Bordspelreview: Autobahn

In Autobahn kruip je in de huid van de directeur van de Duitse organisatie BundesAutobahn. Je bent verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de autostrades uit te bouwen in de loop van drie tijdperken. Deze lopen van het einde van de Tweede Wereldoorlog tot het heden. De spelers zullen bijdragen aan de ontwikkeling aan de snelwegen, waardoor je zetels zal bemachtigen binnen de verschillende bouwkantoren. Je werknemers zullen gepromoveerd worden binnen de verschillende administratieve afdelingen, die in het hoofdkantoor best op de hoogste verdieping residentiëren. Verder ben je ook nog verantwoordelijk voor het transport van goederen vanuit Duitsland naar alle buurlanden en de bouw van tankstations. Hiermee verhoog je je budget en creëer je meer promotiekansen. Krijg jij Duitsland uit de Baustelle en naar een economische grootmacht?

In de doos van Autobahn , probeer je de gulden, of toch Deutsche Mark, middenweg te vinden tussen concurreren en samenwerken om het Autobahn-netwerk in naoorlogs Duitsland aan te leggen. Al starten we enkel in West-Duitsland, want in het begin van het spel kamp je nog op het linkergedeelte van het spelbord. Pas na de Duitse hereniging in 1990 na de val van de Berlijnse muur, wordt het wegennet uitgebreid naar Oost-Duitsland en ontstaan er nieuwe mogelijkheden. In de doos vinden we een heel assortiment van spelersstukken, werknemeres, tankstations, kleine trucks en leuke goederenfiches. Een groot speelbord waarbij de Autobahnen in het spel verschillende kleuren hebben en de Duitse steden verbinden met de buurlanden. De kaart is mooi geanimeerd en brengt ons van het Ruhrgebied tot de Noordzee.

Verder krijgen we duidelijke en uitgebreide spelregels, die we wel een paar keer nodig hebben bij de eerste keren het spel te doorspelen. Gelukkig is er dankzij die Deutsche Gründlichkeit, geen discussie mogelijk bij de spelregels. We leggen het groot speelbord in het midden met het hoofdkantoor- en bouwkantoorbord ernaast. Elke speler krijgt een set spelonderdelen om aan de slag te gaan. De zwarte weg in het midden krijgt ook de eerste zes wegdelen tussen Hamburg en Crailsheim. De A7 zal de hartslagader zijn van de economie, waarheen ook de productiesteden liggen. Vanuit deze productiesteden kan je goederen transporteren zoals witgoed, chemicaliën, auto’s en farmaceutische producten. Deze dien je vanuit de zwarte A7-as naar de buurlanden te brengen via afgewerkte wegen. Langsheen de wegen kan je als laatste nog tankstations bouwen, waarbij je bonusacties verdient telkens er een vrachtwagen langsrijdt. Heel wat mogelijkheden om de economie uit te bouwen dus.

03.jpg

Niet in rondjes draaien​

Elke beurt bestaat uit vier fases, waarbij spelers kloksgewijs doorspelen. Allereerst kan je ongeclaimde vervoersbonussen claimen, die je op strategische momenten de nodige boost zal opleveren. Vervolgens moet je als hoofdactie één van volgende actie's uitvoeren: een kaart spelen die vijf verschillende acties triggert, je kaarten in de hand vernieuwen of bij vadertje staat extra financiën claimen. Tijdens deze fase kan je ook één bonusactie gebruiken die je gaandeweg verzamelt. Als derde kan je een vrachtwagen verplaatsen. Dit kan indien je een kaart speelt die het mogelijk maakt om je vrachtwagen te verplaatsen. Eenmaal je het einde van de beurt bereikt hebt, of al je kaarten gespeeld hebt, neem je deze allemaal weer terug op hand. Heb je een tweetal beurten gespeeld, dan ben je op zich wel mee met het mechanisme hierachter.

Het spel wordt gespeeld in drie tijdperken, waarbij je verder speelt zolang een specifiek aantal wegdelen is gebouwd. Dan wordt het einde van het tijdperk geactiveerd. Het naoorlogse tijdperk van 1946 – 1965 eindigt zodra er tien wegdelen gebouwd zijn. Het tweede tijdperk van 1966 – 1990 eindigt na het bouwen van twaalf wegdelen. Hierna opent het Oost-Europese wegennet. Het derde tijdperk vanaf 1991, laat de spelers nog een veertiental wegdelen bouwen. Na het vervolledigen spelen alle spelers nog één beurt. Een administratiefase aan het einde van elk tijdperk wordt uitgevoerd om de nodige bouwbudgetten vrij te krijgen, een pormotie uit te voeren en je routekaart te evalueren. Als er een volledige wegverbinding bestaat tussen de steden op je routekaart, verdien je munten en promoties.

07.jpg

File op de A7​

Autobahn is een Eurogame pur sang, waarbij het thema behoorlijk uniek is. Het uibouwen van de Duitse infrastructuur, tankstations en dan ook de nodige goederen naar de buurlanden transporteren. Voeg hierbij nog het unlocken van de Oost-Duitse wegen op het einde van het spel en je hebt een mooie historische mix. Bij het eerste spel hebben we de tijd wat uit het oog verloren. Fabio en Nestore zeggen dat je een 90 – 150 minuten nodig hebt voor een spel te spelen. Maar heb je iemand aan tafel met Analysis Paralysis, dan kan dat bij Autobahn wel serieus uitlopen. Stau! Het helpt natuurlijk niet omdat je de regels nog niet volledig onder de knie hebt, want op zich komt het spel neer op vijf acties die je eigen moeten worden. Bouwen van wegdelen, wegdelen opwaarderen, je vrachtwagen inladen, een tankstation bouwen of technologie beschikbaar krijgen. Helaas wordt er geen uitgebreide spelershulp meegeleverd, waardoor het spelregelboekje de eerste keren vaak getransporteerd wordt tussen de spelers onderling. Gelukkig staat er op de laatste pagina een verwijzing naar de spelregels, waardoor je snel weer op de baan bent.

