Bordspelreview: Claim Alliances

In het jaar 2017 begon bordspeluitgever White Goblin Games met het tweespelersspel Claim. Wat op het eerste gezicht een simpel kaartspel leek, groeide al snel uit tot een succesverhaal waarbij diverse uitbreidingen, een vervolg en zelfs een heuse big box volgden. Daar eindigde het niet bij, want sinds kort is Claim Alliances beschikbaar. Het aantal spelers blijft gelijk, al werd er wel een drastische wijziging doorgevoerd. Ik vertel je er graag meer over in deze review.

Midden vorig jaar reviewde ik Claim 2, de opvolger van het populaire Claim. Dit slagenspel voor twee spelers zorgde vorig jaar voor een nieuwe ontdekking, want ik kwam niet eerder dan toen in aanraking met het spel van White Goblin Games. Terzelfdertijd ging ik ook aan de slag met enkele uitbreidingen, zijnde Claim Reinforcements met de categorieën Sun, Sea en Sky. De franchise bevat namelijk een aantal facties en die zijn tussen de spellen onderling uit te wisselen. Dat zorgt voor heel wat herspeelbaarheid en nieuwe tactieken. Het nieuwe Claim Alliances doet daar zelfs nog een schepje bovenop!

Claim front.jpg

Claim-DNA blijft behouden​

Hoewel je hier de review vindt van Claim 2, leg ik graag nog eens kort uit wat je precies moet doen in het spel. Claim en eender welke variant of uitbreiding erop (kortweg Claim), speel je met twee spelers. Het slagenspel zorgt ervoor dat zowel jij als je tegenstander in de eerste fase dertien kaarten toegewezen krijgt. Deze kaarten gebruik je dan in de tweede fase. Hierin is het zaak om bepaalde factieleden voor je te winnen, want je moet de meerderheid hebben in drie van de vijf facties. Wie dat weet te bereiken, mag zich tot winnaar kronen. Het leuke aan Claim is dat elke factie een unieke vaardigheid heeft die de boel 'op stelten zet'. Zo worden er kaarten verwijderd bij het spelen van reuzen, mag je als startspeler uitkomen bij draken, en meer.

Claim Alliances is een aanrader!


De potjes duren nooit lang, waardoor ikzelf meestal ofwel een best of 3 speel, ofwel een factie vervang door een andere. Daardoor worden enkele nieuwe elementen in het nieuwe potje geïntroduceerd. In Claim speel je normaliter tegen elkaar, maar dat aspect wordt tenietgedaan in Claim Alliances. Het coöperatieve spel zorgt er namelijk voor dat je samen tegen het spel zult strijden. Het leuke hieraan is dat het DNA van Claim behouden blijft, terwijl er ook toffe, nieuwe elementen worden toegevoegd. Het is trouwens belangrijk om weten dat je Claim of Claim 2 nodig hebt om met Claim Alliances aan de slag te gaan. Laatstgenoemde is dus een uitbreiding en geen opzichzelfstaand spel.

Claim 1.jpg

Nieuwe facties en coöpereren​

Claim Alliances bevat 59 kaarten. Twee hiervan zijn overzichtskaarten in het Nederlands en het Engels. Twintig kaarten vertegenwoordigen twee nieuwe facties, elk bestaande uit tien kaarten. Deze twee facties zijn uitwisselbaar met alle overige facties bestaande uit dezelfde hoeveelheid kaarten. Uiteraard bezitten ze ook weer unieke vaardigheden. De Beren stellen je in de eerste fase in staat om de volgende opengedraaide kaart onderop de trekstapel te leggen en een nieuwe kaart te nemen. De Kevers haal je aan het einde van het spel uit je stapel kaarten en dan wordt er bekeken of je de Kevers in kwestie mag houden. Heb je een Kever, dan moet je een andere Kever hebben waarvan de waarde maximaal twee hoger is. Heb je die kaart niet, dan kruipt de Kever naar je tegenstander. Op die manier kun je dus onverwacht nog kaarten verliezen en bij krijgen.

Naast de twee nieuwe facties zijn er 37 alliantiekaarten aanwezig die het coöperatieve element toevoegen. Daarmee wordt een alliantiegebied gevormd volgens de gewenste moeilijkheidsgraad, terwijl het gevechtsgebied wordt klaargelegd volgens de normale spelregels. De eigenheid van Claim wordt behouden aangezien een groot deel van het spel overeenkomt. Zo zijn er opnieuw twee fases die gelijklopen met het origineel. Echter moet je nu samenwerken om de vereisten van de alliantiekaarten te vervullen om hiermee de vijand te verslaan. Volgelingen worden volgens de standaardregels gerekruteerd, al moet er nu ook telkens zo'n alliantiekaart worden genomen. Deze bestaan in verschillende vormen. Zo heb je de zandlopers die spelers extra tijd geven (je mag wachten tot er meer kaarten open liggen om er dan eentje van te kiezen) en de katapult verwijdert een vijand die nog niet voor een andere speler ligt.

Op korte tijd ben ik fan geworden van Claim.


De commandant heeft het voor het zeggen als het op facties aankomt, want kies je de commandant, dan leg je die voor je neer en plaats je er een factie op. Het is dan deze factie die je aan het einde van het spel voor je moet zien te winnen. Aangezien er vier commandanten zijn en elke speler er evenveel voor zich moet hebben liggen, zullen er dus vier facties uitgekozen moeten worden. Als laatste heb je de vijanden die elk een andere manier hebben om verslagen te worden. Zo verschillen het aantal levens van de vijanden én de soorten kaarten die moeten worden afgelegd. Je wint pas samen het spel als je zowel de facties voor je weet te winnen als alle vijanden weet te verslaan. En dat is niet altijd even makkelijk!

Claim 2.jpg

Conclusie

Claim Alliances is een leuke variant op de gekende Claim-formule. De spelregels van het gewone kaartspel blijven behouden, met hier en daar een toffe aanpassing waarbij het coöperatieve aspect wordt toegevoegd. Zo moet je nu niet enkel de facties voor je weten te winnen, maar moeten ook alle vijanden worden verslagen. Hiervoor heb je kaarten als de katapult en zandlopers die je een handje helpen. Daarnaast maak je in Claim Alliances ook kennis met twee nieuwe facties, die uiteraard perfect uitwisselbaar zijn met andere. Een dikke aanrader!

Pro

  • Coöperatieve modus
  • Twee nieuwe facties
  • Claim-DNA blijft behouden
  • Diverse moeilijkheidsgraden

Con

  • Geen opzichzelfstaand spel
8

Over

Designer

Scott Almes

Aantal spelers

2

Tijdsduur

25 minuten
 
Terug
Bovenaan