Bordspelreview: Claim 2

Eerlijk toegegeven, speel ik zelden bordspellen met twee. De reden daarvoor is dat spellen die met meerdere spelers te spelen zijn niet ontworpen zijn om een even toffe ervaring met twee te creëren. Af en toe maak ik een uitzondering en dan in het bijzonder wanneer spellen enkel met twee gespeeld kunnen worden. Enkele voorbeelden daarvan zijn bijvoorbeeld Glasgow, Watergate en Claim 2. Die spellen zijn specifiek bedoeld voor dat spelersaantal en alles is daar dus perfect op afgestemd. Voor zo'n ervaring maak ik graag wat tijd vrij.

Met de komst van Claim Reinforcements: Sea, Sun en Sky heb ik beslist ook een review van het basisspel zelf te voorzien. Hierbij heb je de keuze uit Claim en Claim 2 , waarvan ik met laatstgenoemde aan de slag ging. Binnenkort mag je dus ook de review verwachten waarin de drie nieuwste Reinforcement-uitbreidingen worden besproken. Maar dus eerst ... Claim 2!

Claim front.jpg


Een pak slagen

Even kort uitleggen wat Claim (of Claim 2 in mijn geval) nu precies is. Claim 2 is een slagenspel waarin je vijf facties hebt die je voor je moet winnen, want wie aan het einde van het spel de meerderheid van de facties achter zich heeft, wint. Dat gebeurt in twee rondes van elk dertien kaarten. De eerste ronde krijgt elke speler dus die hoeveelheid kaarten, waarna er van de trekstapel in het midden op tafel een kaart open wordt gedraaid. De startspeler komt uit met een bepaalde factie en de andere speler moet hierbij volgen indien mogelijk. In dit geval wint de speler met de hoogste waarde de opengedraaide kaart. In andere gevallen kan de speler niet volgen en wordt er dus een andere factie afgelegd, waarbij de opengedraaide kaart naar de startspeler gaat. De verliezende speler neemt de bovenste gedekte kaart van de trekstapel.

Claim 2 is een van de toffere spellen voor twee spelers.


Is een opengedraaide kaart slecht (hoe lager de waarde, hoe slechter die in theorie is), dan kun je als startspeler een lage waarde leggen, hopend dat de andere speler een hogere waarde legt. Hierdoor moet hij de lage kaart niet pakken, maar de gedekte kaart. Die kan natuurlijk beter, hetzelfde of slechter zijn, maar dat is dus een geval van afwegingen maken. Eens de dertien kaarten gespeeld zijn, wordt het menens. Elke speler heeft namelijk dertien nieuwe kaarten ontvangen die tegen elkaar uitgespeeld zullen worden. Het gaan uiteindelijk deze kaarten zijn die je de benodigde factiestemmen gaan opleveren.

Claim 2-1.jpg


Unieke vaardigheden

Het leuke aan Claim is dat elk van de vijf facties unieke vaardigheden hebben die in ronde één, ronde twee of beide rondes afgaan. Dit verandert het spel drastisch. Met een of meerdere van de oude of nieuwe uitbreidingen kun je meer variatie aan het spel toevoegen, maar in deze review heb ik het over de vijf facties van Claim 2. Gnomen hebben eigenlijk geen speciale eigenschap, maar als je deze in de tweede ronde wint, leg je deze apart. Hier komen dan de reuzen in het spel, want als je een reus wint, verplettert die een gnoom van dezelfde waarde bij je tegenstander. De draken zorgen ervoor dat je de nieuwe spelleider wordt als je er eentje speelt en de zieners laten je toe om de bovenste kaart van de trekstapel te bekijken als je een slag hebt gewonnen. In dat geval kun je beslissen om de gedekte kaart of de open kaart te nemen. Als laatste zijn er nog de trollen. Deze willen niet van elkaar weten. Worden er twee trollen in dezelfde slag gespeeld, dan mag je er maar één nemen. De andere wordt aan de kant gelegd voor de speler die de volgende slag wint.

Deze verschillende facties zorgen voor leuke interacties en hoewel Claim of Claim 2 maar een simpel slagenspel lijkt, schuilt er meer diepgang in dan eerst gedacht. In de eerste ronde wil je zo hoog mogelijke kaarten te pakken krijgen, terwijl je daar in de tweede ronde natuurlijk mee wil scoren om factiestemmen te winnen. Uiteraard gaat niet alles altijd zoals gepland. Vooral de reuzen gooien roet in het eten en zorgen ervoor dat je stapel met gnomen snel slinkt als je het niet slim speelt. Ook de ziener zorgt voor een extra tactisch kantje, aangezien je de bovenste kaart van de trekstapel mag bekijken. Een spel met veel interactie speel ik ontzettend graag, dus Claim 2 zal hier nog regelmatig worden gespeeld.

Claim 2-2.jpg

Conclusie

Claim 2 is een slagenspel voor twee spelers waarin je strijdt om de stemmen van vijf facties. Wie de meerderheid haalt in drie facties, wint het spel. Dit gaat echter niet van een leien dakje, want de unieke vaardigheden van de facties gooien roet in het eten of helpen je net een klein handje. De reuzen verpletteren de gnomen en de draken maken je spelleider. Hoewel ik niet zo'n fan ben van bordspellen spelen met twee spelers, maak ik voor Claim 2 toch graag een uitzondering.

Alle foto's werden aangeleverd door Henk Rolleman. Meer knappe foto's vind je op zijn Instagram-pagina namellor.

Pro

  • Toffe vaardigheden
  • Snel gespeeld
  • Elke keer weer wat anders

Con

  • Weinig variatie als je niet combineert met uitbreidingen
7.5

Over

Uitgever

  1. White Goblin Games

Designer

Scott Almes

Aantal spelers

2

Tijdsduur

25 minuten
 
Redactie
Allé, er zijn nochtans zo'n goeie 2-spelers spellen!
Memoir 44, Blitzkrieg, Raptor, War of the Ring,...
 
Terug
Bovenaan