Boeken Boeken suggesties gezocht

nixie

Well-known member
Crowdfunder FE
Mijn vriendin en ik gaan kerst vieren op zijn IJslands.
Volgens de IJslandse traditie Jólabókaflóðið.

Wat houdt dit nu in?
In IJsland is er de traditie dat je voor elkaar 1 of meerdere boeken koopt met kerst en die die dag dan leest.

Nu ben ik dus op zoek naar boeken voor mijn vriendin, wat een hele opdracht blijkt.
We lezen beide totaal verschillende boeken en genres.
Zij leest graag boeken van Karin Slaughter (heeft ze allemaal, dus geen optie) en Misdaad romans/thrillers.
Zijn er boeken/schrijvers die jullie in die genres kunnen aanraden?

Daarnaast wil ik ze ook "introduceren" in het Fantasy genre.
Ik heb echter moeite met een "beginner"s boek te vinden.
De schrijvers die ik ken brengen allemaal van die dikke kleppers uit en ik vrees dat dat haar nogal zal afschrikken.
Zijn er in dit genre boeken die jullie kunnen aanraden die niet te zwaar zijn.





de uitleg: https://jolabokaflod.org/about/founding-story/
 
Te lui om zelf een hele lijst te schrijven en ik lees zelf nog te weinig om zelf écht goed advies te kunnen geven, maar bij deze een doorverwijzing naar een goed YouTube-kanaal voor advies over Fantasy:

Jij kent je vriendin ook het beste hé, dus beluister deze lijstjes eens. Als ze er bijvoorbeeld geen probleem mee heeft om een kinderboekenreeks te lezen als volwassene kan je bijvoorbeeld Harry Potter nog aanraden. Wil je iets volwassen (The First Law) of geen reeks maar een boek dat op zichzelf staat? Wil je een grote klassieker (Lord of the Rings, maar is 'zwaar') of is het belangrijker dat het toch niet te zwaar is?
Zeker met het oog op die "traditie", lijkt een boek uit een serie me misschien geen goed idee, want dan wil je blijven lezen, en moet je eigenlijk al de hele reeks cadeau doen... Neil Gaiman kan ik over het algemeen wel aanraden als standalone author.

Of wil je iets waar jullie (toekomstige) kinderen ook nog plezier van hebben? The Hobbit is én een prachtig boek én gemaakt om voor te lezen, is niet te zwaar en staat op zich. Dus als ik toch een poging moet doen om iets aan te raden zou het dat zijn, ook al is het "oud".

Een recent boek dat op mijn verlanglijstje staat is: "This Is How You Lose the Time War". Maar dat kan ik moeilijk aanraden, zelf nog niet gelezen.
 
Trudi Canavan vind ik wel een aanrader voor beginners: Black Magician, Traitor Spy,, Age of the Five, Millenium's Rule. Allemaal reeksen die eerder young adult fantasy zijn en dus heel fijne instappers.
 
Bedankt voor de tips!
Ben ondertussen al wat aan het rondkijken geweest en enkele van die filmpjes gezien.
Zit momenteel al aan 3 boeken
 
Ik heb een hulplijn ingeroepen voor Karin Slaughter-achtige boeken, en Jane Harper - The Dry zou een aanrader moeten zijn.
En Neil Gaiman is de absolute top. American Gods is één van mijn favoriete boeken.
 
Ik had ook in je andere thread geantwoord, maar voor overzichtelijkheid kopieer ik mijn antwoord ook nog eens hier. :)

Tof idee! Lijkt me ook nog wel iets om hier in te voeren met kerst.
smile.gif
Wij schenken elkaar ook elk jaar boeken, maar stellen zelf een longlist samen waaruit de andere dan kan kiezen (zodat het wel nog een beetje een verrassing is). Maar ik zou ook wel eens graag een boek krijgen dat ik zelf nog niet op mijn to-read lijst had staan, om mijn horizonten wat te verbreden.

Wat betreft je vraag over misdaadromans: ik lees er zelf niet veel, maar mijn ma verslindt ook Karin Slaughter. Zij is ook fan van pakweg Nicci French, Henning Mankell en Jo Nesbo. Veel Scandinavische auteurs schrijven in het misdaadgenre, dus misschien vind je daar wel iets tussen?
 
Mogelijks 'Verborgen Geschiedenis' van Donna Tartt? Is geen echte misdaadroman zoals Karin Slaughter/Nicci French maar een zeer meeslepend boek vond ik.

'Het Diner' van Herman Koch: Is een dun boekje dat vlot weg leest. Het hele boek speelt zich quasi af aan tafel en ze moeten het over 'iets' hebben, wat komt ge langzamerhand te weten. Maar zoals in al Koch zijn boeken zijn het niet de meest gezellige personages. :p

Van fantasie ken ik niet veel, al jaren amper iets in dat genre gelezen. Amuseer me nu wel enorm met The Witcher boeken te lezen, maar dat zal ze wrs al kennen. :)
 
Momenteel heb ik onder de kerstboom al volgende boeken liggen.
De naam van de wind van Patrick Rothfuss
De vleermuisman van Jo Nesbo
Stromnacht van Jim Butcher

Merci voor de tips allemaal
 
Terug
Bovenaan