Wegomleiding! Volg een nieuwe strategie.


Zelf vind ik dat de diverse strategiën het spel net aantrekkelijk maken. Beslis je om meer in te zetten op het bouwen van tankstations en zo de nodige bonussen te verzamelen, of ga je je eerder richten op het transporteren van allerhande goederen. Onafhankelijk of je nu je eigen strategie uitwerkt of niet, soms zal je je tegenstander een handje vooruit helpen. Want de wegen die je bouwt zullen de ontwikkeling van Duitsland helpen, maar die is er wel voor alle spelers aan tafel. Zo kan je ervoor zorgen dat je net dat wegdeel vervolledigt waardoor je tegenstander sneller de chemie tot in Oostenrijk brengt. Hoe meer je meewerkt, hoe beter je je arbeiders in het ministerie omhoog duwt. Want hoe hoger je pionnen in het hoofdkantoor en bouwkantoren krijgt hoe beter. Daar worden namelijk de punten verdiend. Doorheen het spel zal je wel een aantal wegomleidingen volgen, en nieuwe strategiën bedenken om de eindbestemming te bereiken.

06.jpg

Promotie op kantoor!​

Omdat je via verschillende mechanismen punten kan verdienen, is het zeer moeilijk om een globaal overzicht te hebben wie er aan het winnen is. Waar op het eerste zicht het uitbouwen van de wegen het belangrijkste is, kan het strategisch beleveren van goederen net de overwinning opleveren. Dat heb ik aan den lijve ondervonden toen Sir. K bijna elke land beleverd had en de nodige bonussen de één na de andere binnenrijfde. De juiste bonusfiches inzetten kunnen dan ook een grondige combo opleveren, wat uiteraard genieten is. Wanneer je dan ook de volgende keer aan de beurt komt, heb je nagenoeg een volledig ander bord voor je neus liggen. Waardoor je je strategie elke beurt wel wat moet bijsturen en de keuzes opnieuw kan maken. Toch zijn het niet de bonussen die je de eindoverwinning opleveren, maar de promoties die je op kantoor haalt. Zetel je op de bovenste verdieping van het kantoor, dan verdien je automatisch ook meer punten op het einde van de rit.

Bij Autobahn is er hoe dan ook veel om rekening mee te houden. Stadswaarden die moeten opgewaardeerd worden, promoties moeten uitgevoerd worden, meeples in de juiste zetel geduwd in het hoofdkantoor, transporteren en exporteren, tankstations bouwen en uitbaten, ... en dan hebben we nog niet de kickstarter uitbreidingen met files of wijnroutes gehad. Juist omdat Autobahn een groot aantal keuzes heeft en je steeds een ander bord voor je neus krijgt, is er eenmaal ook wel wat downtime mee gemoeit. Autobahn heeft echter een redelijk uniek thema met leuke combo’s in het vooruitzicht. Het laat je Duitsland economisch uitbouwen en goederen exporteren. Een groot aantal stevige houten componenten worden meegeleverd wat het visueel aantrekkelijk maakt, maar aan de andere kant komen er ook kleine vervoersfiches aan te pas, waardoor het soms onhandig en slordig overkomt.

Disclaimer: Autobahn werd niet langs de A7 in Duitsland geschreven, maar de A7 in Frankrijk.

Conclusie

Autobahn heeft naast een sterk verweven AutoBahn-netwerk, ook een sterke verbondenheid van alle spelelementen. Buiten het aanleggen van de infrastructuur en export van goederen zal je enkel mits een grondige planning de nodige combo's kunnen vrijspelen. Het heeft een sterk thema die een goede simulatie van de naoorlogse ontwikkeling van het economische hart van Europa nastreeft. Kleine custom made houten meeples, zorgen voor een soms onhandig maar uiteindelijk efficiënte weg doorheen de adminstratie. Voor liefhebbers van Eurogames zeker een must om een aantal keer te spelen, om tot de diepere lagen door te dringen.

Pro

  • Toffe combinaties en uitgekiende interacties
  • Heavy Eurogame met eigenzinnig thema
  • Blijft een breinbreker tot het einde

Con

  • Niet voldoende zip bags
  • Stadswaardenmechanisme moelijk bij te houden
  • Analysis Paralysis
7.5

Over

Uitgever

  1. Intrafin
  2. Intragames

Designer

Fabio Lopiano & Nestore Mangone

Aantal spelers

1-4

Tijdsduur

90-150 minuten
 
Amai, ik zie deze heel laat, maar ik vind dit een absolute topper! 2 keer gespeeld, 2 keer gekookte hersenen op het einde, maar wat een ervaringen telkens :).

Maar 'niet voldoende zipbags' als negatief? Dan moet dat bij ALLE spellen zitten tegenwoordig, vaak mag je al blij zijn dat er effectief ziplockzakjes bijzitten :p
 
Terug
Bovenaan