Binnenlandse politiek

Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

• CD&V

Stemmen: 4 2,6%
  • SP.A / Vooruit

Stemmen: 14 9,0%
  • Open VLD

Stemmen: 8 5,2%
  • Groen

Stemmen: 11 7,1%
  • N-VA

Stemmen: 47 30,3%
  • Vlaams Belang

Stemmen: 42 27,1%
  • PVDA

Stemmen: 16 10,3%
  • Overige

Stemmen: 13 8,4%

• Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik snap je ten dele
Maar leg mij nu eens uit waarom ik, wanneer ik halftijds zou gaan werken aan 50% van mijn huidige voorwaarden (nog flink boven het loonpafond) minder pensioen zou krijgen dan iemand die voltijds werkt en net dat loonplafond bereikt?
Ik betaal dan dus meer belastingen, en hogere sociale bijdragen, maar ik zou minder terugkrijgen omdat ik maar 50% van de tijd werk? Is dat dan logisch?

Toch ook niet logisch dat iemand die dan fulltime heel zn leven werkt even veel krijgt omgekeerd?

Mijn punt is natuurlijk dat we al decennia (zilverfonds era) bezig zijn over grondige hervormingen en dan komen ze met dit en nog wat geslachtsdiscussie erbij als kers op de taart.
De mama die zogezegd thuis moet blijven helpen (want je weet wel dat verschrikkelijke patriarchaat enzo) maar papa mag wel zijn lichaam in de vernieling werken (onder datzelfde systeem dat vrouwen zogezegd benadeelt).

Ik vind dat eigenlijk beledigend naar mijn vader toe. Die zou beter eigenlijk al direct beter voor dat minimumpensioen gaan, want 10 jaar heeft hij ZEKER gewerkt. En die gaat meer kosten hebben met nog te gaan werken dan er voordeel uit halen. Als ze dat in de praktijk brengen, op de eerste dag, moet hij gewoon dat pensioen aanvragen, ook al zal hij dat niet willen, want hij zit niet graag thuis... en werkt eigenlijk graag.

Met de statuut van zijn huidig arbeid zal een volwaardig pensioen voor hem toch niet 'veel meer' zijn, ook al doet hij die termijn van 42 jaar uit (wat nog heel lang zal zijn), en fysiek eigenlijk niet aan te raden valt, want die gaat verlamd zijn tegen die leeftijd.
Op pensioen gaan en dan extra gaan verdienen he!
Ik snap je ten dele
Maar leg mij nu eens uit waarom ik, wanneer ik halftijds zou gaan werken aan 50% van mijn huidige voorwaarden (nog flink boven het loonpafond) minder pensioen zou krijgen dan iemand die voltijds werkt en net dat loonplafond bereikt?
Ik betaal dan dus meer belastingen, en hogere sociale bijdragen, maar ik zou minder terugkrijgen omdat ik maar 50% van de tijd werk? Is dat dan logisch?
Toch ook niet logisch dat iemand die dan fulltime heel zn leven werkt even veel krijgt omgekeerd?

Mijn punt is natuurlijk dat we al decennia (zilverfonds era) bezig zijn over grondige hervormingen en dan komen ze met dit en nog wat geslachtsdiscussie erbij als kers op de taart.
De mama die zogezegd thuis moet blijven helpen (want je weet wel dat verschrikkelijke patriarchaat enzo) maar papa mag wel zijn lichaam in de vernieling werken (onder datzelfde systeem dat vrouwen zogezegd benadeelt).
Ik deel @ugar zijn mening, aangezien je toch met een plafond zit dat meetelt voor je pensioen zou het niet mogen uitmaken wat uw werkregime is. Alleen ga je er niet veel hebben die halftijds werken en aan dat plafond zitten.
Mijn ma is op einde ook halftijds gaan werken maar die verdiende daar meer mee als ik met mijn voltijdse als starter :p

Maar vanaf welk regime tel je dan als een vol jaar gewerkt mee (als je niet aan minimum pensioen zit, of om van een volledige loopbaan te spreken)? Dan is wat mij betreft halftijds werken te weinig, zou minimaal 4/5 moeten zijn

Hmmmm....

