Blind Gekocht 2022

Blind Gekocht 2022

Dat koppel in Leuven, tja. Waarom moet ge persé daar wonen vraag ik me dan af. Precies alsof dat een ramp is als ge 10min verder gaat wonen.
Op het einde van de aflevering zaten ze al in Wijgmaal, dat is al 7 km verder. Als je je leven op Leuven inricht, dan is het toch niet onlogisch om op fietsafstand te willen wonen? Hun motivatie leek mij duidelijk, al hadden ze hun zinnnen gezet op een heel klein deeltje van de Leuvense rand waarvoor hun budget natuurlijk schromelijk tekort schiet.

Naar verluidt wordt er helemaal niks betaald met het budget van de deelnemers voor het materiaal en werkuren van sponsors die in beeld komen. Dat verklaart natuurlijk waarom ze zo ver kunnen springen met vaak maar een habbekrats aan renovatiebudget.

Buiten het feit dat je zelf geen controle hebt over je verbouwing lijkt het me geen slechte deal te zijn om de aanschaf van een huis over te laten aan het team van Blind Gekocht? De meeste deelnemers blijven wel tevreden na hun deelname. Als er grove nalatigheden zijn, had dit programma wellicht niet kunnen doorgaan. Nadeel is volgens mij wel dat de makers voorkeur geven aan cosmetische ingrepen zodat het eindresultaat mooi oogt in plaats van extra budget te geven aan bijvoorbeeld hoogrendementsglas, want dat verschil zie je amper. Noodzakelijke ingrepen zoals een nieuwe gasketel of asbestverwijdering gebeurt natuurlijk wel.
Ze hebben toch al vaak dak vernieuwd en geïsoleerd of ramen vervangen? Niet altijd alles als budget dat niet toelaat
Op het einde van de aflevering zaten ze al in Wijgmaal, dat is al 7 km verder. Als je je leven op Leuven inricht, dan is het toch niet onlogisch om op fietsafstand te willen wonen? Hun motivatie leek mij duidelijk, al hadden ze hun zinnnen gezet op een heel klein deeltje van de Leuvense rand waarvoor hun budget natuurlijk schromelijk tekort schiet.

Naar verluidt wordt er helemaal niks betaald met het budget van de deelnemers voor het materiaal en werkuren van sponsors die in beeld komen. Dat verklaart natuurlijk waarom ze zo ver kunnen springen met vaak maar een habbekrats aan renovatiebudget.
2 werkende mensen die een huis willen kopen in Kessel-Lo kunnen dat idd quasi niet met modaal loon (en geen geld van een ander)
ga je niet werken daarentegen dan krijg je daar bij wijze van spreke een huis ...

Wat ik me ook afvraag: budget 350k, huis gekocht voor 275k en dus 75k renovatiebudget
Zijn de registratierechten dan in die 275 of buiten dat budget van 350? Want die veranderen afhankelijk van aankoopbedrag natuurlijk (mss niet zoveel maar toch :p)

Ik denk dat letterlijk elke kandidaat na seizoen 1 gewoon meedoet omdat je op voorhand weet dat je profijt maakt.
Dat denk ik ook.
Dat maakt het voor mij al wel moeilijker om naar dit programma te kijken.
Zeker, zoals eerder aangehaald, dat een verbouwbudget van 50 000 euro in het programma eigenlijk 75 000 is, of zelfs meer.

Kessel-lo is echt een droomgemeente, maar de prijzen zijn dan ook navenant.
Vriendin heeft haar huis 6 jaar geleden in Kessel-Lo gekocht, net achter het station. Was volledig te strippen, maar dat huis is -zodra afgewerkt- pakken meer waard.
Zij wilde ook absoluut in deze regio blijven (ik kom zelf van Antwerpen, wel Mortsel en nadien Nijlen, niet 't Stad zelf). Maar hier een huis kopen om te verbouwen is belachelijk duur. En ik wilde ook opnieuw vrijstaand (eigen nieuwbouw te Nijlen verkocht om naar hier te komen), dat maakte het nog duurder natuurlijk. Ik heb dan een bouwgrond gekocht in Wilsele. Deze zomer is mijn huis af. 10 minuutjes met de fiets tot in Leuven centrum en tot aan station. Iedereen content :)
Huis van vriendin wordt dan verder afgewerkt en verhuurd. Maar een slechte investering is dat allesbehalve.

