Bordspelreview: Flamecraft

Spellen die er leuk uitzien, trekken makkelijk meer nieuwsgierige ogen dan de minder fraaie spellen. Het oog wil ook wat, moet speldesigner Manny Vega gedacht hebben, want toen hij per toeval op artieste Sandara Tang haar Instagram botste, was hij meteen verkocht. Het is namelijk zo dat het artwork van Flamecraft er al was vóór er ooit sprake was van het spel. Sandara Tang hield zich bezig met het tekenen van draken in allerlei (menselijke) dagdagelijkse omstandigheden. De schattige draakjes die hun vuurspuwtalenten handig gebruiken om crème brûlée te bereiden en koffiebonen te roosteren, vormden de inspiratie om een heel spel te ontwerpen rond deze wezens. Maar schuilt er onder de überschattige façade ook een degelijk spel? Dat hebben wij even uitgezocht.

In Flamecraft staan ambachtsdraken centraal. Jij en je tegenstanders zullen strijden om de beste reputatie in de stad te verwerven. Je moet ambachtsdraken met specifieke talenten in de juiste winkels en horecazaken plaatsen, waardoor ze daar de mooiste handelswaren kunnen produceren en jouw reputatie zal groeien. Het spel bestaat in twee uitvoeringen waarbij de duurdere Deluxe editie mooiere componenten bevat en het wordt bij ons uitgegeven door White Goblin Games. Je kunt spelen met maximaal vijf spelers en je bent er ongeveer een uur mee zoet.

Flamecraft front.jpg


Ambachtelijke cupcakes

In eerste instantie lijkt Flamecraft een klassiek worker placementspel te zijn, maar al snel blijkt dat hier bepaalde mechanismen in werking treden die we minder gewend zijn. In dergelijke spellen zul je gewoonlijk een bikkelharde strijd voeren om gegeerde plekjes op het bord te bezetten, zodat je schaarse handelswaren of goederen kunt bekomen. In Flamecraft zijn er echter handelswaren in overvloed en hebben bijna alle acties die je uitvoert ook positieve effecten voor iedereen aan de tafel. Plaats je je draak in een winkel waar al andere draken staan? Dan krijgen zij van jou een handelswaar. Zorg je ervoor dat een ambachtsdraak aan het werk mag in een winkel? Dan kun jij reputatiepunten krijgen omdat je de winkel aantrekkelijker gemaakt hebt. Maar die winkel is dus ook meteen aantrekkelijker voor alle spelers aan de tafel, waardoor zij sneller geneigd zijn om de winkel te bezoeken en er hun acties uit te voeren. Dit is waar Flamecrafts unieke kracht op steunt. Er is een strijd om reputatie aan de gang, maar je raakt in dit spel nooit gefrustreerd of radeloos. Er wenkt altijd wel ergens een opportuniteit om handelswaren of reputatie te vergaren en de acties van andere spelers zullen steeds nieuwe mogelijkheden creëren.

Flamecraft is een uniek spel dat ik zou durven bestempelen als het ultieme feel-good-bordspel.


Het spel start met zes basiswinkels zonder unieke vaardigheden. Elke beurt begint met het verplaatsen van je draak naar een andere winkel, deze actie is verplicht. Zoals eerder vermeld, moet je dan handelswaren schenken aan andere draken die al aanwezig zijn in deze winkel. Vervolgens kun je kiezen uit twee mogelijke vervolgacties. Ofwel kun je in de winkel handelswaren verzamelen, nieuwe ambachtsdraken aanwerven, een ambachtsdraak activeren en ten slotte de winkel zelf activeren, ofwel betover je de winkel met een van de openliggende betoveringskaarten. Hoe meer ambachtsdraken en betoveringskaarten er in een winkel liggen, hoe meer handelswaren je er kunt krijgen. In deze winkeltjes worden allerlei gerechten en goederen gemaakt, gaande van cupcakes en pizza's tot kaarsen. Er zijn zes soorten ambachtsdraken met elk een unieke vaardigheid. Als je deze activeert, levert dat je nog meer voordelen op. Dat kan bijvoorbeeld gaan om het aanwerven van nog meer ambachtsdraken of het ontvangen van reputatiepunten als jij een handelswaar aan een andere speler schenkt. Als een winkel drie ambachtsdraken tewerkstelt, opent er een nieuwe winkel in de stad. Alle winkels die openen na de zes basiswinkels hebben sterke unieke krachten die je ook kunt activeren tijdens je beurt. Zo ontstaan er doorheen het spel steeds meer interessante mogelijkheden. Je verzamelde handelswaren kun je gebruiken als betaalmiddel om een winkel te betoveren. Meestal levert deze actie onmiddellijk reputatiepunten op en wordt de winkel aantrekkelijker voor andere spelers om te bezoeken.



Strakke gameplay

Flamecraft is niet erg ingewikkeld, maar toch denk ik dat dit ondanks het uitnodigende uiterlijk niet het spel bij uitstek zal worden voor nieuwkomers in de hobby. Daarvoor zijn er net iets te veel zaken om rekening mee te houden. Toch krijgt het spel al snel een vlotte flow eens iedereen begrijpt hoe alles werkt. De ontwerper heeft met het idee gespeeld om elke ambachtsdraak in het spel een unieke vaardigheid te geven, dit zou het spel aanzienlijk trager gemaakt hebben. In plaats daarvan werd uiteindelijk gekozen om te werken met zes types draken, en na een keer Flamecraft gespeeld te hebben, zul je helemaal mee zijn met de vaardigheid van elk type. Deze keuze zorgt voor een strakke gameplay. Wel is het zo dat elke getekende draak uniek is. En als je ziet hoeveel kaarten er in het spel zitten, besef je dat dit resulteerde in erg veel creatief tekenwerk. Ikzelf mocht de standaardversie reviewen, en daar bestaan de munten en handelswaren uit kartonnen fiches en de draken (die dienst doen als spelerspion) zijn van hout. In de Deluxe editie zijn de munten van metaal gemaakt, de handelswaren van hout, en de draken zijn erg mooie 3D-sculpturen. Toch ben ik erg tevreden met mijn basisversie. Met name de houten draken zijn op zich al een stuk mooier dan het gemiddelde spelstuk van andere spellen. Het centrale spelbord is een oprolbare mat, dat is hetzelfde in beide uitvoeringen van het spel.

Het spel eindigt zodra de laatste kaart van de ambachtsstapel of de betoveringsstapel wordt gepakt of opengedraaid. Elke speler krijgt dan nog één beurt en dan wordt er overgegaan naar de puntentelling. Spelers krijgen nog reputatiepunten voor alle overgebleven munten. Tijdens het spel doen de munten dienst als joker-betaalmiddel, maar je zult ze dus liever niet gebruiken aangezien ze punten opleveren. Ten slotte scoor je ook nog punten voor de speciale draken die je in je hand hebt. Deze draken verschillen van de ambachtsdraken. Ze werken zelf niet in winkels, maar je moet ze wel tevreden maken door aan bepaalde voorwaarden te voldoen. Concreet betekent dit dat je bijvoorbeeld voor speciale draak ‘Even Steven’ een punt krijgt per even aantal handelswaren die je op het einde nog in bezit hebt.

Conclusie

Flamecraft is een uniek spel dat ik zou durven bestempelen als het ultieme feel-good-bordspel. De sfeer is gemoedelijk, er ontstaan geen vijandige vetes, en bijna alle acties van je tegenstanders leveren ook voordelen op voor jezelf. De vrees dat Flamecraft een flinterdunne spelervaring zou worden in een mooie verpakking verdween al snel als sneeuw voor de zon. Dit zal niet het spel zijn waar elke hardcore-boardgamer naar op zoek is, maar ik verwelkom Flamecraft alvast met open armen in mijn collectie. Ik beschouw dit als een erg welgekomen afwisseling tussen de vele bikkelharde worker placementgames of spellen met een stoer uiterlijk.

Alle foto's werden aangeleverd door Wouter Debisschop. Meer knappe foto's vind je op zijn Instagram-pagina Tabletopping.

Pro

  • Prachtig artwork
  • Feel-good gameplay
  • Vlot spelverloop
  • Herspeelbaarheid dankzij vele unieke winkels
  • Duidelijke en rechtlijnige spelregels

Con

  • Krachten van winkels tikkeltje ongebalanceerd
8.5

Over

Uitgever

  1. White Goblin Games

Designer

Manny Vega

Aantal spelers

1-5

Tijdsduur

60 minuten
 
Voor de prijs moet je het op zich niet laten (retail dan, de Deluxe kost teveel in vergelijking met de extra's die het 'maar' biedt').

Ja, maar dat schrikt mij dus af, ik ben een sucker voor metalen muntjes. En hoewel ik het een fantastisch thema vind (draakjes), toch iets te veel angst dat dit spel weinig nieuws biedt naast Creature Comforts of Everdell buiten dat thema (en in beperkte mate Century Golem Edition), het is een beetje een eenvoudig spel natuurlijk dat misschien niet vaak genoeg meer op tafel zou komen.
 
Redactie
Ja, maar dat schrikt mij dus af, ik ben een sucker voor metalen muntjes. En hoewel ik het een fantastisch thema vind (draakjes), toch iets te veel angst dat dit spel weinig nieuws biedt naast Creature Comforts of Everdell buiten dat thema (en in beperkte mate Century Golem Edition), het is een beetje een eenvoudig spel natuurlijk dat misschien niet vaak genoeg meer op tafel zou komen.
Ik speel liever Flamecraft dan Creature Comforts. Downtime is véél minder groot, iets wat bij Creature Comforts toch tegensteekt.
Daarnaast vind ik het ook verschillend genoeg van Everdell (Flamecraft heeft wel iets minder diepgang).
 
Redactie
Ik speel liever Flamecraft dan Creature Comforts. Downtime is véél minder groot, iets wat bij Creature Comforts toch tegensteekt.
Daarnaast vind ik het ook verschillend genoeg van Everdell (Flamecraft heeft wel iets minder diepgang).
Helemaal mee eens, Flamecraft doet volledig zijn eigen ding!
 
Maar ik heb Creature Comforts nog niet op tafel gekregen, wou dat ik die Kickstarter terug gemakkelijk kon verkopen, maar heb helaas de NL versie.
 
Terug
Bovenaan