10 jaar werken en minimumpensioen, zijnde 1500€ bruto -> +/- 1400€ netto gok ik.
Of 42 jaar werken en max 2200€ pensioen.

Ik denk dat ik nu, op 40jarige leeftijd, al mijn pensioen aanvraag !!!
Systeem "put". Waarbij degene die toen in de put werkten op die leeftijd vervroegd mochten op pensioen gaan en daarna nog 15 - 20 jaar in het zwart bijklusten of op nog een zelfstandige functie uitvoerden.

Ik denk dat het minimum op 20 jaar leggen al meer dan mooi is.

Statutair worden, blijft een serieus winnend lotto ticket. Goed pensioen, rustig werken, beschermd tegen ontslag.
Die verdienen zogenaamd minder dan de rest tijdens de loopbaan, en hebben daarom een hoger pensioen.
Ook al lang niet meer waar, en die hebben weer andere goede voordelen.

Het zijn zotten die werken tja.

(Toppunt blijft als ene u smalend bekeek, ene die statutair is, en een sociale woning heeft.

Dubbele lotto heet dat.)

Zeker ook meenemen dat na je pensioen je ook maar een bepaald aantal jaar te leven hebt hé natuurlijk. je kan heel je leven hard lang werken, op je 65 op pensioen gaan, en op je 67 een hartaanval krijgen, en het is passé. Dan zullen die extra jaren meer werken het verschil niet gemaakt hebben natuurlijk.

Hmmmm....

10 jaar werken en minimumpensioen, zijnde 1500€ bruto -> +/- 1400€ netto gok ik.
Of 42 jaar werken en max 2200€ pensioen.

Ik denk dat ik nu, op 40jarige leeftijd, al mijn pensioen aanvraag !!!
Systeem "put". Waarbij degene die toen in de put werkten op die leeftijd vervroegd mochten op pensioen gaan en daarna nog 15 - 20 jaar in het zwart bijklusten of op nog een zelfstandige functie uitvoerden.

Ik denk dat het minimum op 20 jaar leggen al meer dan mooi is.

De pensioenleeftijd verandert niet, je hebt alleen slechts 10 gewerkte jaren nodig om aan het minimumpensioen te geraken. Met andere woorden als je op je 40 stopt ga je nog heel wat jaren mogen wachten op dat minimumpensioen he. ;)

Da's toch om depressief van te worden als ge dat voorstel eens grondig leest?
Met de broek omlaag, droog gepakt door de babyboom generatie & daarboven: ocharme de jeugd die er nog moet aan beginnen.
Enfin, ik hou er geen rekening meer mee. Ik ben al eventjes bezig mijn eigen pensioen veilig te stellen zodat ik niet hoef te werken tot ik erbij neer val

In de (verre) toekomst zullen we onmogelijk 100% van de populatie kunnen laten arbeid doen, want er gaat simpelweg niet genoeg arbeid zijn, als we overgaan tot automatisering en dergelijke. Sowieso is 100% al onmogelijk, en zal er heel veel verpleging en zorg enzovoort nodig zijn, door de vergrijzing. Maar dan nog als je niet wilt overgaan op automatisering, ga je jobs moeten uitvinden om maar jobs uit te vinden, OF stap je over tot een flexibeler arbeidssysteem met een 30-uren werkweek waarvan de rest van de originele werkweek betaald. Nog altijd beter dan niet werken.
Automatisering en digitalisering veroorzaken geen daling van het aantal beschikbare jobs hoor, ik denk dat de potentiële tewerkstellingsgraad in België de 100% ver zal overschrijden, kijk eens rondom u heen en denk alle buitenlandse werkkrachten even weg. Even heel concreet: is het vandaag mogelijk om een appartementsgebouw te bouwen, zonder gebruik te maken van buitenlandse werkkrachten - om er 1 sector uit te kiezen.

