dat er een snelstartgids aanwezig is. Hierin wordt alles stap voor stap uitgelegd, van de opzet van het spel, de verdeling van de kaarten en rollen tot hoe de rondes werken. Iedereen krijgt namelijk een personagekaart met een Disney-schurk op. Ook de teamkaarten worden uitgedeeld. Er waren twee leden van team Onheil en zes leden van team Chaos. Iedereen kijkt in het geheim naar z'n teamkaart en dan kan het spel beginnen, waarbij de spelleider uitlegt wat er dient te gebeuren.

Genootschap van het Kwaad staat alleszins garant voor enkele spannende potjes.


Het spel vindt namelijk plaats op twee tijdstippen. 's Nachts slaan de leden van team Onheil toe om iemand te vermoorden. Overdag mag iedereen een stem uitbrengen met als doel iemand van team Onheil uit te schakelen. Net zoals in het originele Weerwolven-spel, heeft elk personage een unieke vaardigheid. De een al wat interessanter dan de ander ... Hades zorgt er bijvoorbeeld voor dat iemand die vermoord werd terug tot leven gewekt kan worden, maar hij kan dit maar eenmalig doen. De Koningin (van Sneeuwwitje) kan eenmalig een teamkaart bekijken. Is die persoon lid van team Onheil, dan wordt die onmiddellijk uitgeschakeld. Kapitein Haak mag elke keer een speler gevangen nemen. Wordt hij verslagen, dan is het ook gepasseerd voor de gevangene. Naast deze schurken zijn er ook een aantal sidekicks. Zo heeft Kapitein Haak z'n vriend Vetje meegenomen en heeft de Koningin uiteraard haar Toverspiegel. Deze sidekicks hebben geen speciale kracht, maar mogen niet op 'hun' schurk stemmen, behalve als ze zeker weten dat die tot team Onheil behoort.

Genootschap 2.jpg


Unieke krachten op andere tijdstippen

Naast eerder vermelde schurken en sidekicks zijn er nog tal van andere slechteriken aanwezig, waaronder de Hartenvrouw uit Alice in Wonderland, uiteraard vergezeld van haar Hartenkoning. De Stiefmoeder van Assepoester heeft twee handlangers en ook Prins Jan en Maleficent zijn aanwezig. Elk hebben ze een eigen kracht die op een ander moment kan ingezet worden. Mafelicent activeert namelijk 's nachts, terwijl Prins Jan uit Robin Hood overdag tijdens de Stemronde bij een gelijkstand de knoop mag doorhakken. Dat zorgt ervoor dat je elke keer een ander spel speelt. De saaiere kaarten kun je ook achterwege laten, waardoor je een intensiever potje van verraderij kunt spelen.

Mijn eerste keer 'Weerwolven' spelen kan ik hierbij officieel als 'heel amusant' beoordelen. Die dag hebben we namelijk verschillende potjes gespeeld met verschillende spelersaantallen, waarbij we ook zelf de personages kozen om het elke keer compleet anders te doen verlopen. Iedereen heeft zich alvast erg geamuseerd en het is altijd fijn als je als 'verrader' niet wordt ontmaskerd en 's nachts genadeloos kunt toeslaan om team Chaos uit te dunnen. O ja, wij hadden het in het begin even moeilijk om te onthouden wie nu de goeien waren. Chaos, geel (gele teamkaart), goed. Geen mogelijkheid tot misverstanden meer. En zo wisten we het tot een anderhalf uur te rekken. Voor een kaartspelletje van nog geen twaalf euro is dat dus niet slecht.

Genootschap 3.jpg

Conclusie

Weerwolven: Genootschap van het Kwaad is kort gezegd Weerwolven met een Disney-thema. Elke schurk heeft z'n eigen vaardigheid, terwijl de sidekicks in de meeste gevallen niet op hun schurk mogen stemmen. De vaardigheden zijn bijzonder tof, waarbij ze soms voor een kantelmoment kunnen zorgen. Wek je als Hades nu iemand tot leven, of wacht je nog een nacht? Weet je als team Chaos de slechteriken van team Onheil uit te schakelen, of weten zij op hun beurt 's nachts genadeloos toe te slaan? Genootschap van het Kwaad staat alleszins garant voor enkele spannende potjes.

Pro

  • Speelt elke keer wat anders
  • Goedkoop
  • Ideaal voor een grotere groep
  • Toffe vaardigheden

Con

  • Sidekick zijn is 'saai'
  • Pas vanaf zes spelers
7.5

Over

Uitgever

  1. Asmodee
 
Terug
Bovenaan