blue tooth in ear of on ear headphones voor bellen / muziek luisteren

soulreaper

Active member
Ik werk in een vrij lawaaierige omgeving, en heb een AKG Y600 headset. Voor muziek te beluisteren is dit een dijk van een toestel, maar als ik van op het werk mijn gezin probeer te bellen, horen ze me niet omdat ze me niet of nauwelijks kunnen horen? Nu weet ik niet pf dit aan de headset ligt( niet geschikt voor bellen) maar ben dus op zoek naar een vervanger.

In ear oortjes beginnen me na een tijdje te storen, en ik weet niet of er intussen oortjes op de markt zijn die je tegelijkertijd kunt gebruiken, de vorige die ik had moest de ene laden, en kon ik enkel de andere gebruiken, en dan andersom.

On ear zijn relatief zwaar als je ze 8uur draagt, en vallen feller op door management. Ze zijn niet verboden, maar ze vragen uit veiligheidsoverwegingen steeds 1 oor vrij te laten.

Dus simpelweg: een headset ( in ear of on ear maakt me niet uit , zolang ik de in ear maar tegelijkertijd in beide oren kan gebruiken ) goede noise cancellation , goede kwaliteit voor muziek en bellen. En als voornaamste : LANGE accuduur. Ik heb nogal de neiging om als ik de late heb, mijn headset niet op te laden, en dan de dag erna op mijn werk zonder muziek te vallen.

ALvast bedankt
 
In lawaaierige omgevingen (callcenters, vliegtuigen, etc...) gebruiken ze headsets met een boom-mic en dat is niet zonder reden. Hoe dichter de mic tegen je mond zit, hoe minder gain dat die moet gebruiken en hoe minder die moet filteren. Nieuwere modellen hebben actieve filters voor omgevingsgeluid op de microfoon, zodat je duidelijker verstaanbaar bent voor je gesprekspartner. Jabra maakt een aantal headsets die gefocust zijn op call-kwaliteit, en de evolve reeks heeft een aantal modellen in de hogere prijsklasse die ook goed zouden moeten zijn voor muziek. Vanaf de 40 heb je verdacht goeie gesprekskwaliteit. Plantronics en Sennheiser hebben ook sets met die focus. Pas wel op dat ze ook enkel BT ondersteunen en niet toch nog een base station met USB nodig hebben.

Ik gebruik zelf airpods pro, en die gaan een halve dag mee, als je die 10min terug in de case steekt, gaan die nog eens een paar uur mee... Je kan ze 1 per 1 opladen, of allebei tegelijk. De case laadt ze een keer of 4-5 volledig op voor je de case moet opladen (via lightning kabel of wireless Qi), maar de kwaliteit is voor mij enkel goed als je eem mac of iOS / iPadOs device gebruikt om vanaf te streamen, mijn TV is ok en mijn pc trekt op niks (BT4.0 dongle).

Call kwaliteit heb ik wel vooral vanop een stille locatie getest. Mijn collega's vinden het heel verstaanbaar. Ik gebruik soms ook de built in mic van een macbook pro of een externe studio mic. Die laatste klinken natuurlijker, maar zijn niet noodzakelijk beter verstaanbaar.

Ik vind die airpods goed om 2 redenen: transparancy mode, ik gebruik dat om terwijl ik iets in huis aan't doen ben mijn gezin te kunnen blijven horen. Je switcht tussen NC, passieve isolatie en transparancy door op die steeltjes te drukken en alledrie die modi zijn fijn. Ik denk dat 8u met NC op vermoeiender is dan 8u met passieve isolatie. NC is ook geluidsdruk he, alleen geinverteerd tov van wat er van buiten komt... Ik weet niet of dat noodzakelijk gezonder is. Een goeie over ear closed back zonder NC werkt daarvoor misschien beter? Over ear is altijs comfortabeler dan on-ear.

Sommige headsets zolas de Audiotechnica m40 /m50 etc worden nog wel eens op 1 oor gebruik door DJ's, en bestaan geloof ik zelf in 1 ear modellen ook. Je kan die kabel ook vervangen door versies met een inline mic, maar dan heb je dus een wired headset waarvoor je een 3,5mm TRRS jack voor moet hebben... Het voordeel van goeie passieve isolatie is dat je dat veel langer kan volhouden vind ik.

Er zijn ook hybride wired/wireless modellen zoals de V-Mode Crossfade die wireless geluid geven, en waar je een inline mic op kan bevestigen als je moet bellen...
 
Terug
Bovenaan