Als ik zie hoeveel ze vragen (én krijgen) voor huisjes in bijvoorbeeld de Rondestraat... 😳

Ik ben benieuwd waar ze gaan uitkomen met dat koppel.
Ik zag precies wel dat ze volgende aflevering opnieuw een reality check moeten geven.
Maar goed, ze zullen uiteindelijk toch ook wel weer iets uit hun hoge Dovy/Engie/Impermo-hoed toveren.

Het is wat dubbel: iedereen die daaraan meedoet krijgt een reality-check, want wat ze vragen voor hun budget is vandaag amper haalbaar of zelfs onmogelijk. En wat ze uiteindelijk krijgen is veel meer dan wat ze op zichzelf hadden kunnen verwezenlijken door de sponsordeals die de programmamakers afsluiten met Dovy, Impermo, Exterioo, ... Wel fijn voor die koppels, maar die reality-check is op die manier ook vertekend.

begrijp het probleem zo niet om een klein rijhuis te vinden in Kessel-lo voor 380k eerlijk gezegd.

dees zijn natuurlijk een stuk duurder maar ze zijn ook een stuk groter dan wat dat koppel verwacht. Als ik zie dat ze dan in Herent al zijn aant zien voor een huis, dat is toch totaal niet wat die mensen willen?

begrijp het probleem zo niet om een klein rijhuis te vinden in Kessel-lo voor 380k eerlijk gezegd.

dees zijn natuurlijk een stuk duurder maar ze zijn ook een stuk groter dan wat dat koppel verwacht. Als ik zie dat ze dan in Herent al zijn aant zien voor een huis, dat is toch totaal niet wat die mensen willen?
Dat is toch gigantisch duur? Dat 2de is 440k voor een huis dat volledig te strippen is. Badkamer beneden dus dat mag je ook nog regelen. Als je daar klaar bent heb je 600k uitgegeven.
Zoals aangetoond, voor 350k heb je een klein huis dat je ook praktisch helemaal moet strippen, iets wat hun budget dus niet toelaat.

Daar waar ze in Herent aan het zien waren leek me daar ergens aan de kerk. Dat is totaal niet de omgeving die ze zoeken. Herent is niet veel minder duur dan Kessel-lo, daar gaan ze het ook niet vinden denk ik. Winksele of Heverlee zal hun best bet zijn waarschijnlijk.

Dat is toch gigantisch duur? Dat 2de is 440k voor een huis dat volledig te strippen is. Badkamer beneden dus dat mag je ook nog regelen. Als je daar klaar bent heb je 600k uitgegeven.
Zoals aangetoond, voor 350k heb je een klein huis dat je ook praktisch helemaal moet strippen, iets wat hun budget dus niet toelaat.

Daar waar ze in Herent aan het zien waren leek me daar ergens aan de kerk. Dat is totaal niet de omgeving die ze zoeken. Herent is niet veel minder duur dan Kessel-lo, daar gaan ze het ook niet vinden denk ik. Winksele of Heverlee zal hun best bet zijn waarschijnlijk.

Is precies toch niet onmogelijk, of ben ik nu mis? Al zal dat tweede niet de beste locatie zijn, vermoed ik.

Het zullen inderdaad geen paleizen zijn wel (en de markt zal ongetwijfeld bijzonder concurrentieel zijn).

Is precies toch niet onmogelijk, of ben ik nu mis? Al zal dat tweede niet de beste locatie zijn, vermoed ik.

Het zullen inderdaad geen paleizen zijn wel (en de markt zal ongetwijfeld bijzonder concurrentieel zijn).
Locatie weeral. Dat 2de is over de Q8 en de 1ste is een sluipweg voor veel wagens om door te steken tussen de Diestsesteenweg en de eenmeilaan.

Ook is daar toch ook weeral wat werk aan. Badkamer beneden, nieuwe vloer,… Uiteindelijk heb je gelijk en is dat voor hun budget inderdaad realistisch, maar dat is niet wat ze willen.

Uiteindelijk heb je gelijk en is dat voor hun budget inderdaad realistisch, maar dat is niet wat ze willen.

