Oldskooler
Well-known member
Op zich hielden de meeste leerkrachten in mijn tijd destijds zich neutraal.Ik moet zeggen dat ik in het secundair best wel weinig politieke discussies gehad heb met leerkrachten. Connerote en het spaghetti incident comes to mind maar verder feitelijk niet echt iets waar meningen lijnrecht tegenover elkaar stonden.
...
Een steek hier en daar naar leerlingen met een bepaalde mening. Voor zover een steek onder beïnvloeden valt.
(Nu, hoeveel steken hebben ze in hun hele loopbaan gegeven weet je uiteraard niet.
Een leerling die meer weerstand biedt zal al meer te verduren krijgen. Maar nooit zo'n situatie van dichtbij gezien.)
Maar de tijden zijn ondertussen ook veranderd alweer, de mensen ook. Alles moet ook gewoon zo meer uitgesproken zijn nu.
Bepaalde thema's zijn tevens explosiever geworden i.t.t. 20 jaar geleden. Sommigen voelen zich nu missionaris ten dienste van dat thema.
Je komt overal wel uiterst irritante beïnvloeders met de nodige air tegen.
Van de leerkrachten die ik nu ken.
Eentje, duidelijk links, post non stop van die berichten van allemaal van belang etc. Een tikkeltje begaaid naiëf.
Van andere, het merendeel, ik zou het niet weten. Eerder neutraal, klagen wel dat het niet vol te houden is met anderstaligen in de klas o.d..
En sommige die zitten helemaal aan de andere zijde reeds, die het ondertussen helemaal gehad hebben met de schoffies in de klas, waarbij bepaalde treinen weer mogen rijden.
Enkel die eerste loopt met haar mening uitdrukkelijk te koop. Andere zwijgen en denken het zijne/hare ervan.
(Hoe ze het in de klas doet weet ik niet, maar als ze zo expressief is op fb, zal ze zich ook niet kunnen inhouden in de klas meen ik.
En die zal ook leerlingen op fb tegenkomen en daar meningen van oppikken, en zo rolt onderhuids de bal al.)
Laatst bewerkt:
. Ouders gaan daar wel over klagen natuurlijk en die werd toch op zijn vingers getikt.