Bordspelreview: Dodo

Met kinderen is huis is het in de vakanties altijd zoeken naar manieren om de dag te vullen. De ene keer worden ze naar de speelpleinwerking gestuurd, andere momenten zouden broer en zus elkaars kop inslaan in de tuin. Hen stil krijgen lukt altijd met wat tablet of televisie, maar urenlang aan een stuk is niet echt te verantwoorden. Gelukkig heb ik ook een bescheiden collectie aan bordspellen die met dank aan uitgever 999 Games nog wat werd uitgebreid. Ik ontving het coöperatieve bordspel Dodo en kreeg hiermee mijn ruziemakende koters stil. Toch voor even …

Grijs haar krijg ik ervan. Aan de ene kant mijn zoon van negen. Aan de andere kant mijn dochter van acht. En beiden weten ze nooit van iets. Op de weinige momenten dat ze elkaar niet beu zijn, kunnen ze ook eens overeenkomen. Voornamelijk als ze hierbij videogames mogen spelen, wat op tablet mogen zitten of we aan de slag gaan met bordspellen. Het is als vader fijn te zien dat de kinderen meestappen in die fascinerende hobby der bord- en kaartspellen, al hoop ik dat ze nooit kennismaken met Kickstarter. Maar dat is nu even naast de kwestie.

Dodo 1.png


Red het wiebelende dodo-ei!

De doos van Dodo , een bordspel dat reeds in 2020 werd uitgegeven in Duitsland maar pas sinds dit jaar bij ons in de winkelrekken ligt met een Nederlandstalige versie, is bijzonder kleurrijk. Zoals de naam doet vermoeden, prijkt er een dodo op. Een heel kleurrijk exemplaar welteverstaan, al zullen we nooit meer van het bestaan van deze vogels kunnen genieten, helaas. De soort is uitgestorven in de late jaren 1600. De komst van de mens, de Nederlanders welteverstaan, heeft er het een en ander mee te maken. In Dodo is er van uitsterven nog niet direct sprake, al tracht je wel een ei van de vogelsoort te redden. Je staat hierbij de eilandbewoners te hulp is dit snel te spelen coöperatieve bordspel.

Dodo is een vrolijk, bijzonder kleurrijk bordspel met een grote aantrekkingskracht.


Voor je het spel start, moet je het een en ander in elkaar steken. Je bouwt met kartonnen en plastic onderdelen een steile rots waarop de onhandige dodo haar ei heeft gelegd om uit te broeden. Daarnaast leg je alle andere fiches gedekt rond de rots, leg je de planken die gebouwd moeten worden in de buurt van de spelers en je bent klaar om je korte avontuur te beginnen. De jongste speler begint en laat het ei rollen. Daarna wordt er met de dobbelsteen gerold. Daarop staat een van de grondstoffen. Het is dan de bedoeling dat er een gedekte fiche wordt omgedraaid in de hoop dat het dezelfde afbeelding als op de dobbelsteen toont. Is dat het geval, dan mag je deze fiche op de te bouwen plank leggen. Is dit niet zo, dan wordt die fiche terug omgedraaid en rolt de volgende speler met de dobbelsteen.

Dodo 2.jpg


Hoe moeilijker, hoe meer kans op een omelet

Dit spel is zo coöperatief als je zelf afspreekt. Je mag elkaar helpen met het vinden van de juiste grondstoffiches (memory), maar mag ook samenwerken om de houten planken te monteren of de gebruikte fiches in de rots te steken. Hoe beter er wordt samengewerkt, hoe veiliger voor het ei. Dat ei rolt heel langzaam naar beneden (vraag me niet hoe ze het doen), waardoor je tijd hebt om enkele beurten uit te voeren vooraleer het ei potentieel bij het einde komt om naar beneden te vallen. Valt het ei van de rots, dan verliezen de spelers. Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat de spelers zes planken bouwen en daarna nog een boot met een zacht hoofdkussen waarop het wiebelende ei kan vallen, om de missie te doen slagen.

Dodo presenteert je dus een memory-element, maar daarnaast moet je ook behoorlijk snel te werk gaan. Wie alles goed onder de knie heeft, kan het een stukje moeilijker maken. Zo staat er een variant in de spelregels die ervoor zorgt dat je extra grondstoffen nodig hebt voor elke plank, of een andere variant waarbij je alle jokers uit het spel haalt. Een joker kan namelijk gebruikt worden als eender welke grondstof. Dodo ziet er trouwens echt verbluffend uit. De hoge rots is erg kleurrijk, zit leuk in elkaar en helemaal bovenaan prijkt de schattige dodo in haar nest. Alles is ook behoorlijk stevig, ondanks dat veel elementen uit karton bestaan. Het wiebelende ei durft regelmatig eens tegenstribbelen, want meer dan eens stopte het ergens op een van de planken. Een klein tikje ertegen was genoeg om er terug beweging in te krijgen. Een tof spel, maar na drie keer na elkaar te spelen is het wel tijd om iets anders boven te halen.

Conclusie

Dodo is een tof, bijzonder kleurrijk bordspel dat bestaat uit mooie materialen. Het coöperatieve aspect stelt ouders in staat hun jonge(re) kinderen ook deel te laten nemen aan dit vrolijke avontuur. Zoek snel de juiste onderdelen, bouw de planken vliegensvlug aan de rots en steek het gebruikte materiaal in de rots. Dit alles in een race tegen het ei. Eens het ei van een plank dondert, is het spel al voorbij. Je hebt dan namelijk het kostbare wiebelende dodo-ei niet kunnen redden. Krijgen jullie het ei in de boot? Proficiat!

Pro

  • Speelt heel vlot weg
  • Ideaal met jonge(re) kinderen
  • Bijzonder mooi en kleurrijk materiaal

Con

  • Niet veel om het lijf
  • Wiebelend ei werkt soms tegen
7

Over

Uitgever

  1. 999 Games

Designer

Frank Bebenroth, Marco Teubner

Aantal spelers

2-4

Tijdsduur

10 minuten
 
Terug
Bovenaan