De (talrijke) problemen liggen dus elders, gaande van vorming/onderwijs/wetgeving/werkomstandigheden/ ....

Ik snap je ten dele

Hangt er van af hoe je dat bekijkt. Is het zuiver een debat over centen dan heb je volgens mij een punt. Maar in dat scenario heb jij 50% meer vrije tijd dan iemand die 100% werkt. Uiteindelijk is werk het inwisselen van je tijd voor geld. Dat is voor mij ook wel een variabele die moet meetellen.

Hangt er van af hoe je dat bekijkt. Is het zuiver een debat over centen dan heb je volgens mij een punt. Maar in dat scenario heb jij 50% meer vrije tijd dan iemand die 100% werkt. Uiteindelijk is werk het inwisselen van je tijd voor geld. Dat is voor mij ook wel een variabele die moet meetellen.
Maar da's natuurlijk niet het huidig principe van een pensioen, de overheid die beoordeelt of je goed gewerkt hebt en dan afhankelijk van haar idee van goed werken mensen beloont of bestraft met een beter of slechter pensioen. Sociale zekerheid is in oorsprong een persoonlijke verzekering, weliswaar opgelegd door de staat maar voor uw eigen persoonlijk nut. Da's waar sociale zekerheid afwijkt van belastingen, bij belastingen betaal je aan de algemene pot en hoeft er niet persé een link te zijn tussen wat je bijdraagt en het voordeel dat je krijgt.

In België is dat onderscheid hoe dan ook al wat aan het vervagen, de sociale zekerheid wordt ook met belastinggeld gespijsd en er zijn verregaande solidariteitsregels die geld transfereren van de hogere inkomen naar de lagere. Met zo'n beslissing, de hoogte van de pensioenen niet meer afhankelijk maken van de bijdrages, gaan we nog verder dat pad in.

Niet dat dat niet mag of kan maar da's misschien wel eens iets waar we als maatschappij moeten naar kijken wat we willen. Zijn sociale zekerheidsbijdragen verplichte persoonlijke verzekeringen om ervoor te zorgen dat mensen bij pensioen en tegenslag nog voldoende inkomen hebben, of willen we naar een model waar het eigenlijk gewoon een belasting is, waarbij de link tussen je sociale zekerheidsbijdragen en wat je er zelf uithaalt volledig doorgeknipt wordt.

De pensioenleeftijd verandert niet, je hebt alleen slechts 10 gewerkte jaren nodig om aan het minimumpensioen te geraken. Met andere woorden als je op je 40 stopt ga je nog heel wat jaren mogen wachten op dat minimumpensioen he. ;)

Dat wordt toch een stuk makkelijk om wat vroeger te stoppen hiermee als je toch een al een garantie hebt op minimumpensioen. Zeker voor al die FIRE-adepten en vroeger stoppen met werken is dit voorstel vrij magnifiek.

Maar da's natuurlijk niet het huidig principe van een pensioen, de overheid die beoordeelt of je goed gewerkt hebt en dan afhankelijk van haar idee van goed werken mensen beloont of bestraft met een beter of slechter pensioen. Sociale zekerheid is in oorsprong een persoonlijke verzekering, weliswaar opgelegd door de staat maar voor uw eigen persoonlijk nut. Da's waar sociale zekerheid afwijkt van belastingen, bij belastingen betaal je aan de algemene pot en hoeft er niet persé een link te zijn tussen wat je bijdraagt en het voordeel dat je krijgt.

In België is dat onderscheid hoe dan ook al wat aan het vervagen, de sociale zekerheid wordt ook met belastinggeld gespijsd en er zijn verregaande solidariteitsregels die geld transfereren van de hogere inkomen naar de lagere. Met zo'n beslissing, de hoogte van de pensioenen niet meer afhankelijk maken van de bijdrages, gaan we nog verder dat pad in.