Dat is uiteraard de clue van het hele programma: een bepaald budget met, daaraan gekoppeld, volledig verkeerde verwachtingen. Anderzijds worden die verwachtingen uiteindelijk ergens wel ingelost door het format (sponsordeals e.d.). Wat @Avondland dus zegt eigenlijk.

Het is wat dubbel: iedereen die daaraan meedoet krijgt een reality-check, want wat ze vragen voor hun budget is vandaag amper haalbaar of zelfs onmogelijk. En wat ze uiteindelijk krijgen is veel meer dan wat ze op zichzelf hadden kunnen verwezenlijken door de sponsordeals die de programmamakers afsluiten met Dovy, Impermo, Exterioo, ... Wel fijn voor die koppels, maar die reality-check is op die manier ook vertekend.
mja, met de prijzen die zo fel gestegen zijn, kan het voor sommigen wel zijn dat hun eisen bij inschrijven nog haalbaar lijken, maar tegen dat ze kunnen beginnen zoeken, is dat misschien al achterhaald.

Imo is dat bij dat koppel in Leuven wel niet correct want op zich zijn die hun wensen toch niet groot: gewoon een huisje
Maar dat is dus niet/nauwelijks te vinden voor 380k daar

Heb collega die zoekt (met hoger budget) en op alles wat ze al geboden hebben is alles een stuk boven de vraagprijs gegaan (en +50k erboven is geen uitzondering)

Aan dat 2e klopt er denk ik iets niet: KI 468 € :unsure:
en dat heeft een slechtere EPC dan het 1e, maw vooral visuele renovatie

Ik heb ook echt maar 2 minuten op immoweb gezeten maar de huizen die ik doorstuur waren toch al serieus grote huizen met een grote tuin etc, ik denk wel echt dat als ge mij 380k geeft dat ik een huis van 100-110m2 kan vinden in die buurt waar ge als jong koppel een paar jaar in kunt vogelen en pinten kunt gaan drinken in het centrum tot ge klaar zijt voor de volgende stap. Ge gaat die mensen toch niet in Herent tussen de paardenstallen gaan steken.

Blind Gekocht ook wat ingehaald. Voorspelbaar dat je telkens die typisch Vlaamse reflexen ziet terugkeren. Zaken die ik hier op het forum soms aanhaal en waar soms lacherig wordt over gedaan, maar die toch vaak blijken te kloppen:

- Miljonairskoppel. De bevestiging van mijn statement dat de hogere middenklasse met hun geld vaak het sociaal gezelschap van hun kinderen afkoopt. Velen hebben zich uit de naad gewerkt om een bouwgrond voor hun kinderen naast de deur te kopen. Dit miljonairskoppel wou zelfs een luxueuze studio in huis om zoontjeslief zo lang mogelijk thuis te houden. Ze zei het zelfs letterlijk: "En nu lang genoeg bij mamsie blijven hé Thomasje!". Belachelijk wijf. Leer uw zoon loslaten en laat hem zijn eigen leven leiden. Hij werkt al in uw zaak, ga je hem daarbuiten ook nog eens aan de leiband houden?! Jezus.

- Koppel in "Gent". Onmogelijke eisen voor het gegeven budget in de gegeven regio. Oplossing? In plaats van de onredelijke eisen bij te stellen gaat men zijn heil gaan zoeken op kilometers afstand in een boerengat. De auto-afhankelijkheid en alle negatieve externaliteiten gaat men wel afwentelen op de maatschappij. "Joepie, we hebben een huis gevonden in de buurt van Gent! In Oosterzele!". :wtf: Moest dat niet op fietsafstand zijn van Gent? Ik heb het even opgezocht, dat is een uur (!) fietsen. :laugh: Maar wel consequent in elk voorfilmpje het Gentse stadscentrum filmen. Schei toch uit.
Weet je, als er toch langs geen kanten naar de regio gekeken wordt dan kun je elke onredelijke eis met elk onredelijk budget aan elkaar koppelen. Nochtans zijn er slechts 3 zaken belangrijk aan vastgoed: locatie, locatie en nog eens locatie. Maar wat is telkens het eerste dat overboord gegooid wordt? -> De locatie.

Moest men mij een huis in Oosterzele aansmeren als "regio Gent", ik zou het onmiddellijk terug verkopen. Ocharme dat meisje, ze hebben daar waarschijnlijk nog nooit iemand met een afro-kapsel gezien. Beseffen ze dan niet dat, los van de afstand en alle gevolgen vandien, ze ook in een volledig afwijkende mentaliteit terechtkomen?
Telkens zie je die Bea en Kelly hun eigen willetje opdringen. Omdat zij het zich niet kunnen inbeelden om in een stad te gaan wonen, gaan ze dat ook maar veronderstellen bij de rest. Bij die in Leuven hebben ze de gezelligheid van de stedelijke pleintjes op een bepaald moment zelfs "irrationeel" genoemd. Euh, ok dan.

Laatst bewerkt:
Vraag me af hoe blij ze zijn met hun niet-geisoleerd dak waar je naar buiten kan kijken tijdens de gascrisis.
Maar met zo een budget kan je nu ook weer niet verwachten dat ze 25k gaan spenderen aan een nieuw dak, waar een doe-het-zelver voor 1/3de van dat bedrag al een groot verschil kan maken.

Ik ben trouwens ook een grotere fan van de Nederlandse versie om die reden. Daar investeren ze wel meer in energiezuinigheid.

Geen idee of de koppels en het programma een contract moeten tekenen voor het geld wat ze mogen spenderen/weggeven. Iets als in max zoveel kilometer van dit of daar. Kan me maar moeilijk voorstellen dat het volledig carte blanche is.

Ocharme dat meisje, ze hebben daar waarschijnlijk nog nooit iemand met een afro-kapsel gezien. Beseffen ze dan niet dat, los van de afstand en alle gevolgen vandien, ze ook in een volledig afwijkende mentaliteit terechtkomen?
Oosterzele, net buiten Gent... Ze verhuizen niet naar Groenland hé. Denk nu niet dat ze in Oosterzele nog nooit een afro-kapsel hebben gezien. Gent en de rest is parking?
In plaats van de onredelijke eisen bij te stellen gaat men zijn heil gaan zoeken op kilometers afstand in een boerengat.
Onmogelijke eisen? Een kamer per kind, tuin en garage? Die zoeken geen paleis he... De vastgoedprijzen maken die eisen onmogelijk maar op zich zijn ze toch niet onredelijk?

De auto-afhankelijkheid en alle negatieve externaliteiten gaat men wel afwentelen op de maatschappij.
Ik hoop van harte dat veel mensen gaan samenhokken in stadscentra... Zo blijft er meer plaats over voor mensen die rustig willen wonen. Hoe minder buren ik heb, hoe beter.

Telkens zie je die Bea en Kelly hun eigen willetje opdringen. Omdat zij het zich niet kunnen inbeelden om in een stad te gaan wonen, gaan ze dat ook maar veronderstellen bij de rest. Bij die in Leuven hebben ze de gezelligheid van de stedelijke pleintjes op een bepaald moment zelfs "irrationeel" genoemd. Euh, ok dan.
Hey lieve Bea, ik wil graag een huis in Sint-Martens-Latem. Meer specifiek eentje waarvan de tuin grenst aan de Leie. Oh ja, mijn budget is 250.000 euro. Succes en vele groetjes! Dan mag dat best 'irrationeel' worden genoemd... 'onmogelijk' zelfs.

Ik ken Leuven en Kessel-Lo goed en begrijp de aantrek niet maar het is er nu eenmaal duur en dan kan je moeilijk verwachten dat je op zeer specifieke plaatsen nog 's een pand kan scoren voor een te laag budget.
De bevestiging van mijn statement dat de hogere middenklasse met hun geld vaak het sociaal gezelschap van hun kinderen afkoopt. Velen hebben zich uit de naad gewerkt om een bouwgrond voor hun kinderen naast de deur te kopen.
Je ziet een voorbeeld op TV en vindt dat een bevestiging van jou statement over de hogere middenklasse? Sterke onderbouwing :rolleyes:

Geen idee of de koppels en het programma een contract moeten tekenen voor het geld wat ze mogen spenderen/weggeven. Iets als in max zoveel kilometer van dit of daar. Kan me maar moeilijk voorstellen dat het volledig carte blanche is.
Stel je voor... Diene Jani: 'We hebben een pand gevonden, stap maar in de auto'. Vervolgens rijden die vanuit Leuven een paar uur om in pakweg Virton in een huis te worden gedropt :)

Terug
Bovenaan