Biertopic!

Ik ga hier is wat reclame maken voor de Peak Bear brouwerij in Waimes/Ovifat.

Wij hebben met de familie nu al een paar jaar de gewoonte om elk jaar een paar dagen een huis in Ovifat te huren niet ver van de brouwerij en ben echt fan geworden van deze nog jonge bouwerij/brasserie. We gaan er meestal dan ook verschillende keren langs.
Niet alleen hebben ze één van de mooiste terrassen van België met uitzicht op de vallei van de Warche en de Hoge Venen maar ook hun bieren, van het vat hier uiteraard, zijn zeer goed en je kan daar lekker en vrij voordelig eten. Ik zou zeker de triple is proberen als je zoals ik een voorkeur hebt voor blonde bieren.
Helaas hier in de drankenhandel nog niet te krijgen, moet daar misschien is een efforeke voor doen.

Ze werken enkel met streekproducten dus de kaart is wat minder dan een gewone brasserie en een cola moet je daar dus ook niet vragen, maar dat stoort mij in ieder geval niet. Aanrader dus.

Wij hebben met de familie nu al een paar jaar de gewoonte om elk jaar een paar dagen een huis in Ovifat te huren niet ver van de brouwerij en ben echt fan geworden van deze nog jonge bouwerij/brasserie. We gaan er meestal dan ook verschillende keren langs.
Niet alleen hebben ze één van de mooiste terrassen van België met uitzicht op de vallei van de Warche en de Hoge Venen maar ook hun bieren, van het vat hier uiteraard, zijn zeer goed en je kan daar lekker en vrij voordelig eten. Ik zou zeker de triple is proberen als je zoals ik een voorkeur hebt voor blonde bieren.
Helaas hier in de drankenhandel nog niet te krijgen, moet daar misschien is een efforeke voor doen.

Ze werken enkel met streekproducten dus de kaart is wat minder dan een gewone brasserie en een cola moet je daar dus ook niet vragen, maar dat stoort mij in ieder geval niet. Aanrader dus.

@coldplayke iets voor u?

Doet me denken aan Rochehaut
Daar hangt dan nog eens een dierenpark aan ook...
Heb daar ooit eens op het terras gegeten, het varken dat ze daar serveerden kwam uit dat dierenpark.

Peak al wel eens gedronken in de streek daar, maar nog niet van 't vat.
Lokaal in combinatie met goed eten smaakt dat altijd beter natuurlijk!

Doet me denken aan Rochehaut
Daar hangt dan nog eens een dierenpark aan ook...
Heb daar ooit eens op het terras gegeten, het varken dat ze daar serveerden kwam uit dat dierenpark.

Peak al wel eens gedronken in de streek daar, maar nog niet van 't vat.
Lokaal in combinatie met goed eten smaakt dat altijd beter natuurlijk!

Idd ook wel een bezoek waard zo te zien, helaas wel een eind verder rijden voor de boerkes van de Kempen zoals ik.

Met de kameraden gaan we elk jaar op weekend naar de ardennen en proberen het te combineren met een brouwerij bezoek of dergelijke.
Peak was er van de hele groep niet echt iemand zot van.
Toffe locatie wel maar de proevertjes besteld en dat viel toch niet echt in de smaak, zeker de donkere/amber(zoete) was niet veel soeps, tripel/blond viel mee maar er zijn toch betere drankjes.

Met de kameraden gaan we elk jaar op weekend naar de ardennen en proberen het te combineren met een brouwerij bezoek of dergelijke.
Peak was er van de hele groep niet echt iemand zot van.
Toffe locatie wel maar de proevertjes besteld en dat viel toch niet echt in de smaak, zeker de donkere/amber(zoete) was niet veel soeps, tripel/blond viel mee maar er zijn toch betere drankjes.

Ja, ieder zijn smaak natuurlijk. Ik begrijp bijvoorbeeld de liefde niet van zoveel mensen voor Orval. Ik heb al wel wat geproefd qua bieren, ook jaren een bierfeest mee georganiseerd, zeker de blonde bieren van Peak zijn voor mij toch een topper.

Daar ben ik nog op mijne vrijgezellen geweest. Ook een huisje in de buurt en tot daar gewandeld. Zeer leuke locatie inderdaad. Het had toen wel gesneeuwd, dus helaas niet op het terras kunnen zitten.

Ik snap niet waarom iedereen in het land van tripels persé ook een tripel wil brouwen. :unsure:

Meestal kost die een pak meer dan bijv. een Westmalle tripel en in het beste geval is het een 6/10 bier.

Brouw dan liever eens een IPA of een stout!

Ik snap niet waarom iedereen in het land van tripels persé ook een tripel wil brouwen. :unsure:

Meestal kost die een pak meer dan bijv. een Westmalle tripel en in het beste geval is het een 6/10 bier.

Een beetje het klassieke Belgische model blond - dubbel - tripel. Jammer als het dan doorsnee bieren zijn, dan voeg je als brouwerij niets nieuws toe aan het landschap.

Iets waar ik mij ook aan erger. Altijd maar die tripels en eigenlijk weinig vernieuwend of verrassend. Op de duur smaken ze allemaal praktisch hetzelfde. Kan wel genieten van een goeie tripel maar heb liever zo eentje waar dan een extra smaakje aan zit of die BA is ofzo. Gewoon iets dat uitsteekt uit het bos van de tripels. Zo gisteren nog de schuppen boer Grand Cru Brandy BA gedronken. Was zeer goed.

Omdat IPA's en stouts niet echt verkocht geraken op café. Belgische consument is heel traditioneel dus moet je een tripel hebben als je lokaal wilt verkopen in een traditionele café.

Omdat IPA's en stouts niet echt verkocht geraken op café. Belgische consument is heel traditioneel dus moet je een tripel hebben als je lokaal wilt verkopen in een traditionele café.

Dit. Er zijn er tegenwoordig toch veel met een IPA of stout in het gamma, of een seizoensbier winter/zomer, Peak Bear ook. Ze smijten met IPA's en barreled aged toestanden naar uwe kop als je een drankenhandel binnenstapt. Zijn geen bieren om een avond door te gaan op café é.

Dit onder andere. Ik snap niet goed waar die commentaar op tripels van komt, kan geen kwaad een basis te hebben die verkoopt. Er zijn er nu meer dan ooit met een IPA of stout in het gamma, of een seizoensbier winter/zomer, Peak Bear ook als het daar over ging.
Ze smijten met IPA's en barreled aged toestanden naar uwe kop als je tegenwoordig een drankenhandel binnenstapt bij wijze van spreken.

Laatst bewerkt:

Denk dat het eerder de tripels zijn om veel volume te kunnen verkopen en dan iets van IPA/stout erbij voor de liefhebbers. Je moet echt al veel kunnen brouwen en verkopen om uit de kosten te geraken.

Denk dat het eerder de tripels zijn om veel volume te kunnen verkopen en dan iets van IPA/stout erbij voor de liefhebbers. Je moet echt al veel kunnen brouwen en verkopen om uit de kosten te geraken.
Ja en nee. Mijn verwijt is er vooral op gericht dat de "grote" brouwerijen voor wie het financieel vrij makkelijk is iets extra erbij te voegen er weinig inspanning voor doen. Terwijl het die 3 (en de Trappistenabdijen vooral) zijn die ons in het buitenland de naam en bekendheid als bierland geven.
Heel wat kleine brouwerijen die doen wel inspanning om een gevarieerd aanbod te voorzien, maar die kunnen daarin weinig verrassen vind ik en vooral kopijen van die grote 3 brouwen. Daarbij komt dan nog eens dat die dan weer de horeca-markt uitgespeeld worden door die grote 3 en het dan wel van de drankencentrales moeten hebben.

Ja en nee. Mijn verwijt is er vooral op gericht dat de "grote" brouwerijen voor wie het financieel vrij makkelijk is iets extra erbij te voegen er weinig inspanning voor doen. Terwijl het die 3 (en de Trappistenabdijen vooral) zijn die ons in het buitenland de naam en bekendheid als bierland geven.
Heel wat kleine brouwerijen die doen wel inspanning om een gevarieerd aanbod te voorzien, maar die kunnen daarin weinig verrassen vind ik en vooral kopijen van die grote 3 brouwen. Daarbij komt dan nog eens dat die dan weer de horeca-markt uitgespeeld worden door die grote 3 en het dan wel van de drankencentrales moeten hebben.

De meeste grote brouwerijen (als je spreekt over de miljoenen hectoliters) hebben inderdaad een chronisch gebrek aan innovatie, veel van die nieuwe launches zijn te middelmatig om eruit te springen en een succes te zijn. Of ze brengen jarenlang niets nieuws op de markt. Ergens hebben ze het nochtans nodig om de langzaam dalende pilsverkoop te compenseren met kleinere volumes in hogere marge producten.

In andere landen zie je vaak dat die brouwerijen ofwel "craft brewers" opkopen en nog altijd de volledige creatieve vrijheid geven, enkel ondersteund door een betere distributie, ofwel een soort pilootbrouwerij opzetten naast de bestaande, gericht op speciale vaak éénmalige creaties. Zelfs al levert het in absolute marge niet zoveel op, je profileert jezelf toch weer als een betere brouwerij - een beetje zoals automerken die naast hun stads- en gezinswagens plots een prestigeproject uitbrengen...

Maar persoonlijk vind ik het (nog) erger als kleine nieuwe brouwerijen een gebrek aan inspiratie vertonen. Niets mis met een tripel of zo, maar zorg dan dat hij toch genoeg karakter heeft om niet 13-in-een-dozijn te zijn. Daarmee dragen ze niets bij aan het bierlandschap en ben je inderdaad een duurder maar minder goed alternatief voor de bestaande klassiekers. Ocharme de consument die dan toch eens iets "nieuws" wil proberen en bedrogen uit komt.

Akkoord dat een paar grote spelers teveel invloed hebben op de horeca. Maar blijf toch bij mijn mening dat er nog nooit zo een groot en breed aanbod van bieren is geweest zoals nu.
Een grote speler als Moortgat is nu al een hele tijd bezig met IPA's, Westmalle heeft nu zijn special op de markt gegooid. Spannend? Nee misschien niet, maar vroeger werd daar niet over gesproken.
Hier in de buurt allerlei initiatieven van bierliefhebbers die hun gerief op de markt brengen, brouwerij Odlo en Vissenberg bijvoorbeeld. Vind dat die verre van saaie bieren maken.
Ik zal ook wel old school zijn, ik heb weinig met bieren met allerlei fruitsmaken of met rijping in één of ander versleten rumvat. Das interessant voor één keer.

Terug
Bovenaan