Niet dat dat niet mag of kan maar da's misschien wel eens iets waar we als maatschappij moeten naar kijken wat we willen. Zijn sociale zekerheidsbijdragen verplichte persoonlijke verzekeringen om ervoor te zorgen dat mensen bij pensioen en tegenslag nog voldoende inkomen hebben, of willen we naar een model waar het eigenlijk gewoon een belasting is, waarbij de link tussen je sociale zekerheidsbijdragen en wat je er zelf uithaalt volledig doorgeknipt wordt.

Ik denk dat in het kader van de essentiële beroepen waarover we toch allemaal zo lovend waren verleden jaar er wel kan gekeken worden naar tijd als ininvestering en niet zuiver naar monetaire bijdragen zoals Ugar wilt

Dat wordt toch een stuk makkelijk om wat vroeger te stoppen hiermee als je toch een al een garantie hebt op minimumpensioen. Zeker voor al die FIRE-adepten en vroeger stoppen met werken is dit voorstel vrij magnifiek.
Sure "al" die fire adepten. Hoeveel zijn er zo werkelijk. Lijkt me ook maar een bubbel waar teveel andacht aan wordt besteed.

Ontluisterend interview met mobiliteitsexpert Kris Peeters over hoe ver doorgeslagen het politieke dictaat in Antwerpen is op de ambtenarij. In die mate dat zelfs de ambtelijke adviezen volledig op maat van het partijprogramma van de bevoegde schepen worden geschreven. Kritische zin of wetenschappelijke inzichten worden gewoon gecensureerd als ze niet passen in het kraam.

Ik ben het op zich eens met het primaat van de politiek, maar kom daar dan ook voor uit. Dat doen alsof een zuiver politieke beslissing gestoeld is op de onafhankelijke expertise van uw ambtenarij, dat is gewoon degoutant.

‘Dat is wat mij bij het drama met de zusjes het meeste stoort. De schepen heeft de verantwoordelijkheid voor het ongeval van zich afgeschoven als een “technische kwestie”, een “afsprakenkader” dat uitgevoerd wordt door de supercomputer van het Vlaams Gewest. Dat is de waarheid geweld aandoen. Het kruispunt was conflictvrij gemaakt, maar de automobilisten moesten te lang aanschuiven, dus werd die regeling teruggedraaid. Je had dat ook anders kunnen oplossen. Maar die alternatieven mogen niet geformuleerd worden. Als het dan fout loopt, zijn het de ambtenaren die het gedaan hebben. Dat is wraakroepend. Zo’n ongeval kruipt in de kleren, dat doet iets met mensen.’

Had dit ongeval met een ander beleid vermeden kunnen worden?

‘Natuurlijk. Want die supercomputer die de verkeerslichten regelt, is niet waardenvrij. Je geeft schema’s in: wie krijgt groen? Hoelang? Welke conflicten laat je toe? Wiens tijd vinden we belangrijker, die van de automobilist, voetganger of fietser? Hoe belangrijk is veiligheid? Hoeveel file vinden we aanvaardbaar? Achter die verkeerslichtenfilosofie zitten politieke keuzes, waarden en normen.’

Heeft de schepen geen punt als hij zegt dat automobilisten bij lange wachttijden shortcuts nemen door woonwijken en dat fietsers door het rood rijden? Ook dat is gevaarlijk.

‘Absoluut. En dan kun je ophouden met denken en de lichtenregeling terugdraaien. Of je doet iets aan de instroom. Dan kom je uit bij circulatiemaatregelen voor de omliggende wijk. Van een sluiproute een eenrichtingsstraat maken, of er een filter op zetten, zodat alleen fietsers en voetgangers door kunnen. Maar dat is dus onbespreekbaar.’

En ja, ik weet dat Peeters een groene stempel draagt, maar ik zie Kennis in de tegenreactie hem nergens tegenspreken.

