Dat idee klinkt op papier misschien wel goed, alhoewel ik er op papier ook al geen fan van ben - zoals jullie allicht wel al weten ben ik eerder van het principe om in België meer te centraliseren dan te decentraliseren -, maar in de praktijk is dat gewoon vragen om miserie. Vergeleken met veel lokale mandatarissen lijkt iemand als Schauvliege een bestuurskundig genie, en dan ga je die nog meer bevoegdheden geven?
En dan kunnen we straks zoals bij het Brusselse tolverhaal ook weer allemaal op onze achterste poten staan wanneer stad/gemeente A iets beslist dat nadelig is voor de inwoners van stad/gemeentes B, C en D.
Ja daarom zouden er hogere overheden moeten zijn om zulke conflictsituaties te ontmijnen.
Helaas zijn onze hogere overheden steeds meer disfunctioneel op allerlei gebieden.
Ik ben zeker voorstander van (delen van) het Zwitserse model maar iemand als Coens moet niet Noels-gewijs balonnetjes oplaten maar de handen uit de mouwen steken en oplossingen (politiek) uitwerken.
Laatst bewerkt:

Kost is hier 15 c per zak. 20 per jaar nodig ofzo? Zal al veel zijn. Verwaarloosbare kost in ieder geval.