Bordspelreview: Triggs

Het moeten niet altijd ingewikkelde, zware spellen zijn waarbij de opzettijd soms een uur of meer in beslag neemt. Nee, ik kan ook wel eens genieten van een licht spelletje, dat ideaal is om een avond af te sluiten of als je slechts een half uurtje de tijd hebt. Een van die kaartspelletjes is het onlangs uitgebrachte Triggs. White Goblin Games stuurde ons een exemplaar op ter review, die je uiteraard hieronder kunt lezen!

Het concept van Triggs is erg eenvoudig. Elke speler krijgt een invulblaadje bestaande uit twee helften. Eens dat halve blaadje bij één van de spelers volledig is ingevuld, dan is het spel onmiddellijk voorbij. Uiteraard vult het blaadje zichzelf niet in, dus ook in Triggs moet je rekening houden met enkele regels.

Triggs front.jpg

Kruisjes zetten!​

Het opzetten van het spel houdt twee keer niks in: Schud alle kaarten, maak er een gedekte trekstapel van, en plaats aan beide zijden naast de trekstapel een kleinere open aflegstapel. Zoals reeds gezegd krijgt elke speler ook een invulblaadje, aangevuld met vier kaarten van de gedekte trekstapel. Eens dat gebeurd is, kan het spel van start gaan. De speler die aan de beurt is, kan kiezen uit drie acties. Je kunt kaarten uit je hand afleggen, zonder er iets mee te doen. Je kunt kaarten uit je hand ook spelen, om getallen aan te kruisen op je spelersblaadje. Als laatste mag je ook kiezen om kaarten van de stapels te nemen. Deze laatste actie stelt je in staat om maximaal twee kaarten te nemen van de drie stapels, waarbij het niet uitmaakt van welke stapel je kaarten neemt. Neem je twee kaarten van de gesloten trekstapel, of combineer je met de open aflegstapels? Allemaal goed. Let wel op dat je nooit meer dan tien kaarten in je hand hebt!

Triggs is een klein, fijn spelletje met een hoge geluksfactor.


Ook het afleggen van kaarten is een eenvoudige actie. Je kiest één waarde en je mag alle kaarten van die waarde afleggen. Meer is het niet. De belangrijkste actie is uiteraard het spelen van kaarten, aangezien je hiermee je invulblaadje vult en dus een stap dichter richting de overwinning komt. Hierbij kies je één waarde, bijvoorbeeld 'negen'. Nu mag je zoveel negens afkruisen als je kunt door een combinatie van kaarten te spelen. Zo kun je twee keer een kaart met waarde negen spelen, aangevuld met een kaart van waarde vier en een kaart van waarde vijf. Hierdoor kun je in totaal drie vakjes bij de negen afkruisen. Let wel op: hoewel je kaarten kunt combineren om tot aan een bepaalde waarde te komen, mag je hiervoor maximaal twee kaarten gebruiken. In onderstaand voorbeeld, kun je dus vier keer de waarde negen afkruisen, waarbij die getallenrij direct ingevuld wordt en je dus ergens een extra kruisje kunt zetten.

Triggs 2.jpg

Hopen op combo's​

Kruis je het laatste getal aan in een rij, dan mag je in eender welke rij een nieuw kruisje zetten. Zo kun je soms combo's maken, waarbij je opnieuw het laatste vakje aankruist om dan weer een extra kruisje te kunnen zetten. Op een bepaald moment zullen alle spelers alle waardes elf en twaalf hebben ingevuld. Deze kaarten mogen dan uit het spel worden gehaald eens ze worden getrokken. Bij de waardes één tot en met tien verandert er niets. Uiteindelijk gaat het spel door, tot één van de spelers alle vakjes op het invulblaadje heeft aangekruist. Gebeurt dit, dan eindigt het spel onmiddellijk. Meestal bereik je dit na een minuut of twintig, afhankelijk van het aantal spelers. Triggs is dus het ideale spelletje om twee keer na elkaar te spelen.

Hoewel er twee helften zijn op elk invulblaadje, en zowel de voor- als achterzijde zijn bedrukt, is het aantal bijgeleverde blaadjes beperkt. Op zich is het wel eenvoudig om het te plastificeren en met stift aan de slag te gaan, maar ik vermeld het toch graag eens. Op het moment van schrijven zijn er nog geen aparte blaadjes aan te schaffen.

Triggs 1.jpg

Conclusie

Triggs is een snel te spelen spel waarbij de regels uit te leggen zijn in een minuutje of drie. Triggs is een race, want elke speler wil als eerste diens invulblaadje volledig ingevuld hebben. Hierbij wordt gebruikgemaakt van slechts drie acties, waarbij je waardes kunt combineren om tot je doel te komen. Het vormen van combo's is een leuk element, maar helaas is er ook een hoge geluksfactor aanwezig.

Enkele foto's werden aangeleverd door Wouter Debisschop. Meer knappe foto's vind je op zijn Instagram-pagina Tabletopping.

Pro

  • Combo's maken
  • Snel uitgelegd en gespeeld
  • Ideaal om met kinderen te spelen

Con

  • Weinig invulblaadjes
  • Hoge geluksfactor
6.5

Over

Uitgever

  1. White Goblin Games

Designer

Karin Hetling

Aantal spelers

2-4

Tijdsduur

20 minuten
 
Terug
Bovenaan