Automatisering en digitalisering veroorzaken geen daling van het aantal beschikbare jobs hoor, ik denk dat de potentiële tewerkstellingsgraad in België de 100% ver zal overschrijden, kijk eens rondom u heen en denk alle buitenlandse werkkrachten even weg. Even heel concreet: is het vandaag mogelijk om een appartementsgebouw te bouwen, zonder gebruik te maken van buitenlandse werkkrachten - om er 1 sector uit te kiezen.

De (talrijke) problemen liggen dus elders, gaande van vorming/onderwijs/wetgeving/werkomstandigheden/ ....
Neen, maar dat is omdat vele Belgen het ook niet willen doen. Logisch ook, want de meeste Belgen worden gestimuleerd richting verder studeren en met computers werken etc... . Dan moet je niet plots in de bouw gaan werken achteraf als je afgestudeerd zijt. En de buitenlandse werkkrachten zijn maar al te blij dat ze hier een centje bijverdienen, terwijl in hun thuisland de lonen veel lager liggen. Dus win-win situatie wat mij betreft.

En twee er zijn heel veel jobs die echt nutteloos zijn, maar echt lachwekkend nutteloos om maar een job uit te vinden.

Veel jobs zullen op termijn gewoon verdwijnen, of sterk in geknipt worden, zoals zelfbedienende kassa's enzovoort waardoor kassiersters overbodig worden. En dat is misschien maar goed ook, want dat is een job waar je 20 jaar van je leven verliest door de stress, zeker in de Aldi... Er zijn weinig sectors waar ik toekomst zie buiten ICT, technologie (en STEM ter uitbreiding), ontspanning & entertainment en zorg (waaronder ook geneeskunde, tandheelkunde, psychiatrie en pharmacie)

Laatst bewerkt:
Even heel concreet: is het vandaag mogelijk om een appartementsgebouw te bouwen, zonder gebruik te maken van buitenlandse werkkrachten - om er 1 sector uit te kiezen.

Zeker mogelijk. Of het financieel winstgevend gaat zijn is een andere zaak. Onlangs nog een discussie had met een Pool op de Poolse trouwfeest.
Maar wat hij vertelde gaf me toch een ander perspectief.
Meeste van de polen werken in het buitenland gewoon omdat ze meer kunnen verdienen. De jobs die niet ingevuld geraken in Polen worden blijkbaar opgevangen door werkkrachten uit de economisch zwakkere buurlanden. (Litouwen, wit rusland etc.) Dus die economische migratie is feitelijk een kettingreactie. Zo had ik er nog nooit bij stilgestaan.

Zeker mogelijk. Of het financieel winstgevend gaat zijn is een andere zaak. Onlangs nog een discussie had met een Pool op de Poolse trouwfeest.
Maar wat hij vertelde gaf me toch een ander perspectief.
Meeste van de polen werken in het buitenland gewoon omdat ze meer kunnen verdienen. De jobs die niet ingevuld geraken in Polen worden blijkbaar opgevangen door werkkrachten uit de economisch zwakkere buurlanden. (Litouwen, wit rusland etc.) Dus die economische migratie is feitelijk een kettingreactie. Zo had ik er nog nooit bij stilgestaan.
Op veel Poolse vrachtwagens zitten ook Wit-Russen of Macedoniers omdat deze nog goedkoper zijn.

Brussel zet door met de miljoeneninvestering in camera’s voor de slimme kilometerheffing, ook al is de politieke discussie daarover nog volop bezig. ‘We mogen nu absoluut niet stilvallen’, zegt minister Sven Gatz (Open VLD).
Spijtig genoeg het meeste achter een paywall. Maar dit is toch niet te geloven?

Kunnen we Brussel niet onder curatele plaatsen en met mensen van buitenaf de HELE knoeiboel eens opkuisen? Zelfs Sven Gatz doet de ene idiote uitspraak na de andere sinds kort.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan